Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Foto's en verslagen > Spellenspektakel 01-11-2002

Titel (5K) Verslag

Spellenspektakel, Eindhoven, 1 november 2002

Het elfde Spellenspektakel stond weer op het programma. Eerst 's morgens vroeg opgestaan om Vara Ontbijtradio live in de uitzending te woord te staan. Daarna rustig op weg richting Eindhoven. Rond half twaalf zou ik Harold ontmoeten bij de zij-ingang. We kwamen allebei ongeveer gelijk aan en konden naar binnen. Helaas stonden we niet op de lijsten vermeld en moest de de conventie-organisator worden opgeroepen. Toen was het snel geregeld en konden we naar binnen. De meeste stands waren nog koortsachtig met de opbouw bezig. In het midden van de hal hingen grote decordoeken van het NOB en de spellen waren dan ook verdeeld op basis van deze decordoeken. De speluitleggers waren prachtig in stijl gekleed en waren druk bezig met het opzetten van de spellen. Vlak bij de zij-ingang was een sfeervolverlichte markt gecreëerd met tweedehandsspellen en verzamelkaarten. Aan de andere kant van de zaal waren voornamelijk de kleine uitgevers en kleine winkels geplaats. Op de eerste verdieping was de toernooiruimte en aan de andere kant zaten de spellenverenigingen. Ook was hier Splotter te vinden, helemaal achteraf, omdat ze pas op het laatste moment waren toegevoegd. Omdat de vrijdag altijd wat rustiger is dan de andere twee beursdagen, is het een mooi moment om bij te praten met de diverse uitgevers en de laatste nieuwtjes te horen. 

Squad Seven

Eerst maar eens bij Jumbo langs. Inderdaad stond de truck van Squad Seven klaar. Voor de beurs werd een verkorte versie van de CD gebruikt, zodat het spel maar 7 minuten in plaats van 17 minuten zou duren. In de truck was plaats voor twee maal 4 spelers. De CD laat afwisselend dag- en nachtmuziek horen, beter te herkennen aan de vogels en de krekels. Af en toe hoor je een schreeuw. Er zijn drie soorten kaarten: dag-kaarten, nacht-kaarten en opdrachtkaarten. De eerste twee hebben een zwarte rand, de derde een oranje. De zwarte kaarten hebben afbeeldingen van schatten en kampen, soms voorzien van een slang. De kaarten worden gelijkmatig onder de spelers verdeeld en om beurten draaien zij een kaart om. Wanneer een speler een kaart wil hebben, slaat hij zo snel mogelijk op de omgedraaide kaart. Als er een slang op staat, dan verliest de speler één van de zeven squadleden. Als het dagdeel niet overeenkomt met de muziek, verliest de speler ook een squadlid. Met een juiste kampkaart kun je een schat stelen bij een van de andere spelers. De opdrachtkaarten zorgen voor wat aktie. Soms moet je een rondje rond de tafel rennen, een andere keer moet je met een pistool een pijltje op een doelwit schieten, weer een andere keer moet je de gebruikte kaarten onder de spelers verdelen. Dit alles moet gebeuren voordat de schreeuw op de CD klinkt, want anders verlies je weer een squadlid. Ook is er een medicijnman die weer één van de squadleden tot leven kan wekken.

1 tegen 100

Naast de truck stond een paviljoentent, waar de andere Jumbo spellen konden worden gespeeld: Villa Paletti, Moderne Zeiten, Line Up en 1 tegen 100. Villa Paletti en 1 tegen 100 waren net op tijd klaar gekomen voor het spektakel. Van Villa Paletti trokken vooral de grote demonstratiemodellen de aandacht. 1 tegen 100 is een spel gebaseerd op het bekende televisieprogramma. In eerste instantie zou in het spel een computertje zitten om de bedragen uit te rekenen, maar daar is nu een andere oplossing voor gevonden. Hoewel Moderne Zeiten niet zo opvallend aanwezig was, was er gedurende de beursdagen toch altijd wel een tafel bezet met spelers. Naast het Jumbo paviljoen stond nog een paviljoen. Hierin was voornamelijk het spel Meander te vinden. Uiteraard stond ook de grote uitvoering van het spel waar veel mensen naar toe getrokken werden. In een vitrine stond ook een houten en een aluminium exemplaar. Tevens was er dit keer een uitbreidingsset voor Meander te koop. Daarin zaten enkele extra borddelen en rode en groene knikkers. Deze knikkers worden voor aanvang in bepaalde vakken gelegd. De rode leveren strafpunten op voor kogels die erbij eindigen en de groene bonuspunten. In het bijgeleverde boekje staan nog enkele spelvariaties. De uitgever De Speelstijl had ook een nieuw spel: Taalslang. Met dit spel kun je diverse woordspellen spelen. Het spel bestaat uit een aantal magnetische blokjes met letters. 

The Two Towers

Naast het paviljoen kon je de stand van Ravensburger vinden. Daar werden Mexica en Pueblo gedemonstreerd. Van Pueblo was er een prachtig groot exemplaar dat de aandacht trok. Gedurende de hele beurs waren de tafels overvol bezet. De spellen werden drie dagen lang enthousiast begeleid door leden van spellenvereniging Duivelsei. Voor Pueblo waren af en toe zelfs wachtrijen van een half uur. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat ook het nieuwe spel The Two Towers van de nieuwe Lord of the Rings film zou worden gedemonstreerd, maar helaas was dat niet op tijd klaar. Dat had te maken met de rechten op de filmafbeeldingen. Voor de liefhebbers was er echter wel een bijna voltooid exemplaar van het spel te bezichtigen. Vanuit de Ravensburger stand kon je bij het winkelgedeelte komen. Boekhandel Versmissen had hun grote exemplaar van de Kolonisten van Catan meegenomen. Daar werd voortdurende mee gespeeld. Daarnaast waren diverse aktiepoppen te koop, waar zelfs een Hitlerpop tussen te vinden was. Op de vrijdag waren er bij de diverse winkels nog prijsverschillen voor de 999Games spellen, maar op de zaterdag en de zondag was dat blijkbaar niet meer toegestaan. Wel kon er bij grote bestellingen korting worden verkregen. Daarnaast stonden de winkels Speldorado en Gamekeeper. 

Cityscape

Even verderop kon je Pintoys vinden. Daar stonden diverse mooie houten spellen, waaronder Cityscape. Op een vierkant bord van 4 bij 4 vakken wordt een (abstracte) stad gebouwd met flatgebouwen. Van tevoren moeten de spelers per kolom aangeven hoe hun stad er gaat uitzien. Daartoe worden dobbelstenen gebruikt. De getallen 1 tot en met 4 geven aan hoeveel gebouwen er zichtbaar zullen zijn, een 5 definieert dat je zoveel mogelijk even hoge gebouwen wilt maken en een 6 dat je het hoogste gebouw uit de stad in die kolom wordt gebouwd. Als aan de eisen wordt voldaan, levert dat 10 punten per gebouw op. Aangezien iedereen vanuit zijn eigen zijde van het bord kijkt, zijn er voortdurend conflicten. Er wordt gebouwd met 5 soorten blokken, waarvan er telkens 5 beschikbaar zijn. Als alle blokken zijn gebouwd, kan de score worden bepaald. Tegenover Pintoys was de stand van Arne Lauwers, waar hij zijn kaartspel Arne aan het promoten was. Daarnaast had Michael Schacht met zijn Spiele aus Timbuktu een stand. Je kon er voornamelijk de uitbreiding voor Packhuys kopen, maar hij had ook zijn nieuwe mini-serie (Crazy Race, Mogul en Station Manager) bij zich. De belangstelling voor zijn stand was echter niet overweldigend. Toch maakten diverse mensen van de gelegenheid gebruik om een gesprekje met de auteur te voeren. Ikzelf had om 16.00u een afspraak met hem gemaakt. Vlakbij Spiele aus Timbuktu was Bambus te vinden met Günter Cornett. Hij had o.a. zijn multi-player Kahuna bij zich: Arabana Opodopo. Daarnaast kon je Rumis en Dr. Jekyll & Mr. Hyde uitproberen. Natuurlijk had hij ook nog de al wat oudere spellen Kanaloa, So ein Zirkus en Nanuuk bij zich. Tegenover Bambus stond Cwali, natuurlijk met ZooSim en Streetsoccer. Tussen Cwali en Bambus stond Kris Burm met Don & Co. Hij liet me kennismaken met Gipf project Set 2. Daarin zitten o.a. extra stenen die het Zertz bord vergroten. Daardoor wordt het een onregelmatige zeshoek. Het spel wordt zo een stuk interessanter. De reden dat de stenen niet in het basisspel zitten, is dat het voor beginnende spelers te lang duurt, voordat er interactie plaatsvindt. Zo vaak heb ik Zertz nog niet gespeeld om het verschil te merken, maar ik ga het zeker proberen.

Nero

Voordat je weer in de grote zaal van het gebouw kwam, kwam je nog langs Phalanx Games. Vorig jaar hadden ze North & South, nu was daar Waterloo. Ook was er al een exemplaar van Nero te bezichtigen, dat op korte termijn uit zal komen. De spellen zagen er weer prachtig verzorgd uit. Even verderop was de stand van PS Games. Zij richtten zich voornamelijk op Mage Knight en aanverwanten. In december komen ze echter met een Nederlandse versie van het kaartspel Mamma Mia. In vervolg daarop komen waarschijnlijk de Nederlandse versies van The Great Dalmuti, Guillotine en misschien ook Zoff im Zoo. Iets om naar uit te kijken dus ! Tevens hoorde ik dat de GenCon Europe wordt verplaatst van Londen naar Amsterdam. Vanaf 2004 zal deze in de Rai worden gehouden, zo rond april van het jaar. Ik dwaalde weer verder over de beurs en bij de Ravensburger stand had zich juist een spellenontwerper gemeld, die enkele prototypes had meegenomen. Armand bracht hem in contact met me en hij liet zijn werkjes zien. Het eerste was het spel Taxirun, waarbij de spelers langs een viertal locaties moeten om passagiers op te pikken. Onderweg proberen ze elkaar met verkeersborden te hinderen. Het tweede was een racespel, gebaseerd op hetzelfde systeem als Taxirun. Een beetje vergelijkbaar met vectorracen, zoals op school wel op papier werd gespeeld. Verder had hij een woordspel bij zich: Syllaba. Daarbij was het mogelijk om met klei wat uit te beelden of om te tekenen, maar dan zonder de pen van het papier te halen. Als laatste was er het spel Criss Cross. Een soort Halma met boerderijdieren. Het aardige was dat een dier alleen verplaatst kon worden als deze geactiveerd werd door de boer of de boerin. 

Taxirun

Ondertussen was ook de marketingmanager van Ravensburger weer bij de stand en Armand stelde hem aan me voor. Dat gesprek was even belangrijker. Het gesprek ging voornamelijk over het nieuwe Lord of the Rings spel en de manier van werken van de nieuwe managers: niet meer op gevoel, maar puur op de geleerde theorie. Spellenstapel Jeroen werd ook door Armand geïntroduceerd. Daarna was het tijd om wat fotootjes te maken van de prototypes. Het was inmiddels ook tijd voor Michael Schacht. Toen ik daar aankwam zat Bordspel.com Erwin al met hem te praten. Ik schoof aan en het gesprek ging verder over koetjes en kalfjes en de ontwikkelingen op de spellenmarkt. Michael had nog een nieuw spel meegenomen. Voor dat spel werd nog een titel gezocht. In Essen kon het al gespeeld worden en Erwin en ik werden ook uitgenodigd een poging te wagen. Het spel bestond voornamelijk uit gekleurde kaartjes en enkele bonuskaartjes en jokerkaartjes. Er moesten vier rijen worden gevormd van maximaal 3 kaartjes. Telkens als je aan de beurt was, trok je een nieuw kaartje van de stapel en legde deze aan bij een van de drie rijen. In plaats van een nieuw kaartje te trekken, kon je echter ook een rij claimen en tijdelijk uit het spel stappen. Hoe meer kaartjes van eenzelfde kleur je wist te verzamelen, hoe meer punten ze waard werden. Je kon echter maar punten scoren in drie kleuren. De andere kaartjes zouden strafpunten opleveren. De scores werden genoteerd en er werd verder gespeeld. In het onderste deel van de stapel zat een kaartje dat "de laatste ronde" aangaf. Na een aantal rondes hadden we de volgende eindstand: Michael 94, Erwin 89, Ronald I 86, Lady X 82. Daarna praatten we nog even verder. Ik vroeg onder andere naar het nieuwe spelbord voor Kardinaal & Koning. Dat was uitgesteld en mogelijk verschijnt het helemaal niet. Het gaat om een dubbelzijdig spelbord, met op de ene kant voornamelijk kleine landen en op de andere kant voornamelijk grote landen. Tevens worden er enkele speciale regels toegevoegd, zoals een stad die zich in twee landen bevindt. Het is voor de uitgever niet rendabel om het spelbord los uit te geven, maar het zou wel een goede stimulans zijn. Een andere mogelijkheid is het uitstellen van het bord en deze toe te voegen aan een eventuele nieuwe editie van het spel. Het is natuurlijk maar de vraag of deze nieuwe editie er zou komen. 

Michael Schacht

Het was inmiddels alweer 17.00u en ik had met Det en Jeroen afgesproken nog even wat te gaan spelen. Snel ging ik naar de ingang, waar ik ze inderdaad aantrof. We besloten naar de stand van Ducosim te gaan en inderdaad was daar een mooie tafel beschikbaar. Det wilde graag nog even oefenen met Emerald, dus dat spel kwam als eerste op tafel. Met Det ging het uitstekend. Maar een goede generale betekent nog geen... Eindstand: Det 34, Jeroen 32, Ronald I 31. Daarna speelden we een spelletje Biesti Boys. Sandra schoof bij ons aan. In Biesti Boys wordt een lifthal met 4 liften geplaatst in het midden van de tafel. De speelkaarten worden opgedeeld. Deze bestaan uit de verdiepingsnummers van het flatgebouw, van 0 tot en met 8. Verder zijn er Stop en Go kaartjes. Iedere speler schudt zijn stapel kaartjes en krijgt er 3 in zijn handen. Vervolgens begint iedereen als een gek kaartjes aan te leggen. Je kaartje moet altijd 1 hoger of 1 lager zijn dan het kaartje dat er al ligt. Een Stop kaartje mag overal op en daar mag alleen weer verder worden gegaan met een Go kaartje. Op een Go kaartje mag van alles worden gelegd. Het bleek een ontzettend intensief spel en uiteindelijk was ik degene die als eerste door mijn kaartjes heen was. Sandra schrok zich een ongeluk, want ze had nog een hele stapel over. Na zes spelletjes waren we bijna buiten adem en hadden we de volgende eindstand bereikt: Ronald I (0+0+6+10+0+2=) 18, Jeroen (6+6+1+18+1+0=) 32, Det (7+8+0+0+13+5=) 33, Sandra (10+8+9+10+5+5=) 47. 

Toen het spel was afgelopen werd ik gebeld door Harold, waar ik zou gaan overnachten. In Eindhoven haalden we bij KFC een snelle hap, alvorens mijn auto op te halen. Gezamenlijk reden we naar Waalre. 's Avonds kwamen Leon en Janneke nog langs en samen met Jeanine speelden we nog enkele spelletjes. Harold had Trans America gekocht, dus dat moest direct worden uitgeprobeerd. Harold was hierin duidelijk het beste, gezien de volgende eindstand: Harold 8, Janneke 3, Ronald I 1, Leon 1, Jeanine 0. Harold had ook nog Boonanza gekocht en na een korte uitleg van Ronald I kwam het spel aarzelend op gang. Langzaam maar zeker werd het voor de andere spelers ook duidelijk waar het om draaide, wat uiteindelijk resulteerde in de volgende eindstand: Jeanine 13, Ronald I 12, Janneke 10, Harold 9, Leon 9. Om het af te leren sloten we de avond af met een spelletje 6 neemt ! Janneke verzamelde bergen met punten en na 3 rondes hadden we de eindstand bereikt. Harold had super gespeeld en eindigde met ruime voorsprong als eerste. Eindstand: Harold (1+0+0=) 1, Ronald I (1+8+14=) 23, Leon (1+18+6=) 25, Jeanine (23+30+7=) 60, Janneke (40+12+25=) 77. Het was nu echt tijd om naar bed te gaan voor een goede nachtrust.

Naar foto's en verslagen
Naar boven / Naar menu

Spelmagazijnby Ronald Hoekstra - 2002