Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > Cash & Run |
Spelbeschrijving
Titel: Cash & Run Ontwerp: Tekeningen: Producent: Jumbo Aantal spelers: 3 tot 6 spelers Leeftijd: vanaf 10 jaar Speelduur: 60 minuten Taal: Nederlands, Duits, Frans |
Cash & Run
Spelmateriaal: spelbord, 6 pionnen, diverse casinofiches, een set speelkaarten, 25 blufkaarten, 15 casinokaarten, 2 dobbelstenen en een roulette. |
Geschreven door: Enrico van Kessel
Introductie: Spelen in het casino is voor velen al een flinke uitdaging. Cash & Run gaat echter nog een stapje verder: de spelers moeten proberen een bepaalde combinatie van casino's in bezit te krijgen. Je kunt ze kopen of je probeert de huidige eigenaar blut te spelen. Degene die de juiste combinatie van casino's bezit en daarna nog een volledige ronde op het spelbord kan afleggen, wint het spel.
het spelbord
Voorbereiding:
De casinokaarten en blufkaarten worden afzonderlijk geschud. Iedere speler
krijgt één blufkaart en 2 casinokaarten. De overige blufkaarten worden gedekt
naast het spelbord gelegd. De casinokaarten worden open neergelegd, zodat
iedereen kan zien welke casino's nog te koop zijn. Daarnaast krijgt iedere
speler een pion en 2.000.000 aan casinofiches. De pion zet je op één van de
casinovelden op het spelbord, waarvan je zojuist een casinokaart hebt gekregen.
De jokers worden uit de speelkaarten gehaald. De speelkaarten worden vervolgens
gedekt naast het spelbord gelegd. De speler die het hoogste gooit mag beginnen.
Een spelbeurt: Als je aan de beurt bent, gooi je met 2 dobbelstenen en verplaats je jouw
pion met de wijzers van de klok mee. Als je dubbel gooit, mag je nog een keer
gooien. Er zijn verschillende soorten vakjes:
1. Cash & Run
Je mag je pion naar een willekeurig vakje verplaatsen.
casinokaarten
2. Casinovelden
Een casino dat nog niet in het bezit is van een andere speler, kun je kopen voor
100.000. Kom je echter op een casino van een andere speler, dan moet je een
gokspel spelen met de eigenaar. Welk spel dat is, is afhankelijk van het soort
casino: een roulettecasino, een dobbelsteencasino of een speelkaartencasino. Bij
elk van de soort casino's mag je kiezen uit 3 verschillende spellen. De inzet
mag je zelf bepalen, de hoogte van de uitbetaling is afhankelijk van het gekozen
spel. Als je wint, dan betaalt de eigenaar van het casino jou uit, verlies je
dan is je inzet voor de casino-eigenaar. Win je meer dan de eigenaar kan
betalen, dan moet hij het casino veilen. Het casino gaat dan naar de hoogste
bieder en de opbrengst wordt gebruikt om de schuld af te lossen. Is de opbrengst
nog niet genoeg, dan wordt er nog een casino geveild. Eventueel kan de
casino-eigenaar failliet gaan. In dat geval ben je uit het spel.
blufkaarten
3. Bluf
Je mag op dit vak voor 100.000 een blufkaart kopen. Je mag slechts 3 blufkaarten
hebben. Koop je een vierde kaart, dan moet je er ook een afleggen (onderop de
stapel). Een blufkaart kun je later in het spel gebruiken om een verloren
gokspel mee over te laten spelen. Je biedt de winnaar gedekt een blufkaart aan.
Accepteert hij de kaart, dan denkt hij dat het symbool dat erop staat
overeenkomt met het soort spel dat in het casino gespeeld wordt. Gelooft hij je
niet, dan draait hij de kaart om. Stond er inderdaad het juiste symbool op, dan
win je en krijg je het gewonnen bedrag uitbetaald. Was het een ander symbool,
dan verlies je en moet je alsnog betalen. Overigens kunnen zowel de
casino-eigenaar als een bezoeker gebruik maken van blufkaarten.
4. Win de pot
Alle betalingen voor aankoop van casino's en blufkaarten worden in de pot
(midden op het spelbord) gedaan. Kom je op een 'win de pot'-vakje dan speel je
een roulette-, dobbelsteen- of speelkaartenspelletje. Win je het spelletje, dan
krijg je de inhoud van de pot.
casinofiches
5. Allen spelen
Kom je op een 'allen spelen'-vakje, dan moeten alle spelers het spel spelen dat
er op het vakje afgebeeld staat. De speler die het hoogste scoort, ontvangt
500.000 van de bank. Heeft de bank niet genoeg geld meer, dan moet de speler met
de laagste score het verschil bijleggen.
6. Grand slam
Op een 'grand slam'-vakje kun je 100.000 van de bank krijgen of proberen hiervan
250.000, 500.000 of 1.000.000 van te maken door gokspelletjes te spelen. Verlies
je een spelletje, dan krijg je niets. Win je alle 3 de spelletjes, dan krijg je
1.000.000.
7. Overname
Je mag een speler naar keuze uitdagen en spelen om een casino dat je graag wilt
hebben. Je speelt het spel van het betreffende casino tegen de eigenaar. Win je,
dan is het casino van jou. Verlies je echter, dan mag de casino-eigenaar bij jou
een casino uitzoeken.
Heb je een winnende combinatie van casino's dan meld je aan je tegenspelers
dat je wilt gaan 'Cash & Runnen'. Vervolgens trek je een kaart. Is het een
schoppen, dan eindigt je beurt. In ieder ander geval verplaats je jouw pion naar
het eerstvolgende 'Cash & Run'-vakje. Vanaf dit vakje moet je nog één hele ronde
afleggen en daarbij de casino's van je winnende combinatie behouden.
het spelmateriaal (bron: Jumbo)
Het einde:
De eerste speler die een winnende combinatie casino's bezit en daarmee een
complete ronde op het spelbord heeft afgelegd, is de winnaar. Bij 3 spelers
bestaat de winnende combinatie uit 4 casino's met hetzelfde symbool. Bij 4, 5 of
6 spelers bestaat de winnende combinatie uit 3 casino's met hetzelfde symbool of
3 casino's van dezelfde kleur.
Waardering: Ik heb het spel nog niet gespeeld, maar uit de spelregels blijkt duidelijk dat je een liefhebber van dobbelspellen met een hoge geluksfactor moet zijn. Een leuk onderdeel is in ieder geval wel dat er spelletjes binnen het spel gespeeld worden. Zodra ik het gespeeld heb, volgt er meer...
Opmerking Enrico: De doos ziet er goed uit en is praktisch ingedeeld. Voor alle spelonderdelen is er een apart vakje. Het vakje voor de kaarten is echter breder dan het stapeltje kaarten. Omdat deze rechtop staan, hebben ze de neiging om krom te trekken.
De kaarten zijn van een matige kwaliteit, waardoor je erdoorheen kunt kijken als je ze tegen het licht houdt. Denk hieraan bij het spelen, want het gaat er juist om dat je elkaars kaarten niet kun zien! De roulette in het testexemplaar loopt aan, waardoor deze niet soepel draait.
De vakjes op het spelbord hebben allemaal een nummer dat verwijst naar het betreffende onderdeel van de spelregels. Dit is zeer praktisch om het spel snel te leren kennen en voorkomt een hoop geblader.
Cash & Run is in 2003 verkozen tot 'Speelgoed van het jaar' voor 12 jaar en ouder.
Strategie:
Richt je in het begin van het spel niet teveel op één soort casino's. Lukt het
je niet direct om er meerdere van deze soort te krijgen, dan loop je het risico
om achter te liggen bij de overige spelers.
Houd er rekening mee dat je tijdens je eigen beurt een inzet moet doen als je op een casino komt. Als je beurt voorbij is, moet je nog geld achter de hand hebben voor het geval één of meerdere spelers in deze spelronde op een casino van jou komt. Zorg er dus voor dat je voldoende geld hebt, omdat je anders casino's moet gaan verkopen.
Links:
Spellink (in een nieuw venster) voor andere recensies over Cash & Run.
Naar overzicht van spelbeschrijvingen
|
Met dank aan Jumbo voor een
recensie exemplaar.
Met dank aan Enrico voor de beschrijving en de afbeeldingen