Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > Squad Seven |
Spelbeschrijvingen
Titel: Squad
Seven Ontwerp: Roberto Fraga Tekeningen: Francois Bruel Producent: Jumbo Aantal spelers: 2 tot 4 Leeftijd: Speelduur: 17 minuten |
Squad Seven
Spelmateriaal: 82 actiekaarten, 28 squadkaarten (4 x 7), 1 verdovingspistool met 6 plastic pijlen, 2 doelen, 1 CD. Tevens benodigd een CD speler. |
Introductie:
Missie: Binnen enkele minuten zullen jullie je bevinden in de duistere
jungle van het Amazone gebied. Het is er heet, de luchtvochtigheid is
100% en het lawaai oorverdovend. Jullie missie: vindt de verloren
kunstschatten terug die tijdens het neerstorten van vrachtvlucht 217 in
de jungle terechtgekomen zijn. Het is daar vergeven van slangen, er zijn
berichten over wilde dieren en onbeschrijflijke gevaren. De jungle is
gevaarlijk en jullie zijn niet alleen. Drie concurrerende teams zijn
uitgezonden om hetzelfde te bereiken.
Jullie worden afgezet door de helikopter met enkel jullie snelle reflexen en jullie teamleden als bondgenoot. Na 17 minuten worden jullie weer opgehaald op dezelfde plaats. Sommigen van jullie zullen niet terugkeren. De rest kan er maar beter voor zorgen dat het de moeite waard is geweest... |
enkele levende en dode squadleden
Voorbereiding: Iedere speler krijgt 7 squadleden-kaarten en legt deze voor zich neer op tafel. De doelen worden op ongeveer 3 meter van de tafel geplaatst. De tafel moet zo staan dat iedereen er omheen kan lopen. Het pistool en de pijlen moeten bereikbaar zijn voor iedereen. De actiekaarten worden geschud en onder de spelers verdeeld. Iedereen legt deze in een stapel voor zich neer. De CD wordt gestart.
De CD bevat muziek, verdeeld in dagmuziek en nachtmuziek. Tussendoor zijn gevaarlijke schreeuwen te horen. Na 17 minuten hoor je de helikopter opstijgen en is het spel ten einde.
Een spelbeurt: Om beurten draaien de spelers een kaart om van hun stapel, zodanig dat ze hem zelf niet kunnen zien en leggen deze in het midden van de tafel. Alle spelers mogen proberen deze kaart aan te raken. De speler zelf mag dat ook, maar dat moet met de andere hand. Het is afhankelijk van de kaart of je deze wilt aanraken of niet.
dagschat, nachtschat, dagschat met slang
De kaarten zijn te verdelen in dagkaarten, nachtkaarten en actiekaarten. Op de dag- en nachtkaarten staan schatten afgebeeld of kampen. Als de kaart overeenkomt met de muziek (dus een dagkaart bij dagmuziek of een nachtkaart bij nachtmuziek) en er is geen gevaar (slang of bewaker), dan is deze voor de eerste speler die hem aanraakt. In het geval van een schat mag hij deze toevoegen aan zijn verzameling, in het geval van een kamp, mag hij een schat van iemand anders stelen. In alle andere gevallen is de kaart schadelijk en verlies je één van je squadleden. De squadlid-kaart draai je om, zodat je het doodshoofd ziet. Wie geen squadleden meer heeft, ligt uit het spel.
dagkamp, nachtkamp, nachtkamp met bewaker
De actiekaarten zijn meestal bedoeld voor degene die hem heeft omgedraaid. Bij een touwbrug moet je een rondje rond de tafel rennen en weer gaan zitten, voordat je op de CD een schreeuw hoort. Als dat niet lukt, verlies je een squadlid. Bij de mummie moet je met het pistool het desbetreffende doel raken en weer gaan zitten, voordat de schreeuw te horen is. Bij de draak moet je zelfs allebei doen: een rondje rennen en het doel neerschieten. Als je de spinnenkaart draait, moet je alle gebruikte kaarten weer verdelen onder de spelers, voordat je de schreeuw hoort. Alleen de medicijnman is weer voor iedereen interessant. Wie hem als eerste aanraakt, mag één van zijn dode squadleden weer tot leven wekken.
spinnen, draak, touwbrug
Het einde: Als de helikopter opstijgt, is het spel ten einde. Iedereen kan nu zijn eindscore berekenen. Als je toch nog schatten in je verzameling hebt, waarbij een slang staat, dan verlies je alsnog zoveel squadleden. Per overgebleven squadlid mag je 3 schatten meenemen. Wie de meeste schatten heeft, wint het spel. In het geval van een gelijke stand telt je totaal aantal schatten.
Waardering: Een heel origineel idee: de speelkaarten zijn afhankelijk van de muziek die wordt gespeeld. In eerste instantie lijkt het idee van rondjes rond de tafel rennen een beetje kinderachtig. Als je het spel echter begint te spelen, wordt je vanzelf fanatiek en ga je op jacht naar de schatten. Het concept blijkt heel goed te werken en de 17 minuten zijn meer dan genoeg inspanning. Het spel is een prima opwarmer voor meer. Voor de oudere spelers is één spel Squad Seven op een avond meestal wel genoeg, de jongere spelers zullen het veel vaker willen spelen. Een originele afwisseling !
Opmerking: Het spel is in eerste instantie alleen via de internetwebsite te bestellen. Vanaf maart 2003 zal het ook in de winkels te koop zijn. Het spel wordt op een andere manier onder de aandacht gebracht dan dat je gewend bent van bordspellen. Bij diverse evenementen zal een gecamoufleerde truck aanwezig zijn. Het spel kun je in deze truck spelen. Ook de advertenties voor het spel zullen niet opvallen als bordspellenadvertentie. Het lijkt eerder bedoeld voor een computerspel. Waarschijnlijk om zo een heel andere doelgroep aan te spreken. Er zit in ieder geval genoeg actie in.
Over het pistool wordt in de spelregels niet veel verteld. Voor sommige spelers zal het even uitzoeken zijn hoe het pistool werkt. Ook wordt er niets gezegd over het verzamelen van de pijltjes. Wie moet deze weer ophalen en op welk moment ? De pijltjes schieten trouwens niet allemaal even goed, maar dat hoeft geen probleem te zijn.
Op de achterzijde van de spelregels staat een Squad Seven poster afgebeeld. Een origineel idee, maar ik denk dat in de toekomst veel vragen zullen komen van mensen die het spel weer in de kast vinden, maar de spelregels kwijt zijn.
Links:
by Ronald Hoekstra - 2002 |
Met dank aan Jumbo voor een recensie exemplaar