Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > Robotics |
Spelbeschrijving
Titel: Robotics Ontwerp: Mario Coopmann Tekeningen: Michael Menzel Producent: Pegasus Spiele Aantal spelers: 3 tot 5 spelers Leeftijd: vanaf 12 jaar Speelduur: 60 minuten Taal: Duits |
Robotics
Spelmateriaal: 1 marktplaats met draaischijf, 16 opdrachtkaarten, 1 linnen zakje, 5 magazijnen, 86 tegels met robotonderdelen, 12 fiches, geld |
Geschreven door: Enrico van Kessel
Introductie: Als directeur van een robotfabriek krijg je opdrachten om de meest fantastische robots te leveren. Om deze te kunnen fabriceren moet je aan de diverse onderdelen zien te komen en dan ook nog het liefst zo goedkoop mogelijk. Dus in plaats van ze nieuw te kopen op de markt, kun je ook wel eens op de zwarte markt of zelfs op de schroothoop gaan kijken of er iets bruikbaars is. Wie als eerste drie robots weet af te leveren of € 10.000 bezit, mag zich de beste robotbouwer noemen.
de marktplaats
Voorbereiding:
De marktplaats wordt centraal op tafel gelegd. De draaischijf wordt met het
witte plaatje zonder bedrag naar T-koppelstuk gelegd. Van alle robotonderdelen
wordt er één minder dan het aantal spelers op de diverse marktplaatsen gelegd.
De overige tegels worden in de linnen zak gedaan en vormen de schroothoop.
Iedere speler krijgt een opslagplaats. De opdrachtkaarten worden geschud.
Vervolgens worden er één minder dan het aantal spelers open gelegd. De rode
fiches worden naast de draaischijf gelegd. Tenslotte krijgt iedere speler 2.000
credits aan geld. Het overige geld dient als bank. Te beginnen met de jongste
speler mag iedereen een bod uitbrengen om startspeler te mogen worden. De speler
met het hoogste bod is startspeler.
Een spelbeurt:
Iedere keer als je aan de beurt bent, mag je aan het begin van je beurt een
robot verkopen. Dit kan alleen als jouw robot minimaal is samengesteld aan de
onderdelen die op een opdrachtkaart staan aangegeven. Je krijgt dan het bedrag dat
op deze opdrachtkaart staat vermeld. De kaart leg je bij je, zodat iedereen kan zien hoeveel
opdrachten je vervuld hebt en je draait een nieuwe kaart open. De onderdelen van de robot worden voor zover
mogelijk weer gebruikt om de markt aan te vullen totdat er weer één minder van
iedere soort ligt dan het aantal spelers. Eventuele extra onderdelen verdwijnen
naar de schoothoop. Vervolgens mag je 2 acties in willekeurige volgorde
uitvoeren. Dit mogen ook 2 dezelfde acties zijn. Hierbij kun je kiezen uit de
volgende acties:
Een onderdeel op de markt kopen
Op de markt kun je een onderdeel kopen tegen de prijs die aangegeven is in het gele plaatje. Het onderdeel dat bij het witte plaatje ligt, is niet te koop. Nadat je het bedrag aan de bank betaald hebt, pak je het onderdeel en leg je het voor je neer. Vervolgens draai je de draaischijf één positie met de wijzers van de klok mee.
enkele onderdelen
Een onderdeel op de zwarte markt kopen
Het kopen van een onderdeel op de zwarte markt (de prijs in het rode plaatje) gaat hetzelfde als het kopen op de reguliere markt op één uitzondering na: op de zojuist gekochte tegel wordt een rood fiche gelegd.
Een onderdeel op schroothoop zoeken
Als je een onderdeel van de schroothoop wil halen, mag je blind één tegel uit de linnen zak halen. In plaats van een onderdeel kun je er ook de volgende tegels uithalen:
- een multifunctioneel onderdeel: deze kun je als joker inzetten voor alle functionele onderdelen van je robot. Dat zijn alle onderdelen met uitzondering van het torso en het T-koppelstuk.
- een saboteur: je moet nu een functioneel onderdeel van een robot van een tegenspeler wegnemen en op de schroothoop gooien. De saboteurtegel wordt vervolgens afgelegd.
- een bedrijfscontroleur: alle onderdelen die op de zwarte markt zijn gekocht, worden direct op de schroothoop gegooid. Deze onderdelen zijn herkenbaar aan het fiche dat erop ligt. Dit geldt voor alle spelers en ook voor onderdelen die nog in het magazijn liggen. Komen er hierdoor andere onderdelen los te liggen, dan gaan ook deze naar de schroothoop. De bedrijfscontroleurtegel wordt tijdelijk opzij gelegd. Pas als alle 4 deze tegels uit de linnen zak gehaald zijn, worden ze er pas weer in gedaan.
Handelen
Je mag handelen met één medespeler. Hierbij kun je onderdelen uit je magazijn ruilen met andere onderdelen of geld. Het onderhandelen op zich wordt niet als actie gezien. Pas als de deal werkelijk tot stand komt, heb je een actie gebruikt. Degene met wie je gehandeld hebt, moet de onderdelen die hij gekregen heeft direct in zijn robot verwerken, opslaan of eventueel naar de schroot brengen.
opdrachtkaarten
Een robot verbouwen
Je kunt je robot bij deze actie onbeperkt veranderen of aanvullen met de onderdelen die je in je magazijn hebt liggen.
Passen
Als je een actie (of zelfs beide acties) niet uit wilt voeren, mag je ook passen.
Nadat je je acties uitgevoerd hebt, moet je alle losse onderdelen gebruiken bij het bouwen van je robot. Eventuele onderdelen die je niet kunt of wilt plaatsen mag je opslaan in je magazijn of op de schroothoop gooien. De eerste 3 tegels mag je gratis in je magazijn bewaren, de volgende tegels kosten echter geld. Deze kosten zijn eenmalig zolang je het betreffende onderdeel laat liggen.
Het einde:
Het spel is afgelopen zodra een speler 3 robots heeft gebouwd òf € 10.000 heeft.
Deze speler heeft dan ook direct gewonnen.
Waardering:
Robotics is een spel dat je in de categorie funspellen moet scharen. Niet te
serieus dus en een geluksfactor moet je op de koop toenemen. Toch kun je
Robotics ook heel beheerst spelen door de schoothoop te mijden en op het juiste
moment goedkope onderdelen te kopen waarmee je je robot precies naar wens kunt
maken. Totdat de saboteur komt en je een onderdeel kwijt raakt... Gezellig
Opmerking Enrico:
Het spelmateriaal is van prima kwaliteit en ook de doos ziet er leuk uit. Zelfs
de inlay is voorzien van afbeeldingen. Nadeel is wel dat de marktplaats niet
goed in de doos past en gaat zwerven.
De afbeeldingen van de diverse robots op de opdrachtkaarten zien er geweldig uit. Met gebruik van slechts een beperkt aantal verschillende onderdelen zijn erg originele robots verzonnen. Wat bijvoorbeeld te denken van een hamer om pannenkoekenbeslag te kneden of een propeller om als ventilator te gebruiken bij een callcenter?
Strategie:
Als je tijdens je beurt 2 keer van de mogelijkheid gebruik maakt om een
onderdeel te kopen (op de markt of zwarte markt), dan wordt de draaischijf na
iedere aankoop gedraaid. Dit kan een behoorlijke invloed hebben op de prijs van
het tweede onderdeel dat je koopt.
Grote opdrachten leveren meer geld op, maar je hebt er ook meer onderdelen voor nodig. Het kan daarom ook interessant zijn om niet voor het geld te gaan, maar zo snel mogelijk 3 kleine opdrachten af te maken.
Probeer aan de hand van de onderdelen die je tegenstanders kopen in te schatten voor welke opdracht zij gaan. Als er namelijk meerdere personen voor dezelfde opdracht gaan, zal er altijd iemand achter het net vissen. In zo'n geval kun je beter voor een andere opdracht gaan.
Links:
Spellink (in een nieuw venster) voor andere recensies over Robotics.
Naar overzicht van spelbeschrijvingen
by Ronald Hoekstra - 2007 |
Met dank aan Enrico voor de beschrijving en de afbeeldingen