Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > Robotics

   Spelbeschrijving

Titel: Robotics
Ontwerp: Mario Coopmann
Tekeningen: Michael Menzel
Producent: Pegasus Spiele
Aantal spelers: 3 tot 5 spelers
Leeftijd: vanaf 12 jaar
Speelduur: 60 minuten
Taal: Duits

Robotics

Spelmateriaal:
1 marktplaats met draaischijf, 16 opdrachtkaarten, 1 linnen zakje, 5 magazijnen, 86 tegels met robotonderdelen, 12 fiches, geld

Geschreven door: Enrico van Kessel

Introductie: Als directeur van een robotfabriek krijg je opdrachten om de meest fantastische robots te leveren. Om deze te kunnen fabriceren moet je aan de diverse onderdelen zien te komen en dan ook nog het liefst zo goedkoop mogelijk. Dus in plaats van ze nieuw te kopen op de markt, kun je ook wel eens op de zwarte markt of zelfs op de schroothoop gaan kijken of er iets bruikbaars is. Wie als eerste drie robots weet af te leveren of € 10.000 bezit, mag zich de beste robotbouwer noemen.

 

 

de marktplaats


Voorbereiding: De marktplaats wordt centraal op tafel gelegd. De draaischijf wordt met het witte plaatje zonder bedrag naar T-koppelstuk gelegd. Van alle robotonderdelen wordt er één minder dan het aantal spelers op de diverse marktplaatsen gelegd. De overige tegels worden in de linnen zak gedaan en vormen de schroothoop. Iedere speler krijgt een opslagplaats. De opdrachtkaarten worden geschud. Vervolgens worden er één minder dan het aantal spelers open gelegd. De rode fiches worden naast de draaischijf gelegd. Tenslotte krijgt iedere speler 2.000 credits aan geld. Het overige geld dient als bank. Te beginnen met de jongste speler mag iedereen een bod uitbrengen om startspeler te mogen worden. De speler met het hoogste bod is startspeler.

 


Een spelbeurt: Iedere keer als je aan de beurt bent, mag je aan het begin van je beurt een robot verkopen. Dit kan alleen als jouw robot minimaal is samengesteld aan de onderdelen die op een opdrachtkaart staan aangegeven. Je krijgt dan het bedrag dat op deze opdrachtkaart staat vermeld. De kaart leg je bij je, zodat iedereen kan zien hoeveel opdrachten je vervuld hebt en je draait een nieuwe kaart open. De onderdelen van de robot worden voor zover mogelijk weer gebruikt om de markt aan te vullen totdat er weer één minder van iedere soort ligt dan het aantal spelers. Eventuele extra onderdelen verdwijnen naar de schoothoop. Vervolgens mag je 2 acties in willekeurige volgorde uitvoeren. Dit mogen ook 2 dezelfde acties zijn. Hierbij kun je kiezen uit de volgende acties:

 

Een onderdeel op de markt kopen

Op de markt kun je een onderdeel kopen tegen de prijs die aangegeven is in het gele plaatje. Het onderdeel dat bij het witte plaatje ligt, is niet te koop. Nadat je het bedrag aan de bank betaald hebt, pak je het onderdeel en leg je het voor je neer. Vervolgens draai je de draaischijf één positie met de wijzers van de klok mee.

 

enkele onderdelen

 

Een onderdeel op de zwarte markt kopen

Het kopen van een onderdeel op de zwarte markt (de prijs in het rode plaatje) gaat hetzelfde als het kopen op de reguliere markt op één uitzondering na: op de zojuist gekochte tegel wordt een rood fiche gelegd.

 

Een onderdeel op schroothoop zoeken

Als je een onderdeel van de schroothoop wil halen, mag je blind één tegel uit de linnen zak halen. In plaats van een onderdeel kun je er ook de volgende tegels uithalen:

- een multifunctioneel onderdeel: deze kun je als joker inzetten voor alle functionele onderdelen van je robot. Dat zijn alle onderdelen met uitzondering van het torso en het T-koppelstuk.

- een saboteur: je moet nu een functioneel onderdeel van een robot van een tegenspeler wegnemen en op de schroothoop gooien. De saboteurtegel wordt vervolgens afgelegd.

- een bedrijfscontroleur: alle onderdelen die op de zwarte markt zijn gekocht, worden direct op de schroothoop gegooid. Deze onderdelen zijn herkenbaar aan het fiche dat erop ligt. Dit geldt voor alle spelers en ook voor onderdelen die nog in het magazijn liggen. Komen er hierdoor andere onderdelen los te liggen, dan gaan ook deze naar de schroothoop. De bedrijfscontroleurtegel wordt tijdelijk opzij gelegd. Pas als alle 4 deze tegels uit de linnen zak gehaald zijn, worden ze er pas weer in gedaan.

 

Handelen

Je mag handelen met één medespeler. Hierbij kun je onderdelen uit je magazijn ruilen met andere onderdelen of geld. Het onderhandelen op zich wordt niet als actie gezien. Pas als de deal werkelijk tot stand komt, heb je een actie gebruikt. Degene met wie je gehandeld hebt, moet de onderdelen die hij gekregen heeft direct in zijn robot verwerken, opslaan of eventueel naar de schroot brengen.

 

 

opdrachtkaarten

 

Een robot verbouwen

Je kunt je robot bij deze actie onbeperkt veranderen of aanvullen met de onderdelen die je in je magazijn hebt liggen.

 

Passen

Als je een actie (of zelfs beide acties) niet uit wilt voeren, mag je ook passen.

 

Nadat je je acties uitgevoerd hebt, moet je alle losse onderdelen gebruiken bij het bouwen van je robot. Eventuele onderdelen die je niet kunt of wilt plaatsen mag je opslaan in je magazijn of op de schroothoop gooien. De eerste 3 tegels mag je gratis in je magazijn bewaren, de volgende tegels kosten echter geld. Deze kosten zijn eenmalig zolang je het betreffende onderdeel laat liggen.

 


Het einde: Het spel is afgelopen zodra een speler 3 robots heeft gebouwd òf € 10.000 heeft. Deze speler heeft dan ook direct gewonnen.

 



Waardering: Robotics is een spel dat je in de categorie funspellen moet scharen. Niet te serieus dus en een geluksfactor moet je op de koop toenemen. Toch kun je Robotics ook heel beheerst spelen door de schoothoop te mijden en op het juiste moment goedkope onderdelen te kopen waarmee je je robot precies naar wens kunt maken. Totdat de saboteur komt en je een onderdeel kwijt raakt... Gezellig

 


Opmerking Enrico: Het spelmateriaal is van prima kwaliteit en ook de doos ziet er leuk uit. Zelfs de inlay is voorzien van afbeeldingen. Nadeel is wel dat de marktplaats niet goed in de doos past en gaat zwerven.

De afbeeldingen van de diverse robots op de opdrachtkaarten zien er geweldig uit. Met gebruik van slechts een beperkt aantal verschillende onderdelen zijn erg originele robots verzonnen. Wat bijvoorbeeld te denken van een hamer om pannenkoekenbeslag te kneden of een propeller om als ventilator te gebruiken bij een callcenter?

 


Strategie: Als je tijdens je beurt 2 keer van de mogelijkheid gebruik maakt om een onderdeel te kopen (op de markt of zwarte markt), dan wordt de draaischijf na iedere aankoop gedraaid. Dit kan een behoorlijke invloed hebben op de prijs van het tweede onderdeel dat je koopt.

Grote opdrachten leveren meer geld op, maar je hebt er ook meer onderdelen voor nodig. Het kan daarom ook interessant zijn om niet voor het geld te gaan, maar zo snel mogelijk 3 kleine opdrachten af te maken.

Probeer aan de hand van de onderdelen die je tegenstanders kopen in te schatten voor welke opdracht zij gaan. Als er namelijk meerdere personen voor dezelfde opdracht gaan, zal er altijd iemand achter het net vissen. In zo'n geval kun je beter voor een andere opdracht gaan.

 

Links:

Naar overzicht van spelbeschrijvingen

Naar boven / Naar menu

 

by Ronald Hoekstra - 2007

Met dank aan Enrico voor de beschrijving en de afbeeldingen