Je wordt automatisch doorgeschakeld naar de pagina op de nieuwe website Spelmagazijn.com. Mocht dat niet het geval zijn, klik dan op de onderstaande link.

Ga naar Spelmagazijn.com

Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > Carcassonne uitbreiding: De Draak, de Fee en de Jonkvrouw / Burgfräulein und Drache

   Spelbeschrijving

Titel: Carcassonne uitbreiding: De Draak, de Fee en de Jonkvrouw / Burgfräulein und Drache
Ontwerp: Klaus-Jürgen Wrede
Tekeningen: Doris Matthäus
Producent: 999 Games / Hans im Glück
Aantal spelers: 2-6 spelers
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Speelduur: 30-45 minuten
Taal: Nederlands / Duits

Carcassonne uitbreiding:
De Draak, de Fee en de Jonkvrouw

/ Burgfräulein und Drache
 

Spelmateriaal:
30 nieuwe landschapstegels (vulkanen, drakentegels, magische poorten, tegels met jonkvrouw, stadtegels), 2 nieuwe speelfiguren (1 draak en 1 fee).

Geschreven door: Sandra Pellegrom

Introductie: Alle regels van het basisspel Carcassonne blijven gelden; maar nu worden je horigen bedreigd door een hongerige draak die -gelukkig- tegengehouden kan worden door de goede (?) fee.

 

Voorbereiding: Het spel wordt hetzelfde voorbereid als het basisspel. De nieuwe tegels worden door de basistegels geschud. De draak en de fee worden klaargezet, deze komen in de loop van het spel op het spelbord terecht.

 

een spelsituatie

 

Een spelbeurt: Een beurt verschilt in principe niet van het basisspel. Door de extra mogelijkheden in deze uitbreiding zijn de gevolgen van sommige tegels en handelingen echter wel anders.

vulkaantegel, drakentegel, magische poorttegel, jonkvrouwtegel

 

De fee heeft geen aparte tegel, maar je kunt haar bij een eigen horige neerzetten wanneer je geen horige inzet tijdens je spelbeurt. De fee heeft 3 eigenschappen:

  1. de tegel met de fee is verboden terrein voor de draak

  2. wanneer de fee bij jouw horige staat, krijg je aan het begin van je beurt een punt

  3. bij een telling levert de fee 3 extra punten op. De fee blijft na de telling op de desbetreffende tegel staan.

Verder zijn er nog wat extra tegels waar het landschap op is aangepast, zoals een tunnel die onder de stad door loopt en een klooster in de stad. Deze veranderen de regels van het spel verder niet, maar zijn gewoon leuk in gebruik.

 

 

Het einde: Het spel eindigt net zoals in het basisspel.

 



Waardering: Het blijft me verbazen dat er zoveel uitbreidingen op een bestaand spel kunnen zijn en dat deze dan ook nog het spel echt leuker maken. Dit is er weer zo een. Hoewel je met de draak ook bedrogen uit kunt komen, is het pestgehalte een stuk hoger. Dat heeft ook wel zijn voordelen, want nu is het niet meer: wie staat die blijft! Aanrader.

 


Opmerking Sandra: De Nederlandse uitbreiding is in een roze doos gestopt, terwijl de Duitse uitbreiding een lichtblauwe doos heeft. Alleen bij de tweede uitbreiding (Kooplieden en Bouwmeesters) hadden de Nederlandse en de Duitse dozen dezelfde kleur. Het schijnt dat 999Games voor een roze doos gekozen heeft, omdat Carcassonne vooral bij de dames een geliefd spel is om te spelen...

 

Spreek van tevoren goed af hoe de boeren scoren. Deze regel is namelijk in de diverse uitvoeringen enkele malen gewijzigd. Beter van tevoren besproken, dan onduidelijkheid aan het einde.

 


Strategie: De fee mag je verplaatsen, wanneer je geen horige plaatst. Maak hier gebruik van als de draak in de buurt komt!

 


Links:

Naar overzicht van spelbeschrijvingen

Naar themapagina Carcassonne in Spelmagazijn 

 

by Ronald Hoekstra - 2006

Met dank aan 999Games voor een recensie exemplaar.
Met dank aan Sandra voor de beschrijving en de afbeeldingen.