Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > Atta Ants

   Spelbeschrijving

Titel: Atta Ants
Ontwerp: Richard de Rijk
Tekeningen:
Producent: The Realm of Fantasy
Aantal spelers: 2 tot 4 spelers
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Speelduur: 15 tot 45 minuten
Taal: Nederlands

Atta Ants

Spelmateriaal:
24 speelkaarten, 28 houten speelstukken (24 mieren in 4 kleuren en 4 zwarte spinnen), 16 glazen steentjes (blaadjes)

Geschreven door: Enrico van Kessel

Introductie: Elke speler stuurt zijn eigen Atta mieren erop uit om stukjes blad te verzamelen. Als je deze naar je nest weet te brengen, krijg je een extra mier erbij. De andere spelers willen dit ook en proberen je blaadjes af te pakken. Bovendien zijn er nog spinnen die het op de mieren gemunt hebben. De speler die erin slaagt de meeste mieren in het spel te houden wint het spel.

 


Voorbereiding: Het kaartje met het nest erop wordt midden op tafel gelegd. Iedere speler kiest een speelkleur en legt 2 mieren in die kleur in het nest. De overige mieren leg je als voorraad bij je neer. De resterende kaarten worden geschud en als gedekte stapel gelegd. De startspeler legt de 8 bovenste kaartjes rondom het nest. Hierbij moet je ervoor zorgen dat de kaartjes goed op elkaar aansluiten. Op elk kaartje met een blaadje erop afgebeeld worden 2 blaadjes gelegd. Op ieder kaartje waarop een spin afgebeeld staat, wordt een spin gelegd.

 

een mogelijke startopstelling


Een spelbeurt: Het spel wordt in rondes gespeeld, waarbij de rol van startspeler iedere ronde een plaatsje naar links doorschuift. Een ronde bestaat uit 3 fases:

 

1. Een nieuw kaartje aanleggen

De startspeler pakt het bovenste kaartje van de gedekte stapel en sluit deze aan op de al in het spel zijnde kaartjes. Op welke plaats je het kaartje aansluit mag je zelf weten, zolang de paadjes maar doorlopen. Als er een blaadje op het aangelegde kaartje staan afgebeeld, dan plaats je er 2 blaadjes op. Staat er een spin op afgebeeld, dan wordt er een spin op het kaartje gezet.

 

 

mieren, blaadjes en een spin

 

2. Mieren verplaatsen

Te beginnen bij de startspeler mogen alle spelers nu 1 of meerdere eigen mieren horizontaal en/of verticaal verplaatsen. Een mier die aan het begin van je beurt in het nest is, moet je deze beurt naar een plaats buiten het nest verplaatsen. Een mier die over een paadje loopt, kan 2 kaartjes ver lopen. Is er geen verbinding met een paadje, dan kan de mier zich maar 1 kaartje verplaatsen. Een mier mag nooit naar een kaartje met een spin lopen. Kom je onderweg een blaadje tegen, dan kun je dit oppakken en meenemen. Je kunt ook een blaadje afpakken van een tegenstander of overnemen van een eigen mier. Hou er wel rekening mee dat iedere mier maar één blaadje tegelijk kan dragen.

Als je met een blaadje in het nest komt, dan wordt dit blaadje meteen omgewisseld voor een nieuwe mier. Hiermee kun je de volgende beurt pas gaan lopen. Tenslotte mogen er nooit meer dan 2 van je mieren tegelijkertijd in het nest staan. Voor alle andere kaartjes geldt er geen limiet.

 

3. Spinnen verplaatsen

De startspeler verplaatst de spinnen. Iedere spin loopt één kaartje horizontaal of verticaal in de richting van het kaartje waarop de grootste groep mieren staat. De mieren in het nest tellen niet mee. Tijdens zijn tocht neemt de spin de kortste weg, maar hij mag niet door het nest heen lopen. Zijn er meerdere kaartjes waarop evenveel mieren staan, dan kiest de spin voor de dichtstbijzijnde. Als er meerdere routes even lang zijn, dan mag de startspeler bepalen welke route genomen wordt. Alle mieren die op een kaartje staan waarop een spin terecht komt, worden van het spelbord gehaald en teruggelegd in de voorraad. Eventuele blaadjes blijven achter.

 

 

een spelsituatie 


Het einde: Het spel eindigt als een speler aan het einde van een ronde 6 mieren in het spel heeft. Deze speler wint het spel. Het spel eindigt ook als het laatste kaartje aangelegd is. De speler die aan het einde van deze ronde de meeste mieren in het spel heeft, wint in dit geval.

 


Waardering: Atta Ants is een leuk spelletje voor tussendoor. De spelregels zijn eenvoudig, maar het spel zelf is dat zeker niet. Het blijkt keer op keer erg lastig om uit de buurt van de spinnen te blijven. En als dat al lukt, heb je nog een behoorlijke kans dat een tegenstander er met je blaadje vandoor gaat. Leuk

 


Opmerking Enrico: Het spelmateriaal is goed verzorgd: stevige kaartjes, houten fiches voor de mieren en spinnen en zelfs glazen fiches voor de blaadjes. Alleen de spelregels zien er wat eenvoudig uit doordat gebruik is gemaakt van een kleurenprint.

 

Opmerking Spelmagazijn: Atta Ants zit in een heel handzaam doosje. Het zit boordevol spelmateriaal en is gemakkelijk mee te nemen, bijvoorbeeld op vakantie. De regels zijn eenvoudig en snel uit te leggen, dus je kunt het zo met iedereen spelen.

De speelduur kan nogal wisselen. Na een kort spelletje is er natuurlijk altijd tijd voor een revanche.

 


Strategie: Je kunt je tegenstanders flink dwarszitten door ervoor te zorgen dat je een grotere groep formeert achter een groepje van je tegenstanders. De spin zal dan op weg naar jouw groep eerst het kleinere groepje tegenkomen. Je moet er natuurlijk wel voor zorgen dat je je eigen groep tijdig opsplitst om te voorkomen dat je zelf gepakt wordt.

Probeer je mieren zo op te stellen dat ze de blaadjes aan elkaar kunnen doorgeven. Zo kun je een blaadje over een grote afstand ineens in het nest krijgen.

 

Links:

Naar overzicht van spelbeschrijvingen

 

by Ronald Hoekstra - 2006

Met dank aan Enrico voor de beschrijving en de afbeeldingen