Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Foto's en verslagen > 13-12-2003

Titel (5K) Verslag

Verjaardag Rob en Det, 13 december 2003

Ter gelegenheid van hun verjaardagen organiseerden Rob en Det een spellendag. Toen ik daar na de lunch arriveerde (door storm en regen), waren de eerste spelers al druk bezig met het prototype van San Juan en met King Arthur. Niet lang daarna verschenen en er nog meer spelers en kon ook ik aan tafel aanschuiven. Ik wilde graag Maya leren en Leonie zorgde voor de uitleg. Niek had het al eens eerder gespeeld, maar voor Tanya en Jeroen was het ook nieuw. Het spel wordt gespeeld in drie rondes en elke ronde bestaat uit twee delen: het verkrijgen van stenen en privileges en daarna het bouwen van piramides met behulp van de verkregen middelen. Voor beide delen heb je arbeiders nodig en je zult ze dus goed moeten inzetten. Als je in deel één meer stenen krijgt dan dat je arbeiders beschikbaar hebt voor deel twee, dan moet je het overschot afleggen. Zonde ! Nadat iedereen heeft gebouwd aan de piramides zijn deze onderhevig aan erosie, maar tevens leveren de piramides geld op per niveau, voor de spelers die er het meeste aan hebben bijgedragen. Wie na drie rondes het meeste geld heeft, wint het spel. Het viel nog niet mee om goed in te schatten hoe je nu het beste aan stenen kon komen en hoe je deze daarna in de tempels moest inzetten. Niek concentreerde zich erg op de duurste piramide, terwijl ik juist koos voor een spreiding over de kleinere piramides. Beide tactieken bleken goed te werken. Maar uiteindelijk trok Niek aan het langste eind. Een beslissing van Tanya in de derde ronde zorgde ervoor dat ik een steen minder kreeg en daarmee moest ik uiteindelijk de overwinning aan Niek laten. Eindstand: Niek 54, Ronald I 53, Leonie 48, Jeroen 47, Tanya 42. Jeroen had in de laatste ronde nog een privilege verkeerd geïnterpreteerd, want daarmee had hij zich nog naar een derde plaats kunnen opwerken, vlak achter mij. Maya blijkt een alleraardigst spel te zijn, wat ik met plezier vaker zal spelen.

(27K)

Det speelt zeemeermin ?

Armand en Tamara hadden het prototype van San Juan meegenomen en daar maakten we graag gebruik van. Niek en Leonie gingen naar een andere tafel, maar Rob schoof bij ons aan. Rob had het spel deze dag al eerder gespeeld, maar voor Jeroen en Tanya was het nieuw. Het leek erop dat ik als een speer ging, maar ik wist niet voldoende bonuspunten met grote gebouwen bijeen te sparen. Jeroen maakte goed gebruik van zijn kapel, maar had daardoor te weinig andere mogelijkheden. Tanya scoorde erg goed met haar bonusgebouw en pakte tot haar verrassing de overwinning (na twee keer rekenen). Eindstand: Tanya (18+12=) 30, Rob (14+15=) 29, Ronald I (21+6=) 27, Jeroen (16+9=) 25. Het spel beviel iedereen erg goed. Het is wat luchtiger dan Puerto Rico, maar snel te spelen en makkelijk mee te nemen.

Er werd voorgesteld om Attika te spelen. Ik wilde het graag leren, dus dat kwam goed uit. De anderen waren reeds bekend met het spel. In Attika moet je stadsdelen bouwen en daarmee een keten op het bord vormen tussen twee van de vier tempels. Het bouwen kost grondstoffen, maar als je de gebouwen in de juiste volgorde bouwt, kost het bouwen niets. Een aardig timing aspect. Mijn beginpositie werd al snel door Jeroen de grond in geboord, dus stichtte ik meteen een nieuwe stadslocatie. Jeroen werd op zijn beurt weer door Tanya gedwarsboomd en Rob twijfelde echter overal over zijn positie. Ik wist ineens snel door te breken en direct ook Rob te blokkeren. Ik had aan nog één tegel voldoende. Tanya lag te ver weg en dacht dat een van de andere heren mij wel tegenstand zou bieden. Rob gokte erop dat het zou lukken, maar hij trok de verkeerde kaartjes. Ook Jeroen speelde niet op safe, maar waagde een gokje en dat liep mis. Ik kon gemakkelijk mijn laatste tegel bouwen en de overwinning grijpen. Een overwacht snel einde. Een alleraardigst snel spelletje, maar voor mij toch niet de topper die iedereen er van maakt. Tanya was nog 3 tegels van een keten verwijderd, Jeroen 5 en Rob zelfs 7, maar dat ligt natuurlijk helemaal aan de veranderende situaties.

(31K)

Tamara, Armand, Niek en Leonie hebben plezier bij de Bruggen van Shangrila

Jeroen pakte Finstere Flure erbij en alle spelers bleven aan tafel zitten. Het spel had een heel grillig verloop, doordat gebruik werd gemaakt van alle rariteiten die het spel bevat. Twee van de teleports werden te dicht op elkaar gelegd, zodat er flinke opstoppingen van spelers ontstonden. Jeroen ging als een speer en had de overwinning voor het grijpen. Ik offerde me op om Jeroen van de overwinning te houden. Met een beetje geluk kostte me dat maar één speelsteen. Helaas, ook mijn tweede speelsteen werd weer teruggeworpen naar het startveld. Uiteindelijk mocht het niet baten, want het was toch Jeroen die als eerste 3 stenen naar buiten had. Rob had er 2, Tanya en ik allebei 1, waarbij Tanya iets eerder was. Erwin had Eketorp meegenomen en dat wilden we wel graag uitproberen. Jeroen had het al eens eerder gespeeld, maar een uitleg van Erwin was wel op zijn plaats. De spelers hebben allemaal 6 vikingen, die gebruikt worden om grondstoffen te veroveren. Iedereen plant in het geheim waar zijn vikingen heen gestuurd kunnen worden. Als er voldoende grondstoffen zijn, dan krijgt elke viking er één, zijn er niet voldoende, dan moet er eerst geknokt worden met kaarten. De verliezer gaat naar het ziekenhuis en afhankelijk van de grootte van de afstraffing ligt hij daar enkele beurten. De kaarten wisselen van eigenaar, zodat de verliezer er wel een sterke kaart voor terug krijgt. Uiteindelijk zijn er voldoende vikingen in het ziekenhuis beland om voor de overblijvers voldoende grondstoffen over te laten. Deze worden gebruikt om de eigen burcht op te bouwen. Als een speler zijn burcht van 3 lagen heeft afgebouwd, kunnen de punten worden geteld. Je kunt echter ook vikingen naar burchten van andere spelers sturen om aldaar stenen te stelen. Als er geteld wordt, levert een complete burcht 5 bonuspunten op, de rest van de stenen afhankelijk van de soort 1, 2, 3 of 4 punten per steen. Tanya en ik waren de enigen die hun burcht wisten te completeren. Tanya had daar iets betere stenen voor gebruikt, zodat zij de winst pakte. Eindstand: Tanya 39, Ronald I 35, Jeroen 33, Rob 31. Ook weer een alleraardigst spel, waar Jeroen terecht over opmerkte dat het enigszins op Piratenbucht leek. 

(35K)

Guido, Willem, Deborah en Seb in gedachten bij Warcraft

Jeroen had het kaartspelletje die Fugger al eens met Monique gespeeld. Iedereen wilde het wel uitproberen. Voor de zekerheid werden de spelregels er nog even bij gepakt. Er zijn 5 soorten grondstoffen die een bepaalde waarde hebben. De spelers spelen kaarten uit van deze grondstoffen. Zodra van één van de grondstoffen 5 kaarten op tafel liggen, dan worden de koersen aangepast en verdient iedereen geld. De 3 grondstoffen waarvan de meeste kaarten zijn gespeeld, stijgen zoveel in waarde als het aantal gespeelde kaarten, de andere 2 dalen er 1 in waarde. De maximale waarde is 9. Kom je boven de 9, dan begint de waarde weer op 1. Iedereen krijgt de waarde van zijn kaarten uitbetaald, waarbij kaarten met een zegel dubbel tellen als er maximaal 3 kaarten van zijn uitgespeeld. Daarna krijgt iedereen nieuwe kaarten. Spelers die één of meer handelaren hebben uitgespeeld, krijgen meer kaarten. Zo wordt er doorgespeeld, totdat iemand de 100 punten bereikt. In de eerste twee speelrondes kunnen ook nog kaarten in het geheim worden gespeeld. Deze scoren pas, als iemand 100 punten heeft bereikt. Ik ging erg slecht in het spel en mijn enige hoop waren dan ook mijn geheime kaarten. Gelukkig voor mij scoorde ik daar het maximale aantal punten van 36 op, maar daarmee kwam ik toch nog net te kort voor de overwinning. Eindstand: Jeroen 119 (4), Ronald I 115 (36), Rob 101 (2), Tanya 98 (0). Een grappig spelletje, maar toch niet echt bijzonder helaas.

(33K)

Erwin, Sacha, Henk-Johan en Det redden de wereld bij Terra... niet

De avond begon al te vorderen. Er werd gekozen voor een luchtig spelletje Ave Caesar. Een spannende race, waarbij ik de eerste ronde werd afgesneden bij Caesar. Ik besloot snel door te rijden en nam een grote voorsprong, daarna moest mijn paard op adem komen. Gelukkig kon ik gemakkelijk naar Caesar toe. Helaas reden mijn paarden daar te langzaam, zodat Rob de uitgang wist te blokkeren. Jeroen zat achter me in de gang van Caesar en zat ook flink te balen. Inmiddels waren Det en Sacha ontsnapt en streden wij met Rob nog om de derde plaats. Rob wist mij telkens naar de buitenbocht te drijven, wat me in de eerdere rondes nog niet was overkomen. Hij wist ons bij de finish nog net voor te blijven. Ik kwam precies over de finish heen, zonder ook maar een puntje over te houden. Jeroen werd teleurgesteld laatste. Sacha had inmiddels de overwinning opgeëist voor Det. Tot slot van de avond nog Logistico. Jeroen wilde liever wat anders doen en wisselde van tafel. Voor Sacha was het spel nieuw, Rob en Det hadden ooit een prototype gespeeld. Het spel verliep voor mij helemaal niet volgens plan en alles liep steeds verkeerd. Uiteindelijk kwam ik zelfs onder de beginscore van 40 uit. Ik had dus beter meteen mijn vrachtauto en boot kunnen verkopen, dan was ik tenminste nog op 46 geëindigd. Sacha wist met een laatste krachtsinspanning net op 43 te komen en Rob eindigde op 30. Alleen Det had een redelijke score met 67. We kwamen er niet achter waar het nu mis was gegaan. Het liet een beetje vreemde smaak achter aan het eind van een zeer geslaagde spellenverjaardag. Rond half twaalf ondernam ik de terugreis, waarbij ik Seb en Leonie nog in Hoofddorp afzette.

Naar foto's en verslagen
Naar boven / Naar menu

Spelmagazijnby Ronald Hoekstra - 2003