Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Foto's en verslagen > Spellendag Ronald I 20-07-2003

Titel (5K) Verslag

Spellendag Ronald I 20-07-2003

Spellenkast (Remco en Sarah) en Spellenstapel (Jeroen) waren uitgenodigd om bij Spelmagazijn (Ronald I) een dagje te komen spelen. Omdat Remco en Sarah de verzameling van Ronald I nog niet hadden bewonderd, zou Jeroen een half uurtje later komen. Keurig op tijd was iedereen aanwezig. Toen ook Jeroen aankwam, kon met spelen worden begonnen. Ronald I had Blokus uit de kast gehaald, een lekker snel introductiespel. Het spel verliep ook lekker snel. Remco kon overal goed tussendoor fietsen en raakte net niet al zijn stenen kwijt. De anderen knokten voor de tweede plaats. Het leek erop dat Ronald I die zou gaan halen. Jeroen offerde echter zijn kleinste steen op en voorkwam daarmee dat Ronald I tweede werd. Eindstand: Remco -4, Jeroen -16, Ronald I -17, Sarah -19. Het gesprek kwam op Set!, een spel dat Remco niet echt lag. Ronald I haalde daarom Rasende Roboter uit de kast, om te kijken of dat wel zou bevallen. Dat bleek Remco beter te bevallen en hij wist zelfs twee punten te scoren tegen ervaren spelers Jeroen en Ronald I. Sarah moest genoegen nemen met 1 punt. Eindstand: Jeroen 9, Ronald I 6, Remco 2, Sarah 1. Ronald I liet nog even Maniki zien, eenzelfde soort spel, maar dat viel niet in goede aarde bij Remco en Sarah. Genoeg opgewarmd, tijd voor een groot spel: Nautilus. Na de nodige uitleg kon worden begonnen. Ronald I richtte zich op de zwarte uitbreidingen en had al snel een meerderheid. Niet lang daarna vond hij nog 2 schatkisten, waardoor hij niet meer in de financiŽle problemen zou komen. Inmiddels hadden Remco en Sarah ook hun draai gevonden en werd er flink geknokt om diverse meerderheden. Toch wist iedereen er eentje te scoren. Remco viste met zijn duikboten vaak achter het net, terwijl Jeroen waardeloze schelpen oppikte. Misschien toch wat vaker de radar gebruiken ? Sarah wist veel delen van Atlantis te vinden, wat haar erg veel punten opleverde. Jeroen wist aan het eind nog een extra meerderheid in de stad te verkrijgen, maar hij strandde toch op de 3e plaats. Sarah vond net toen ze failliet dreigde te gaan nog een schatkist. Met deze financiŽn kon ze nog een goudklomp opgraven. Ronald I wilde in de stad nog een punt scoren, maar hij bouwde zijn woonverblijf helemaal verkeerd aan. Een dure fout Eindstand: Sarah (7x13+4=) 95, Ronald I (6x11+9=) 75, Jeroen (8x7+6=) 62, Remco (7x7+5=) 54. Ronald I wist weer het spel niet te winnen. Zoals het een goed gastheer betaamd hadden inmiddels alle gasten een spel gewonnen.

(19K)

Sarah en Remco hebben plezier bij Nautilus

Even tijd voor een luchtig kaartspelletje Korsar. Voor Remco ging het allemaal te snel, want hij kreeg amper schepen binnen. De anderen waren in een zware strijd verwikkeld voor de overwinning. Toen de rookwolken waren opgetrokken bleek Jeroen met 1 punt verschil de beste te zijn. Eindstand: Jeroen 27, Ronald I 26, Sarah 24, Remco 7. Remco eiste een rematch. Hij ging als een speer van start en hij haalde het ene schip na het andere binnen. Een monsterscore. Jeroen was opnieuw de beste van de andere drie. Eindstand: Remco 44, Jeroen 20, Ronald I 16, Sarah 14. Jeroen had het spel Die Hšndler von Genua voorbereid, want hoewel Spellenkast dat in de kast heeft, hadden ze het nog niet gespeeld. Een hoop kleine regeltjes kwamen aan bod en even leek het of dat te veel zou zijn. Maar toen het spel begon, viel alles voor Remco en Sarah op zijn plaats, hoewel het nog lastig inschatten was hoeveel alles waard was. Ronald I begon direct met het verzamelen van privileges. Uit ervaring was bekend dat je daar snel bij moet zijn. Jeroen waarschuwde de anderen, maar toch wist Ronald I er 10 te verzamelen. Verder was hij de eerste die met bezitfiches aan de slag ging. Jeroen en Remco richtten zich vooral op het volbrengen van grote opdrachten. Sarah hield zich een beetje afzijdig, maar sprokkelde toch hier en daar de nodige dukaten bij elkaar. Al met al bleef het handelen een beetje getemperd. Even leek het erop dat Remco toch nog een grote slag zou slaan, maar hij bleef steken op 10 dukaten van Sarah. Ronald I dacht de winst te pakken, maar de verrassing was groot toen Jeroen hem toch nog voorbij streefde. Eindstand: Jeroen 690, Ronald I 650, Sarah 510, Remco 500. 

(4K)

Nadenken bij Rasende Roboter

Tijd voor wat luchtigers: Der Ausreisser. Jeroen zette er al snel de sokken in. Ronald I kon het langst bijblijven, maar uiteindelijk moest hij er ook af. Jeroen kwam alleen over de finish. Eindstand: Jeroen 1, Ronald I -11, Remco -21, Sarah -49. Toch was het spel goed bevallen en Remco verzocht een rematch. Hij hoopte tevergeefs op eenzelfde opleving als bij Korsar. Jeroen zette er weer de sokken in, maar iedereen kon weer terugkomen. Bij een tweede versnelling moesten Remco en Sarah afhaken. Ronald I kon nu echter bijblijven. Hij nam de kop over van Jeroen, maar deze zette toen zijn echte sprint in en reed ook weer Ronald I uit het wiel. Eindstand: Jeroen 1, Ronald I -4, Sarah -6, Remco -9. Het was tijd om wat te eten te bestellen. In afwachting van de levering werd bij King Lui aan tafel gegaan. Er werd flink gebunkerd, maar vooral Remco en Sarah aten soms meer dan gastheer Lui. Daardoor bleven ze toch wat achter. Ronald I hoopte nu eindelijk een spel te kunnen winnen, maar opnieuw was het Jeroen die hem de loef afstak. Eindstand: Jeroen 75, Ronald I 73, Sarah 50, Remco 41. Omdat het eten nog niet was bezorgd zette Ronald I 24Game op tafel. Dit bleek niets voor Sarah te zijn. Remco kon echter redelijk bijblijven. Ronald I scoorde vooral in het begin flink wat punten, maar toen Jeroen was warmgelopen, wist hij voor de zoveelste maal het spel naar zijn hand te zetten. Eindstand: Jeroen 81, Ronald I 72, Remco 39. Inmiddels was het eten gearriveerd en werd er (opnieuw) flink gebunkerd. Ter afsluiting een verleidelijk ijsje. Er was nog tijd voor een spel van ruim een uur en Jeroen stelde voor om San Marco te gaan spelen. Dat werd van harte ondersteund door Ronald I. Na een korte uitleg kon er worden begonnen. Ronald I gebruikte zijn beproefde tactiek van de 2e plaatsen en toen hij eenmaal een grote voorsprong had opgebouwd, kreeg hij nog meer punten in de schoot geworpen, omdat niemand zijn concurrent wilde helpen. Zou hij dan eindelijk toch een spel weten te winnen deze dag ? Hij behield zijn voorsprong tot het einde en pas in de laatste beurt zou beslist worden wie van de andere drie tweede zou worden. Voor de laatste beurt was het verschil tussen de nummer 2 en de nummer 4 slechts 5 punten. Jeroen en Remco mochten nog een extra beurt spelen en Jeroen wist zich van de extra verbanningsactie te verzekeren. Daarmee pakte hij de tweede plaats. Eindstand: Ronald I 96, Jeroen 73, Sarah 61, Remco 57.

(16K)

Links de gele scoresteen van Ronald I, 
rechts de zwarte, blauwe en witte scoresteen bij San Marco

Jeroen had vandaag bijzonder goed gespeeld, met erg veel eerste plaatsen. Ronald I had ook een zeer constante dag met bijna alleen maar tweede plaatsen. Dat komt natuurlijk omdat alle spellen voor Remco en Sarah nieuw waren. Ze pikten echter de verschillende strategieŽn snel op, zodat een volgende keer een nog spannender strijd zal ontstaan. Het was in ieder geval een zeer geslaagde dag geweest, die voorbij was gevlogen. Door de indringende hitte was het nog erg inspannend ook. Alle spellen waren goed bevallen en het verlanglijstje van Spellenkast was weer flink uitgebreid.

Naar foto's en verslagen
Naar boven / Naar menu

Spelmagazijnby Ronald Hoekstra - 2003