Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Foto's en verslagen > Spellendag Amersfoort 25-01-2003 |
Verslag
Spellendag Amersfoort 25 januari 2003 |
Zie ook het fotoalbum.
Een record aantal aanmeldingen, meer dan 40. Door een aantal ziektegevallen bleef het aantal daadwerkelijke spelers uiteindelijk steken op 38. Een aantal nieuwe gezichten en iedereen was erg enthousiast. Bij het eten waren er maar liefst nog 27 spelers.
Even voor 10 uur arriveerde Ronald I in Amersfoort. Henk-Johan had inmiddels de zaal geopend en de eersten waren al aanwezig, waaronder Rob en Det. Al snel kwamen er nog enkele spelers. Ronald I wilde graag Clans spelen en Bas en Det schoven aan. Net toen Bas het spel wilde gaan uitleggen, schoof ook Sandra nog aan. Clans is een nieuw spel in de serie van Cartagena en Trans America. Op een landkaart met verschillende gebieden leven stammen in 5 verschillende kleuren. Elke speler krijgt in het geheim een kleur aangewezen en één kleur is neutraal. Door de stammen naar elkaar toe te bewegen worden groepjes gevormd en als er geen omringende stammen meer zijn, ontstaat een dorp. Als alle kleuren in het dorp zijn vertegenwoordigd, worden de kleuren die maar met één stam aanwezig zijn verwijderd. De overgebleven stammen scoren zoveel punten als het aantal overgebleven stammen. Langzaam maar zeker nemen de mogelijkheden op het bord af en uiteindelijk wordt het eind van het spel bereikt. Det kreeg als eerste de mogelijkheid het spel af te maken, maar dat deed zij niet. Blijkbaar had ze nog niet voldoende punten gescoord. Ronald I kreeg als tweede de mogelijkheid. Hij besloot het spel af te maken. Het was een gok of hij een alleen-overwinning of een gedeelde overwinning zou halen. Het was uiteindelijk het eerste. Eindstand: Ronald I 44, Bas 43, neutraal 41, Sandra 37, Det 33. Een prima spel in deze serie. Sandra wilde graag Stephensons Rocket spelen. Bas en Ronald I hadden het jaren geleden al eens gespeeld, maar wisten zich niet zoveel meer te herinneren. Bas las de regels door en legde het spel aan de anderen uit. Het was tijdens het spel nogal vaag wat goede acties waren en de meeste spelers deden maar wat. Er was nog wat onduidelijkheid over het "voor de eerste keer aandoen van een stad door een spoorlijn": geldt dit per spoorlijn of gewoon in het algemeen ? Uiteindelijk werd voor de keuze "per spoorlijn" gekozen. Bas was hier niet zo blij mee, maar het zou voor de overwinning niet uitmaken. Bas scoorde vooral aan het eind van het spel op zijn verzamelde aandelen. Ronald I zat met bijna al zijn aandelen overal net naast. Eindstand: Bas 55, Sandra 39, Det 39, Ronald I 30. Corné was inmiddels aangekomen en hij had een prototype van zijn nieuwe transportspel meegenomen. De spelers besturen daarbij een truck, een boot en een vliegtuig. Op een aantal gekoppelde eilanden zijn goederen te halen en er is precies evenveel vraag naar deze goederen. Je moet de goederen dus ophalen en naar andere gebieden brengen. Het ophalen en transporteren kost geld en hoe langer het duurt voordat de goederen op de plaats van bestemming zijn, hoe meer ze opleveren. Ondertussen was ook Rob F van Joker Gamez aangekomen met het prototype van Totem. Hij had met Ronald I afgesproken dit te komen demonstreren. Totem is een spel voor twee spelers, waarbij met behulp van verschillende indianen de totem van de tegenstander moet worden geslagen. Kort gezegd is het spel een kruising tussen schaken en Stratego, maar met een aantal nieuwe elementen. Zo gaat het slaan niet door op een stuk te gaan staan, maar door er naast te gaan staan. Je kunt zo meerdere stukken tegelijk slaan, maar meerdere stukken kunnen gezamenlijk verdedigen. Verder zijn er paarden, die als stuk te gebruiken zijn, maar ook gecombineerd kunnen worden met een indiaan. En verder zijn er de wigwams, die niet kunnen slaan of geslagen worden, maar wel verplaatst kunnen worden. In het eerste spel werd al direct de kracht van de Chief duidelijk, vooral als deze te paard zit. Het werd een krachtmeting midden op het bord. Ronald I forceerde uiteindelijk een aanval. Rob F zag de verdedigende zet niet en Ronald I had de macht in handen. De Totem viel al snel. Ronald I wilde het nog wel eens spelen. Nu bleef het heel lang een koude oorlog midden op het bord, totdat Rob F eindelijk de opening wist te vinden en de Chief van Ronald I wist te slaan. Ook nu was het snel gebeurd. Het lijkt erop dat de slag om de Chief de sleutel van het spel is. Ronald I kreeg het prototype mee, om het thuis nog eens te proberen. Binnenkort volgt er meer informatie in Spelmagazijn.
een samengestelde foto van de speelzaal
Ondertussen waren ook Sacha, Rutger en Willem gearriveerd. Vooral Rutger was heel erg uitgeslapen... Sacha en Willem hadden Morgenland al sinds de Uitdaging in huis, maar nog nooit gespeeld. Ronald I zorgde voor de uitleg. Ronald I en Rutger gingen als een speer van start, terwijl Willem overal misgreep. Ook in de volgende ronde grepen vooral Ronald I en Rutger de artefakten. De andere spelers kregen langzaam een beetje zicht in de mogelijkheden van het spel. In de laatste ronde hadden Ronald I en Rutger allebei 7 artefakten in hun bezit en allebei 2 dokumenten. Het werd dus erg spannend. Het kwam aan op het allerlaatste artefakt in het paleis, want Sacha en Willem wisten de andere artefakten te pakken. Rutger had met 7 het hoogste fiche, terwijl Ronald I met een 4 als tweede lag. Ronald I wist zijn fiche te verdubbelen. Rutger had ook deze mogelijkheid, maar niet voldoende schatten om dat te betalen. Ronald I betaalde tweemaal 4 schatten en won het spel. Eindstand: Ronald I 8 (2), Rutger 7 (2), Sacha 5 (0), Willem 4 (0). Ronald I stelde voor om The Two Towers te gaan spelen. Seb schoof als vijfde speler aan. Rutger en Willem zagen in het begin nog niet veel in het spel, maar terwijl het spel vorderde bleek dat er toch meer in zat, dan op het eerste gezicht duidelijk was. Het bleef spannend tot het eind. Rutger en Sacha eindigden beiden op 19 punten. De winst ging naar Sacha, omdat zij hoger eindigde bij de laatste waardering. Eindstand: Sacha 19, Rutger 19, Seb 17, Ronald I 16, Willem 13. Het spel liet wat gemengde gevoelens bij de spelers achter. Ze wisten niet of ze er enthousiast over moesten zijn. Het spel werd het voordeel van de twijfel gegund. Ronald I vond Tim, Jeroen, Arjo en BoB, die zojuist Dschunke hadden beëindigd om een ander spel te gaan spelen: Royal Turf. Ronald I had het, als enige, nog nooit gespeeld. Gelukkig schoof ook Yvonne aan, die het ook nog nooit had gespeeld. In dit spel worden drie paardenraces verreden, waarop de spelers weddenschappen afsluiten. BoB waarschuwde dat je in de eerste race niet zoveel geld moest verdienen, omdat iedereen je dan ging tegenwerken. Hij hield zich echter zelf niet aan deze tip en scoorde er lustig op los. In de tweede ronde kwam Tim wat dichterbij, maar het was nog steeds BoB die aan de leiding ging. In de derde ronde had Ronald I het eindelijk een beetje in de gaten hoe het spel te sturen was en hij maakte een flinke score. Hoewel hij de einduitslag correct had voorspeld, verdiende Jeroen net iets meer door de tussentijdse bonus voor het snelste paard. Aangezien beiden na 2 rondes gelijk hadden gestaan, liet Jeroen Ronald I net achter zich. Hij haalde daarbij zelfs Tim nog in. BoB was de terechte winnaar. Yvonne kon het verlies uit de eerste twee rondes niet meer goedmaken en werd laatste. Eindstand: BoB 2150, Jeroen 1550, Tim 1500, Ronald I 1450, Arjo 1050, Yvonne 750. Het begon tegen etenstijd te lopen, maar er was nog wel tijd voor een snel spelletje Blokus. Jeroen en Ronald I hadden het al eerder gespeeld en schoten direct richting het centrum. Arjo en Yvonne startten wat voorzichtig, maar kregen het snel door. Arjo en Ronald I werden uiteindelijk vakkundig vastgezet en uiteindelijk Yvonne ook. Jeroen maakte keurig het spel af, door al zijn stukken kwijt te raken. Eindstand: Jeroen 15, Yvonne -25, Ronald I -30, Arjo -35. Er was tijd voor een revanche. Opnieuw was het Arjo die al snel vast kwam te zitten. Niet veel later volgde Jeroen. Ronald I kon het Yvonne echter niet moeilijk genoeg maken. Yvonne won het spel, maar als ze haar laatste stukken anders had gebruikt, had ze een maximale score van 20 kunnen halen. Nu bleef ze steken op -3. Eindstand: Yvonne -3, Ronald I -10, Jeroen -20, Arjo -28.
Twee prototypes
(klik op de foto voor een vergroting)
Etenstijd. Met 25 man Chinees eten is altijd een aardig rustpuntje in de dag. Er was weer keuze te over en een aantal liefhebbers heeft de komende week ook weer Chinees te eten. Na een half uurtje begon het toch weer te kriebelen en werden de speeltafels weer opgezocht. Ronald I vond snel voldoende liefhebbers voor Puerto Rico. Sacha was bijna klaar met Vino en schoof ook aan. Ze mocht meteen als gouverneur beginnen. Ze koos direct de bouwmeester en de Hospiz. Willem ging ook voor de Hospiz en Arjo voor de Hacienda. Rutger koos een bouwhut en Ronald I een kleine markthal. Het leek erop dat Ronald I de juiste keuze had gemaakt. Hij begon als een gek te produceren, had geld in overvloed en de anderen werden helemaal gek. Maar ergens halverwege kwam er een hapering bij Ronald I. Hij kon niet snel genoeg de juiste fabrieken kopen, terwijl Sacha een prachtige tabakslijn had opgezet. Arjo maakte ook een inhaalslag door veel opgeslagen suiker te verschepen. Willem en Rutger lagen ver achter. Arjo liep snel in op Ronald I en Sacha schoot er voorbij. Het was duidelijk dat Sacha zou gaan winnen. Het was een kwestie van tijd om te bepalen wie er tweede werd. Ronald I bewaarde zijn geld voor een groot gebouw. Zijn Manufaktur leverde telkens niet zoveel geld op. Bij Arjo ging dit stukken beter. Het grote gebouw van Ronald I stelde echter zijn tweede plaats veilig. Eindstand: Sacha (36+17+7=) 60, Ronald I (30+10+7=) 47, Arjo (31+12+0=) 43, Willem (14+18+4=) 36, Rutger (12+12+7=) 31.
Chinees eten
Corné had ook nog een ander prototype meegenomen: Lelie. Dit is een twee persoonsspel, waarbij de spelers 8 kikkers door een vijver verplaatsen. De kikkers zijn genummerd van 1 tot 9, maar dat is niet zichtbaar voor de tegenstander. Afhankelijk van de positie (in het water, op een lelie of op een blad) springen de kikkers 1, 2 of 3 velden. Het is de bedoeling zoveel mogelijk kikkers aan de overkant te krijgen. Je kunt de andere kikkers slaan door er precies op uit te komen. Het blijkt een alleraardigst denkspel met weinig regels, maar veel mogelijkheden. Zowel Ronald I als Corné hadden beiden 3 kikkers aan de overkant. Bijna zag Ronald I een slagmogelijkheid van Corné over het hoofd, maar deze wees hem er op, zodat Ronald I zijn kikker in veiligheid kon brengen. Ronald I had er nog 2 op het bord en Corné 1. Ronald I kon de ene kikker van Corné slaan, maar had dan niet genoeg tijd meer om de kikkers aan de overkant te krijgen. Het zou dan afhankelijk zijn de van de waardes van de kikkers die reeds waren aangekomen. Daarom offerde hij zijn tweede kikker op en liet de kikker van Corné ontsnappen. Daardoor kreeg Ronald I zijn vierde kikker binnen en Corné bleef uiteindelijk op 3 steken. Nu konden de punten worden geteld. Ronald I had met zijn vierde kikker ook zijn 9 binnen: 6+7+8+9. Corné had alleen zijn 7+8+9 binnen. Eindstand: Ronald I 30, Corné 24. Houd dit spel in de gaten ! De avond liep ten einde. Ronald I speelde nog een kort spelletje Dvonn met Sacha. Ook dit is een zeer elegant denkspel. Regelmatig vielen de kreten "lastig !" over tafel. Ronald I had het spel duidelijk vaker gespeeld en Sacha voelde dat ze de greep op het spel verloor. Tegen het einde wist Ronald I meer en meer van de stenen van Sacha in te nemen. Eindstand: Ronald I 27, Sacha 11. Sacha was onder de indruk van het spel, maar had er hetzelfde gevoel bij als bij Abalone: Een prachtig spel dat ze nooit zal winnen. Er kon worden begonnen met opruimen. Enkele spelers zaten nog te spelen, maar de rest van de zaal kon vast worden opgeruimd. De spellendag was alweer voorbij. Enkele nieuwe spelers waren meer dan tevreden over het verloop van de spellendag. Geweldig. Op de valreep kreeg Ronald I van Niek en Tanya een spelletje uit Vietnam. Het zal een uitdaging worden om aan een vertaling van de spelregels te komen, maar het ziet er naar uit dat dat gaat lukken !
Naar
foto's en verslagen
Naar boven / Naar menu
![]() |