Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Foto's en verslagen > Verjaardag Rob & Det 09-11-2002

Titel (5K) Verslag

Verjaardag Rob & Det, Meppel, 9 november 2002

Een paar maanden te laat vierden Rob en Det hun verjaardag met een spellendag. Vanaf 12.00u was iedereen welkom. Ronald I haalde Rutger, Willem en Sacha op en arriveerde even na 13.00u. Jeroen was reeds aanwezig, de anderen volgden niet lang daarna. De hele woonkamer was ontruimd om plaats te maken voor diverse speeltafels. Sacha wilde graag Die Fürsten von Florenz spelen en Rutger en Ronald I hapten gelijk toe. Toen het spel net begonnen was, kwamen ook Guido en Deborah. Zij wilden graag nog meedoen en het spel werd opnieuw gestart. Met vijf spelers verloopt het spel wat trager, de gebouwen zijn wat schaarser, maar vooral het aantal personen is zeer beperkt. Niet iedereen had dat op tijd in de gaten. Ronald I was duidelijk in vorm en zette het spel naar zijn hand. Maar Rutger liep in de marge goed mee en bleek een geduchte tegenstander te zijn. In ronde 6 wilde Ronald I nog wat extra punten pakken door het beste werk te produceren. Daarbij gebruikte hij een bonuskaart. Dit was een verkeerde beslissing, want deze bonuskaart was noodzakelijk om in ronde 7 ook nog een werk te kunnen produceren. In de laatste ronde kon hij dus alleen nog punten pakken door 2 gebouwen neer te zetten. Rutger had het inderdaad goed gespeeld en pakte de overwinning. Het foutje van Ronald I was daarbij niet beslissend, want zelfs zonder deze fout had hij Rutger niet meer kunnen inhalen. Eindstand: Rutger 61, Ronald I 52, Deborah 46, Sacha 45, Guido 36. 

(30K)

De dames bestuderen Tyros.

Ronald I had het prototype van Via nogmaals meegenomen. Rutger had geen behoefte om het te spelen, maar de anderen wilden het graag proberen. Nu werden wel de correcte regels toegepast. Deborah startte voortvarend en door de juiste steden in te nemen, scoorde ze veel punten. Daardoor werd ze het slachtoffer van de wraak van de andere spelers. Guido probeerde zijn steden juist te groeperen om de bonuspunten te pakken. Maar ook daar staken de anderen enkele malen een stokje voor. Het einde van het spel werd bepaald door het kaartje dat getrokken werd: Guido, Ronald I of Sacha zou gaan winnen. Het werd Sacha. Eindstand: Sacha 28, Ronald I 27, Guido 26 en Deborah 25. Het spel werd met matig enthousiasme ontvangen. De invloed op het spel werd gering ervaren. Soms was het niet duidelijk wie aan de beurt was (omdat veel akties gezamenlijk worden gedaan). Erwin kende de regels van het spel Mogul. Maar liefst 6 spelers wilden het proberen. Mogul is een klein aandelenspelletje. Het spel bestaat uit gekleurde aandelen. De aandelen hebben tevens een rand van een andere kleur. In elke ronde wordt geboden op een nieuw aandeel. Telkens hebben de spelers de keus om mee te blijven bieden of het inmiddels ingezette geld te incasseren. De laatst overgebleven bieder heeft de keus het aandeel te nemen of de aandelen in de kleur van de omringende rand te verkopen. De voorlaatste bieder krijgt vervolgens de overgebleven keuze. Het spel eindigt met een beurscrash. Op dat moment gaat iedereen bankroet en de speler met de meeste overwinningspunten, wint het spel. Hoe krijg je overwinningspunten ? Als er een nieuw aandeel wordt opengedraaid, dan krijg je voor elk aandeel dat je in die kleur bezit een overwinningspunt. De tweede mogelijkheid is de verkoop van aandelen. Een aandeel levert zoveel overwinningspunten op als het aantal aandelen dat op dat moment van die kleur in omloop zijn. De verkochte aandelen gaan uit het spel, dus de waarde van de overige aandelen daalt direct. Vooral met deze verkoop kun je flinke sprongen maken. Ronald I en Jeroen hadden een erg slecht begin, terwijl Det er met grote spoed vandoor ging. Rutger zat na Erwin en had om een of andere reden altijd geld te kort. Langzaam maar zeker wist Ronald I toch dichterbij te komen. In een van de laatste veilingen kwam hij net 1 muntje te kort om te winnen. Als hij de veiling had gewonnen, had hij in één klap de leiding overgenomen. Nu bleef hij steken in de middenmoot. Erwin had een beetje geluk dat in de laatste veiling het voor hem juiste aandeel naar voren kwam en hij had voldoende geld gespaard om deze veiling te winnen. Hij wist zo gelijk te komen met Det. Direct daarna was het spel afgelopen. Eindstand: Det 29, Erwin 29, Henk-Johan 21, Ronald I 19, Jeroen 16, Rutger 14. Met simpele middelen is Mogul een gemeen handelsspelletje dat de moeite waard is.

Erwin had tevens een preproductie exemplaar van Lord of the Rings The Two Towers van Ravensburger gehad. Uiteraard wilden Jeroen en Ronald I van de gelegenheid gebruik maken om het spel te spelen. Een aantal kaarten op een rij vormen het spelbord. Telkens afwisselend worden locaties en routekaarten gelegd. De routekaarten bepalen het aantal beurten voordat een nieuwe locatie wordt bereikt. In de beurten verzamelen de spelers series kaarten. Elke beurt krijg je één kaart meer, vergelijkbaar met het systeem van Jumbo Grand Prix. De kaarten zijn voorzien van een foto uit de film, maar die is niet van belang voor het spel. Wel van belang is de kleur van de kaart en het aangegeven symbool. Een serie bestaat uit kaarten van dezelfde kleur met hetzelfde symbool, eventueel aangevuld met jokers. Op de locatie aangekomen spelen alle spelers in volgorde één serie uit. Van elke kleur mag een speler maar één uitgespeelde serie hebben. Wil je van eenzelfde kleur weer een serie uitspelen, dan komt de oude te vervallen. Verder mag alleen een serie worden uitgespeeld met een symbool dat op de locatie wordt vermeld. Vervolgens worden alle eerder uitgespeelde series meegeteld die een symbool hebben dat op de locatie wordt vermeld. Hoe meer kaarten meetellen hoe eerder je aan de beurt bent om een overwinningspuntenfiche te pakken. Per locatie zijn drie van deze fiches aanwezig. Henk-Johan speelde het spel voortreffelijk. Hij was de enige die op elke locatie een fiche wist te verzamelen. Jeroen wist aan het eind van het spel nog zijn slag te slaan en verzekerde zich zo van de tweede plaats. De spelregels waren op enkele punten nogal vaag, dus mogelijk zijn niet alle regels correct uitgevoerd. De moeilijkheidsgraad komt ongeveer overeen met het eerste kaartspel in de serie, maar dit keer heb je niet zo'n grote tafel nodig. Maar net als bij het eerste spel heb je niet echt het gevoel met het verhaal bezig te zijn. Toevallig staan er plaatjes uit de film op de kaarten en krijgt de startspeler een ring. Het ging inmiddels richting etenstijd en Det, die Puerto Rico zat te spelen, moest zich nodig vervoegen in de keuken. Ronald I nam graag haar plaats over. Dat bleek lastiger dan verwacht, omdat je niet weet hoeveel overwinningspunten iedereen heeft, wat iedereen produceert en welke gebouwen de anderen hebben. Er waren nog enkele beurten te gaan. Rutger zat weer flink te klagen, dus waarschijnlijk ging hij erg goed. Wendy daarentegen was erg rustig, dus waarschijnlijk ging ook zij erg goed. Willem had het hoogste woord en probeerde met tips de anderen in zijn richting te dirigeren. Seb was een beetje stilletjes en zo te zien ging het niet echt geweldig. De positie van Det zag er wat betreft de overwinningspunten goed uit, maar qua stadspunten vrij slecht. In de enkele beurten die nog resteerden probeerde Ronald I daar nog verandering in te brengen. Even leek het erop dat er nog vooruitgang in zat, maar toen ineens iedereen grote gebouwen kon gaan kopen was het snel afgelopen. Eindstand: 1) Wendy 49 (4), 2) Rutger 49 (1), 3) Willem 43, 4) Seb 39, 5) Det/Ronald I 38. Wendy werd uiteindelijk toch de winnares. Ze had haar beproefde tactiek van onderschatting maar weer eens toegepast. 

(38K)

Rutger peinst, Willem kijkt beteuterd, Seb lacht en Wendy geniet stilletjes van haar overwinning.

Niek bleek nog nooit San Marco gespeeld te hebben en daar wilde Ronald I wel verandering in brengen. Seb wilde ook best meespelen. Met drie spelers bleek de bedenktijd wat hoger dan met vier spelers, maar daar maakten de andere spelers telkens gebruik van om de benen te strekken of om even bij te praten. Vooral in het begin had Seb erg veel moeite om een goede verdeling te vinden, maar naarmate het spel vorderde kreeg hij meer inzicht in de gevolgen van bepaalde kaarten. Niek was er ook al snel achter dat de gebiedskaartjes erg belangrijk kunnen zijn. Vooral met de strafpuntenkaarten werd soms flink gegokt. Tegen het eind van het spel leek Ronald I het beste te staan, maar niets bleek minder waar. Eindstand: Niek 54, Seb 49, Ronald I 44. Een intrigerend spel, maar Seb vond de wachttijden toch te lang om boeiend te kunnen blijven. Het liep tegen het eind van de avond en er was nog wel tijd voor een kort spelletje. Niek kon Station Manager wel uitleggen. Jeroen, Det en Ronald I schoven gewillig aan. In Station Manager verzamelen de spelers pokercombinaties van treinwagons. Door op het juiste moment combinaties uit te spelen zijn veel kaarten te verkrijgen, die punten opleveren. Niek wist de eerste ronde te winnen. Jeroen zag het op dat moment al helemaal niet meer zitten. Hij vond het spel maar niks. Ook Ronald I had niet echt het gevoel dat dit zijn spel was. Aangezien was afgesproken dat er vier rondes zouden worden gespeeld, sleepten de spelers zich er doorheen. Blijkbaar zit er toch iets van tactiek in het spel, want Niek wist alle vier de rondes te winnen. De andere spelers werden helemaal afgeslacht. Eindstand: Niek (42+40+32+34=) 148, 2) Det (19+28+25+8=) 80, 3) Jeroen (23+20+15+16=) 74, 4) Ronald I (26+11+6+13=) 56. Een beetje een trieste afsluiter van een geweldige spellendag. Voordat de terugreis kon worden aanvaard moesten de autoruiten nog wel worden gekrapt. Het vroor dus inmiddels al flink. 

Naar foto's en verslagen
Naar boven / Naar menu

Spelmagazijnby Ronald Hoekstra - 2002