Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Foto's en verslagen > Spellendag 05-10-2002 |
Verslag
Spellendag, Amersfoort, 5 oktober 2002 |
Bekijk ook de foto's.
In de laatste week voor de spellendag volgden ineens nog een aantal aanmeldingen, waardoor het aantal deelnemers maar liefst op 38 lag. Om 10 uur ging de zaal open, maar het aantal spelers kwam rustig op gang. Pas tegen elf uur werd het wat drukker. Det had Battle Cry meegenomen, want dat wilde ze graag leren. Ronald I was het slachtoffer. Het scenario Pea Ridge werd uitgekozen en Det nam de Confederatie. Rob stond als beste stuurman aan de kant en gaf het nodige commentaar. Ronald I wist uiteindelijk te winnen met 7 tegen 4. Rob wilde het ook graag met de Confederatie proberen. Het bleek ineens een stuk lastiger dan hij dacht en moest het onderspit delven met 6 tegen 2. Het volgende spel dat op tafel kwam, was Drahtseilakt: koorddansen dus. Het basisspel werd gespeeld en vijf dappere dansers betraden het koord. Erik en Anton deden het in de eerste ronde erg goed, terwijl Ronald I en Daan meer dan 10 punten haalden. In de tweede ronde deden Ronald I en Daan het een stuk beter, maar raakten toch verder achterop. In de laatste ronde wist Ronald I nog wel op 0 te komen, maar behaalde slechts de vierde plaats. Erik dacht de overwinning in handen te hebben, maar met zijn laatste kaart werd hij nog met 8 strafpunten opgezadeld. Eindstand: Anton (1+0+1=) 2, Rob (4+0+3=) 7, Erik (0+1+8=) 9, Ronald I (11+4+0=) 15, Daan (16+6+17=) 39. (N.B. Er werden geen scores weggestreept bij het behalen van een 0-score).
Inmiddels was Rob P gearriveerd met weer een nieuw prototype: Bruggen. Een spel met simpele regels, maar wat toch direct in de smaak viel. Rob deed zelf mee en de andere slachtoffers waren Bianca, Jeroen D en Ronald I. Het spelbord bestond uit allemaal eilandjes die door middel van bruggen moesten worden verbonden. Elke beurt mocht je één brug bouwen. Door middel van fiches werd bijgehouden door hoeveel bruggen van jezelf een eiland was verbonden. Had een andere speler meer verbindingen, dan kwam diens fiche erop te liggen. Aan het eind van elke ronde konden munten worden verdiend: 1 voor een fiche van 3 en 2 voor een fiche van 4. Voor 5 munten kon je een brug van een andere speler overnemen of een toverspreuk gebruiken. Iedere speler kreeg 12 spreuken, die eenmalig gebruikt konden worden. Vooral Bianca maakte goed gebruik van spreukencombinaties en ging erg goed. Daardoor kreeg ze veel tegenstand. Jeroen D richtte zich echter voornamelijk tegen Ronald I. Ronald I besloot zich daarom rustig te houden en veel munten te verzamelen. Tegen het eind van het spel kon hij daar goed gebruik van maken en uiteindelijk de overwinning grijpen. Eindstand: Ronald I 24, Jeroen D 20, Bianca 20 en Rob P 11. Rob P was verrast hoe goed het spel was bevallen en er werden nog enkele suggesties gedaan. Een griepje weerhield hem er echter van om langer te blijven.
Milly denkt na welk scheepsonderdeel ze zal gaan aanvallen
Bianca wilde graag Emerald proberen en Ronald I was degene die het kon uitleggen. Jeroen D deed het erg goed en verzamelde veel edelstenen. Ronald I richtte zich meer op de goudstukken. Bianca liet zich keer op keer vangen door de draak. Erik S en Marije liepen eigenlijk telkens achter de feiten aan. Toen het spel was afgelopen leek Jeroen D de overwinning te pakken, maar Ronald I had meer goud dan iedereen had verwacht. Eindstand: Ronald I 27, Jeroen D 23, Marije 19, Bianca 18, Erik S 15. Ronald I nodigde Edith en Petra uit om Goldland te gaan spelen. Roger sloot op het laatste moment nog aan. In het begin was het wat aftasten, maar daarna ontstonden er twee groepen. Aan de ene kant Ronald I en Edith en aan de andere kant Petra en Roger. Edith ging erg goed, maar Ronald I haalde haar ineens in en wist een weg te vinden naar de tempel. De anderen kwamen niet snel genoeg in de buurt, dus ontstond er nog een strijd om de avonturenfiches. Ronald I pakte ook nog het woestijnavontuur van Edith af en zat op rozen. Aangezien elders gevraagd werd om een uitleg van Werner, vroeg hij aan Willem om de laatst 3 beurten af te maken. Ondertussen werd ontdekt dat Ronald I de woestijn nog niet had kunnen overnemen, maar dat was slechts een kwestie van tijd. Willem zag echter de mogelijkheid niet en probeerde terug te keren naar het basiskamp. Dit was echter tevergeefs. De overwinning van Ronald I kwam net niet in gevaar. Eindstand: Ronald I 22, Edith 21, Roger 14 en Petra 9. Roger was niet echt wildenthousiast over het spel. Later bleek nog dat er tijdens het spelen een foutje was gemaakt. Het is namelijk niet toegestaan om in één beurt bij een avontuur meerdere tenten tegelijk te plaatsen. Dit had echter geen invloed op de eindstand.
Arend wilde graag Battle Cry leren. Ronald I koos opnieuw voor het Pea Ridge scenario en nam dit keer de Confederatie. Het was duidelijk te merken dat Arend Warhammer ervaring had, want hij had snel een aantal belangrijke elementen van het spel door. Hij won gemakkelijk van Ronald I met 6 tegen 2. Er werd besloten nog een scenario te spelen. Ditmaal Gettysburg en Ronald I kreeg de Union. Het zat Arend niet echt tegen en na een kleine tegenslag in het begin, wist hij zich goed te herstellen en uiteindelijk gemakkelijk te winnen met 6 tegen 3. Ronald I stelde Arend voor om Die Fürsten von Florenz te gaan spelen. Sacha, Marcel en Milly sloten zich graag daarbij aan. Eerst moesten er echter een heleboel kleine regeltjes worden uitgelegd. Het spel begon daarom ook wat aarzelend, maar na wat aanwijzingen van Ronald I, begon iedereen langzaam maar zeker de finesses van het spel door te krijgen. Arend begon goed, maar had aan het eind van het spel te weinig personen beschikbaar. Daardoor kon hij bijna geen punten meer halen. Ronald I begon voorzichtig, maar al snel liep hij in en schoot hij alle deelnemers voorbij. In de laatste ronde bleek Sacha het spel goed door te hebben. Ze wist nog twee werken te produceren en nam de leiding over. Ronald I had echter voldoende aan zijn prestigekaarten om toch nog de winst te pakken. Iedereen was zeer onder de indruk van het spel. Eindstand: Ronald I 57, Sacha 50, Marcel 48 (800), Arend 48 (0), Milly 41. Later bleek er nog een klein foutje gemaakt te zijn. Bij het kiezen van kaarten werden telkens de bovenste 3 genomen, in plaats van de bovenste 5. Het spel werd trouwens ook nog onderbroken voor een heerlijke maaltijd Chinees. Maar liefst 20 spelers waren ditmaal bij het eten aanwezig.
Tot slot van de avond nog het spel Bus. Det legde het uit aan Jeroen, Ronald I en Martijn. In dit spel moeten passagiers vervoerd worden van huis, naar werk, naar kroeg en weer naar huis. De spelers zetten daartoe buslijnen op en huren bussen in. Jeroen en Ronald I hadden in het begin nog een beetje moeite om de grote lijnen te zien, maar Martijn duidelijk niet. Hij nam al vrij snel een voorsprong. Ronald I begon het spel ook enigszins door te krijgen en liep in op Martijn. Het leek erop dat hij de enige was die Martijn nog zou kunnen bedreigen in de laatste beurt. Met maar liefst 4 bussen zou dat moeten gaan lukken. Alleen waren er niet voldoende passagiers die nog vervoerd moesten worden. Jeroen en Det liepen behoorlijk achter, maar Martijn wist Jeroen nog een goede tip aan de hand te doen. En daarmee wist Jeroen zelfs nog Ronald I in te halen. Eindstand: Martijn 12, Jeroen 10, Ronald I 9 en Det 6. Een interessant spel, waar een aantal leuke aspecten in zitten. Het laatste half uur was inmiddels aangebroken en iedereen die er nog was hielp een handje met opruimen. Ruim op tijd was alles kant en klaar en kon deze zeer geslaagde spellendag worden afgesloten.
Er waren weer veel spellen gespeeld, waaronder bijvoorbeeld Lumberjack, Formula De, Formel Fun, Oraklos, VOC, Piratenbucht, Werner, Wyatt Earp, Ursuppe, Puerto Rico, Too Many Cooks en nog veel meer.
Naar
foto's en verslagen
Naar boven / Naar menu
![]() |