Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Foto's en verslagen > Spellendag 26-01-2002

Titel (5K) Verslag

Spellendag, Kampen, 26 januari 2002

 

Op deze datum stond de Catan Midnight Express III gepland. Het aantal definitieve aanmeldingen viel enigszins tegen, waardoor de activiteit werd vervangen door een spellendag. Samen met Jeroen en Seb ging Ronald I er heen. Even na 12 uur werd de kasteelpoort bereikt. Aan twee tafels werd al gespeeld. Toen deze spelers klaar waren, wilde Det graag Risk 2210 AD leren. Ronald I kende het spel al en kon de regels uitleggen. Er waren in totaal 5 spelers die graag mee wilden doen, dus besloot Ronald I als spelleider op te treden. Aangezien de spelers allemaal al het oude Risk kende, viel het uitleggen wel mee. Nog niet bij iedereen viel het kwartje (een oud Hollands muntje), maar dat zou snel veranderen. Toen het hele bord gevuld was met eenheden, kwam Ronald I er achter dat er ook nog 4 gebieden uitgeschakeld hadden moeten worden. Dit werd dus maar achterwege gelaten. Rob was een ster in het gooien van 1-en en zag keer op keer zijn gevechten de mist in gaan. Det richtte zich op de maan en de rest liet haar daar ongemoeid. Dat bleek niet zo handig, want daarmee kreeg ze veel inkomsten. Rob trad voortdurend als reddende engel op, door het Anton moeilijk te maken in AustraliŽ en door het GerritJan moeilijk te maken in Europa. Dit ging wel ten koste van zijn eigen positie. Anton probeerde nog even op de maan binnen te vallen, maar Det had daar mijnen neergelegd, waardoor de aanval de mist inging. Toen het op tellen aankwam, had Det dan ook met grote voorsprong gewonnen. Het spel had behoorlijk lang geduurd en tevens waren de spelers vergeten dat elk spacestation (of playstation, zoals het tijdens het spel genoemd werd), elke beurt een gratis eenheid krijgt. 

Om even op adem te komen wilden de spelers een wat luchtiger spel. Ronald I had Alaska meegenomen en dat voldeed aan deze eisen. Op een eiland in een meer liggen verlaten containers. Tijdens het spel vriest het meer langzaam dicht en de spelers proberen zo veel mogelijk containers te verzamelen, voordat het meer weer in water verandert. Ronald I werd in het begin flink bestolen en kreeg ook nog eens diverse malen last van bevriezingsverschijnselen. Det startte erg snel, terwijl Rob en GerritJan het elkaar lastig maakten. Met het intreden van de dooi kreeg Det problemen om het eiland te bereiken. Vooral bij Ronald I lagen nog wel routes, maar de daar aanwezige ijsbeer maakte het niet gemakkelijk. Rob en GerritJan zetten er flink de sokken in en uiteindelijk bleek Rob aan het langste eind te trekken. Eindstand: Rob 12, GerritJan 10, Det 9, Ronald I 5. 

Het was vervolgens even overleggen voordat het volgende spel van een van de tafels werd gepakt. De keuze viel op Adel Verpflichtet. GerritJan schoof bij een andere tafel aan, terwijl Anton en Jeroen de kunsthandel wel in wilden gaan. Rob ging als een speer uit de startblokken, terwijl de rest ging knokken bij de veiling. Ronald I kreeg geen poot aan de grond en zat daar hevig over te klagen. Toen iedereen al diverse stappen vooruit was gegaan, stond hij nog steeds op het startpunt. Ondertussen werkte hij echter wel aan een aardige verzameling. In het middenspel had iedereen steeds dezelfde gedachten, waardoor er hevig werd gestreden bij de veiling of in het kasteel. Eindelijk kwam ook Ronald I op gang en hield de schade beperkt tot maximaal 7 vakjes. Het eindspel werd erg spannend. Iedereen stond op ten hoogste 2 vakjes van elkaar en op enkele vakjes van de bankettafel verwijderd. Det was de enige die een tentoonstelling durfde te doen en daarmee bereikte ze de tafel. Degene die de grootste verzameling zou hebben, zou echter winnen. Det en Anton hadden respectievelijk 5 en 6 aaneengesloten kunstvoorwerpen, Jeroen kwam tot 9, Ronald I tot 10 en Rob zelfs tot 11. Daarmee schoot hij Det voorbij en werd winnaar. Eindstand: Rob 6, Det 4, Ronald I 2, Jeroen -2, Anton -2. 

Omdat het al tegen etenstijd liep, werd besloten tot een kort spelletje. Det stelde voor Rasende Roboter te gaan spelen. Jeroen en Ronald I schoven graag aan en Anton werd ingewijd in de regels. Hij werd overweldigt door de snelheid waarmee Det van start ging. Jeroen en Ronald I kwamen iets later op gang, maar toen werd het toch echt spannend. Tegen het eind van het spel kreeg Anton het een beetje door, maar was nog steeds te laat. Vooral bij de korte oplossingen was Det onverslaanbaar. Jeroen was de enige die haar daarbij partij kon geven. Als het echter op wat langere oplossingen aankwam, was het weer Ronald I die regelmatig als eerste de oplossing wist. Daardoor kon hij goed bijblijven en op het laatst zelfs gelijk komen met Jeroen. Det was echter onbereikbaar. Eindstand: Det 7, Jeroen 5, Ronald I 5, Anton 0. 

Rob en Det wierpen zich vervolgens op om voor iedereen Chinees te gaan halen. In de tussentijd stapten Ronald I, Jeroen en Anton in hun raderboten om de Mississippi te bevaren. Ook de Black Rose (de boot uit de uitbreiding) was van de partij. Ronald I ging weer als een speer van start (hij heeft het nog steeds niet afgeleerd) en kwam inderdaad weer klem te zitten, toen de rivier de andere kant afboog. Jeroen profiteerde daar goed van en was ook de eerste die een tweede passagier wist in te laden. Anton zat al snel zonder kolen en ook Ronald I was flink door zijn voorraad heen. Gelukkig kunnen bij de uitbreiding nieuwe kolen worden gehaald, al kost dat natuurlijk wel de nodige snelheid. Tussen een heleboel kleine eilandjes wist de Black Rose ook nog aardige chaos te scheppen. Uiteindelijk was het toch Jeroen die als eerste de finish haalde. Ronald I leek tweede te worden, maar kon de Black Rose niet ontwijken en finishte toch nog achter Anton, maar wel in dezelfde beurt. De uitbreiding heeft een aantal leuke opties, die het spel een stuk levendiger maken. Voortaan niet meer zonder de Black Rose spelen dus. Eindstand: 1) Jeroen, 2) Anton, 3) Ronald I. Het spel werd trouwens tijdelijk onderbroken om de Chinese maaltijd te nuttigen. Prima kwaliteit en in ruime mate aanwezig. Dat liet iedereen zich goed smaken. 

Ondertussen kwamen er ook alweer nieuwe spelers, dus het was hoog tijd om verder te gaan. Ronald I had Kapers op de Kust meegenomen en Seb schoof aan. In dit spel kopen en verkopen de spelers grondstoffen en met het verdiende geld huren ze de kaper in. Daarmee kunnen de andere spelers uit het spel worden geslagen. Degene die als laatste overblijft, wint het spel. Er zijn 2 manieren om geld te verdienen: 1) door verkoop, maar dan ben je afhankelijk van de dobbelsteen. Hoe meer verschillende grondstoffen je hebt, hoe groter de kans om geld te verdienen, maar waarschijnlijk heb je er dan ook minder van, zodat de hoeveelheid geld die je verdient niet zo groot is. 2) Het geld roven van een tegenspeler. Hiertoe gebruik je vechtkaarten en moet je bij de tegenspeler in de haven staan. Jeroen slaagde echter in geen van beide. In het begin was het Anton die de kaper inhuurde, maar een welgemikte storm schakelde hem uit. Seb ging vervolgens een potje knokken met Anton en beiden verspeelden zo kostbare kaarten, waardoor de overwinning eigen in de schoot van Ronald I werd geworpen. Jeroen had het hele spel niet veel kunnen doen en beleefde dan ook niet veel plezier aan het spel. 

Het werd al laat, maar ter afsluiting werd toch nog besloten om El Grande te spelen. Met vijf spelers is het een heel intens spel en de koppositie wisselt dan ook voortdurend. Anton maakte een bliksemstart met 15 punten, maar in de loop van het spel kropen de anderen dichterbij. Halverwege het spel stond iedereen weer vlak bij elkaar en kon de race naar de overwinning beginnen. Telkens werd er weer iemand de grond in geboord en de macht wisselde in de diverse regio's dan ook vele malen. Ronald I leek de beste papieren te hebben, maar in de laatste beurt werd alles nog eens flink overhoop gegooid. Uiteindelijk bleek het toch Anton te zijn die de overwinning greep. Det die de hele tijd goed had meegestreden, was ineens flink afgezakt. Eindstand: Anton, Seb -7, Ronald I -8, Rob T -16, Det -22. Het was ondertussen al vrij laat geworden, dus werd snel alles opgeruimd. De terugreis in storm en regen was nog vrij vermoeiend, maar tegen 03.00u werd toch De Kwakel bereikt. Jeroen en Seb moesten nog een kwartiertje verder.

Foto's zijn te vinden in het fotoalbum.

 

Naar foto's en verslagen
Naar boven / Naar menu

 

Spelmagazijnby Ronald Hoekstra - 2007

Met dank aan Sandra voor het bijwerken van de pagina