Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Foto's en verslagen > NK Formule De

Titel (5K) Verslag

NK Formule De 1997-1998, 6 juni 1996

 

 

Formule De (16K)

Ducosim 1997-1998

De globale regels: Er wordt gespeeld volgens de gevorderden regels, dus inclusief het opbouwen van de racewagens (met 20 punten), slipstreaming, weer, verschillende banden en wegligging. Er wordt gespeeld over 3 rondes en de startopstelling is afhankelijk van het reeds behaalde aantal punten. De racewagens moeten direct verplaatst worden en terugzetten is niet toegestaan (dus de kans op fouten wordt groter). Beginnende deelnemers mogen eenmaal een foutje herstellen. Races worden dit seizoen alleen verreden tijdens de Ducosim-conventies. Punten per race: 10, 6, 4, 3, 2, 1. Scheidsrechter: Sander Baesjou namens Ducosim. De verslagen van de eerste 3 races waren ook ingezonden naar Spel!, maar zijn helaas niet geplaatst.


Eerste race: Brazilie

Brazilie - Formule De (21K)

De opkomst tijdens deze race was gemiddeld. In totaal schreven 10 coureurs zich in voor de race, te weten: Rob Latten, Michael Woller, Jurek Woller, Ronald Hoekstra, Erik Schüszler, Bas van Vegchel, Hans Dieben, Peter Luyke, Maarten Ferguson en Alexander Grofics. Veel van deelnemers van vorig jaar proberen dit jaar wederom het hoogste platform te betreden.

Kampioen soeverein naar overwinning

Aan het begin is het wisselvallig weer, maar als snel breekt de zon door. Na een rondje voorzichtig rijden breekt de tijd van van flink doorgassen. De race zal veel slachtoffers eisen en in totaal 24 gevaarlijke vakjes sieren na afloop het circuit. Regerend kampioen Rob Latten maakt z'n faam waar en rijdt soeverein naar de overwinning. Wel dient gezegd te worden dat hij onderweg 2 mede-coureurs de grindbak inhelpt en zelf ongeschonden verder tuft. Michael Woller heeft een topdag. Na een ongelukkig begin van de race weet hij zich langzaam maar zeker naar voren te manoeuvreren en weet uiteindelijk beslag te leggen op de 2e plaats. Jurek maakt het feest van Team-Woller compleet. Na een verhitte race en vele moelijke momenten weet Jurek zijn bolide als derde over de finish te drukken. Hans Dieben rijdt een constante race in de hitte van Rio de Janeiro en pakt 2 punten op de vierde plaats. Bas van Vegchel en Peter Luyke leggen beslag op resp. de 5e en de 6e plaats zonder de finish te halen. Zij waren de laatste twee uitvallers tijdens een race die zich kenmerkte door felle strijd, opgeblazen motoren, veel carrosserieschade en remsporen. Een enerverende race die een mooie aftrap vormde voor het huidige raceseizoen.

Puntenverdeling/stand: 1. Rob Latten (10) 2. Michael Woller (6) 3. Jurek Woller (4) 4. Hans Dieben (3) 5. Bas van Veghel (2) 6. Peter Luyke (1)


Tweede race: Japan

Japan - Formule De (22K)

Na de eerste race van het seizoen dacht regerend kampioen Rob Latten: " Ook dit jaar word ik met slechts twee races kampioen !". Door zijn afwezigheid hebben zijn concurrenten de mogelijkheid om aansluiting te vinden bij de absolute top. Een 10-tal coureurs weerstaat de verleiding van de veiling en maken hun opwachting voor de race op Suzuka, Japan. De volgende coureurs verschijnen aan de start: Jeroen Kraaij, Martin den Boef, Melvin Hollemans, Leon Rijsdijk, Michael Woller, Jurek Woller, Ronald Hoekstra, Patrick Schoo, Alexander Grofics en Adrie Foekens. Ook deze keer bestaat het gezelschap een melee van rookies en oud-gedienden.

Een zonnige dag in Japan

Om 13.00 begint het circuit vol te lopen en ook over toeschouwersaantallen valt niet te klagen. Tussen het geronk van motoren door laten verschillende experts zich uit over de te volgen strategie. De coureurs houden zich stil en concentreren zich op de start en kijken angstvallig naar boven, wat wordt het weer ? Nadat vanuit het Japanse KNMI het bericht komt dat het de gehele dag zonnig is, wordt de bandenkeuze bepaald. De verdeling harde- en zachte slicks ligt op ongeveer 50%. De start zorgt al voor een duidelijke aftekening in het veld. Jeroen heeft een snelle start en vliegt naar de kop. Leon en Martin daarentegen krijgen hun bolide niet aan de praat en blijven staan. Zij zien de andere coureurs met spinnende banden vertrekken en hopen dat ze in de loop van de race weer aansluiting kunnen krijgen. Na een woelige start strijden Jeroen, Michael en Ronald om de koppositie. Elke beurt is er nieuwe leider. Toch is het een andere coureur die met een geweldige move voor langere tijd de kop pakt. Jurek slaagt erin om vanuit de tweede rij een snelle slalom te maken langs zijn voorliggers te maken en weet een redelijk gaatje te slaan. Valt hier al de beslissing....?

Sanitaire stop ?

Martin en Leon strijden op het scherpst van de snede om de laatste plaats. In hun strijd betrekken ze Patrick, maar deze weet de twee kemphanen van zich af te schudden. Het aantal botsingen is aanzienlijk, maar tot op heden verschijnt er een minimaal aantal gevaarlijke vakjes op het bord. Tijd voor een divine intervention! Als Michael weer een sanitaire pitsstop maakt, gooit de wederom onpartijdige scheidsrechter een volstrekt objectieve 1, waardoor de brokken van zijn bolide vliegen. Michael voelt zich het slachtoffer van een complot. De overige coureurs schreeuwen over de intercom, dat je dan maar geen sanitaire stop moet maken. Teamgenoot Jurek maakt zich sterk voor Michael en fluistert over de intercom iets over " de eerste en tweede plaats". Wordt hier een deal gesloten? De race verloopt vrij voorspoedig en de schade aan de auto's valt zeer mee. Totdat Adrie noodzakelijk over een gevaarlijk vakje rijdt en meteen crasht. De toon voor het vervolg van de race is gezet. Ondertussen heeft Jurek zijn voorsprong duidelijk weten uit te bouwen en zijn achtervolgers, Michael en Ronald zijn nergens te bekennen. Al free-wheelend maakt Jurek zijn rondjes. Ondertussen probeert Rode Lantaarn Leon aansluiting te vinden bij het achterveld. In een onwaarschijnlijke poging neemt hij de binnenbocht in een 2-bocht. Hij vliegt drie vakjes uit de bocht en moet nog een keer stoppen...... Leon eindigt zijn race in de grindbak.

File in de pits !

Jurek profiteert optimaal van een fout van Ronald. Ronald tracht het gat met Jurek te verkleinen, maar moet dit bekopen met een spin, vlak voor de pitsingang. Door de spin weet hij de pits 3 (drie!!) beurten te blokkeren. Aangezien alle coureurs zoveel schade hebben dat een pitsstop noodzakelijk is, valt hier de beslissing. Jurek rijdt zo ver weg dat alleen een catastrofale misser hem van de overwinning kan houden. Nu de wedstrijd beslist is, verschuift de strijd zich naar de tweede plaats. Het zijn nog steeds Michael en Ronald die hier de dienst uitmaken, maar Jeroen mengt zich in de strijd. Een schitterend schouwspel ontvouwt zich voor de ogen van de vele toeschouwers. Lange tijd is het onduidelijk wie de tweede plaats voor zich zal opeisen. Melvin heeft ondertussen zijn verwoede pogingen om de kop te bereiken met een crash moeten bekopen. Z'n bandenloze auto spint en crasht. Jeroen gooit bij elke carrosseriecheck een 2 (regende het maar..) en blijft daardoor meestrijden om de 2e plaats. Toch laat de auto van Jeroen het afweten. Een motorcheck is onverbiddelijk. Met een opgeblazen motor moet Jeroen het strijdtoneel verlaten. Michael profiteert maximaal van het wegvallen van Jeroen. Tussen de rook door geeft hij gas en laat Ronald achter zich. Team Woller gaat voor plaats 1 en 2. Jurek is ondertussen allang gefinisht en bekijkt het einde van de race vanuit de pit. Hij moedigt zijn teamgenoot en vriend Michael aan en kan zijn geluk niet op als hij ziet dat Michael inderdaad beslag legt op de 2e plaats. Ronald weet zich gewonnen en moet genoegen nemen met de 3e plaats. Op het einde van de race spint Martin. Door de vele uitvallers eindigt hij toch nog op de 6e plaats in de uitslag. Patrick weet zijn auto wel heel te houden en stuurt naar de 4e plaats. Alexander -Taartman- Grofics weet nog steeds niet hoe hij moet finishen. Hij crasht is de laatste bocht, maar wordt hier toch nog 5e mee.

Puntenverdeling: 1. Jurek Woller (10) 2. Michael Woller (6) 3. Ronald Hoekstra (4) 4. Patrick Schoo (3) 5. Alexander Grofics (2) 6. Marin den Boef (1)

Stand: 1. Jurek Woller (14) 2. Michael Woller (12) 3. Rob Latten (10) 4. Ronald Hoekstra (4) 5. Hans Dieben / Patrick Schoo (3) 7. Bas van Vegchel / Alexander Grofics (2) 9. Martin den Boef / Peter Luyke (1)


Derde race: Portugal

Portugal - Formule De (23K)

De derde race van het seizoen stond gepland op het circuit van Estoril, Portugal. Vele coureurs, zowel rookies als oudgedienden meldden zich bij de pitstraat. In totaal verschijnen er twaalf coureurs aan de start, te weten: Jurek Woller, Michael Woller, Stan v/d Broek, Rob Latten, Hans Staal, Rein John Oppedijk, Alexander Grofics, Erik Schüszler, Francy Huppe, Willem Huismans, Tim Lansink en Jacob Boersma. Ronald Hoekstra, coureur van het eerste uur is door een langdurig verblijf in het ziekenhuis afwezig. De scheidsrechters wensen hem veel beterschap.

Zware regenval in Portugal

Jurek, Michael en Rob staat op de eerste drie startplaatsen en kunnen misschien deze race al een beslissende voorsprong in het kampioenschap nemen. Om 13.00 uur ziet het de coureurs al zwart voor de ogen. Dikke regenwolken pakken zich samen boven het circuit en de regenbanden worden uit de bandenwarmers gehaald. Het regent.

In de eerste ronde al uitvallers

De start laat weinig verrassingen zien. Alleen Erik komt goed uit de startblokken en nestelt zich in het midden van het veld. Rein John heeft echter een schokkende motor en komt niet van zijn plaats. De slechte start zal hem de gehele race blijven achtervolgen. Rob, de regerend kampioen, heeft grootse plannen. Al in de eerste bocht schiet hij langs Michael en Jurek, maar Michael weet goed aan te klampen. Rob moet echter het hoofd buigen voor de suprematie van de Wollers, die gezamenlijk bij het veld wegrijden. In het midden van het veld doet zich een merkwaardig verschijnsel voor. Elke bocht presteren 5 coureurs het om steeds naast elkaar te eindigen. Het wachten is op veel blikschade, maar vooralsnog houdt een ieder de auto heel. Jurek kwelt het gaspedaal van zijn bolide en neemt afstand van Michael. Zijn voorsprong loopt aanzienlijk op en de tweede overwinning van het seizoen lijkt slechts een kwestie van tijd. Michael moet zijn inspanningen aan het begin van de race nu al bekopen en zakt langzaam weg. Rob daarentegen heeft zijn ritme gevonden en neemt de tweede plaats weer in handen. De eerste ronde kent een hectisch einde, als rookie Francy de tweede plaats overneemt en Erik zijn bolide langs de kant van de baan zet. Hans en Rein John vechten een eervol gevecht om de laatste plaats, op -zeer- grote achterstand van de leider. Rein John slaagt erin een spin te maken en krijgt hoge punten van de jury voor het artistieke waarde. De scheidsrechters doen hun onafhankelijke taak weer vol enthousiasme. Stan en Alexander boeten voor hun tijdelijke afwezigheid met een 1 op blikschade. Gevaarlijke vakjes komen er echt wel !

Rookie Francy maakt Jurek leven zuur

In de tweede ronde neemt de race een geheel andere wending. Jurek is het ritme van de eerste ronde kwijt en ziet Francy in zijn spiegels opdoemen. Jacob heeft de derde plaats in handen en Rob en Tim vormen het midden van het veld. De overige coureurs, met uitzondering van Rein John die op eenzame achterstand rondrijdt, vormen de achterhoede. Jurek heeft het angstzweet in de handen als Francy binnendoor komt en het ongelooflijke presteert: ze neemt de kop over. Jurek en Fracny blijven gezamenlijk strijden om de eerste plaats, maar Jurek komt als eerste de pits binnenrijden en lijkt met een snelle manoeuvre definitief afstand te nemen. Hans tracht ondertussen aansluiting te vinden bij Rob en Tim, maar moet noodgedwongen door de korte binnenbocht. Hem rest slechts de grindbak.

Jurek Nederlands kampioen

De marathonrace, het slechte weer en de vermoeidheid beginnen hun tol te eisen. Steeds meer gevaarlijke vakjes verfraaien het circuit en de wagens vallen bijna uit elkaar. Vooral Michael ziet met lede ogen aan dat zijn wagen slechts met tape aan elkaar hangt en het slechts een kwestie van tijd is. Michael en Willem spinnen beide en zijn het uitzicht op NK-punten kwijt. Francy heeft de kop van Jurek overgenomen, nadat hij heeft verzuimt om afstand te nemen. Jurek probeert zijn fouten te herstellen, maar slaagt daar niet in. Hij mist een bocht op een haar en ziet Francy wegrijden. Rob heeft ondertussen weer de derde plaats overgenomen. In een laatste, ultieme poging om aansluiting te vinden bij Jurek en Francy spint hij, zijn kansen zijn verkeken. Terwijl vooraan de punten verdeeld gaan worden slaagt Rein John erin om van de laatste plaats te komen. Hij streeft Willem voorbij. Met nog slechts een bocht te gaan is de spanning te snijden. Francy heeft nog maar 1 punt carroserie over en Jurek tracht haar van de baan te rijden, maar slaagt daar niet in. De druk is echter te groot en Francy maakt een misrekening in de bocht, waardoor de vol op de rem moet. Jurek slaakt een zucht van verlichting als hij langs Francy rijdt en de finishvlag ziet opdoemen. Tim is opgeklommen naar de derde plaats maar lijkt ook te gaan profiteren van de fout van Francy. Achter in het veld vallen nu de auto's uit elkaar. Jacob slaagt er niet in om Rob te passeren en vliegt uit de baan. Even later is Rob zelf het slachtoffer als hij de bocht niet weet te houden. Rein John, die de laatste plaats heeft overgegeven aan Willem, moet de strijd staken met een ontplofte motor. Jurek merkt niks van deze perikelen als hij als eerste de finishvlag passeert en zich Nederlands Kampioen weet. Tim slaagt erin Francy te passeren en legt beslag op de tweede plaats. Francy slaagt er nog wel in om als derde te finishen.

Puntenverdeling: 1. Jurek Woller (10) 2. Tim Lansink (6) 3. Francy Huppe (4) 4. Stan v/d Broek (3) 5. Alexander Grofics (2) 6. Michael Woller (1)

Stand: 1. Jurek Woller (24) 2. Michael Woller (13) 3. Rob Latten (10) 4. Tim Lansink (6) 5. Francy Huppe / Ronald Hoekstra / Alexander Grofics (4) 8. Stan v/d Broek / Hans Dieben /Patrick Schoo (3) 11. Bas van Veghel (2) 12. Martin den Boef / Peter Luycke (1)


Vierde race: Canada 6 juni 1998

Canada - Formule De (19K)

Doordat Jurek al zeker was van de overwinning, bleven een heleboel deelnemers weg. Slechts 4 deelnemers verschenen aan de startlijn, waarna de scheidsrechter besloot om zelf mee te spelen. Door het geringe aantal deelnemers was Michael al verzekerd van de tweede plaats (hij zou minimaal 2 punten halen). Ronald kon nog aanspraak maken op de derde plaats, maar dan moest er wel gewonnen worden. Peter was de laatste deelnemer, maar die had nog geen punten in de rangschikking. Doordat er veel 2-stops bochten na elkaar zitten op dit circuit, wordt zelden een hogere versnelling dan de 4e bereikt. Een aantal malen werd er gereden in de 5e versnelling en eenmaal de 6e versnelling (maar dat werd in volgende rondes niet meer gewaagd). De race verliep vlot in het zonnige weer en er werd weinig schade opgelopen. Daardoor kwam er weinig spanning in het veld. Michael wist bijna alle bochten te missen en lag daardoor een halve baan achter. De laatste ronde ontstond er nog enige spanning tussen Peter en Jurek, die verrassend in het voordeel van Peter werd beslist. De prijsuitreiking vond direct na de race plaats. Jurek ontving naast de eerste prijs ook nog een spel van Ducosim. Na zijn vierde plaats in het vorige seizoen was dit een verdiende overwinning.

Puntenverdeling: 1. Ronald Hoekstra (10) 2. Peter v/d Wal (6) 3. Jurek Woller (4) 4. Sander Baesjou (3) 5. Michael Woller (2)


Eindstand Nederlands Kampioenschap

Plaats Naam Punten
1 Jurek Woller 28
2 Michael Woller 15
3 Ronald Hoekstra 14
4 Rob Latten 10
5 Tim Lansink 6
  Peter v/d Wal 6
7 Francy Huppe 4
  Alexander Grofics 4
9 Stan v/d Broek 3
  Hans Dieben 3
  Patrick Schoo 3
  Sander Baesjou 3
13 Bas van Veghel 2
14 Martin den Boef 1
  Peter Luycke 1

 

Naar foto's en verslagen
Naar boven / Naar menu

 

Spelmagazijnby Ronald Hoekstra - 2006

Met dank aan Sandra voor het bijwerken van de pagina