Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Foto's en verslagen > Verslag zaterdag Spiel 2009 |
Verslag
Verslag zaterdag Spiel 2009, Essen, 24 oktober 2009 |
De zaterdag: een Nederlands dagje
Eén van de spellen die hoog op mijn lijstje stond
was Shipyard. Omdat dit maar op weinig tafels gespeeld kan worden, zorgen we
ervoor dat vandaag weer voor 10 uur binnen zijn. Dat lukt ruimschoots en als de
beurs open gaat, hebben we het spel al bijna helemaal opgezet. Ik wist al dat
het spel een paar uur zou gaan duren, maar daar komt ook nog 20 minuten bij voor
het opzetten van het spel. De doos puilt uit van het spelmateriaal en de toch
niet al te kleine tafel ligt helemaal vol: 2 centrale spelborden en daarnaast
nog een apart spelbord voor iedere speler. Er zijn veel spelregels, maar
gelukkig worden we goed op weg geholpen door de duidelijke uitleg. Je bent de
eigenaar van een scheepswerf en probeert zo groot mogelijke schepen te bouwen.
Hierop breng je allerlei voorzieningen aan: reddingsboeien, reddingsboten, een
kraan, kajuiten en zelfs kanonnen zijn mogelijk. Daarnaast moet je er ook voor
zorgen dat er bemanning aan boord komt, waarbij er in ieder geval een kapitein
moet zijn. Zonder hem wordt het een ‘mission impossible’ en levert het schip je
geen punten op. Om aan al deze spullen en mensen te komen, zijn er diverse
plaatsen op de spelborden beschikbaar waar je naar toe kunt gaan. Iedere
speelronde kan er echter maar één persoon tegelijkertijd op dezelfde plaats
staan en dus zul je een afweging moeten maken tussen de beschikbare opties en de
noodzaak om die goederen/personen nu al te moeten kopen. Als je een schip
afgebouwd hebt, wordt het te water gelaten en krijg je punten voor de lengte van
het schip, de samenstelling van de bemanning en de voorzieningen die je
aangebracht hebt. Vervolgens komt het in de vaart (het kanaal heb je tussentijds
ook nog aan moeten leggen) en krijg je punten voor de afstand die het schip af
kan leggen en eventuele bonussen die het op dit traject tegenkomt. Shipyard is
een boeiend spel, waarbij de speelduur van ruim 2 uur zelfs voor mij geen
probleem is. Voor het eerste spel mag je hier nog wel een uur bij optellen en
daardoor moeten we snel naar The Game Master, want daar hebben we een tafel
gereserveerd in de Opera.
de centrale spelborden van Shipyard / Sandra en Erik bij
Shipyard
Omdat de belangstelling voor Opera groot is, heeft ook The Game Master de
mogelijkheid geboden om een tafel te reserveren. Het spel zal niet helemaal
gespeeld worden, maar wel lang genoeg om een indruk te kunnen krijgen. Een uur
inclusief uitleg, waarvan ook nog een stukje verloren gaat omdat we iets later
kwamen, blijkt toch wat aan de krappe kant. Bovendien zijn we na een paar dagen
Spiel inmiddels een beetje rumoerig (en soms zelfs baldadig) geworden. Toch is
de uitleg wel goed, maar we moeten even wennen aan het spelsysteem. In een
aantal Europese steden zijn operagebouwen. Jouw taak is het om de gebouwen uit
te breiden en muziekstukken van diverse componisten op de diverse podia te
brengen. Daartoe stel je een budget beschikbaar, dat je zo gunstig mogelijk moet
aanwenden. Heb jij nog het grootste deel van het budget beschikbaar, dan mag je
ook als eerste uit de mogelijke acties kiezen. Zo kun je werken van componisten
aankopen. Hierbij is het zaak ervoor te zorgen dat de werken van deze
componisten geliefd zijn bij het publiek. Dat trekt volle zalen en levert je het
meeste punten op. Maar deze werken zijn natuurlijk ook het duurste. Het kan dus
een overweging zijn om een impopulair (en daardoor goedkoop) werk te kopen in de
hoop dat deze later meer in de smaak valt. Opera heeft een origineel
spelverloop, maar ik weet nu eigenlijk nog steeds niet wat ik ervan moet vinden.
Het is een type spel waarvoor je meteen moet vallen en dat is bij mij niet
gebeurd.
het spelbord van Opera /
Tino heeft zo zijn bedenkingen over de actie die Sandra wil uitvoeren
We zijn de stand nog niet uit als er alweer een tafeltje vrij is: Hotel
Amsterdam. Je vaart in dit spel met een rondvaartboot om het centrum van
Amsterdam. Her en der stappen toeristen uit om de omgeving te bekijken.
Natuurlijk is het interessant om precies op die plaatsen je hotels te hebben
staan, maar dat is niet iedereen gegeven. Daarom probeer je de toeristen een
beetje te sturen om ze naar andere plaatsen te krijgen. Dit doe je door de
burgemeester en de nachtwachter in te zetten en één van de tegels om te draaien
en de toeristen die erop staan naar een tegel met eenzelfde gebouw te
verplaatsen. Als er genoeg toeristen bij jouw hotels staan, win je het spel. Het
spelletje dat wij speelden, verliep onder het mom van "als twee honden vechten
om een been, loopt de derde er mee heen". Erik en Sandra stonden dicht bij elkaar
en waren beide kort bij de overwinning, ikzelf stond ergens achteraf en op het
oog hopeloos achteraan. Toen ik het spelletje echter doorkreeg en onthield welke
gebouwen er op mijn aangrenzende tegels stonden, kreeg ik het onverwachte toch
nog voor elkaar. Hotel Amsterdam is een vermakelijk legspelletje voor
tussendoor.
Hotel Amsterdam / de stand van The Game Master
Na The Game Master gaan we door naar de volgende Nederlandse uitgever:
University Games.
Zij staan voor het eerst zelf op Spiel (vorig jaar was het nog de Duitse tak van
het bedrijf) en hebben meteen een mooie centrale plaats weten te bemachtigen.
Bij University Games zijn ze blijkbaar liefhebber van Jules Verne, want na Reis
om de Wereld in 80 dagen is nu 20.000 Mijlen onder zee uitgekomen. Het spel ziet
er uitnodigend uit met een onderzeeër in 3D-uitvoering. Gedurende het spel
probeer je deze onderzeeër de goede kant op te sturen om daarmee fiches te
bemachtigen, maar daarbij ben je wel afhankelijk wat je tegenstanders doen. Lukt
het je om de verkregen fiches in een bepaalde volgorde te krijgen, dan levert
dit de meeste punten op. Het is een aardig spel dat vooral voor families
geschikt is. Tijdens het spelen hebben we af en toe de gelegenheid om bij te
kletsen met Johan, Rick en Sonja van University Games, die we al een hele tijd
niet gezien hebben. Het wordt een gezellige boel in de stand. Als we de stand
een tijdje later weer verlaten is ook de voorraad koekjes flink geslonken…
Johan legt Reis om de Wereld in 80 dagen uit / boel
beesten (of beestenboel?) bij Cwali
Van University Games is het maar een klein stukje lopen naar de stand van Cwali. De stand was ons al eerder opgevallen door de grote bakken met prachtige porseleinen dierfiguren. Iedere keer als we in de buurt waren, zagen we mensen in de bakken zoeken. Nu waren we zelf aan de beurt om te gaan spelen met deze figuurtjes in Tricky Trek. Een eenvoudig spelletje dat door de leuke beestjes als een magneet werkt op voorbijgangers. Het spelletje zelf is overigens nog best lastig. Je begint met een leeuw aan het einde van een keten van dieren en moet je een weg naar voren banen. Alle spelers spelen tegelijkertijd een diertje uit hun hand en te beginnen met de voorste speler mag je evenveel plaatsen naar voren als de voedselwaarde van dit dier (de leeuw eet het dier op en heeft daardoor de energie om zover naar voren te lopen). Het diertje dat op de plaats staat waar je met je leeuw uitkomt, neem je vervolgens op handen. Op zich simpel, maar het is lastig om in te schatten wat de spelers voor je doen. Lopen ze langzaam, dan haal je ze misschien in en doordat de leeuwen niet meetellen bij het bepalen van de nieuwe positie, kun je wel eens op een andere plaats uitkomen dan vooraf gedacht. Hierdoor krijg je soms een dier met weinig voedselwaarde op handen en wordt het lastig om bij volgende beurten verder naar voren te komen. Toch blijkt tijdens het spel dat je nog naar voren kunt komen en het zeker niet zo is dat je verloren bent als je eenmaal achteraan komt.
Tricky Trek / Sacha en Sandra vermaken zich bij BasketBoss
Precies als we klaar zijn, komt de tafel naast ons vrij en kunnen we BasketBoss
spelen. Als manager van een basketballteam moet je proberen om de beste spelers
in je team te krijgen. Deze zorgen voor inkomsten en nog belangrijker: bekers in
je prijzenkast. De spelers hebben echter allemaal hun pieken en dalen. Het ene
seizoen is het andere niet en sommige spelers worden gedurende het spel beter,
terwijl anderen over hun hoogtepunt heen zijn en in de herfst van hun carrière
beland zijn. Gelukkig kun je ook nog hulp van buitenaf inschakelen om het spel
van je spelers te verbeteren. Een leuk spel voor liefhebbers van biedspellen,
maar (helaas) hoor ik daar niet bij en dus laat ik de aankoop over aan mijn
medespelers.
Nadat het spel beëindigd is, hebben we nog even tijd over en maken we nog een
klein rondje over de beurs om enkele cadeaus te kopen. Het is al bijna 7 uur als
we naar de uitgang gaan. Daar kijken we nog even naar de uitleg van Die Gemeinde,
de uitbreiding op de Weerwolven van Wakkerdam. In deze uitbreiding heeft iedere
speler ook een beroep, dat uitgebeeld wordt door een gebouw.
Die Gemeinde / de speluitlegger gaat helemaal op in
zijn taak
Naar deel V (zondag: de laatste dag alweer)
Naar Spiel 2009
Naar
foto's en verslagen
Naar boven / Naar menu
![]() |
Met dank aan Enrico voor de tekst en de foto's