Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Foto's en verslagen > Spellenverslag Demetra

Titel (5K) Verslag

Spellenverslag Demetra, Beesd, 29 september 2007

 

Zaterdag 29 september was het spellendag in Beesd en er was verrassend genoeg al een exemplaar van Demetra aanwezig. Samen met Niek bekeek ik de spelregels, alles viel snel op zijn plaats en we konden beginnen.
 

Thea, Tom, Michiel en Jeroen proberen Demetra ook


Iedere speler heeft een eigen speelbord met zeshoeken voorzien van nummers en letter. Voor elk van deze zeshoeken is n veldtegel beschikbaar in het spel. Er is n centraal bord, waarop telkens zes beschikbare veldtegels liggen. De spelers kunnen deze tegels naar hun opslagbord brengen, waar plaats is voor twee veldtegels. Onder deze tegels moet een bod in goederenblokjes worden gedaan. Als je in een later stadium een veldtegel op je spelerbord bouwt, moet je het bod daadwerkelijk inleveren. Je kunt echter ook een veldtegel uit de opslag van een andere speler kopen. Je moet dan exact zijn bod in goederenblokjes aan hem betalen en hij krijgt zijn eigen bod terug.
Verder zijn er genummerde arbeidertegels. De spelers hebben elk een setje van zes arbeiders, elk met de nummers 1, 2 of 3. In het dorp zijn er nog zes dorpelingen, met de nummers 4 of 5. Deze arbeiders kunnen ook op je spelerbord gelegd worden. Ze mogen niet aan andere arbeiders grenzen en moeten aan minimaal zoveel veldtegels grenzen als het nummer op de arbeidertegel. Bij het inzetten van een arbeider, kan deze een speciale actie uitvoeren.
 

centrale speelbord


Als een speler aan de beurt is, kan hij 2 van 4 acties uitvoeren:

  1. oogsten. Dan levert een groep aaneengesloten veldtegels grondstoffen op, mits deze veldtegels nog niet geoogst waren. Na het oogsten worden ze omgedraaid.

  2. arbeider inzetten, verhogen of verwijderen. Je kunt nu een arbeidertegel van jezelf of uit het dorp inzetten en de speciale actie uitvoeren.

  3. 1 of 2 veldtegels uit een opslag naar je spelerbord brengen.

  4. 1 of 2 veldtegels uit het dorp naar je opslag brengen.

Je mag actie 4) niet vr actie 3) uitvoeren. De veldtegels in het dorp worden aangevuld uit de zak met veldtegels. Daarin zitten ook 14 gebeurtenistegels. Deze kunnen behoorlijk van invloed zijn op het spel. Zodra er 10 gebeurtenissen zijn geweest, mogen alle spelers nog 2 beurten doen en is het spel ten einde.

Aan het eind van het spel scoor je punten voor je grootste aaneengesloten gebied veldtegels (1 punt per tegel) en je op-een-na grootste gebied (2 punten per tegel). Verder scoor je punten voor alle arbeiders op je spelerbord. Tot slot kun je per goederensoort nog 1 punt scoren als je de meerderheid van deze goederen hebt.

 

eigen speelbord


De belangrijkste kracht van Demetra zit in het veroorzaken van kettingreacties. Als je namelijk een veldtegel bouwt op een veld waar een arbeider staat, dan mag je deze arbeider verplaatsen en opnieuw zijn actie laten uitvoeren. Door hier goed gebruik van te maken, kun je flink je slag slaan.
Een belangrijke manier om punten te scoren, is een grote tweede groep veldtegels te hebben. Je moet daarom goed in de gaten houden welke veldtegels nog beschikbaar zijn en met welke veldtegels je je tegenstander goed kunt hinderen.
Een andere manier om veel punten te scoren, is de dorpelingen in het spel te brengen. Daartoe moet je gaten maken in je groep veldtegels, zodat de dorpelingen aan 4 of aan 5 veldtegels kunnen grenzen.

De gebeurtenissen maken het spel een stuk luchtiger en kunnen je plannen soms flink door elkaar gooien. Misschien wel iets te veel voor een zo strategisch spel. Aangezien er best veel mogelijkheden zijn voor je acties, kan het voorkomen dat spelers lang nadenken. Als je in de beurt van een tegenstander al kunt voorbereiden, maakt dat niet zo veel uit, maar als de gebeurtenissen je plannen danig in de war gooien, kan het spel best wel lang duren.
 

opslagbord


In het begin van het spel waren Niek en ik nogal aan het aftasten wat de mogelijkheden waren. Niek doorzag eerder wat de lange termijn gevolgen waren en was goed op weg. Ik wist echter zijn opmars redelijk goed te hinderen en bouwde zelf ook redelijk goed. In het middenspel nam Niek echter een tussensprint en ik kwam in de problemen. Ik kon alleen nieuwe veldtegels op mijn bord krijgen door ze in mijn opslag te plaatsen. Niek wist ze daar telkens weg te kopen en zijn potentieel te verhogen. Ik had grote hoeveelheden grondstoffen, maar moest ook telkens een hoger bod neerleggen om Niek proberen af te stoppen. Toen ik eindelijk wel nieuwe veldtegels had, kon ik ook de betere dorpelingen inzetten en inlopen op Niek. Ik verrekende me echter in het aantal beurten en deed daardoor in mijn laatste beurt een niet al te slimme zet. Niek wist in de laatste beurt een gigantische oogst binnen te halen en pakte zo nog de meerderheid in 3 grondstoffen. Uiteindelijk bleek het verschil in eindscore niet al te groot te zijn.
Eindstand: Niek (17=14+14+3=) 48, Ronald I (18+12+10+1=) 41
 

mogelijke acties en de puntentelling


Demetra is een prima spel voor mensen die hun hersens flink aan het werk willen zetten. Het is zeker geen snel spel en de gebeurtenissen kunnen je plannen flink in de war sturen. Veel bekende spelelementen zijn hier echter weer tot een prima geheel gesmeed. Echt een spel voor liefhebbers.
 

Naar foto's spellendag Beesd

Naar foto's en verslagen
Naar boven / Naar menu

 

Spelmagazijnby Ronald Hoekstra - 2007

Met dank aan Sandra voor het bijwerken van de pagina