Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Foto's en verslagen > Spellenverslag Demetra |
Verslag
Spellenverslag Demetra, Beesd, 29 september 2007 |
Zaterdag 29 september was het spellendag in Beesd en er was verrassend genoeg al een exemplaar van
Demetra aanwezig. Samen met Niek bekeek ik de spelregels, alles viel snel op zijn plaats en we konden beginnen.
Thea, Tom, Michiel en Jeroen proberen Demetra ook
Iedere speler heeft een eigen speelbord met zeshoeken voorzien van nummers en
letter. Voor elk van deze zeshoeken is één veldtegel beschikbaar in het spel. Er
is één centraal bord, waarop telkens zes beschikbare veldtegels liggen. De
spelers kunnen deze tegels naar hun opslagbord brengen, waar plaats is voor twee
veldtegels. Onder deze tegels moet een bod in goederenblokjes worden gedaan. Als
je in een later stadium een veldtegel op je spelerbord bouwt, moet je het bod
daadwerkelijk inleveren. Je kunt echter ook een veldtegel uit de opslag van een
andere speler kopen. Je moet dan exact zijn bod in goederenblokjes aan hem
betalen en hij krijgt zijn eigen bod terug.
Verder zijn er genummerde arbeidertegels. De spelers hebben elk een setje van
zes arbeiders, elk met de nummers 1, 2 of 3. In het dorp zijn er nog zes
dorpelingen, met de nummers 4 of 5. Deze arbeiders kunnen ook op je spelerbord
gelegd worden. Ze mogen niet aan andere arbeiders grenzen en moeten aan minimaal
zoveel veldtegels grenzen als het nummer op de arbeidertegel. Bij het inzetten
van een arbeider, kan deze een speciale actie uitvoeren.
centrale speelbord
Als een speler aan de beurt is, kan hij 2 van 4 acties uitvoeren:
oogsten. Dan levert een groep aaneengesloten veldtegels grondstoffen op, mits deze veldtegels nog niet geoogst waren. Na het oogsten worden ze omgedraaid.
arbeider inzetten, verhogen of verwijderen. Je kunt nu een arbeidertegel van jezelf of uit het dorp inzetten en de speciale actie uitvoeren.
1 of 2 veldtegels uit een opslag naar je spelerbord brengen.
1 of 2 veldtegels uit het dorp naar je opslag brengen.
Je mag actie 4) niet
vóór actie 3) uitvoeren. De veldtegels in het dorp worden aangevuld uit de zak
met veldtegels. Daarin zitten ook 14 gebeurtenistegels. Deze kunnen behoorlijk
van invloed zijn op het spel. Zodra er 10 gebeurtenissen zijn geweest, mogen
alle spelers nog 2 beurten doen en is het spel ten einde.
Aan het eind van het spel scoor je punten voor je grootste aaneengesloten gebied
veldtegels (1 punt per tegel) en je op-een-na grootste gebied (2 punten per
tegel). Verder scoor je punten voor alle arbeiders op je spelerbord. Tot slot kun
je per goederensoort nog 1 punt scoren als je de meerderheid van deze goederen
hebt.
eigen speelbord
De belangrijkste kracht van Demetra zit in het veroorzaken van kettingreacties.
Als je namelijk een veldtegel bouwt op een veld waar een arbeider staat, dan mag
je deze arbeider verplaatsen en opnieuw zijn actie laten uitvoeren. Door hier
goed gebruik van te maken, kun je flink je slag slaan.
Een belangrijke manier om punten te scoren, is een grote tweede groep veldtegels
te hebben. Je moet daarom goed in de gaten houden welke veldtegels nog
beschikbaar zijn en met welke veldtegels je je tegenstander goed kunt hinderen.
Een andere manier om veel punten te scoren, is de dorpelingen in het spel te
brengen. Daartoe moet je gaten maken in je groep veldtegels, zodat de
dorpelingen aan 4 of aan 5 veldtegels kunnen grenzen.
De gebeurtenissen maken het spel een stuk luchtiger en kunnen je plannen soms
flink door elkaar gooien. Misschien wel iets te veel voor een zo strategisch
spel. Aangezien er best veel mogelijkheden zijn voor je acties, kan het
voorkomen dat spelers lang nadenken. Als je in de beurt van een tegenstander al
kunt voorbereiden, maakt dat niet zo veel uit, maar als de gebeurtenissen je
plannen danig in de war gooien, kan het spel best wel lang duren.
opslagbord
In het begin van het spel waren Niek en ik nogal aan het aftasten wat de
mogelijkheden waren. Niek doorzag eerder wat de lange termijn gevolgen waren en
was goed op weg. Ik wist echter zijn opmars redelijk goed te hinderen en bouwde
zelf ook redelijk goed. In het middenspel nam Niek echter een tussensprint en ik
kwam in de problemen. Ik kon alleen nieuwe veldtegels op mijn bord krijgen door
ze in mijn opslag te plaatsen. Niek wist ze daar telkens weg te kopen en zijn
potentieel te verhogen. Ik had grote hoeveelheden grondstoffen, maar moest ook
telkens een hoger bod neerleggen om Niek proberen af te stoppen. Toen ik
eindelijk wel nieuwe veldtegels had, kon ik ook de betere dorpelingen inzetten
en inlopen op Niek. Ik verrekende me echter in het aantal beurten en deed
daardoor in mijn laatste beurt een niet al te slimme zet. Niek wist in de
laatste beurt een gigantische oogst binnen te halen en pakte zo nog de
meerderheid in 3 grondstoffen. Uiteindelijk bleek het verschil in eindscore niet
al te groot te zijn.
Eindstand: Niek (17=14+14+3=) 48, Ronald I (18+12+10+1=) 41
mogelijke acties en de puntentelling
Demetra is een prima spel voor mensen die hun hersens flink aan het werk willen
zetten. Het is zeker geen snel spel en de gebeurtenissen kunnen je plannen flink
in de war sturen. Veel bekende spelelementen zijn hier echter weer tot een prima
geheel gesmeed. Echt een spel voor liefhebbers.
Naar
foto's en verslagen
Naar boven / Naar menu
![]() |
Met dank aan Sandra voor het bijwerken van de pagina