Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Foto's en verslagen > Ducosim mini conventie

Titel (5K) Verslag

Ducosim mini conventie, Utrecht, 18 maart 2000

 

Ducosim organiseert sinds kort mini-conventies. In samenwerking met o.a. winkeliers is het de bedoeling op diverse locaties in Nederland bijeenkomsten te organiseren waar bordspellen gespeeld worden. Geen verzamelkaartspellen, geen miniaturen, geen handelaren. Aanvang 10.00u en einde 17.00u.

De eerste mini-conventie vindt plaats in een zaal in Utrecht, vlakbij spellenwinkel The Joker en op initiatief van Erno en Ron van The Joker. Om even over 10 uur stapte ik de zaal binnen. De eerste spelers waren er al en Gerard was er namens Jumbo om De Veilingmeesters van Amsterdam te demonstreren. Dat was ook meteen het eerste spel waaraan ik deelnam. De spelers strijden op 3 fronten: de goederenmarkten, de pakhuizen in Amsterdam en de koloniŽn in de verre werelddelen. Op elk van deze fronten wordt geld verdiend. Een speciaal voorwerp in het spel is de terugtellende veilingklok, waarmee spelers kaarten kunnen kopen. Ik concentreerde me op de goederenmarkt en dat bleek in dit geval een goede keuze, want ik won met ruime voorsprong. Inmiddels waren elders groepen spelers aan langdurige spellen begonnen, zoals Die Macher, Roborally en Die Sternenfahrer. Ondertussen probeerde ik ook een puzzelspelletje Rush-hour, waarbij je je auto door de drukke spits van andere auto's moet loodsen. Een leuke variant op de diverse schuifpuzzeltjes.
 

(12K)
mini-conventie

Het volgende spel dat ik speelde was A la Carte. Elke speler krijgt een kartonnen kookplaat en een pannetje. Vervolgens is het de bedoeling dat de spelers gerechten klaar zien te maken waarmee punten worden verdiend. De ingrediŽnten (houten blokjes) zitten in plastic flesjes. Tussen de ingrediŽnten zit ook zout, waarvan je niet te veel in je pannetje moet krijgen. Elke beurt mogen de spelers 3 acties uitvoeren, waarbij ze kunnen kiezen uit het toevoegen van ingrediŽnten, het opstoken van de kookplaat, een nieuw gerecht uitzoeken of op de koffie te gaan. Het toevoegen van ingrediŽnten gebeurd door het omkeren van een flesje in de hoop dat de juiste blokjes eruit komen en in de juiste hoeveelheid. Het opstoken van de kookplaat gaat met een dobbelsteen, waarbij je soms ook de andere spelers tegenwerkt. Het uitkiezen van een nieuw gerecht doe je als je gerecht gelukt of mislukt (te veel ingrediŽnten, te veel zout of verbrand) is. Voor elk mislukt gerecht krijg je een strafpunt. Het koffiekransje geeft je soms de mogelijkheid om van kookplaat te wisselen. Dat kan handig zijn als je iets verkeerds op het vuur hebt staan !

Rob Prent had een prototype van een eigen ontwerp meegenomen: Moonwise. Een Risk-achtig spel dat zich afspeelt in de ruimte. Het spel bevat leuke elementen, zoals de omwenteling van de planeten, die af en toe in een andere baan kunnen schieten. Naar mate het spel vorderde kwamen enkele aspecten naar voren die nog voor verbetering vatbaar zijn. Die zien we vast terug bij een van de volgende Ducosim conventies.
 


Moonwise

Met Odet speelde ik vervolgens snel een spelletje Struggle in afwachting van een plaatsje bij Kardinal & KŲnig. In Struggle verplaatsen de spelers 5 gemeenschappelijke speelstenen, die ieder volgens een eigen opdracht in een bepaalde volgorde aan de finish probeert te krijgen. Op het speelbord zijn 3 soorten vakjes: vakjes waar geen steen mag komen, vakjes waar je geslagen kunt worden (je verwisselt dat van positie met de steen die je slaat) en vakjes waar je niet geslagen kunt worden. Je krijgt drie worpen om met 5 dobbelstenen de gewenste combinatie te gooien en die mag je vervolgens in de gewenste volgorde uitvoeren. Odet wist deze strijd te winnen.

Erwin had een demo-exemplaar van Kardinal & KŲnig meegenomen. De spelers plaatsen en kloosters en raadsheren op het speelbord door middel van kaartcombinaties. Het aantal raadsheren per land is afhankelijk van het aantal kloosters dat de leider in dat land heeft. Halverwege het spel scoor je punten voor het aantal kloosters en aan het eind van het spel scoor je naast de punten voor de kloosters, ook nog punten voor raadsheren verbindingen tussen landen en voor ketens van kloosters. Het spel biedt veel diepte en is niet makkelijk te doorgronden. Het speelt vlot, maar is niet oppervlakkig. Zeer de moeite waard ! Martijn en Cornť streden om de zege. Ik werd laatste, op flinke achterstand.


Morisi

Er was nog snel even tijd om Morisi te spelen. Hierbij verzamelen de spelers gekleurde blokjes op een landkaart en bouwen met deze 'informatie' wegen tussen steden. Hoe meer steden je bereikt, des te meer punten scoor je. Het aantal huizen dat je krijgt in de 3 grootste steden leveren je ook nog punten op. Cornť (de ontwerper) won het spel, maar gelukkig lag ik niet ver achter. Martijn en Odet vormden de achterhoede. Inmiddels was het 17.00u geworden en was het tijd om te gaan. Al met al was deze eerste mini-conventie zeer geslaagd en voor herhaling vatbaar.

Naar foto's en verslagen
Naar boven / Naar menu

 

Spelmagazijnby Ronald Hoekstra - 2007

Met dank aan Sandra voor het bijwerken van de pagina