Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Foto's en verslagen > Spellendag Beesd 25-11-2006

Titel (5K) Verslag

Spellendag, Beesd, 25 november 2006

de spanning is te snijden bij Can't Stop

Een volgeboekte spellendag in Beesd dit keer. Ruim 30 aanmeldingen. Ik moest eerst nog wat ophalen in Utrecht en kwam in een flinke file terecht. Via de ring van Utrecht maar een binnendoor weggetje gezocht en gevonden. Zo kwam ik toch nog op tijd aan in Beesd. Jeroen St, Sandra en Enrico waren er al en de anderen volgden al snel. Ik had o.a. Tsuro opgehaald in Utrecht en Sandra kon het wel uitleggen. Alle andere aanwezigen werden opgetrommeld om mee te doen. Tsuro is een simpel vlot spelletje, waarbij de spelers om beurten een kaartje aanleggen en proberen hun pion zo lang mogelijk op het spelbord te houden. Sandra en Enrico waren de laatsten die overbleven. Sandra wist te vertellen dat zij had gewonnen, omdat haar laatste route langer was... mmmm. De overige deelnemers waren Jeroen St, Peter, Rob, Det en Michiel. Inmiddels waren er meer spelers binnengekomen. Sandra stelde voor om Santy Anno te gaan doen. Al snel hadden we 7 spelers bij elkaar. Ik verzorgde de uitleg, waarbij ik elke ronde nieuwe kaartjes introduceerde. Voor Peter ging het allemaal net iets te snel, maar de nieuwkomers Ingrid, Derk-Jan en Erik R hielden elkaar goed in evenwicht. De strijd ging tussen Enrico en mij. Sandra had niet helemaal haar Santy Anno dag, want ze maakte enkele foutjes. De avond ervoor ging het een stuk beter. Eindstand: Enrico 23, Ronald I 22, Sandra 10, Erik R 7 (3, 3, 1), Ingrid 7 (2, 2, 2, 1), Derk-Jan 5, Peter 0.

Hermagor

Ingrid wilde graag St. Petersburg eens spelen met 4 spelers (in plaats van 2). Dat sla ik natuurlijk niet af. Peter en Derk-Jan waren de andere twee spelers. Ik legde Peter het spel uit, waarna we konden beginnen. Ingrid bouwde heel snel een groot gebouw en leek in geldproblemen te komen. Ze kon het echter nog net opwaarderen, waardoor ze ook geldinkomsten kreeg. Langzaam maar zeker begon ze uit te lopen op de overige spelers. Ik verzamelde intussen de nodige edelen, terwijl Peter zich bleef richten op de ambachtslieden. Hij had veel geldinkomsten, maar wist deze niet goed om te zetten naar punten. Derk-Jan leek het spelverloop goed in de gaten te hebben, maar hij kocht op het laatst toch net te veel, waardoor het spel sneller was afgelopen. Dat was in het voordeel van Ingrid. Ik kwam in ieder geval net te kort om haar nog in te halen. Prima gespeeld. Eindstand: Ingrid 50, Ronald I 46, Derk-Jan 35, Peter 35. Met een rondje meer had ik mezelf nog wel kans gegeven op de winst.

Derk-Jan, Ingrid en Det bij Manilla

Ik stelde voor om Manilla te gaan spelen. Det wilde ook wel meedoen. Voor Peter en Ingrid was het nieuw en Derk-Jan kende wel de regels, maar had het nog nooit gespeeld. Het spel ging goed gelijk op. Elke ronde was er wel iemand die bijna door zijn geld heen was. Derk-Jan zette een eindsprint in door veel geld te betalen voor de havenmeester en aandelen te kopen. Hij had er echter geen rekening mee gehouden dat niet alle aandelen in prijs hoefden te stijgen. Hij bleef uiteindelijk met enkele waardeloze aandelen zitten. Peter maakte in de laatste beurt een flinke klapper en won tot verrassing van alle anderen. Eindstand: Peter 113, Derk-Jan 96, Ingrid 94, Ronald I 84, Det 35.

King of Chicago duurde lang, maar beviel goed

Ingrid wilde nog wel een kort spelletje doen, voordat ze naar huis moest. De keus viel op Alles im Eimer. Joyce schoof nu ook aan. Uiteindelijk werd het tweemaal gespeeld. Het spel beviel zo goed. Eindstand: Det 10, Derk-Jan 9, Peter 7, Joyce 1, Ronald I 0, Ingrid 0. Eindstand: Peter 8, Derk-Jan 8, Ingrid 3, Joyce 2, Det 0, Ronald I 0. Blijkbaar had ik mijn emmer-dag niet. Peter had Double 12 Dominoes meegenomen en wilde het graag spelen. Derk-Jan en Ingrid gingen naar huis, maar de anderen wilden het wel proberen. Double 12 Dominoes is een domino variant, waarbij ieder aan een eigen spoor werkt, totdat dat niet verder lukt. Dan kunnen anderen er tijdelijk ook aan bouwen. Het aantal keuzemogelijkheden is helaas niet zo groot en het verzandt al snel in plichtmatig spelen. Jammer, want het spelmateriaal was prachtig. Eindstand: Ronald I 0, Joyce -15, Peter -31, Det -32.

Voordat het eten er was kon ik met Bianca H nog een spelletje Puerto Rico doen. Inclusief opbouwen van het spel hadden we slechts een half uurtje nodig. Bianca H had het nog niet met twee spelers gespeeld en kwam er tijdens het spel achter dat dat toch een heel verschil is. Ze bouwde keurig aan mooie plantages en hoopte zo veel goederen te kunnen verschepen. Ik speelde echter geheel op het genereren van geld en had al snel alle vier de steengroeves. Uiteindelijk wist ik 3 grote gebouwen te bouwen en zo mijn stad te vullen. De bonuspunten gaven de doorslag. Eindstand (VP + gebouwen + bonus): Ronald I (14 + 24 + 18 =) 56, Bianca H (18 + 16 + 0 =) 34.

Sandra en Patrick genieten samen van een pizza

Tijd om te gaan eten. Chinees, pizza, salades, snacks, er was van alles besteld en iedereen liet het zich prima smaken.

Na het eten was het tijd voor Mission Red Planet. Det had het al eens gespeeld en deed de uitleg. Enkele dingen moesten worden nagezocht, maar uiteindelijk konden we beginnen. Het spel is helemaal niet moeilijk. Iedere speler heeft een aantal karakterkaarten, die speciale eigenschappen hebben. De meeste kaarten zorgen er voor dat er astronauten in ruimteschepen worden gezet en zodra deze vol zijn, vertrekken deze ruimteschepen naar Mars. Elk ruimteschip heeft een bestemming, tenzij deze alsnog wordt veranderd. Zo komen de astronauten op Mars. Enkele malen tijdens het spel vindt er een waardering plaats en de speler die de meerderheid in een gebied heeft, verdient daar puntenfiches voor. Tijdens het spel kunnen er Discovery kaarten worden toegekend aan deze gebieden. Aan het eind van het spel worden deze bekend gemaakt en hebben dan effect op het gebied voordat het gewaardeerd wordt. Dat kan erg veel gevolgen hebben voor het eindresultaat helaas. Je hebt tijdens het spel wel de mogelijkheid om deze kaarten te bekijken, maar dat is eigenlijk te weinig. Je kunt ook Bonuskaarten krijgen, die je aan het eind van het spel veel punten kunnen opleveren. Door een Discoverykaart werd Sandra uit een gebied verwijderd dat ze nodig had voor haar Bonuskaart. Zo werd waarschijnlijk de overwinning door haar neus geboord. Ik vond het niet erg, want nu wist ik te winnen. Eindstand: Ronald I 32, Michiel 30, Sandra 26, Det 23, Erik S. Het spel is zeker de moeite waard. Wellicht wordt het beter als de Discoverykaarten open worden gespeeld.

2 wormen apart, 6 wormen gegooid, aj, lever de 34 maar in!

Michiel had Havoc meegenomen en wilde het graag spelen. Het is een kaartspel, waarbij de spelers door middel van pokerseries verschillende gevechten proberen te winnen. Het spel bestaat uit het verzamelen van kaarten, totdat iemand het tijd vindt om Havoc te roepen. Dan worden er oplopend kaarten uitgespeeld, totdat iedereen heeft gepast. De hoogste pokercombinatie, krijgt de meeste winstpunten en soms krijgen lagere combinaties ook nog punten. Vervolgens kunnen uitgespeelde honden nog kaarten van het slagveld verzamelen. Het is zaak om aan de juiste gevechten mee te doen. Sandra startte aan de lopende band gevechten en vaak kreeg ze als beloning nog een bonuskaart. Michiel had het spel al eerder gespeeld en hij had voldoende gespaard om op het laatst nog een greep naar de overwinning te doen. Eindstand: Michiel 26, Sandra 25, Erik S 18, Ronald I 18, Det 16.

de beslissende zet van Sandra?

Sandra had eerder op de dag kennis gemaakt met het spel Alcatraz. Dat was haar zo goed bevallen dat ze het nog een keer wilde doen. Det en Erik S wilden het ook wel leren. Ik kende het al, maar schoof graag aan. Om beurten verplaatsen de spelers een van hun eigen gevangenen. Deze verplaatsing lokt een verplaatsing van een bewaker uit. Daarmee probeer je de andere gevangenen weer achter slot en grendel te krijgen. Vanaf de laatste (rode) vakjes mag je een sprong wagen naar de ontsnappingsboot. Wie als eerste 3 van de 4 gevangenen in de boot heeft, wint het spel. Det en ik waren de eersten die 2 gevangenen in de boot hadden. Sandra en Erik S wisten er echter ook twee in te krijgen en stoomden meteen door. Erik S kon het spel winnend afsluiten, maar hij zag een zet waarmee hij zelfs alle 4 de gevangenen naar buiten zou kunnen krijgen. Hij wilde in stijl afsluiten en koos voor deze zet. Hij had echter niet gezien dat Sandra dan kon winnen. Met een grote glimlach stapte ze aan boord en voer weg, iedereen met stomheid geslagen achterlatend. Eindstand: Sandra 3, Erik S 2, Ronald I 2, Det 2. Een erg leuk tussendoortje.

Hystericoach

Tijd om van spelers te wisselen. Ik zocht wat slachtoffers voor het spel Hystericoach. Rien, Romario, Arjan en Marcel wilden wel meedoen. We haalden Patrick over om mee te doen en zelf moest ik ook nog aanschuiven. Samen met Rien en coach Romario speelde ik Duitsland en de anderen gingen onder leiding van Patrick met Zweden aan de slag. Duitsland kreeg de eerste kans, maar zoals gewoonlijk schoot ik weer op de paal. Nu raakten de coaches in paniek en waren de beste kansen voor Zweden. Al snel scoorden ze driemaal achtereen. Vlak voor tijd scoorden we nog de eretreffer. Duitsland-Zweden 1-3.

op verzoek van Erik R en Jeroen B de eindstand van Tikal

Tot slot van de avond nogmaals Santy Anno. Voor de meesten was het nog nieuw, dus ik begon weer eenvoudig en introduceerde steeds nieuwe kaartjes. In eerste instantie had iedereen het moeilijk, maar langzaam maar zeker kregen ze er grip op. Patrick en Arjan deden dat het beste. Na de eerste ronde stapte ook Sandra nog in. Ze wist haar achterstand goed in te lopen. Eindstand: Ronald I 20, Sandra 11, Arjan 11, Patrick 11, Marcel 7, Romario 7, Rien 1. Als iedereen het spel kent, kunnen we eindelijk eens direct met alle kaarten beginnen. Snel moesten alle spellen worden ingepakt, want het was alweer bijna 12 uur. De spellendag was weer voorbijgevlogen.

Naar foto's en verslagen
Naar boven / Naar menu

Spelmagazijnby Ronald Hoekstra - 2006

Met dank aan Sandra voor diverse foto's.