Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Foto's en verslagen > Spellenpret Sassenheim 17-06-2006 |
Verslag
Spellenpret, Sassenheim, 17 juni 2006 |
Er stond weer een spellendagje in Sassenheim gepland. Toen ik even na half twaalf aankwam, werd er al aan één tafel gespeeld en op een andere tafel werd net begonnen met Railroad Tycoon. Dat was me iets te lang, dus ik besloot eerst even te gaan lunchen. Toen de anderen ook klaar waren, kon er gewisseld worden. Michel en Michiel wilden Thurn & Taxis wel graag spelen. Ik verzorgde de uitleg en we konden beginnen. Michiel had even moeite met het spelsysteem, maar na enkele beurten ging het toch goed. Michel scoorde in het begin niet al te veel fiches en liep ook wat koetsen achter. Maar ineens haalde hij enkele goede slagen en had de beide andere spelers weer bijgehaald. In de voorlaatste ronde pikte hij net voor de neus van mij nog een kaartje en daarmee een fiche weg. Bijna had hij zo nog de overwinning behaald. Eindstand: Ronald I 24, Michel 22, Michiel 17.
Carolus Magnus
Daarna Mykerinos. Saskia kwam net binnen en werd overgehaald om mee te doen. Ze was de vorige keer niet echt razendenthousiast, maar wilde toch wel meespelen. Opnieuw had Michiel even moeite om op gang te komen. De eerste ronde ging erg slecht voor hem en hij klaagde al dat hij het spel al verloren had. In de tweede ronde viel alles op zijn plaats en ook Saskia moest toegeven dat het spel leuker was dan dat ze de vorige keer had gedacht. In de laatste ronde hield ik Michel van zijn 5 bonuspunten af, omdat ik de twee kaarten van de baron zelf goed kon gebruiken. Het werd een flinke strijd, die hij als eerste moest opgeven. Dat leverde mij weer 10 extra punten op. Eindstand: Ronald I 49, Michel 29, Michiel 29, Saskia 27.
Leonie stelde voor om Ticket to Ride Europe te gaan doen. Die versie had ik nog nooit gespeeld, dus ik wilde wel meedoen. Saskia en Jeroen waren de andere twee. Leonie vertelde nog even het verschil met het basisspel en we konden starten. Zo zijn er tunnels, waarbij je mogelijk extra kaarten moet spelen, er zijn routes waar verplicht enkele locomotiefkaarten gebruikt moeten worden en er zijn stations, waarmee je voor het voldoen van je opdrachten gebruik kunt maken van sporen die bezet zijn. Ik maakte te weinig gebruik van de stations en liet daardoor mooie opdrachten lopen. Voor mijn opdrachten had ik veel korte sporen nodig en scoorde daarmee te weinig punten. Jeroen won gemakkelijk met enkele grote routes. Eindstand: Jeroen 131, Leonie 112, Ronald I 91, Saskia 83.
Bart bij Ridderstrijd
Ik had Ridderstrijd meegenomen in de verwachting dat dat wel iets voor Bart zou zijn. Mijn exemplaar had flink veel stof gevangen, want het is niet meer goed in de doos op te bergen als je het eenmaal in elkaar hebt gezet. Het grote "spelbord" en de vele figuren trokken meteen zijn aandacht. Het is een gevecht tussen goed en kwaad, waarbij een kaartenstapel bepaalt in welke volgorde en hoe vaak bepaalde eenheden aan bod komen. De gevechten zelf gaan met dobbelstenen. In het eerste spel speelde Bart de slechten. Dat ging hem niet zo goed af, want ik won gemakkelijk. Een revanche was op zijn plaats. Nu speelde hij met de goeden. Dat ging een stuk beter, maar ik had af en toe wat geluk en wist toch nog te winnen. Hij was erg enthousiast over het spel en het mocht dan ook nog niet opgeruimd worden.
Voor het eten (chinees en pizza) werd Augsburg 1520 door Evert-Jan uitgelegd en we speelden een rondje. Daarna moest hij naar huis.
Camouflage en Hide & Seek
Nadat ik mijn Chinese maaltijd had weggewerkt (er waren 6 chinees-eters), kwamen de pizza's binnen. Ik kon dus wel even een kort spelletje spelen, terwijl de anderen aan het eten waren: Einfach Tierisch. Bianca H en Michiel kenden het nog niet. Het was snel uitgelegd en we konden beginnen. Patrick was nummer vier. Hij kende het spel wel. Ik wachtte lang voordat ik mijn eerste dier probeerde aan te schaffen. Bianca H en Michiel hadden inmiddels al heel wat geld uitgegeven. Daardoor kreeg Michiel 2 negatieve kaarten toebedeeld. Ik zou de strijd met Patrick aan moeten gaan. Inmiddels had ik de koppositie en een heleboel geld. Het wachten was op de vierde blauwe. Die kwam maar niet en Patrick kon nog een duur dier kopen. De laatste kaart van de stapel bleek de vierde blauwe te zijn. Patrick had net iets meer geld overgehouden dan Bianca H (23) en won het spel. Anders had Bianca H alsnog de winst gepakt. Eindstand: Patrick 30, Ronald I 12, Michiel 7, Bianca H (14).
Nadat de anderen ook klaar waren met eten probeerden we Augsburg 1520 nogmaals uit. Iedere speler heeft een spelbordje. Daarop staan drie kolommen. De eerste kolom bepaalt de hoeveelheid geld die de speler elke ronde krijgt, de tweede kolom de hoeveelheid punten en de derde kolom de hoeveelheid kaarten. De kaarten hebben een bepaalde waarde en moeten worden gekocht, voordat ze gebruikt kunnen worden. Met de kaarten kunnen veilingen worden gewonnen, waarmee de waardes in de verschillende kolommen kunnen worden aangepast. Op het scorespoor zijn 2 blokkades ingericht. Daar kun je pas langs als je een kerk en een dom hebt gebouwd. Daartoe moet je in bepaalde kolommen ver zijn gevorderd en je moet voldoende geld hebben. Hoe eerder je deze gebouwen bouwt, hoe duurder ze zijn. Het ging allemaal van een leien dakje voor me en ik spoot vooruit op het scorespoor. Met enige planning had ik op tijd de kerk en even later ook de dom. Ik scoorde heel veel punten per ronde en haalde de anderen al snel een keer in. En tegen het eind van het spel nogmaals. Een waanzinnige voorsprong. Hebben we echt alles goed gespeeld? Ik kon zo snel in de spelregels geen punten vinden die we verkeerd hadden gedaan. Eindstand: Ronald I 96, Saskia 45, Lody 44, Seb 41, Jeroen X 33.
Saskia bij Mauer Bauer
Saskia wilde graag nog het nieuwe Mauer Bauer proberen. Het spel was vandaag uit Duitsland aangekomen. Ik las snel de spelregels door. Seb, Bart en Saskia waren mijn tegenspelers. In Mauer Bauer plaats je eerst een muur op het spelbord en daarna bepalen 3 dobbelstenen wat voor kleur huizen en welke toren te naast de muur moet bouwen. Als je door het bouwen van de muur een hele stad afsluit, mag iedere speler 1 of 2 kaarten spelen. Deze kaarten leveren overwinningspunten op, afhankelijk van de situatie op het bord. Bijvoorbeeld 2 punten voor elke zwarte toren in de stad, 1 punt voor elke muur die niet in een stad zit, 8 punten als de stad precies 3 gebieden beslaat. Zo gaat het spel verder, totdat alle torens of alle muren op zijn. Na enkele beurten kwam ik erachter dat je ook steden met elkaar kunt verbinden als ze tegen elkaar aan liggen. Dat veranderde nogal wat en de scores liepen ineens snel op. Vooral Seb had een ijzersterk middenspel. Bart vond het spel een beetje traag gaan, maar hij had toch goed zicht op het spel. Langzaam maar zeker liep ik nog wat in op Seb, maar het was niet voldoende. Eindstand: Seb 117, Ronald I 109, Bart 91, Saskia 84. Saskia was erg enthousiast over het spel. Ik ben er nog niet helemaal achter wat ik er van moet vinden.
Bart bij Ridderstrijd
Bart wilde graag nog een keer Ridderstrijd spelen. Seb wilde het wel eens proberen. Ik fungeerde als spelleider en draaide de kaarten om. Het werd een ware veldslag met uiteindelijk Bart als overwinnaar. Hij was er trots op. Het was inmiddels al erg laat en tijd voor de terugreis.
Naar
foto's en verslagen
Naar boven / Naar menu
by Ronald Hoekstra - 2006 |