Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Foto's en verslagen > Spellenavond Beesd 15-04-2006 |
Verslag
Spellenavond, Beesd, 15 april 2006 |
Onverwachts ging mijn weekendje naar Barcelona niet door, dus kon ik naar de spellenavond in Beesd. In de middag ging ik echter eerst gezellig bij Sandra en Enrico langs. Uiteraard werd er daarbij een spelletje gespeeld. De keuze viel op het nieuwe Thurn und Taxis. Na de sessie van afgelopen donderdag waren de regels in ieder geval helemaal bekend. Ik werd tot startspeler gebombardeerd en het spel ging redelijk gelijk op. Ik scoorde zelf wel iets meer fiches dan Sandra en Enrico. We hadden allemaal de 6-koets en Sandra kreeg als eerste de gelegenheid de 7-koets te halen, maar dat stelde ze nog een beurtje uit. Daardoor kon Ronald I als eerste de 7-koets claimen. Sandra en Enrico deden allebei hetzelfde. Sandra scoorde nu wel meer dan ze een ronde eerder zou hebben gescoord, maar de puntenwinst van Ronald I en Enrico was groter. Voor de eindstand zou het waarschijnlijk niet veel hebben uitgemaakt. De verschillen zouden alleen kleiner geweest zijn. Eindstand: Ronald I 48, Enrico 40, Sandra 34. Het spel was net op tijd klaar voor het eten. Sandra had een heerlijke ovenschotel gemaakt met pakketjes zalm en kip. Zeer de moeite waard.
Sandra denkt na bij Thurn und Taxis
Om kwart over zeven arriveerde Rogier, zodat we naar Beesd konden vertrekken. Toen we daar aankwamen werd er al aan twee tafels gespeeld. Marcel en Arjan kwamen ook net aan, dus kozen we voor een zes-speler spel. Ik had Crazy Diamond/Karatino meegenomen. In Crazy Diamond smokkelen de spelers diamanten uit de jungle naar de haven. Als je aan de beurt bent gooi je met de dobbelsteen. Deze heeft de waardes 1, 2, 3, 4, haven, vliegveld. De worp telt voor iedereen. Iedereen mag op zijn eigen bordje 1 diamant verplaatsen: maximaal zoveel vakjes als de dobbelsteen aangeeft, via binnenwegen, of via water als er een haven wordt gegooid, of door lucht in het geval van een vliegveld. Hoewel iedereen dezelfde worp gebruikt, was het leuk om te zien dat er toch veel verschillende keuzes werden gemaakt. Had je eenmaal wat diamanten binnen, dan begon het spel echt. Voor 2 diamanten kun je een rijbewijs kopen, waarna je ook over de snelwegen mag. En je kunt de rechten in steden en havens kopen. Dit voorkomt dat anderen er doorheen mogen, tenzij ze je afkopen. Als je dat op strategische plaatsen doet, word je er snel rijker van. Ik zag echter over het hoofd dat het kan voorkomen dat je helemaal nergens meer langs kunt. Dan is het spel voor je over. Er werd me gelukkig toegestaan mijn rijbewijs te verkopen, zodat ik nog ergens een vrije doorgang kon kopen. Snel haalde ik wat diamanten binnen. Die had ik echter weer nodig om me opnieuw te verzekeren van een vrije doorgang. Dat werd gelukkig toegestaan. De strijd ging tussen Marcel en Enrico. Het lag aan de dobbelsteen wie uiteindelijk zou winnen. Rogier had als enige doorgang een vliegroute. Af en toe ging dat in een mooi tempo, maar soms ook juist helemaal niet. Eindstand: Marcel 25, Enrico 23, Arjan 17, Sandra 16, Rogier 15, Ronald I 6. Het begin van het spel was een beetje mat, het middenspel erg goed, het einde een beetje teleurstellend. Het vraagt in ieder geval om een herkansing. Je weet nu beter waar je op moet letten. Het spel trok door de aparte vormgeving in ieder geval wel de aandacht.
Crazy Diamond
Op de achterzijde van het spelbord kan het spel Karatino gespeeld worden. Nu moet je je diamanten zo snel mogelijk zien te verkopen. Dit gaat eigenlijk via een soortgelijk principe. Je gooit de dobbelsteen en deze is voor iedereen van belang. De dobbelsteen geeft aan hoeveel diamanten je MOET verplaatsen langs transportroutes. Het kan ook zijn dat je in je eentje een willekeurige diamant mag verplaatsen. Het belangrijkste is echter de Diamantmeester. Wie de meeste diamanten in zijn laatste veld heeft, mag ze allemaal verkopen. Alle andere spelers verkopen er maximaal 1. Daarna schuiven alle diamanten uit het voorlaatste vak door naar het laatste vak. Deze beide vakken hebben echter een limiet. Als je die overschrijdt, moeten al deze diamanten weer naar het startpunt. Het spel speelde lekker vlot en iedereen was er over te spreken. Het eindspel was echter weer een teleurstelling. Als je niet kunt, moet je een nieuwe diamant pakken. Daardoor duurde het eindspel veel te lang en was het wachten op een gelukkige dobbelsteenworp voor de winnaar. Deze kwam maar niet en het spel werd voortijdig beëindigd. Navraag bij de auteur leverde uitsluitsel: het is niet verplicht een diamant te pakken. Je mag er ook van afzien. Dat zal inderdaad wel een verschil maken. Volgende keer maar proberen, want het spel had zeker potentie.
Er waren niet al te veel spellen voor zes spelers te vinden. Boomtown bleek een goede keuze. Iedereen had er wel zin in. Er werden in het begin niet al te veel goudaders gevonden, zodat het geld op een andere manier moest worden binnengehaald. Voornamelijk door burgemeesters, waar dan ook flink om werd geknokt. Ik spaarde vooral veel geld door me afzijdig te houden bij de veilingen. De meesten hadden dat niet door. Ik had echter niet door dat Sandra dat ook deed. Vooral Marcel en Rogier betaalden veel bij de veilingen. En Arjan was het slachtoffer van veel nadelige kaarten. Toch wist hij met 2 burgemeesters te eindigen. Sandra probeerde mij in de laatste beurt nog te overvallen, maar gelukkig gooide ze te laag. Toen was het tijd om de score te bepalen. Arjan schrok zich wild van het aantal muntjes dat Sandra (42) en ik (39) hadden. Eindstand: Sandra 63, Ronald I 62, Enrico 55, Marcel 49, Arjan 42, Rogier 42.
Zug um Zug Märklin
Sandra kon invallen bij een spelletje Puerto Rico en dus konden wij met z'n vijven Zug um Zug Märklin doen. Ik had het spel als enige al eens gespeeld en in het begin kon ik daar goed gebruik van maken. Ik had snel een paar mooie routes die ik enkele malen met mijn passagiers afging. Dat leverde een karrenvracht aan punten op. Rogier kwam echter stap voor stap dichterbij. Het leek erop dat hij een bepaalde verbindingsroute nodig had en Arjan gaf een voorzet om deze dicht te bouwen. Enrico wilde echter zijn lange route niet opofferen en Rogier slaakte een zucht van verlichting. Hij had deze verbindingsroute met een lengte van 2 nodig voor 3 van zijn grote routes. Als hij die niet had, had hij ruim 50 strafpunten gehad, in plaats van pluspunten. Ik had al mijn routes klaar en besloot er wat routes bij te halen. Die bleken goed in mijn straatje te liggen, soms op maar 1 treintje afstand. Ik hield de routes, maar slaakte een flinke kreet toen Marcel direct daarna in zijn beurt dat ene treintje plaatste. In plaats van 9 pluspunten werden die 9 strafpunten. Ik had nog heel even de tijd om te proberen via een grote omweg alsnog de route te halen. Helaas maakte Enrico het spel voortijdig af. De 10 bonuspunten werden niet verstrekt, omdat meerdere spelers evenveel routes hadden (in de spelregels staat hier geen tiebreaker voor vermeld). Dat ene verdraaide treintje deed ook nu hier voor mij de das om. Eindstand: Rogier 148, Enrico 125, Ronald I 115, Arjan 114, Marcel 111. Naast de vraag over de bonuspuntenkaart ontstond er nog een vraag. Is het toegestaan met passagiers door een "buitenland" te reizen? Meestal gaat het daar om eindpunten, maar in Zwitserland zijn meer routes op één punt aangesloten. Nergens is te vinden dat je daar niet doorheen zou mogen reizen, maar dat riep toch enige vragen op.
Het was alweer één uur. Tijd om naar huis te gaan. Het ziet er trouwens naar uit dat dit de laatste spellenavond bij Games & Vision is geweest. In de toekomst is er vrijwel geen ruimte meer om te spelen. Er wordt nog gezocht naar een alternatieve locatie.
Naar
foto's en verslagen
Naar boven / Naar menu
by Ronald Hoekstra - 2006 |