Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Foto's en verslagen > Ducosim spellenbeurs 17-12-2005

Titel (5K) Verslag

Ducosim spellenbeurs, Utrecht, 17 december 2005

Het was weer tijd voor de Ducosim spellenbeurs. De wegen naar Utrecht waren soms erg glad en dat was ook te merken aan het bezoekersaantal. Tot een uur of twaalf bleef het erg rustig op de beurs en veel speluitleggers hadden niets te doen. Gelukkig werd het vanaf twaalf uur een stuk drukker en werd er zelfs een hoger aantal gehaald dan vorig jaar (ruim 400 bezoekers). Toch zijn het vooral de bekende gezichten die elke keer verschijnen en zie je weinig nieuwe gezichten. Misschien komt dat omdat er buiten de spellenkring niet echt reclame wordt gemaakt voor deze beurs.

Runebound

PS Games demonstreerde 3 spellen: Runebound, Ostia en The World of Warcraft. Deze laatste nam diverse tafels in beslag. Ostia was net op tijd voor de beurs geleverd en kon dus zowel gespeeld als gekocht worden. Ook Runebound was in een Nederlandse editie aanwezig. Het was voor vertaalster Sandra toch weer even wennen hoe het spel ook alweer precies ging. Er kon ook nog even geroken worden aan het prototype van Fiji, een nieuw spel van Friedemann Friese. [Nadere informatie op verzoek verwijderd.].

De Bezeten Fles

University Games had ÚÚn speluitlegger voor diverse spellen: De Bezeten Fles, Veel Soeps, Egelrace en Sudoku. Enrico wist echter moeiteloos de spellen draaiende te houden, hoewel Egelrace toch een beetje achterbleef. Sudoku trok zoals verwacht de nodige belangstelling. Helaas was het nergens op de beurs te koop.

Ticket to Ride Europe

De spellen van Hodin werden door Roll the Dice gedemonstreerd. De trekkers waren natuurlijk Shadows over Camelot, Ticket to Ride Europe en Cash & Guns. Er was ook een exemplaar van Nacht der MagiŰr aanwezig. Dit spel moet eigenlijk in het donker worden gespeeld. Een aantal speelstukken is lichtgevend en een aantal speelstukken is donker. Door middel van magiŰrs moeten bepaalde lichtgevende stukken naar het midden worden geschoven. Een beurt eindigt zodra ÚÚn van de stukken van het verhoogde spelbord afvalt.

Spelgroep Phoenix demonstreerde diverse spellen. Het meest opvallende was natuurlijk het gloednieuwe Celtica. Dit nieuwe spel van Wolfgang Kramer zag er weer prachtig uit en kon aan maar liefst vier tafels gespeeld worden. De verwachting was hoog en qua uiterlijk leek het op de serie Tikal, Java en Mexica. Het bleek echter meer een familiespel en viel daarom eigenlijk een beetje tegen. Op het spelbord lopen vijf dru´den die door de spelers gezamenlijk worden gestuurd. De spelers proberen ondertussen onderdelen van amuletten te verzamelen. Wie aan het einde van het spel de meeste complete amuletten heeft, wint.

Celtica

In je beurt speel je een aantal kaarten van dezelfde kleur uit. Zoveel stappen verplaats je de dru´de langs het spoor. De locatie waar de dru´de uitkomt, bepaalt wat er gebeurt: 1) je krijgt amuletonderdelen, 2) je krijgt nieuwe kaarten, 3) je moet amuletonderdelen inleveren en krijgt daarvoor bonuskaarten. Hoe meer kaarten je krijgt, hoe langer je dru´des kunt blijven verplaatsen. Zo kun je meer beurten krijgen dan andere spelers. Tevens kan het handig zijn over meer kaarten te beschikken, zodat je gevaarlijke posities op het spoor kunt overspringen. Helaas krijg je de kaarten willekeurig van een stapel, waardoor je ook de pech kunt hebben een verkeerde kaart te krijgen. Daardoor kan de kaart je zelfs verlies opleveren. Al met al een leuk familiespel, maar voor de spellenliefhebber is er te weinig invloed op het spel.

H2Olland

H2Olland kon ook worden gespeeld aan een tweetal tafels. De wieken van alle molens waren wat ingekort, omdat de molens topzwaar waren. Rob, Det en Erwin probeerden het spel onder toeziend oog van Han. Det haalde een ontzettend hoge score. Dat hadden de speluitleggers nog maar zelden meegemaakt. Maar ook Rob lag daar niet eens veel op achter. Erwin was het slachtoffer. Hij had zich te weinig op het eindspel gericht.

"Homegame"

Ad Jongeling had ook weer een zelfgemaakt spel bij zich. De spelers moeten uit het oerwoud ontsnappen. Eerst worden ze achtervolgd door wolven, daarna moeten ze een overstroming voor blijven en ten slotte is er nog een vulkaanuitbarsting. De speelstukken kunnen simpel verplaatst worden, of een kettingreactie veroorzaken en daarmee eigen stukken en stukken van andere spelers verplaatsen. Daarnaast zijn er mogelijkheden voor het blokkeren van tegenstanders met rivieren, je kunt verkorte routes maken en bruggen leggen en uiteraard  kun je de anderen opjagen met de gevaren op het bord. Als je het eindpunt bereikt, scoor je daar punten voor. En ook aan het eind van het spel scoor je nog punten voor de positie waar je op staat.

"De Fabriek"

CornÚ van Moorsel had ook weer een prototype bij zich. Iedere speler heeft een fabriekshal en bouwt daar machines. Deze moeten aan elkaar gekoppeld worden om zo efficiŰnt mogelijk te werken. Tijdens de beurs werden er nog diverse wijzigingen aangebracht en langzaam maar zeker ontstaat er weer een interessant spel. Alle spelers waren in ieder geval erg enthousiast. De enige opmerking was nog het gebrek aan interactie. Iedere speler puzzelt voor zichzelf. Maar daar wordt nog aan gewerkt. Het puzzelen in de fabriek bleek echter erg interessant. CornÚ is nog op zoek naar iemand die het leuk zou vinden om er als hobby een computerversie van te maken.

999Games en Phalanx Games hadden ook diverse tafels met spellen beschikbaar: MesopotamiŰ, Eufraat & Tigris kaartspel, Pingu´n en Amazone. Vooral MesopotamiŰ en Pingu´n trokken de aandacht.

Vanaf een uur of half vijf werd het snel een stuk rustiger op de beurs. Een aantal winkeliers en uitgevers begon alvast met opruimen, maar aan andere tafels werd nog lekker gespeeld. Sommige spellen moesten uiteindelijk zelfs worden afgebroken, omdat de beurs dicht ging.

Naar foto's en verslagen
Naar boven / Naar menu

Spelmagazijnby Ronald Hoekstra - 2005