Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Foto's en verslagen > Spellendag Amersfoort 26-11-2005

Titel (5K) Verslag

Spellendag Amersfoort, 26 november 2005

Een alternatieve locatie voor de spellendag in Amersfoort. Daan had de zaal van zijn woongroep aangeboden als gratis locatie. Er was plaats voor ongeveer 22 spelers. Er volgden al snel ruim 20 aanmeldingen. Op het laatste moment haakten echter enkele spelers af door ziekte of door de chaos op de Nederlandse wegen op de voorafgaande vrijdag. Daan, Rob, Det en Ronald I waren de eerste aanwezigen. Er werd besloten een kort spelletje Gemblo te spelen in afwachting van de rest van de spelers. Gemblo is een soort Blokus, maar dan geschikt voor meerdere spelersaantallen. Het is wel een stuk onoverzichtelijker en lastiger te plannen. De scores bleven dan ook dicht bij elkaar. Eindstand: Det 17, Rob 16, Daan 15, Ronald I 15. Bas was inmiddels aangekomen en er werd gekozen voor een kort spelletje Vroeger of Later. Het spel beviel Daan niet echt, maar hij speelde wel mee. De strijd ging voornamelijk tussen Ronald I en Bas. Rob zat er tussen en hoewel hij niet slecht speelde, gokte hij toch regelmatig verkeerd en hij verzamelde heel veel kaarten. Eindstand: Bas 0, Ronald I 1, Det 4, Daan 4, Rob 18.

een gezellig zaaltje

Ondertussen waren er wat meer spelers binnengekomen en er kon gesplitst worden. Bas wilde Caylus wel leren en er waren voldoende geïnteresseerden voor een spelletje met vier. Ronald I verzorgde de uitleg. Caylus heeft nogal wat kleine regeltjes, maar uiteindelijk kon er worden begonnen. Heel lang ging het spel gelijk op, maar ineens raakte Rob de aansluiting kwijt. Ronald I bouwde als eerste een groot gebouw en nam een voorsprong. Bas kroop echter langzaam maar zeker weer dichterbij en Daan spaarde rustig voor een nog groter gebouw. Toen hij dat eenmaal gebouwd had, bleek zijn overwinning zeker. Eindstand: Daan 79, Bas 73, Ronald I 72, Rob 59.

Daan wilde Dungeon Twister wel eens proberen. Na de uitleg van Ronald I kon het spel beginnen. Daan draaide een tegel vlakbij zijn startpositie om. Ronald I had daar zijn goblin en Daan plaatste deze tegenover zijn verdedigende held. Hij viel hem echter (nog) niet aan. Ronald I maakte van dit cadeautje gebruikt door direct met zijn goblin het labyrinth uit te stappen. 2-0. Tegenover de andere uitgang had Ronald I zijn troll en zijn krijger staan. Veel te sterk voor de verdedigers van Daan. Daan rukte met de rest van zijn helden gestaag op naar de finish. Ronald I zocht naar het 5e punt. Hij had zijn mechanork voorzien van een snelheidsdrankje. Hij pakte onderweg een schat op en rende naar de finish. 4-0. Het was nu simpel voor hem om met zijn krijger het 5e punt te scoren, terwijl ook de troll nog een punt had kunnen scoren. Een verpletterende overwinning. Toch was Daan erg te spreken over het spel. Eindstand: Ronald I 5, Daan 0.

Ta Yü

Het spel kon op tafel blijven staan, want ook Det wilde de strijd in het labyrinth wel aangaan. Ze hield het langer vol dan Daan en scoorde 2 punten, door met een schat naar buiten te rennen. Ronald I had haar verder echter helemaal vastgezet en hij kon gemakkelijk werken aan het verzamelen van punten. Eindstand: Ronald I 5, Det 2. Ook Det was zeer te spreken over het spel zelf. De stansramen kunnen echter beter, want er ontstaan toch wel wat beschadigingen bij het losmaken van het spelmateriaal.

Ondertussen was Roland ook klaar met een spel en hij wilde graag weten wat men van zijn zelf ontworpen spel Imhotep vond. De spelers bouwen gezamenlijk aan één piramide met 5 verschillende kleuren stenen. Elke ronde worden er 5 stenen uit een zak gehaald en elke speler mag er eentje kiezen en bouwen. Aan het begin van het spel heeft elke speler één kleur toegewezen gekregen en in plaats van de steen te bouwen, kan deze ook gekozen worden als nieuwe kleur (mits niemand deze nog bezit) en moet de steen die de spelerkleur aangaf worden gebouwd. De spelers verdienen punten in de vijf kleuren en de slechtste kleur is uiteindelijk de eindscore, vergelijkbaar met de score bij bijvoorbeeld Eufraat & Tigris. Tijdens het spel scoor je punten in de kleur van de steen die je bouwt (afhankelijk van de hoogte in de piramide) en punten voor de ondergrondkleur. Andere spelers scoren echter mee, afhankelijk van hun spelerkleur. Roland zelf wist het spel te winnen, maar het verschil was niet echt groot. Eindstand: Roland 11, Det 8, Rob 7 (11, 17), Ronald I 7 (11, 14). Het spel heeft leuke elementen en met enige aanpassingen kan het best iets worden.

Det en Roland met Imhotep

Roland ging naar huis en Sandra stelde voor om Arche Opti Mix te gaan spelen. Ronald I wilde het wel graag leren. Det verzorgde de uitleg en waarschuwde al dat dit ogenschijnlijke simpele kaartspelletje een hoop kleine regeltjes bevatte. En dat bleek. In dit spel brengen de spelers dieren naar de Ark en moeten daarbij rekening houden met diverse factoren. Dieren die niet bij elkaar mogen, dieren die niet bij voedsel mogen, dieren die bang zijn voor elkaar, de boot moet in evenwicht blijven en ga zo maar door. Enkele belangrijke regeltjes had Ronald I niet in de gaten en daardoor liep hij op cruciale momenten punten mis. Het spelidee is erg leuk, maar het kwam voor Ronald I nog niet echt uit de verf. Toen de regen inzette, bleek de strijd te gaan tussen Rob en Det. Uiteindelijk wist Det deze strijd in haar voordeel te beslissen. Eindstand: Det 28, Rob 27, Ronald I 20, Sandra 18.

Ronald I had Cash 'n Guns meegenomen en Det wilde dat wel eens proberen. Ook Rob en Sandra wilden wel meedoen. Sandra werd al snel uitgeschakeld door twee treffers in dezelfde beurt. Rob was de gevaarlijkste gangster. Zonder ook maar één treffer op te lopen pikte hij de grootste buit in. Eindstand: Rob 155, Det 115, Ronald I 110, Sandra X (30). Voordat de pizza's werden bezorgd was er nog wel tijd om Sudoku uit te proberen. Sandra en Det tegen Ronald I en Rob. Het spel is hetzelfde als de puzzels in een boekje, alleen gaat het nu ook nog om snelheid. Rob was erg bedreven in het spel en met de ondersteuning van Ronald I op de juiste momenten, ging het razendsnel. Met ruime voorsprong werden de dames verslagen.

Det en Sandra met Sudoku

Daarna een spelletje Heck Meck. Ronald I besloot het heel anders aan te pakken en had al snel de 26, de 25 en de 24. In één ronde was hij ze echter allemaal weer kwijt aan Rob, Det en vervolgens Sandra. Daarna kwam hij er niet meer aan te pas. Eindstand: Rob 6, Sandra 5, Det 2, Ronald I 1. Er werd nog een spelletje Hick Hack gestart, maar door de aankomst van de pizza's werd dat afgebroken. Na het eten kwamen Henk-Johan en Rosalien ook weer terug. Rosalien heeft nog niet zoveel spellenervaring, dus werd er voor een spelletje als Land Unter gekozen. De eerste twee rondes verliepen desastreus voor haar, maar daarna ging het iets beter. Ronald I was erg in vorm en won met ruime voorsprong. Eindstadnd: Ronald I 17, Det 11, Rob 9, Henk-Johan 8, Rosalien 5.

Roger was inmiddels ook verschenen. Hij was wel benieuwd naar Caylus. Gezien de tijd die nog resteerde zou het spel waarschijnlijk niet uitgespeeld kunnen worden, maar Ronald I en Erik S vonden dat geen probleem. Ronald I verzorgde de uitleg en de strijd kon beginnen. Roger pikte het snel op en het werd een spannende strijd. De scores bleven dichtbij elkaar liggen. Het was Ronald I die als eerste een groot gebouw kon bouwen en daarmee nam hij een voorsprong. Zowel Ronald I als Erik S hadden elk twee woonhuizen en daarna was het houten gebouw voor het bouwen van woonhuizen afgebroken. Het kostte Roger dus veel moeite om ook een woonhuis te bemachtigen. Het einde naderde, maar er moest worden opgeruimd. Het spel was op maximaal 3 beurten van het einde. De eindbonussen werden nog verwerkt in de tussenstand. Tussenstand: Ronald I 55, Roger 46, Erik S 45.

De dag was weer voorbij gevlogen. Een prima locatie als de spelersgroep niet te groot is. Enrico had deze dag nog aangegrepen voor een goede doelen actie. Omdat de locatie gratis was, vroeg hij aan de deelnemers een vrijwillige bijdrage voor een goed doel op spellengebied: het Vrolijk Op Fonds van het Emma kinderziekenhuis. Met de donaties zal in samenwerking met University Games een spellenpakket worden gedoneerd. Een prima initiatief en misschien iets om vaker te doen, ook bij andere spellendagen.

Naar foto's en verslagen
Naar boven / Naar menu

Spelmagazijnby Ronald Hoekstra - 2005