Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Foto's en verslagen > D-Day 01-08-2005

Titel (5K) Verslag

D-Day, 1 augustus 2005

Oorspronkelijk zou Operatie Overlord op 6 juni 2005 plaatsvinden, maar door onverwachte omstandigheden werd deze verschoven naar 1 augustus 2005.

De geallieerden onder leiding van generaal Lody zouden op de stranden van Normandië proberen te landen. Zijn uitvoerende kapiteins waren Koen en Julien. De stranden werden verdedigd onder leiding van generaal Rutger. De uitvoerende werkzaamheden werden gedaan door kapiteins Jeroen en Willem. Deze laatste werd geholpen door luitenant Samson. Er werd gespeeld om twee speelborden van het spel Memoir'44. Ronald I had een groot spel opgezet, gebaseerd op de Overlord spelvariant van Days of Wonder, maar met een geheel eigen aanpak.

de Duitsers tegenover de geallieerden op Omaha beach

In de ene kamer stonden de speelborden, waarop de eenheden waren geplaatst. Op het bord stond telkens maar 1 speelfiguur. De andere speelfiguren stonden achter schermen, zodat niet direct duidelijk was hoe sterk de eenheden waren. De eenheden waren genummerd, gebaseerd op de legernummers uit de historie. In een andere kamer zaten de generaals. Zij hadden wel informatie over het bord en de eenheden, maar niet over de kracht van de eenheden en de exacte locatie. Het spel zou trouwens toch draaien om informatie. In beide kamers was informatie voorhanden, die in de andere kamer niet beschikbaar was. Er waren diverse mogelijkheden om deze informatie uit te wisselen. Maar er was ook informatie, waarvan de generaals niet wisten, dat ze die niet wisten. Zo moest elke speler in het geheim een aantal slachtoffers inleveren vanachter zijn scherm. Zo wist de tegenstander helemaal niet meer hoe sterk de eenheden waren. Geen van de kapiteins lichtte de generaals in over deze slachtoffers.

generaal Rutger en generaal Lody

Generaal Rutger had voor aanvang mogen aangeven waar hij obstakels op het strand wilde. Uiteraard stonden deze niet helemaal zoals hij wenste. Maar daar zou hij later achter komen. Ook mocht hij aangeven in welke bunkers zijn artillerie moest worden opgesteld. Voor elke speler was één extra eenheid ingezet ten opzichte van de geadviseerde eenheden, om de geheime slachtoffers weer op te vangen. Verder mochten de generaals op beide flanken een radio inzetten. Lody koos op de rechterflank ongelukkigerwijs één van de eenheden die wel op zijn lijst stond, maar die het strand niet bereikt had. Veel eenheden waren door stroming niet op de aangegeven stranden geland. Maar ook hij zou daar later pas achterkomen. Generaal Rutger mocht 3 speciale eenheden uitzoeken. Hij koos voor een tankeenheid (die pas na 21.15u mocht worden ingezet), een leider en een vlammenwerper. Generaal Lody mocht 4 speciale eenheden uitzoeken, met de kans dat ze aan eenheden werden toegekend, die nooit op het strand zouden komen. Hij koos voor een dubbele paratrooper eenheid (die ook pas na 21.15u mocht worden ingezet), een crabtank, die niet hoeft te stoppen in prikkeldraad, commando's, die geen problemen hadden met beweging op de kliffen en ook hij koos voor een leider.

De generaals kregen 7 kaarten, waaruit ze telkens 2 mochten toewijzen aan kapiteins. Hoewel ze de mogelijkheid hadden beide kaarten aan één kapitein te geven, koos geen van de generaals daar tijdens het spel voor. Bij het versturen van deze orders mocht tevens een speciale order worden gegeven: verkenningsfoto, radiogesprek, spionage, speciale eenheid inzetten en overwinningscheck. Generaal Lody maakte veel gebruik van de verkenningsfoto's. Daarmee kon een deel van het bord worden gezien door middel van een foto. De foto's bleken te duidelijk en gaven te veel informatie prijs. Daardoor kregen de generaals iets te snel voldoende informatie over de situatie. De radiogesprekken waren verrassend. Ronald I had voor walky talkies gezorgd, waarmee de generaal 1 minuut met een kapitein kon praten, mits op die flank een radio beschikbaar was. Generaal Lody kon kapitein Koen niet bereiken, omdat de radio nooit het strand had bereikt. Hij kon wel met kapitein Julien overleggen. De informatie die hij kreeg was niet erg duidelijk. Het kwam zelfs voor dat kapitein Julien tegen generaal Rutger begon te kletsen, die toevallig de radio nog in handen had. Naarmate het spel vorderde werden de gesprekken wel duidelijker, maar veel tijd ging verloren met onzinnige informatie. Het was in ieder geval een heel leuk element. Met spionage kon de kracht en de locatie van een eenheid van de tegenstander worden opgevraagd. Rutger maakte hier goed gebruik van, maar hij speelde deze informatie niet door naar zijn kapiteins. Generaal Lody liet deze kans helemaal glippen. Hij had op die manier goed door kunnen geven aan vooral kapitein Julien waar de zwakke punten in de Duitse verdediging zaten.

de geallieerden bereiken het strand

De speciale eenheden zouden uiteindelijk de doorslag geven. Generaal Lody maakte kapitein Julien erg blij met 2 paratrooper eenheden. De vreugde was echter van korte duur. Voor elk figuur werd 1 dobbelsteen gegooid door spelleider Ronald I om de slachtoffers te bepalen. Ronald I gooide maar liefst 5 treffers voor 8 figuren. Er bleef niet veel over dus. Rutger zette op dezelfde flank zijn tanks in. Die konden gemakkelijk de paratroopers uitschakelen en huishouden onder de doorgebroken eenheden. Zonder de tanks was de kans groot geweest dat de flank van kapitein Jeroen het niet zou redden.

generaal Rutger is er klaar voor

Aan de andere kant had kapitein Koen het erg moeilijk tegen kapitein Willem. Een zware strijd tegen enkele bunkers, die diverse malen van eigenaar wisselden. Alle kapiteins hadden overigens de mogelijkheid om middels een code te corresponderen met de generaals. Na elke uitgevoerde kaart mocht 1 letter (A, B, C, D of E) en 1 cijfer (1, 2, 3, 4 of 5) worden doorgegeven. Van tevoren mochten de generaals en kapiteins een code verzinnen. Kapitein Willem probeerde generaal Rutger zo beurten lang duidelijk te maken dat hij kaarten van de middenflank wilde ontvangen. Generaal Rutger had echter 6 van zijn 7 handkaarten van de linkerflank en kon zo niet aan de eis voldoen. Dit gaf tijdens een radiogesprek zoveel woorden, dat kapitein Willem met ontslag dreigde. Generaal Rutger greep direct in en promoveerde luitenant Samson tot kapitein. Ex-kapitein Willem schikte zich in zijn rol en steunde kapitein Samson door dik en dun. Kapitein Koen werd in verwarring gebracht door de orders van generaal Lody. Eerst moest hij zich ingraven en daarna moest hij weer allemaal aanvallen. Hij vergat om de voorste eenheden gelegenheid te geven om terug te trekken, zodat alle gegooide vlaggen ook treffers werden. Daardoor werden de eenheden afgeslacht, nog voordat ze in positie kwamen.

generaal Lody kan nu nog lachen

De generaals wisten wat de overwinningscondities waren. Ze correspondeerden deze echter niet aan hun kapiteins. Generaal Rutger had echter redelijk goed in de gaten hoe het spel verliep en vroeg op tijd een overwinningscheck aan. Hij had aan 9 overwinningspunten voldoende. Toen hij de check aanvroeg, hadden de Duitsers al 11 punten en in hun laatste beurt haalden ze er nog 3 bij. De geallieerden hadden pas 5 punten. Zij moesten 10 punten halen. Er konden echter dubbele punten gehaald worden door met eenheden op twee aangegeven punten het spelbord te verlaten. Daar waren de paratroopers prima geschikt voor geweest, maar ook bijvoorbeeld verzetsstrijders (die generaal Lody niet had uitgekozen). Toch bleek het erg lastig om de 10 punten te halen, hoewel... zonder de Duitse tanks was kapitein Julien een eind gekomen. De Duitsers wisten dus uiteindelijk met 14-5 te winnen.

Na een aanvankelijk traag begin van het spel was alles prima verlopen. Het spel was mooi op tijd ten einde gekomen en de spelers waren zeer enthousiast. De code van de Duitsers bleek veel beter te werken dan de code van de geallieerden. Die konden hun generaal niet goed duidelijk maken wat voor kaarten gewenst waren. De foto's waren iets te informatierijk geweest en het aantal overwinningspunten wellicht iets te laag (hoewel al hoger dan aangegeven in het officiële Overlord scenario). Het vraagt in ieder geval om een vervolg. Ronald I had het spel uitgebreid voorbereid: Geschiedenis onderzoek op internet, e-mail correspondentie met de generaals, die de informatie stukje bij beetje kregen aangeleverd, het gebruik van historische eenheden, diverse varianten met nieuwe eenheden, gebrek aan informatie tussen de spelers, kortom... zeer geslaagd.

 

de Duitsers vieren hun overwinning

Naar foto's en verslagen
Naar boven / Naar menu

Spelmagazijnby Ronald Hoekstra - 2005