Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Foto's en verslagen > Spellendag Den Bosch 04-06-2005

Titel (5K) Verslag

Spellendag Den Bosch, 4 juni 2005

Zie ook het fotoalbum.

Een nieuwe spellendag met ruim 30 aanmeldingen. Ronald I was de eerste die aankwam, maar de rest volgde al snel. Frank had het prototype van Ostia meegenomen om uit te proberen. Henk-Johan en Rob schoven ook aan en vlak voordat het spel begon, kwam ook Erwin nog aanzetten. Ostia wordt gespeeld over vijf rondes. In elke ronde krijgen de spelers 5 grondstoffenkaarten. 1 daarvan mogen ze direct in hun pakhuis opslaan. De overige vier moeten in 2 setjes van 2 op een veiling worden verkocht. Iedereen mag 1 bod doen en de eigenaar heeft het laatste bod. Als iemand anders de kaarten koopt, dan krijgt de vorige eigenaar de helft van de prijs. Als hij ze zelf koopt, moet hij het volledige bedrag betalen, tenzij niemand een bod heeft gedaan. Dan kan hij ze voor de helft van de minimumprijs kopen. Nadat alle setjes zijn verkocht moeten de kaarten worden verdeeld over forum, senaat en pakhuizen. Iedere speler heeft 2 blufkaarten, maar omdat iedereen zijn verdeling tegelijk maakt, heb je daar niets aan. Met de kaarten op het forum kun je geld verdienen. Hoe zeldzamer de aangeboden grondstoffen, hoe meer geld ze opleveren. Met de kaarten in de senaat kun je punten scoren: 3, 2 of 1, afhankelijk van de waarde van de grondstoffen. Deze waardes veranderen elke ronde en aangezien je de waardes van de komende ronde al kunt zien, kun je de juiste grondstoffen in je pakhuizen opslaan. Erwin ging erg goed van start en haalde veel punten. Ronald I was de enige die in zijn spoor kon blijven. Henk-Johan richtte zich op geldinkomsten, zodat hij later in het spel zou kunnen toeslaan. Rob en Frank kregen geen voet aan de grond en ondanks verwoede pogingen, wisten ze niet mee te doen om de overwinning. In de laatste ronde stelde Erwin zijn overwinning zeker, al kwam Ronald I nog erg dichtbij. Eindstand: Erwin 12, Ronald I 11, Henk-Johan 10, Frank 8, Rob 7. Het spel was beter bevallen dan verwacht. Met simpele regels en spelmateriaal is er toch een alleraardigst veilingspelletje ontworpen, dat later dit jaar uit zal komen.

Ars Mysteriorum
(klik op de foto voor een vergroting)

Erwin had Ars Mysteriorum meegenomen. Aangezien dat een mogelijke kandidaat zou kunnen zijn voor de International Gamers Awards was Ronald I erg geÔnteresseerd om het uit te proberen. Han en Rob wilden wel meedoen en ook Patrick die net binnenkwam, kon nog meedoen. De spelers zijn alchemisten die verschillende materialen proberen te maken. De recepten en ingrediŽnten voor deze materialen zijn bij 5 verschillende tenten te koop. Met behulp van biedkaartjes wordt in het geheim geboden op de ingrediŽnten. Daarna kunnen de spelers naar een tent reizen om een recept te kopen en het materiaal te maken. De gemaakte materialen worden op een tabel gelegd. Deze voltooide recepten leveren aan het eind van elke ronde punten op. Je kunt punten scoren per rij, per kolom en per stapel. Aan het eind van het spel leveren meerderheden per kolom nog extra punten op. Het spel verliep vrij traag, maar bevat toch een aantal interessante spelelementen, die op leuke wijze zijn gekoppeld. Naarmate het spel vorderde, werd de strijd feller en werd er hoger geboden op de beurtvolgorde. In de laatste ronde bood Ronald I net te laag en zag daarmee zijn kans op de overwinning als sneeuw voor de zon verdwijnen. Hij had een prachtige gelegenheid laten glippen. De overwinning ging nu naar Han, al kwam Erwin nog flink opzetten door de meerderheden. Eindstand: Han 100, Erwin 89, Patrick 77, Rob 67, Ronald I 64. Het spel had zo lang geduurd, dat dit voor Patrick waarschijnlijk zijn enige spel van de dag zou worden. En daar had hij best wel wat uurtjes voor moeten reizen met het openbaar vervoer. Als de spelers het spel kennen, zal het waarschijnlijk wat sneller gespeeld kunnen worden. Zo niet, dan biedt het net te weinig voor deze speelduur.

Bart wilde graag Dungeons & Dragons spelen, het rollenspel. Hij vond het erg jammer dat het niet door kon gaan. Gelukkig was Sandra inmiddels klaar en Ronald I en Lody wilden ook wel meedoen. Als vierde speler kwam Jaap meedoen. Voor Lody, Bart en Jaap was het rollenspel nieuw, het bordspel kenden Lody en Bart wel. De spelers moesten op zoek naar de magische ring van de baron. Bij het binnengaan van de gewelven werden de spelers overvallen door 2 wezens. Even twijfelden de spelers, maar toen hakten ze er flink op los. Uiteindelijk wist Ronald I ze uit te schakelen, maar het kostte hem wel een wond aan zijn oor. Bart ging buiten wat bladeren halen om hem te verbinden. Daarna op zoek naar de volgende deur. Jaap vond nog een stuk perkament, waarmee hij en Ronald I verdoofd werden. Bart en Lody wisten niet wat te doen en stonden er maar een beetje bij. Langzaam maar zeker kwamen Jaap en Ronald I weer bij. Tijdens het vervolg van het spel beleefden de spelers nog een avontuur met een spiegel en moesten nog een flink gevecht aangaan met een ander monster. Helaas kon het avontuur niet uitgespeeld worden. Voor Lody en Bart was het een verrassing dat Ronald I de ring inmiddels gevonden had en de hele tijd al mee had gedragen in zijn broekzak. Bart was zijn teleurstelling weer helemaal vergeten en keek al uit naar een volgende sessie.

Een leuk tussendoortje is het dobbelspel Heck Meck. Er zou aan begonnen worden, toen de pizza's werden bezorgd. En na de pizza's kwam de Indiase maaltijd. Sommigen hadden een nogal hete maaltijd besteld en dat was goed te zien aan de rode bezwete hoofden. Na het eten dan toch Heck Meck. Het werd een lollig spelletje, waarbij veel stenen bij elkaar werden gestolen. Uiteindelijk waren er maar 3 spelers met punten. Eindstand: Rob 9, Det 6, Bas 5, Sandra 0, Ronald I 0, Rogier 0, Erik S 0.

Carcassonne de Stad
(klik op de foto voor een vergroting)

Sandra wilde graag Carcassonne de Stad doen. Ronald I verzorgde min of meer de uitleg, maar omdat hij het nog niet zo vaak had gespeeld, wist hij niet alle details meer precies. Det en de spelregels brachten uitkomst. Het was tijdens het spel even wennen wat nu precies een goede strategie was. Uiteindelijk bleek Bas dat het beste te hebben opgepikt. Eindstand: Bas 127, Ronald I 118, Sandra 108, Det 101. Een zeer interessante variant op Carcassonne, maar Sandra was daar nog niet helemaal van overtuigd. Tot slot van de avond nog een simpel spelletje Duivelsdriehoek. Sandra had het op de kop getikt tijdens Koninginnedag. Mens-erger-je-niet met een twist, namelijk een wolk die over het bord raast en daarmee schepen van de spelers kan vangen en uitschakelen. Aan het eind van het spel had Bas het meeste verdiend. Eindstand: Bas 210, Sandra 180, Det 160, Ronald I 140.

De zaal mocht zelfs tot 23.00u gebruikt worden, maar toen was het toch echt afgelopen. Weer een zeer geslaagde spellendag was achter de rug.

Naar foto's en verslagen
Naar boven / Naar menu

Spelmagazijnby Ronald Hoekstra - 2005