Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Foto's en verslagen > 29-12-2004

Titel (5K) Verslag

Spellendag Phoenix, Leiden, 29 december 2004

Aangezien het een jaar geleden was dat de eerste spellenbijeenkomst van Phoenix werd gehouden, was het tijd voor een jubileum. Een hele dag spellen spelen vanaf 13.00u. Toen ik tegen 15.00u aankwam, waren er al zeker 30 spelers aan het spelen. Ik werd verwelkomd met oliebollen en door vele bekenden. Na even te hebben rondgekeken startte ik met Tristan een spelletje Sint Petersburg. Hij kende het nog niet, dus verzorgde ik ook de uitleg. Zoals veel beginnende spelers bij Sint Petersburg, vergat ook Tristan aan een goed inkomen te werken. Hij scoorde in het begin best wel veel punten, maar toen mijn inkomen bijna twee keer zo hard groeide als dat van hem, liep zijn voorsprong snel terug. Daarnaast bouwde ik aan een indrukwekkende hoeveelheid edelen. Tristan begon ook daar te laat mee, dus de einduitslag werd helaas nogal desastreus voor hem. Eindstand: Ronald I 158, Tristan 101. Toch was het spel hem volgens mij wel goed bevallen en een volgende keer zal hij deze fouten zeker niet meer maken.

Maharadja

Richard van Gamepack had een prototype van Clans of Scotland meegenomen. Op een variabel spelbord met vierkanten kaartjes van verschillende grondgebieden leiden de spelers Schotse clans. Als je aan de beurt bent mag je ergens op het bord een nieuwe clan plaatsen of een eerder verkregen kaart uitspelen of passen. Als je past, lig je tijdelijk uit het spel. Hoe eerder je past, hoe meer nieuwe clans je in je voorraad krijgt. Behalve degene die als eerste past, krijgt elke andere speler die past een nieuwe kaart, die van tevoren al bekend is. Nadat de voorlaatste speler heeft gepast, mag de laatste speler nog maar n actie uitvoeren. Dan is de ronde ten einde. Het gebied met de meeste clans krijgt een verkiezen. De spelers mogen nu uit de hand tegelijkertijd clans inzetten. Deze worden opgeteld bij de aanwezige clans. Eventueel aanwezige chieftains in het gebied en in aangrenzende gebieden tellen ook nog eens voor 2 clans. De winnaar mag een chieftain in het gebied plaatsen. Alle andere clans en chieftains worden verwijderd. Bij de winnaar gaan deze allemaal naar de algemene voorraad, bij alle andere spelers gaat de helft naar de algemene voorraad en de rest naar de eigen voorraad. Vervolgens leveren alle aangrenzende gebieden nog machtsfiches op voor diegenen die er een meerderheid hebben. Van elk type terrein zijn er aparte machtsfiches. Het spel is afgelopen als iemand al zijn chieftains op het bord heeft, of als alle machtsfiches van een soort op zijn. In het eerste geval wint deze speler, in het tweede geval worden er punten geteld. Elk machtsfiche is een punt, elk compleet setje van alle soorten machtsfiches levert bonuspunten op en ook het hebben van een meerderheid aan chieftains in bepaalde grondsoorten op het bord levert nog bonuspunten op. Ik heb een tijdje staan meekijken. In het begin lijkt het spel heel traag te gaan, maar ineens nadert het einde snel en worden er punten geteld. Het lijkt volgens mij een beetje op een kruising tussen El Grande en Louis XIV.

Het was tijd om weer iets te spelen. Tamara stelde Land Unter voor. Richard, Barbara en Nienke schoven aan. Zij kenden het spel nog niet, dus verzorgde ik de uitleg. Ik had een super start, maar daarna zakte ik wat weg. Tamara scoorde eigenlijk constant hoog en wist gemakkelijk te winnen. Barbara haalde mij met een eindsprint nog in. Eindstand: Tamara 17, Barbara 11, Ronald I 9, Richard 8, Nienke 8. Nu was het tijd om te gaan eten. Er was voor maar liefst 27 man Chinees gehaald. Iedereen liet het zich prima smaken.

Tadsch Mahal

Daarna zou ik Keythedral gaan uitleggen. Er wilde echter een groepje Die Hndler von Genua gaan spelen en niemand kon het uitleggen. Het was even graven in mijn geheugen, maar langzaam kwam het weer boven. De uitleg ging daardoor niet helemaal gestructureerd, maar in grote lijnen kwam het toch op de spelers over. Ik bleef twee rondes bij het spel om het nog enigszins bij te sturen, maar daarna leek het wel te lukken. Nu was het tijd voor Keythedral. Sophie had het spel gekregen, maar ze kende het nog niet. Margreet, Klaas en Mirjam completeerden het stel. Er werd in het begin nogal traag gespeeld, omdat iedereen de mogelijkheden op zich in liet werken. Mirjam had het als snelste door. Ik deed een keer een bod op het startspeler zijn en gaf de speelsteen aan Mirjam, die rechts van me zat. Dit herhaalde ik elke beurt, zodat ik drie beurten als tweede mocht starten. Daarna begonnen de anderen ook te bieden. Inmiddels had ik flink wat blokjes verzameld en kon een heleboel zetels aanschaffen. Toen ging het ineens snel en was het spel ten einde. Zoals verwacht eindigde ik ruim bovenaan, gevolgd door Mirjam. De andere spelers eindigden allemaal precies gelijk. Eindstand: Ronald I 61, Mirjam 52, Klaas 34, Margreet 34, Sophie 34. Toch was het een spannend spel geweest en iedereen was er erg over te spreken.

We besloten met elkaar nog een spelletje te doen. Dat werd Land Unter. De andere spelers kenden het allemaal nog niet, dus verzorgde ik weer de uitleg. Er was n erg slecht setje, maar Klaas en Mirjam wisten daar goed mee te scoren. Zij wisten nu echter wat voor kaarten daar in zaten en konden daar aardig misbruik van maken. Met dat setje werd dan ook steeds slechter gescoord. Eindstand: Mirjam 17, Klaas 14, Ronald I 9, Sophie 7, Margreet 4. Margreet had in het begin van het spel nogal moeite om het systeem te begrijpen, maar naarmate het spel vorderde ging dat steeds beter en uiteindelijk eindigde ze toch nog positief.

Blokus

Tot slot van de avond speelde ik nog Number One, een spel dat nieuw voor mij was. Armand verzorgde de uitleg. Klaas had het al eens eerder gespeeld, maar Mirjam niet. Elke speler heeft 3 pionnen: een 1, een 2 en een 3. Dit is het aantal stappen dat gezet mag worden op een zeshoekig bord. In een zet mag een flauwe bocht gemaakt worden. Je mag niet over andere pionnen zetten en je moet eindigen op een vakje dat nog niet gebruikt is. Door deze zet wordt een steen door het bord gedrukt, waardoor je kunt zien dat het veld gebruikt is en niet meer gebruikt mag worden. Als je niet meer kunt zetten, mag je je speelfiguur eenmaal op zijn kop zetten en eenmaal naar een gebruikt veld verplaatsen. Als je niet meer kunt zetten met je Nummer En, dan lig je uit het spel. Mirjam was de eerste die afviel, direct gevolgd door Armand. Ik dacht dat ik Klaas ook te pakken had, maar had n zet van zijn nummer 3 over het hoofd gezien. Toen liep ik vast en was Klaas de winnaar.

Het was nu toch echt tijd om naar huis te gaan. Een geslaagde dag en een prima georganiseerd evenement. Meer dan 50 verschillende spelers waren geweest. Reacties van enkele van deze spelers kun je lezen op de website van Phoenix.

Naar foto's en verslagen
Naar boven / Naar menu

Spelmagazijnby Ronald Hoekstra - 2004