Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Foto's en verslagen > 18-09-2004 |
Verslag
Spellendag, Amersfoort, 18 september 2004 |
Klik op de kleine foto's voor een vergroting. Zie ook het foto-album.
Eindelijk weer een spellendag in Amersfoort. Het aantal deelnemers viel wat tegen, maar in de laatste week kwamen er toch nog wat meer aanmeldingen, zodat toch meer dan 30 spelers verschenen. Daardoor werd de zaalhuur nog enigszins dragelijk. Gaston en Sanne hadden hun nieuwste gezinslid Jara meegenomen. Je moet ten slotte vroeg met spellen beginnen.
Sanne en Jara
Ronald I kwam tegelijk met Det, Sandra en Enrico aan. Jeroen D en Bianca stond al te wachten. Ronald I stelde voor om Expedition Pyramide te gaan spelen. Roland, Koen en Lody waren de andere slachtoffers. Hoewel, slachtoffers. Na een eerste goede ronde, viel Lody snel terug. Roland had het echter snel door en wist veel rondes te winnen. Hij kon daardoor goede edelstenen verzamelen en gemakkelijk winnen. Ronald I werd op de valreep nog verslagen door Koen. Koen had het tijdens het spel nogal moeilijk en speelde soms met de eenvoudige kant van de puzzelkaarten. Eindstand: Roland 8, 4, 3, 2, 1, Koen 5, 4, 3, 1, 1, Ronald I 5, 3, 3, 2, 2, 2, Lody 3, 3, 2, 1, 1. Daarna was het tijd voor een wat zwaarder spel: Goa. Het spel ging heel gelijk op, alleen Koen had wat moeite om bij te blijven. Roland kende het spel niet, maar opnieuw was dat niet te merken. Eindstand (blokjes, koloniën, kaartjes, bonus): Lody (20+11+3+7=) 41, Roland (22+11+3+0=) 36, Ronald I (24+6+3+2=) 35, Koen (16+0+3+3=) 22.
San Marco / Goa
Inmiddels was Rian van den Boom ook aangekomen. Zij is bezig met een documentaire over bordspellen en filmde de diverse spelende mensen en had ook nog wat vragen. Ik ben benieuwd wat er uiteindelijk uit zal komen. Lody stelde voor om Krone & Schwert te gaan spelen. De spelregels moesten erbij genomen worden, want het was al te lang geleden dat het spel gespeeld was. Roland kende het helemaal nog niet. De spelers breiden hun land uit en bouwen, steden, kathedralen en burchten. Eén van de spelers wordt koning en hij scoort punten als hij belasting int. Daarbij groeit wel de opstand binnen het volk en een van de andere spelers kan dan een revolutie uitroepen. De andere spelers kiezen dan in het geheim welke kant ze kiezen (koning of rebel). Iedereen die voor de winnende partij kiest, scoort punten. Het is zaak om een speler niet te lang koning te laten blijven, want dan loopt hij te ver uit. Koen was de eerste koning en hij deed heel voorzichtig met belasting innen. Daardoor duurde het lang voordat de revoluties begonnen. Maar zodra ze waren begonnen, gebeurde het steeds vaker. Het eind van het spel werd daardoor een beetje chaotisch. Aan het eind van het spel dacht Ronald I het spel gewonnen te hebben, maar Koen kwam ineens met een aantal verborgen punten tevoorschijn. Had hij deze al niet eerder moeten tonen ? Hij haalde daarmee wel de overwinning. Eindstand (punten, gebied, gebouwen, koning): Koen (72+0+11+0=) 83, Ronald I (69+2+9+0=) 80, Roland (55+5+11+5=) 76, Lody (65+0+10+0=) 75.
Sankt Petersburg / Pipeline
Het was tijd voor de warme maaltijd. De helft koos weer voor Chinees, de andere helft voor pizza. Een pizzeria in Amersfoort had van de spellendagen gelezen en spontaan 10% korting aangeboden. Daar werd uiteraard graag gebruik van gemaakt. De kwaliteit van de pizza's was tevens prima. Na het eten moest er uiteraard direct weer gespeeld worden. Dungeons & Dragons stond alweer een hele tijd op het programma: scenario 4. Ronald I was weer de kerkermeester. Lody nam de rol van Regdar, Det speelde Jozan, Sandra Mialee en ten slotte Koen die Lidda speelde. Het scenario verliep niet zoals verwacht. Kerkermeester Ronald I was goed op dreef en hoewel hij zijn aanvallen niet echt concentreerde, liep alles soepeltjes en troffen bijna alle aanvallen doel. Bij de helden was er onenigheid over de te volgen tactiek. Niet iedereen durfde zich volledig bloot te geven. Sommigen waren zo verzwakt, dat ze veilig op een afstandje bleven. Een voor een sneuvelden de helden en uiteindelijk legde ook de laatste held het loodje. Een triest einde van deze helden. Volgende keer opnieuw beginnen, maar dan zonder alle speciale wapens. Oei.
Een groot deel van de spelers was inmiddels vertrokken, maar er was nog wel tijd voor een spelletje Familienbande. Een kaartspelletje waarbij 5 generaties worden gevolgd. Op basis van lichaamskenmerken kunnen kinderen uit een huwelijk van een voorgaande generatie worden geboren, door het uitspelen van kaarten. Ook kunnen huwelijken worden gesloten. De kinderen leveren punten op, maar het blijft geheim tot het einde van het spel voor wie dat is. Een grappig spel, maar niet echt bijzonder. Sandra kwam er nog achter dat je het geslacht van de personen op de kaarten kunt zien aan de kleur van de gordijnen op de achtergrond. Dat had Det nog nooit gezien, terwijl ze het spel al vaker had gespeeld. Eindstand: Ronald I 64, Det 58, Sandra 54.
Ronald I en Det begonnen met het opruimen van hun spellen, terwijl de rest de lopende spellen afmaakte. Snel werd er opgeruimd, want om 23.00u moest het gebouw worden verlaten. De spellendag was weer supergeslaagd geweest. Ronald I kreeg nog even de gelegenheid om foto's te maken van de eerste printvellen van Antiquity, het nieuwe spel van Splotter.
Naar
foto's en verslagen
Naar boven / Naar menu
![]() |