Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Foto's en verslagen > 12-09-2004 |
Verslag
Splotter, 12 september 2004 |
Vanwege het heugelijke feit dat het nieuwste Splotterspel Antiquity bijna klaar was, werd Ronald I uitgenodigd bij Jeroen D en Bianca. Ferdy completeerde de spelers, zodat er met vier gespeeld kon worden. Antiquity was nog niet in de uiteindelijke versie aanwezig, maar in prototype vorm. Het is een spel met een complexiteit vergelijkbaar met Roads & Boats.
Elke speler heeft een stad, die op het bord ligt. Er kunnen gebouwen in de stad gebouwd worden, maar tevens kunnen er arbeiders naar buiten gestuurd worden om grondstoffen te delven. Elke stad heeft een controlegebied van 2 hexagons in alle richtingen. Door het bouwen van inns buiten de stad, kan dit gebied vergroot worden. Door het bouwen (en bemannen) van een haven in de stad, vergroot het gebied met al het aangrenzende water met de bijbehorende kust. Elke spelbeurt heeft een vast aantal fases.
Bianca en Ferdy
Fase 1: All rise: Alle arbeiders worden uit de gebouwen in de stad gehaald en zijn beschikbaar om ingezet te worden.
Fase 2: City: De spelers bouwen nu in het geheim hun stad op met behulp van de vergaarde grondstoffen. Tevens zet je de arbeiders in om gebouwen te activeren. Als je een kathedraal bouwt, moet je direct beslissen voor welke heilige deze is. Daarmee bepaal je voor welke overwinningsconditie je gaat. Dat heeft zo zijn voordelen, maar beperkt ook je mogelijkheden. Je kunt nu ook arbeiders klaarmaken om naar buiten te gaan.
Fase 3: Order: De speelvolgorde voor de beurt wordt bepaald. De speler die de minste arbeiders en ontdekkers naar buiten stuurt, mag als eerste.
Fase 4: Fields: De arbeiders worden naar buiten gestuurd en op de aangrenzende hexagons worden de productiegoederen klaargelegd. De bossen leveren hout op en veranderen daarna in velden. De velden leveren goederen op afhankelijk van het zaad dat de arbeider meeneemt. Daarna is de grond vervuild. Je kunt met een arbeider ook een nieuwe stad beginnen of een inn bouwen.
Fase 5: Store Goods: Alle ongebruikte goederen in je stad moeten in de pakhuizen kunnen worden opgeslagen of anders worden weggegooid.
Fase 6: Harvest: Alle arbeiders buiten de stad delven één van de aangrenzende goederen. Als de goederen op zijn, keert de arbeider terug naar de stad.
Fase 7: Explore: Alle ontdekkers mogen een ontdekkingsfiche binnen hun bereik binnenhalen. Dit levert in de meeste gevallen voedsel op. In dat geval stijgt ook het hongersnood niveau.
Fase 8: Famine: Het hongersnood niveau geeft aan hoeveel graven je in je stad moet bouwen. Als je een granery hebt, hoef je er drie minder te bouwen en ook voor elk voedselfiche in je stad, mag je een graf minder bouwen. Daarna wordt het hongersnood niveau met één verhoogd. In het begin van het spel is hongersnood geen probleem. Maar naarmate het spel vordert, wordt het een steeds groter probleem om met de graven om te gaan. Je moet ze soms zelfs over gebouwen heen bouwen, zodat deze gebouwen hun functie verliezen. Soms zelfs bouw je een complete stad alleen voor de graven die je telkens krijgt. Met een actief ziekenhuis kun je wat graven opruimen.
Fase 9: Pollution: Voor elke stad die je hebt, moet je 3 vervuilingsfiches in de omgeving van je stad leggen. Je mag 4 in mindering brengen als je een dump hebt en nog eens één per fountain. Hoe meer vervuiling in je omgeving, hoe lastiger om nieuwe grondstoffen te delven. Je zult dus moeten uitbreiden om nieuwe gebieden te ontdekken.
Fase 10: Check victory: Heeft iemand al gewonnen ? Zo niet, dan gaat het spel verder met fase 1. Er zijn 4 verschillende overwinningscondities: 1) 20 arbeiders actief hebben. 2) Alle gebouwen ten minste eenmaal gebouwd hebben. 3) Het gebied van een andere speler volledig in je controlegebied hebben. 4) Van alle voedsel en luxegoederen moet je 3 exemplaren in voorraad hebben. En dan is er nog de mogelijkheid dat je voor 2 condities naar keuze gaat. Dat is een stuk lastiger, maar je kunt tijdens het spel nog beslissen welke dat worden en je hebt meteen de beschikking over alle voordelen van alle kathedralen.
Voor beginners is het trouwens aan te raden om fase 8 en 9 over te slaan.
Jeroen (groen), Bianca (geel), Ferdy (rood), Ronald I (blauw)
Nadat het spel was uitgelegd kon er worden begonnen. Voor Ronald I en Ferdy was het behoorlijk puzzelen hoe je het nu goed kon spelen. Naarmate het spel vorderde bleek de hongersnood het grootste probleem. Zowel Ronald I als Ferdy kozen voor dezelfde overwinningsconditie: 20 arbeiders. Jeroen D koos voor de twee overwinningscondities en Bianca ging voor het voedsel en de luxegoederen. Zij had in het begin van het spel een beetje pech met haar ontdekkers, waardoor ze wat langzaam op gang kwam. Ronald I had het probleem dat er weinig bergen in zijn omgeving waren, zodat het lang duurde voordat hij een nieuwe stad kon bouwen. Toen lag hij al zo ver achter, dat het uitzingen was. Een voortdurende strijd tegen het groeiende aantal graven was zijn grootste probleem. Het was wachten op de overwinning van Jeroen D, maar Bianca zat hem vlak op de hielen.
Uiteindelijk wist Jeroen D inderdaad te winnen. Een zeer interessant spel, dat je echt moet leren spelen. De regels zijn niet moeilijk, maar het is lastig om te zien hoe je het goed moet spelen. Als je van Roads & Boats houdt, dan zal Antiquity je zeker ook bevallen. Je moet niet terugschrikken voor een hoop fiches op het spelbord. Een voordeel ten opzichte van Roads & Boats is de speelduur. Voor ervaren spelers is het in een uur of twee te spelen.
Jeroen D liet op de computer de uiteindelijke versie zien. Die zag er prima verzorgd uit. Foto's van de eerste drukprint kun je zien in het fotoalbum van de spellendag in Amersfoort van 18 september 2004.
Na Antiquity was er nog tijd voor een spelletje Goa. Ronald I had nog een korte opfriscursus nodig. Hij had het spel pas eenmaal gespeeld. Dat was aan het einde van het spel niet te merken, want hij wist te winnen. Eindstand (blokjes, koloniën, kaartjes, bonussen): Ronald I (29+11+6+3=) 49, Jeroen (23+11+11+0=) 45, Ferdy (29+6+4+4=) 43, Bianca (24+8+2+0=) 34. [Later bleek dat de bonus voor het meeste geld vergeten was te verwerken. Geen idee of dat van invloed zou zijn geweest op de einduitslag.] Inmiddels was het al avond geworden en dus was het tijd om de terugreis te aanvaarden.
Naar
foto's en verslagen
Naar boven / Naar menu
by Ronald Hoekstra - 2004 |