Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Foto's en verslagen > 22-05-2004 |
Verslag
Pinksterspel, 22 mei 2004 |
Zie ook het fotoalbum.
Op 22 mei 2004 werd Pinksterspel gehouden. Normaal was dat een spellendag in het Pinksterweekend bij Armand en Tamara thuis, maar omdat de Ducosim beurs al in het Pinksterweekend stond gepland, was het een week vervroegd. En gezien de grote belangstelling werd uitgeweken naar het Denksport centrum in Leiden. Toen ik rond 13.00u aankwam werd er al druk gespeeld. Sandra en Enrico waren ook net aangekomen en wilden graag nogmaals Lost Valley uitproberen. Armand was te druk met de pers, dus schoof Davy aan. Hij kende het spel nog niet, maar dat was snel uit te leggen. Sandra wilde dit keer niet naast de wagen grijpen en kocht er zo snel als ze kon eentje. Ikzelf kocht de andere. Daarnaast kocht ze ook een kano, waardoor ze snel over de rivier kon verplaatsen en zelfs kon oversteken. Dat had gevolgen voor de vorm van de rivier die ze zo langgerekt mogelijk probeerde te houden. Er werden veel bergen met goud gevonden, maar niemand durfde het aan om een mijn te bouwen. Enrico kocht eerst een paard en daarna een kist dynamiet en toen was het spel op de wagen. Sandra kocht ook nog een paard en had daardoor te weinig ruimte voor andere zaken. Enrico had duidelijk de beste keus gemaakt en haalde veel goud uit de bergen. De ijsschots was inmiddels uit de bron van de rivier gekomen en het einde van het spel naderde. Het was vrij duidelijk dat Enrico de winst zou pakken, maar wie zou er tweede worden ? Eindstand: Enrico 29, Davy 26, Sandra 25, Ronald I 25. Een heel interessant spel dat alweer schreeuwt om een revanche.
Lost Valley
(Klik op de foto voor een vergroting)
Het spel werd onderbroken door een speech van Armand. Phoenix zou officieel worden opgericht en daartoe was de notaris aanwezig. Na het voorlezen van een beknopte versie van de regels tekenden de drie leden van het bestuur en de notaris de stukken. Als dank kreeg de notaris nog een exemplaar van Puerto Rico - het kaartspel. Vandaag zou ook Vendetta worden opgericht. Een samenwerkingsverband tussen enkele winkels, waaronder The Joker uit Utrecht en Phoenix. Erno van The Joker kreeg nog even het woord om de plannen kort toe te lichten. Het is o.a. de bedoeling om in de toekomst een game center op te richten waar allerlei activiteiten op spellengebied plaats kunnen hebben. Nog niet alle papieren waren gereed om de oprichting te bevestigen. Toen was het tijd voor taart met dobbelsteentjes, die iedereen zich goed liet smaken.
Een aantal spelers had op mij zitten wachten om Die Fürsten von Florenz te leren. Na een uitgebreide uitleg kon worden begonnen. De jonge Key had het spel ondanks de Duitse teksten al snel onder de knie. Martijn merkte dat een foutje in het spel hard aan komt. Het spel ging erg gelijk op, alleen Peter bleef behoorlijk achter. Tegen het einde zou echter alles veranderen. Peter had goed naar me geluisterd en in zijn oren geknoopt dat je eigenlijk alleen maar kunt winnen als je voldoende werken kunt verrichten. En met vijf spelers is het aantal Personen- en Abwerbekaarten erg schaars. Ik had met veel moeite een zesde kaart kunnen regelen en Peter was de enige die dat ook had. In mijn laatste beurt kon ik met een goede bonuskaart heel veel punten scoren en liep ik uit op de anderen. Dat moest wel, want ik had geen enkele Prestigekaart. Peter wist in zijn allerlaatste beurt toch nog de tweede plaats te pakken. De anderen haalden allemaal even veel punten en toen moest het geld de doorslag geven. Key had de kans op de tweede plaats in ronde 6 verloren toen hij voor veel geld nog een jongleur kocht, die hij niet meer kon gebruiken bij gebrek aan personen. Eindstand: Ronald I 56, Peter 43, Martijn 42 (900), Key 42 (100), Erik R 42 (0).
Er was nog wel even tijd voor een kort spelletje DaVinci Code en Guido, Patrick en Erik R schoven aan. Een korte uitleg en er kon begonnen worden. In het begin werden er diverse verkeerde keuzes gemaakt, maar ineens was het spel op het punt gekomen dat er goed moest worden opgelet. Patrick maakte een verkeerde gok en het leek erop dat Erik R het spel uit zou maken. Hij zag echter iets over het hoofd, waardoor ik vrij spel had. Even goed opletten en het spel uitmaken met nog 2 stenen over. Een kort spelletje dat echt de moeite waard is. Nu was het tijd om te eten: Chinees. Er was een grote hoeveelheid gehaald, waarbij de groentegerechten helaas ontbraken. Toch liet iedereen het zich prima smaken. Tijdens het uitbuiken werd er gezellig bijgekletst. Maar de spellen lokten alweer.
Chinees eten
(Klik op de foto voor een vergroting)
Leonie kwam met Dschunke aanzetten. Ik schoof graag aan. Seb was ook al aangeschoven en Mirjam wilde het spel ook wel eens proberen. Ze kende het spel nog niet. Leonie wist de eerste rondes veel geld te scoren en ondanks mijn klagen stak Seb daar geen stokje voor. Halverwege het spel had Leonie een schijnbaar onoverbrugbare voorsprong en het leek dat er gestreden werd voor de tweede plaats. Leonie had echter geen bonuskaartjes en ook bij de eindbonus leek ze maar weinig geld te kunnen halen. Zou het dan toch nog lukken ? En ja hoor, bij het tellen bleek Seb haar te hebben ingehaald. Toen moest alleen mijn geld nog geteld worden. Tot mijn opluchting was dat zelfs nog iets meer dan Seb had. Eindstand: Ronald I 75, Seb 71, Leonie 67, Mirjam 39. Zo zie je maar dat je bij dit spel erg goed moet blijven opletten.
Leonie wilde graag nog Black Box spelen. Sandra nam de plaats in van Mirjam en probeerde Enrico over te halen om ook mee te spelen. Dat lukte helaas niet, dus speelden we het met z'n vieren. Dan is het niet handig dat er een koppel meedoet, want dat beïnvloedt de antwoorden wel heel erg. Leonie liep snel uit naar een grote voorsprong. Van de winst was ze niet meer af te houden, maar de vragen en antwoorden zorgden nog wel voor het nodige plezier. Sommige resultaten waren voor de deelnemers erg verrassend, andere wel erg duidelijk. Eindstand: Leonie 42, Seb 29, Sandra 25, Ronald I 23.
Phoenix had ook Liesbeth Vanzeir en Paul van Hove uitgenodigd om hun spel Harem te demonstreren. Met Harem hadden ze de Hippodice ontwerpwedstrijd 2004 gewonnen. Helaas ben ik zelf niet aan het spel toegekomen, maar Erwin en Enrico waren bereid om hun visie op het spel te geven.
Harem
(Klik op de foto voor een vergroting)
Erwin (Bordspel.com)
schrijft over Harem:
Iedere speler vertegenwoordigt een oliesjeik, die zijn harem moet vullen met vrouwen. Het is de bedoeling om als eerste de juiste combinatie van vier vrouwen naar jouw paleis te lokken. Deze combinatie wordt aangegeven op een geheim opdrachtkaartje. Deze vrouwen komen niet zomaar naar jouw paleis. Ze betreden jouw harem alleen maar als je de juiste lokmiddelen bezit. Deze lokkertjes zijn verdeeld vier categorieën: geld, paleis, aanzien en uiterlijk. Elke ronde gaat één nieuwe vrouw naar de sjeik met de hoogste score in haar favoriete categorie. Een ronde begint met het ontvangen van geld. Iedere speler krijgt in principe 25.000 pegels, aangevuld met de opbrengst van oliebronnen. Vervolgens wordt een zestal zaken geveild: een uiterlijkfiche, een paleisfiche, een aanzienkaartje, een kameel, een kleine oliebron en een grote oliebron. De drie eerstgenoemde items verhogen jouw score in de desbetreffende categorie. Een kameel geeft een korting van 5.000 op jouw veilingbod. De oliebronnen leveren je een aantal rondes extra inkomsten op. De winnaar van de eerste veilingronde mag als eerste een item uitkiezen. Hij betaalt zijn bod (minus kamelen) en vervolgens de kostprijs van het gewenste item. Daarna starten de overige spelers een tweede veilingronde enzovoort. Nadat iedereen de kans heeft gehad om één item te bemachtigen, gaat de actieve vrouwenkaart naar de speler die in de aangegeven categorie de hoogste score bezit. Bij een gelijke stand bepaalt een tweede categorie wie de vrouwenkaart wint. Is ook dit gelijk, blijft de kaart liggen totdat één speler de meerderheid verwerft. Je kunt de vrouwenkaart alleen dan bemachtigen als je voldoende ruimte in jouw paleis hebt. Om het vereiste aantal vrouwen te huisvesten, moet je minimaal twee paleisfiches kopen. Sommige vrouwenkaarten bieden je bepaalde voordelen, zoals korting bij de aanschaf van een bepaald item. Andere vrouwenkaarten zijn minder geliefd, zoals de liefhebster van extreem dure cadeaus of de lesbienne. Aan het einde van de ronde moet iedereen zijn vrouwen onderhouden. Dit kost je 5.000 per vrouwenkaart. Als je dit niet kunt betalen, loopt jouw complete harem in een klap leeg. Zo’n uittocht is bepaald niet bevorderlijk voor jouw winstkansen. Eerste indruk: een aardig veilingspel met een apart thema. Het is de bedoeling om in één of twee van de lokkende categorieën een sterke positie op te bouwen. De daartoe benodigde items zijn zeer prijzig, waardoor je tevens wordt gedwongen om jouw financiële positie goed te bewaken en uit te bouwen. De geluksfactor vind je terug in de volgorde waarin de vrouwenkaarten opduiken. Als jouw sterke categorieën allemaal onderop liggen, zal je dit spel niet kunnen winnen. De speelduur van ons proefpotje was fors (bijna 3 uur), maar dit werd vooral veroorzaakt door onwennigheid en de trage speelstijl van een van de deelnemers. |
Enrico
schrijft over Harem:
In dit spel neemt iedere speler de rol van oliesjeik op zich. Vervolgens is het de bedoeling om jouw vermogen (bestaande uit je paleis, geld, status en zelfs je uiterlijk) zo aantrekkelijk te maken voor een aantal dames dat zij bereid zijn toe te treden tot je harem. Wie er het eerst in slaagt om vier dames voor zich te winnen wint het spel, mits deze dames over de juiste vaardigheden beschikken. Deze vaardigheden verschillen per speler zijn zijn onbekend voor de andere spelers. Mochten de dames in je harem onverhoopt andere kwaliteiten hebben, dan is een harem van zes dames ook voldoende voor de winst. In 'Harem' krijg je iedere beurt eerst inkomsten uit je oliebronnen. Daarna moet bepaald worden wie de eerste keuze heeft om zijn bezittingen uit te breiden met grote en kleine oliebronnen, kamelen, een uitbreiding van je paleis, het verhogen van je status of je uiterlijk verbeteren (door naar de kapper of sportschool te gaan of nieuwe kleding te kopen). Hiertoe moeten de spelers tegen elkaar opbieden. De keuze waarmee je je vermogen wilt uitbreiden zal mede afhangen van de voorkeur die de eerstvolgende dame heeft. Deze kaart ligt open op tafel. De kamelen die je hebt geven het voordeel dat je een korting krijgt op het door jou geboden bedrag. Als alle spelers hun bezittingen hebben uitgebreid is het de keuze aan een dame naar welke speler zij gaat, waarna er een nieuwe ronde gespeeld wordt. Het bleek al snel dat vier dames ‘lokken’ niet meevalt. Ten eerste is het bijna onmogelijk om aan alle aantrekkelijkheidseisen te voldoen en moet je keuzes maken, maar daarnaast moet je je harem ook nog onderhouden: hoe groter je harem is, hoe meer geld je iedere beurt aan je harem uit moet geven. Hierdoor blijft er dus minder geld over om te kunnen bieden. Een voorsprong kan daarmee snel ongedaan worden gemaakt, waardoor het spel tot het einde toe spannend blijft. Een leuk element in Harem is het moeten bieden wie er het eerst aan de beurt is. Pas daarna moet je nog betalen voor datgene waarmee je je vermogen wilt uitbreiden. Ook het moeten betalen voor het onderhoud van je harem houdt het spel spannend. Momenteel wordt er nog gezocht naar een uitgever. Het spel is veelbelovend, maar daarbij geldt wel dat je van biedspellen moet houden. Een minpuntje is wel dat je erg afhankelijk bent de eigenschappen van de dames. Als de juiste dames op zich laten wachten, dan ben je in het nadeel. |
Het was inmiddels de hoogste tijd om naar huis te gaan. Op enkele tafels werd nog gespeeld, maar de rest van de deelnemers was reeds gevlogen. Er waren deze dag tussen de 60 en 70 spelers geweest. Op het hoogtepunt waren er zelfs meer dan 50 aanwezig. Een zeer gezellige en geslaagde dag was weer voorbij gevlogen.
Naar
foto's en verslagen
Naar boven / Naar menu
![]() |