Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > Zeepkistenrace |
Spelbeschrijving
Titel: Zeepkistenrace Ontwerp: Arthur Tebbe Tekeningen: Adrie Janssen Producent: Identity Games Aantal spelers: 2-6 spelers Leeftijd: vanaf 6 jaar Speelduur: 20 minuten Taal: Nederlands |
Zeepkistenrace
Spelmateriaal: 6 zeepkistenracers, 18 finishfiches, 6 spelersfiches, 55 racekaarten |
Geschreven door: Sandra Pellegrom
Introductie: Gedurende drie zeepkistenraces probeer je steeds als eerste te eindigen. Hiervoor heb je een aantal racekaarten, waarmee je je zeepkist kunt sturen. Maar let op: wanneer de weg een scherpe bocht maakt, moet je deze natuurlijk wel volgen. Degene die als beste de drie races gereden heeft, wint dit spel.
de zeepkisten
Voorbereiding:
Iedereen krijgt 1 zeepkist en een spelersfiche. Met de zeepkisten wordt geracet,
de spelersfiches zijn om te onthouden met welke kleur je racet. De racekaarten (rode achterkant) worden geschud en
op een stapel gelegd. Elke speler krijgt 8 racekaarten. De startpositie wordt
bepaald door kwalificatiekaarten die uitgedeeld worden. Speel je met minder dan
6 mensen, dan worden de lege plaatsen in de kwalificatie gewoon opgevuld:
positie 1 en 3 zijn gevuld - positie 2 is leeg, degene met positie 3 start nu op
positie 2. De zeepkisten worden in het midden van de tafel gezet op volgorde van
kwalificatie.
de kwalificatiekaarten (eerste plaats, vierde plaats, achterkant)
Een spelbeurt:
De speler met startpositie 1 begint de spelbeurt. Hij speelt een racekaart uit:
de andere spelers moeten nu hun racekaart kiezen en gedekt neerleggen. Ze moeten
hierbij proberen de kaart van de startspeler te volgen en eigenlijk nog wat
sneller gaan! Spelers zijn verplicht de goede richting
op te rijden. Ga je een andere kant op terwijl je nog wel een goede kaart hebt,
dan wordt je voor deze race gediskwalificeerd.
Nu draait de speler met positie 2 zijn kaart open. Er zijn 3 mogelijkheden:
de racekaarten (rechtdoor, linksaf, rechtsaf, achterkant)
Je gaat de
Je gaat de goede kant op, maar even snel of iets langzamer dan je voorganger. Nu blijf je achter je voorganger hangen en verandert je positie niet.
Je gaat de verkeerde kant op. Nu maakt snelheid niets meer uit, je zeepkist wordt een positie naar achteren verplaatst.
de spelersfiches
Nu wordt de kaart omgedraaid van degene die op de derde positie ligt. Zijn kaart wordt vergeleken met degene die voor hem rijdt; dit kan intussen dus degene zijn die aan het begin van de spelbeurt voorop lag! Nadat iedereen zijn kaart heeft uitgespeeld, gaat het spel verder met de koploper, die open een kaart neer legt. De race is afgelopen, wanneer alle 8 racekaarten uitgespeeld zijn.
Wanneer de race is afgelopen, worden de finishfiches verdeeld naar gelang de positie van de zeepkisten op tafel. Deze positie is tevens de startpositie van de nieuwe race; er worden geen nieuwe kwalificatiekaarten uitgedeeld.
enkele finishfiches (bekers voor de nummers 1, 2 en 3 en medailles voor de rest)
Het einde:
Na drie races is het spel afgelopen. De laatste bekers en medailles worden
verdeeld. Je telt nu alle finishpunten van de 3 races bij elkaar op. Degene met
de minste punten, wint het spel.
Waardering: Een beetje simpel spelletje met een (door de kaarten) erg hoge geluksfactor. Ideaal voor kinderen, maar voor ouderen is het niet meer dan een tussendoortje. En in de categorie tussendoortjes ken ik dan nog wel betere spellen. Niet een spel wat bij mij snel uit de kast komt, tenzij mijn neefje op bezoek komt. Kinderspel.
Opmerking Sandra: Helaas zien de zeepkisten er niet als zeepkisten uit, maar gewoon als raceauto's. Verder zijn de speelkaarten van matige kwaliteit: je kunt erdoorheen kijken. Wel jammer van een spel waar zoveel van de kaartenwaardes af hangt.
De indeling van de spellendoos is wel heel goed: aparte vakjes voor de zeepkisten en ook de kaarten en fiches passen goed in de daarvoor bestemde vakken. Dit zouden meer fabrikanten mogen doen!
Strategie: Echt veel strategie zit er niet in het spel. Toch kun je het wel een beetje sturen. Je moet niet te snel op kop komen. Je hoeft er pas in de laatste beurt te liggen. Je kunt namelijk heel snel afzakken en maar langzaam naar voren klimmen. Aan de andere kant kun je op kop natuurlijk wel de route bepalen. Als de anderen die niet kunnen volgen, dan win je de race gemakkelijk.
Links:
Spellink (in een nieuw venster) voor andere recensies over Zeepkistenrace.
Naar overzicht van spelbeschrijvingen
|
Met dank aan Identity Games voor een
recensie exemplaar.
Met dank aan Sandra voor de beschrijving en de afbeeldingen