Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > Tomb Raider

Titel (5K) Spelbeschrijving

Titel: Lara Croft Tomb Raider - The Angel of Darkness - de Misdaad, de Missie, het Spel
Ontwerp:
Arhur Tebbe
Tekeningen:
 Lucia Fransen
Producent: 
Identity Games / Winning Moves
Aantal spelers: 
2 tot 4
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Speelduur: 
45 minuten
Taal: Nederlands
 

Tomb Raider

(10K)

Spelmateriaal:
4 speelfiguren, 25 speeltegels, 1 starttegel, 55 actiekaarten, 4 personagekaarten, 5 ontdekkingsfiches, 9 bewijsstukken/schilderijen, 1 tijdbom, 4 actiebalkjes, 1 informatietegel

(15K)

het spelmateriaal

Introductie: Lara Croft probeert in het museum bewijsstukken te vinden om haar onschuld te bewijzen in de moord op haar mentor. Kurtis Trent schiet haar te hulp om de moordenaars van zijn vader te wreken. Alchemist Pieter van Eckhardt probeert vijf 14e eeuwse schilderijen uit hetzelfde museum te stelen om daarmee boze krachten op de wereld los te laten. Joachim Karel is zijn handlanger. De partij die in het spel aan de meeste van deze eisen weet te voldoen, wint het spel.

(5K)  (3K)

een museumtegel en een personagekaartje

Voorbereiding: De 25 speeltegels worden gesloten geschud en in een vierkant van 5 bij 5 gelegd. De starttegel wordt als ingang aan de buitenkant van het museum gelegd. De speelkaarten worden per soort gesorteerd en als aparte stapels geschud. Er zijn kogelkaarten, energiekaarten en levenskaarten. Elke speler krijgt een speelfiguur, een actiebalkje, een personagekaartje en een speelkaart van elke soort. De bewijzen/schilderijen worden gesloten geschud en op een stapel gelegd. Onderop deze stapel komt het grootste bewijs/schilderij en daaronder de tijdbom. De ontdekkingsfiches worden ook gesloten geschud. De speelfiguren starten bij de ingang van het museum.

Een spelbeurt: Als een speler aan de beurt is, mag hij drie acties uitvoeren. Een actie bestaat uit het trekken van een kaart of het uitspelen van een aantal kaarten van dezelfde soort. Als je een kaart trekt, mag je zelf kiezen van welke stapel. Als je daarmee meer dan 7 kaarten in je handen krijgt, moet je het overschot afleggen zonder te gebruiken. Als je bij het trekken van een kaart in een kamer staat met een symbool van de desbetreffende soort, dan krijg je niet één maar twee van deze kaarten.

(5K)(5K)(5K)

een kogelkaart (2), een energiekaart (1) en een levenskaart (4)

Als je één of meer energiekaarten uitspeelt, mag je deze gebruiken om met je figuur te bewegen in het museum, aangrenzende tegels te ontdekken of aangrenzende tegels te draaien. Je kunt uiteraard niet door muren bewegen, dus zul je af en toe tegels moeten draaien. Als je een tegel ontdekt, mag je zelf weten hoe je deze aanlegt. Als je bij het ontdekken een symbool vindt, dan krijg je een kaart van de desbetreffende soort. 

(2K)

een ontdekkingsfiche

Als je een zaklamp vindt, dan wordt een ontdekkingsfiche omgedraaid. Deze geeft niet alleen aan hoeveel bewijsstukken/schilderijen in de kamer komen te liggen, maar ook welke figuren direct naar de ingang terug moeten, omdat ze achterna gezeten worden door de politie. Als je zelf naar de ingang terug moet, is je beurt direct voorbij. Bij het laatste bewijs/schilderij komt ook een tijdbom te liggen.

(5K)(5K)

de munitiekamer en een schatkamer

Je mag met je figuur één voorwerp tegelijk dragen. Als je dit naar buiten weet te brengen, dan kun je het niet meer kwijtraken. Je mag het ook overgeven aan je teamgenoot. Uiteraard zullen de tegenstanders ook proberen het van je af te nemen.

Je kunt ook kaarten uitspelen om te schieten. Je schiet op een tegenstander die je kunt zien (dus niet door muren heen of om een hoekje). Andere figuren blokkeren het zicht niet. Zowel jijzelf als je slachtoffer mogen geen van beide op de starttegel staan. Om te schieten lever je een aantal schietkaarten in. De waarde bepaalt de kracht van het schot. Het slachtoffer moet nu voldoende levenspunten laten zien, want anders is hij tijdelijk uitgeschakeld. Als je bent uitgeschakeld moet je al je kaarten inleveren, een voorwerp dat je bij je hebt laten vallen en je volgende beurt overslaan. (Het is handig om dit te administreren door je personagekaartje om te draaien en weer zichtbaar te maken, zodra je je beurt hebt overgeslagen.) De volgende beurt krijg je weer één kaart van elke soort en je mag je beurt weer gewoon doen.

(2K)(2K)(1K)

de tijdbom, een schilderij en een bewijsstuk

Het einde: Zodra het grote voorwerp wordt gepakt en verplaatst, wordt de tijdbom geactiveerd. De tegel waarop de bom lag, ontploft direct. Daarna ontploft, aan het einde van de beurt van de speler die de bom activeerde, elke beurt een ring rondom het centrum van de ontploffing. In enkele beurten ontploft zo het hele museum. Nu kunnen de punten worden geteld. Voor elk ontdekkingsfiche krijg je 1 punt, voor de bewijzen/schilderijen van jouw team 2 of 3 punten en van het andere team 0 punten. Daarnaast krijg je 1 strafpunt als je niet levend uit het museum bent gekomen. Het team met de hoogste score, wint het spel. In geval van een gelijke stand wint het team dat als laatste nog punten heeft gescoord.


Waardering: Met vier spelers is het spel ontzettend leuk om te spelen. Je moet dan namelijk samenspelen met een teamgenoot en dat maakt het leuk om te doen. Met drie spelers is het spel ook wel leuk, maar dan springt het er niet echt uit. Het spel speelt lekker vlot, maar heeft, ondanks de geluksfactor, veel mogelijkheden om het spel te plannen. Je kunt voor verrassingen komen te staan en zelfs de beste plannen kunnen in duigen vallen. De regels zijn simpel en het spel is snel uit te leggen. Uitdagend.

(2K)

Opmerking: Ontwerper Arthur Tebbe had in eerste instantie een spel over het betreden van een piramide gemaakt, maar dat is aangepast aan het Tomb Raider thema. Vol trots toont hij het figuurtje van Lara Croft. De figuurtjes zijn trouwens erg mooi gemaakt, alleen missen ze allemaal hun voeten.

(5K)

Ontwerper Arthur Tebbe

(3K) (4K)

twee speelfiguren en het "handige" actiebalkje

Het actiebalkje is niet echt handig. Je vergeet eerder om je actie op het balkje bij te houden, dan om de actie zelf uit te voeren. Ook het informatiekaartje is niet echt handig. Tegen de tijd dat je weet wat de tekeningen op het kaartje betekenen weet je ook hoe het spel moet. De doos is voorzien van handige vakjes, alleen ontbreekt een inkeping of een gleufje om de tegels er weer gemakkelijk uit te halen. De kaarten worden veel gebruikt en vertonen al snel  slijtagesporen. Dat is jammer. Op de achterzijde van de kaarten kun je zien wat voor soort kaart het is. Als je de kaarten op de juiste manier in je hand houdt, kunnen de tegenstanders nog wel zien hoeveel kaarten je hebt, maar niet van welke soort. De kaarten zijn om deze reden zo ontworpen.

(2K)

Strategie: Je moet je beurten goed plannen en bekijken wat de mogelijkheden van de anderen zijn. De kamer met het energie symbool is erg belangrijk, omdat je daar in één beurt bijvoorbeeld vier energiekaarten kunt trekken en deze allemaal eventueel aangevuld met kaarten uit je hand in je derde actie kunt uitspelen. Daarmee kun je vaak snel een voorwerp naar buiten brengen. Een ander belangrijk punt is de munitiekamer. Als je daarop staat, kun je steeds snel kogels aanvullen en als je teamgenoot de muren nu goed legt, kun je je tegenstanders vaak uitschakelen. Let ook goed op de timing van de tijdbom.

(2K)

Variant: Aan het spel ontbreekt eigenlijk nog dat elk karakter zijn eigen voordeeltje heeft. Ik heb de volgende variant bedacht (maar nog niet uitgeprobeerd).

Lara Croft - heeft altijd 1 levenspunt extra als op haar geschoten wordt.
Kurtis Trent - heeft altijd 1 energiepunt extra als hij energie inzet
Joachim Karel - heeft altijd 1 kogel extra als hij schiet.
Pieter van Eckhardt - mag eenmaal tijdens het spel een extra beurt doen of in plaats daarvan automatisch ontsnappen als het museum ontploft.

(2K)

Links:

Naar overzicht van spelbeschrijvingen

 

Spelmagazijnby Ronald Hoekstra - 2004

Met dank aan Identity Games voor een recensie exemplaar