Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > Snakelake

   Spelbeschrijving

Titel: Snakelake
Ontwerp: Piero Cioni
Tekeningen: Gianni Sedioli & Nigma Ravenna
Producent: Tenkigames Faenza Italië
Aantal spelers: 3 tot 6 spelers
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Speelduur: 45 minuten
Taal: Frans/Spaans/Engels/Italiaans/Duits

Snakelake

Spelmateriaal:
1 dubbelzijdig speelbord, 6 slangen elk bestaande uit 1 kop en 8 lichaamsdelen, 6 sets van elk 7 bewegingskaarten1, 6 Planborden, 1 voorraad bord, 1 scorebord, 65 speelkaarten , 10 boom fiches, 25 appel fiches, 8 paddestoel fiches en 6 score schijfjes.

Geschreven door: Gerard Boom

het spelmateriaal

Introductie: De spelers kruipen elk in de huid van een slang en gaan op zoek naar lekkere sappige appels. Maar let op, je bent niet de enige. Er zijn concurrenten die je maar al te graag het appeltje voor de neus weg kapen. Als slang is het goed oppassen zo onder de bomen. Stoot je neus (letterlijk) en je vlucht direct weer het bos in om even later weer schuchter het speelbord op te kruipen.

 


Voorbereiding: Alle spelers beginnen met alleen de kop van de slang op de rand van het speel bord. Op het speelbord zelf zijn enkele bomen geplaatst waarbij het aantal afhankelijk is van het aantal spelers. De drie komende bewegingsbeurten worden door een ieder gepland op de eigen tabel. Het lichaam van de slang (dat achter de kop aan langzaam het speelveld op zal komen kruipen ligt eveneens op het planbord op het vak dat het lichaam van de slang voorstelt. Daarnaast liggen nog 3 lichaamsdelen van de slang. In dit spel kan de slang zowel langer als korter worden.

 


Een spelbeurt: Als een speler aan de beurt is draait deze zijn eerste geplande bewegingskaart open en draait eventueel de kop van de slang in de geplande beweegrichting.
Nu wordt er een kaart van de trekstapel getrokken en wordt de daarop afgebeelde actie uitgevoerd. Vervolgens beweegt de slang in de geplande richting 1 stap vooruit en wordt een deel van het lichaam van de slang achter de kop aangelegd.
De eventueel behaalde punten worden op de score tabel bijgewerkt en de twee nog dichte geplande bewegingskaarten worden op het planbord doorgeschoven waarna de derde positie op het planbord weer wordt opgevuld met een bewegingskaart.

Het verloop:
Gaandeweg het spel komen de slangen meer en meer op het speelbord. Ook zullen er appels verschijnen op het bord en worden geplande bewegingen afgestemd op de posities waar de appels liggen. Met het bewegen kan men punten halen maar die staan niet in verhouding tot de punten die men kan halen met het verorberen van een appeltje. Paddestoelen daarentegen leveren minpunten op, dus die maar liever links laten liggen als dat mogelijk is.

Omdat de slangen steeds verder het bord op kruipen word de bewegingsvrijheid van de slangen steeds meer beperkt. Hier schuilt het gevaar van mogelijke en vaak onvermijdelijke botsingen. Zodra een slang tegen het lichaam van een slang of tegen een boom botst vlucht deze direct weer het bos in. Dit houdt in dat de slang in zijn geheel van tafel gaat en dat de speler direct de kop van de slang weer op de rand van het speelbord moet plaatsen. Het lichaam gaat terug op het planbord en de drie bewegingskaarten mogen opnieuw worden neergelegd op het eigen planbord.

Als een slang kans ziet te botsen tegen de kop van een andere slang dan levert deze actie de speler punten op gelijk aan de lengte van de slang (die achter de kop op het speelbord ligt) en verjaagt hij met deze actie de slang van het speelbord.

Bas die de hand schudt van Piero Cioni na zijn overwinning op de ontwerper

Als de slang volledig op het speelbord beweegt (er liggen geen lichaamsdelen van de slang meer op het planbord) dan kan het interessant worden om weer van het speelbord af te bewegen. Als dit de speler lukt, krijgt hij de lengte van de slang (gerekend van achter de kop) in punten op het scorebord bijgeschreven. De adder onder het gras in deze is dat voor de daadwerkelijke beweging er altijd een kaart getrokken moet worden die roet in het eten kan gooien.

De te trekken speelkaarten kunnen voor een aantal gebeurtenissen zorgen:
- Er valt een appel van de boom du deze moet nu geplaatst worden aangrenzen aan een boom op het speelveld
- Een rotte appel, haal een appel van het speelbord
- Een paddestoel, zet deze ergens op het speelbord
- Slapende slang, geef deze aan een medespeler en deze slaapt er een beurtje over
- De slang groeit, er komt een lichaamslengte bij in de lichaamsvoorraad van de slang
- De slang krimpt, er gaat een lichaamslengte van de slang terug in de reserve voorraad

Het einde: Afhankelijk van het aantal spelers stopt het spel zodra iemand een zeker aantal punten heeft behaald. 


Waardering: Ik heb het spel samen met mijn zoon Bas (9 jaar) gespeeld op Spiel. Het spel speelde vlot weg en daar waar we dachten even een beperkt aantal rondjes te spelen hebben we uiteindelijk het hele spel uitgespeeld. Bas zat vrijwel direct in het spel en wist ook meteen de winst naar zich toe te trekken. Piero Cioni (de ontwerper van het spel die met ons meespeelde) had het nakijken. Hij was er niet rouwig om want met de overwinning ging er ook weer een exemplaar over de toonbank. Leuk.

 

Opmerking Gerard: Het spel is simpel van opzet maar je moet er toch goed bij blijven want het plannen van de beweging gaat met gesloten kaarten dus goed onthouden hoe je de slang laat kronkelen. Het materiaal is echt perfect. De kaarten zijn van zeer hoogwaardig materiaal en voelen bijna aan als plastic. Vooral de vormgeving spreekt aan en is ronduit fleurig te noemen. De zes afzonderlijke slangen hebben elk een eigen naam, kleur en afbeelding op de set bewegingskaarten. De spelregels zelf zijn kort en bondig. Het spel is volledig taal onafhankelijk. Bovenal is gebleken dat het spel inderdaad goed speelbaar is vanaf 8 jaar.

 

Strategie: Het blijft een spel met een flinke dosis geluk. Jagen op appels is waar het om draait en alles er om heen blijft bijzaak.

 

Links:

Naar overzicht van spelbeschrijvingen

 

by Ronald Hoekstra - 2006

Met dank aan Gerard voor de beschrijving en de afbeeldingen