Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > Skyrunner

   Spelbeschrijving

Titel: Skyrunner
Ontwerp: Joel Sevelin, Erik Karlsson, Dan Glimne
Tekeningen: Franz Vohwinkel
Producent: Ravensburger
Aantal spelers: 2-5 spelers
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Speelduur: 45 minuten
Taal: Nederlands, Duits, Frans, Engels, Italiaans

Skyrunner

Spelmateriaal:
Het spelbord is een 3-dimensionale wolkenkrabber die op verschillende manieren is op te bouwen, 90 kleine speelkaartjes, 5 klimmers

 

Introductie: Een groot flatgebouw moet beklommen worden. Er is niet voldoende ruimte voor alle klimmers, dus moet er geknokt worden. Wie het beste manoeuvreert en gebruik maakt van de middelen, zal als eerste het dak bereiken. De speler die als eerste het dak bereikt, wint het spel.

 

 

het flatgebouw, close up klimmer


Voorbereiding: Het flatgebouw wordt samengesteld. Het gebouw ziet er echt schitterend uit en kan op verschillende manieren worden samengesteld. Er wordt door alle spelers tezamen aan één kant gespeeld. Dit maakt het wat lastiger om het flatgebouw neer te zetten, want als hij in het midden staat, kan niet iedereen de speelkant goed zien. Elke speler krijgt een set kaarten, te weten 8 cijferkaarten, 1 boevenkaart, 2 klimkaarten en 1 uitrustingskaart. Verder natuurlijk per speler 1 klimmer. De overige kaarten worden geschud.

 

 

een boevenkaart, een cijferkaart, een uitglij-kaart en een sabotagekaart


Een spelbeurt: Om beurten zijn de spelers startspeler. De startspeler draait de bovenste kaart om. Alle spelers kiezen nu tegelijkertijd de kaart die zij uitspelen. Alle spelers die een cijferkaart uitspelen dingen mee naar de omgedraaide kaart. Kaarten met hetzelfde cijfer heffen elkaar op. Van de overgebleven cijfers wint de speler die de hoogste kaart heeft uitgespeeld. Hij krijgt de omgedraaide kaart en mag deze bewaren of direct gebruiken. De uitgespeelde cijferkaart wordt tijdelijk ter zijde gelegd. Uitzondering: als de omgedraaide kaart een uitglijkaart is, moet iedereen een cijferkaart spelen. De kaart is voor de speler met de laagste waarde.

 

 

uitrusting verloren kaart, uitrustingskaart, klimkaart, klimkaart


Het einde: Zodra een speler het dak bereikt, heeft hij het spel gewonnen.

 


Waardering: Ik heb het spel eenmaal gespeeld. Het principe van het kaartspel is gelijk aan het spel Pas op voor de Gier, maar dan met meer mogelijkheden. Je kunt namelijk besluiten om niet mee te bieden, maar om bijvoorbeeld te gaan klimmen. Het flatgebouw ziet er werkelijk schitterend uit. Zodra ik het spel vaker gespeeld heb, volgt er meer...

 


Opmerking Spelmagazijn: Ik heb niet zo heel veel positieve dingen gelezen over dit spel. Zo las ik bijvoorbeeld dat het driedimensionale gebouw niets toevoegt en zelfs lastig is. Toen ik het gespeeld heb, hadden we daar niet veel last van. Het betekent echter wel, dan je niet rondom de tafel kunt gaan zitten. Verder kan het zijn dat je erg lang zonder uitrusting komt te zitten en daardoor een richel niet kunt passeren. De achterstand die je daardoor oploopt kun je bijna niet meer goedmaken.

 


Links:

Naar overzicht van spelbeschrijvingen

 

by Ronald Hoekstra - 2005

Met dank aan Sandra voor het bijwerken van deze pagina en de afbeeldingen