Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > Saga

   Spelbeschrijving

Titel: Saga
Ontwerp: Wolfgang Kramer, Horst-Rainer Rösner
Tekeningen: Bernd Wagenfeld
Producent: 999Games / Kosmos
Aantal spelers: 2 tot 4 spelers
Leeftijd: vanaf 12 jaar
Speelduur: 40 minuten
Taal: Nederlands / Duits

Saga

Spelmateriaal:
60 ridderkaarten, 6 landenkaarten en 32 roemfiches

Geschreven door: Enrico van Kessel

Introductie: De keizerin van het uit 6 landen bestaande rijk Saga is door een opstand verdreven. Als de opstand neergeslagen wordt, kan de keizerin terugkeren naar Saga. De vorsten van de landen zullen dan roem en aanzien verwerven. Daarom zetten edelen zich in om de gebieden terug te veroveren. De edelman die handig gebruik maakt van de speciale eigenschappen van het land en die zijn ridders op het juiste moment inzet verwerft de meeste roemfiches en wint het spel.

 

 

landenkaarten


Voorbereiding: De landenkaarten worden in 2 rijen van 3 kaarten midden op tafel gelegd. Iedere landkaart heeft een voor- en achterzijde, waarbij de spelers onderling bepalen welke zijde boven ligt. De keuze is afhankelijk van de verschillende bijzondere eigenschappen die de spelers in het spel willen hebben. Bij het eerste spel wordt aangeraden om de kaarten met het ‘kroon’-symbool naar boven te leggen.
De ridderkaarten worden naar symbool gesorteerd. Elke speler ontvangt één van de stapels en neemt deze op handen. Een van de overgebleven stapels wordt gebruikt voor de startopstelling. Deze kaarten worden dusdanig over de landen verdeeld dat er bij ieder land 2 ridderkaarten liggen. één hiervan is van dezelfde kleur als het land en de andere kaart is van een andere kleur. De kaarten worden zo neergelegd dat de waarden van de kaarten zichtbaar blijven. De overgebleven kaarten ( bij 2 of 3 spelers) worden niet gebruikt.

 

 

een spelsituatie


Een spelbeurt: Als je aan de beurt bent, incasseer je eerst de roempunten voor de landen die je voor je hebt liggen. Deze punten leg je open voor je neer. Daarna speel je een ridderkaart uit. Deze leg je open voor je op tafel. Met deze kaart kun je een nieuw leger gaan opbouwen of je kunt deze aansluiten bij een eigen leger om dit leger te versterken. In dit geval moet de kleur van de kaart verschillen van de overige kaarten van het leger. Een leger kan hierdoor uit maximaal 6 kaarten bestaan. De sterkte van het leger bepaal je door de waarde van de afzonderlijke kaarten op te tellen. Met de legers heb je de mogelijkheid om een land te veroveren. Ieder leger kan alleen het land aanvallen dat dezelfde kleur heeft als de eerste kaart van het leger (de kaart die er als eerste is neergelegd). Als de totale waarde van je leger groter is dan de waarde van het verdedigende leger, dan verover je het land. Je legt het land voor je op tafel, bovenop het leger waarmee je het veroverd hebt. De waarde van de kaarten moet hierbij zichtbaar blijven. Dit leger kan hierna niet meer versterkt worden. De ridderkaarten van het verslagen leger worden door de verliezende speler weer op handen genomen en kunnen weer gebruikt worden om een nieuw leger op te bouwen. Als het land nog midden op tafel lag, dan blijven de ridderkaarten op tafel liggen. Deze ridders zijn nu 'vrije ridders' geworden.

Als er vrije ridders zijn, heb je tijdens je spelbeurt de mogelijkheid om één vrije ridder te rekruteren. Je betaalt evenveel roempunten aan de voorraad als de waarde van de ridderkaart. De door jou gekozen ridderkaart neem je op handen. Het rekruteren van vrije ridders mag je op een willekeurig moment tijdens je spelbeurt doen nadat je jouw roempunten geïncasseerd hebt.

 

ridderkaarten


Het einde: Het spel eindigt meteen nadat een speler zijn laatste handkaart heeft gespeeld. Als dit nog tot een verovering leidt, wordt deze nog uitgevoerd. Daarna worden de roempunten geteld. Deze worden als volgt toegekend:
- Het aantal punten dat je gedurende het spel aan roemfiches verdiend hebt;
- Voor ieder eigen land krijg je evenveel punten als de waarde van het verdedigende leger dat eronder ligt;
- De waarde van iedere ridderkaart die je nog op handen hebt, telt als minpunten

Sommige landen veranderen deze berekening of leveren extra roempunten op. Dit is aangegeven in het vakje rechtsonder op de landenkaart. Een aanvallend leger levert geen punten op. De speler met de meeste roempunten wint het spel.


Waardering: Een goed spel heeft gemakkelijke spelregels en toch diepgang. Saga is er zo een. Het speelt vlot weg en je kunt in één oogopslag zien hoe jezelf en je tegenstanders er voor staan. Desondanks is het niet zo eenvoudig om een winnende positie te behouden en regelmatig zul je keuzes moeten maken om te voorkomen dat je aan het eind van het spel met lege handen zit. Dit in combinatie met de beperkte speelduur zorgt er zeker voor dat Saga vaak op tafel zal komen. Erg goed

 


Opmerking Enrico: Het doosje heeft een praktisch formaat en is daardoor ook geschikt om mee op reis te nemen. In de doos is ruim voldoende plaats voor het spelmateriaal.

Het spelmateriaal is goed verzorgd en de afbeeldingen van zowel de kaarten als de doos zien er mooi uit.

In de spelregels worden de spelers er al op gewezen dat ze er tijdig aan moeten denken om hun roempunten te incasseren. Desondanks blijkt dat toch veel spelers dit tijdens het spel regelmatig vergeten. Omdat het uiteindelijk om deze punten gaat, kan dit een behoorlijke invloed op de uitslag hebben!

De spelregels staan op één groot uitklapvel. Voor de overzichtelijkheid was het praktischer geweest als er een boekje van was gemaakt.

 

Opmerking Spelmagazijn: Ik heb het spel nog niet kunnen spelen, maar het uiterlijk nodigt daartoe wel heel erg uit.

 

Strategie: Probeer niet om in alle landen de sterkste te zijn. Dit gaat je zeker niet lukken en daardoor zal ook je positie in andere landen verzwakken.

Let goed op de kleuren van je kaarten en de waarden die daarbij horen. Je mag iedere kleur maar één keer gebruiken in een leger. Als je alle hoge kaarten van een kleur al gebruikt hebt, kan het voorkomen dat je op een zeker moment alleen nog maar lage waarden kunt toevoegen aan een leger. Dit leger kan aan het einde van het spel niet sterk genoeg zijn om een land te veroveren. Een betere verdeling van kleuren kan dit voorkomen.

Als je eenmaal een land veroverd hebt, kun je het niet meer versterken. Dit wil echter niet zeggen dat je lijdzaam moet toekijken hoe de andere spelers je land veroveren. Je kunt al een leger opbouwen dat gereed staat om een land snel terug te veroveren.

Links:

Naar overzicht van spelbeschrijvingen

 

by Ronald Hoekstra - 2004

Met dank aan 999Games voor een recensie exemplaar.
Met dank aan Enrico voor de beschrijving en de afbeeldingen