Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > Richelieu

   Spelbeschrijving

Titel: Richelieu
Ontwerp: Michael Schacht
Tekeningen: Oliver Freudenreich
Producent:
Ravensburger
Aantal spelers: 2 spelers
Leeftijd: vanaf 12 jaar
Speelduur: 45 minuten
Taal: Duits, Engels, Nederlands, Frans, Italiaans

Richelieu

Spelmateriaal:
48 speelkaarten (in 9 verschillende kleuren), 6 vierkante bezitfiches (3 per speler), 14 ronde speelfiches

Geschreven door: Det Wilmink

Introductie: Lang geleden streden Kardinaal Richelieu en Koningin Maria von Medici om de macht in Frankrijk. Ze probeerden beiden zoveel mogelijk invloed over land te krijgen. De spelers kruipen in de rol van deze twee persoonlijkheden en proberen tijdens het spel zoveel mogelijk schilden en symbolen te krijgen. Degene die de meeste machtpunten heeft aan het eind van het spel, is de winnaar.

 

 

een spelsituatie


Voorbereiding: De kaarten worden goed geschud en open in vier rijen van twaalf kaarten gelegd. Op acht kaarten komt er volgens een vast patroon een dicht speelfiche te liggen. De spelers krijgen hun drie bezitfiches.

 

Een spelbeurt: Een spelbeurt bestaat uit verschillende opeenvolgende acties.

 

 

kaarten met een schild en een symbool

Kaarten pakken
De spelers pakken om de beurt één of twee kaarten uit de uitstalling van kaarten. Zij mogen alleen kaarten pakken die op dat moment in de vier rijen aan de buitenkant liggen. Dat kan zowel links als rechts zijn. Als een speler besluit om twee kaarten te pakken, dan zijn er twee voorwaarden:

1. het moeten twee kaarten van dezelfde kleur zijn, en
2. er mogen in totaal niet meer dan twee schilden op die twee kaarten staan afgebeeld (de symbolen worden hierbij buiten beschouwing gelaten).

kaarten met twee schilden

De kaarten die een speler heeft gepakt, legt hij per kleur gesorteerd voor zich neer, op zo'n manier dat de schilden en symbolen goed zichtbaar zijn.

bezitfiches: voor elke speler 1 symbool

Bezitfiches
Nadat een speler één of twee kaarten heeft gepakt, mag hij één van zijn bezitfiches op een kaart naar keuze leggen in de uitstalling. Hierop mag niet al een ander bezitfiche liggen. Als een speler zijn drie fiches al heeft ingezet, mag hij er één verplaatsen. Door het plaatsen van zo'n bezitfiche kan een speler het duurder maken voor zijn tegenspeler om een kaart te pakken. Die mag namelijk wel de kaart pakken, maar moet daarvoor een eigen bezitfiche uit het spel nemen. Het bezitfiche dat op de kaart lag, gaat gewoon naar de eigenaar terug.

speelfiches met schilden

Speelfiches
Als een speler een kaart pakt waar een speelfiche op ligt, mag hij deze bekijken en dan dicht voor zich neer leggen. Er zijn fiches met schilden, symbolen en twee bijzondere fiches. De speelfiches met de schilden en symbolen worden aan het eind van het spel pas getoond aan de andere speler. Zij tellen bij de waardering telkens voor één overeenkomend schild of symbool.
De twee bijzondere fiches kunnen tijdens het spel worden ingezet om zo eigen bezitfiches die uit het spel zijn, terug te krijgen. 

speelfiches met symbolen


Het einde: Het spel stopt als alle kaarten uit de uitstalling zijn gepakt. Er volgt nu een puntenwaardering van de schilden. Per kleur (= Franse regio) wordt er gekeken wie er de meeste schilden heeft (let op: niet de meeste kaarten dus). Een speelfiche met een schild wordt ook meegeteld. De speler die meer schilden heeft dan zijn tegenspeler, krijgt zijn eigen aantal als winstpunten. Heeft de ene speler bijvoorbeeld 2 schilden en de ander 6, dan krijgt de laatste speler 6 winstpunten. Hebben beide spelers evenveel schilden, dan krijgen zij beiden niets.

 

 

achterkant speelkaart

Een addertje onder het gras is er ook aanwezig… de spelers moeten van alle regio's minstens één kaart hebben. Voor iedere regio (kleur) die er ontbreekt, krijgen zij 5 strafpunten. Als een speler alleen een speelfiche heeft met het schild van een bepaalde kleur en geen kaart, dan krijgt hij toch de strafpunten. Een schild op een speelfiche telt dus alleen als extra als er kaarten bij zijn.
Nadat de kleuren/schilden zijn afgewerkt, worden de drie symbolen gewaardeerd. Dit gaat op dezelfde manier als de kleuren. Dus degene die meer van een symbool heeft dan de ander, krijgt weer zijn eigen aantal als winstpunten. Ook hier is weer het inmiddels bekende addertje aanwezig: iedere speler moet in ieder geval één kaart met het desbetreffende symbool hebben, anders kost dat weer 5 strafpunten.

Degene die na de waardering de meeste punten heeft, wint het spel.



Waardering: Ik heb het spel een aantal keren gespeeld met verschillende spelers. De reacties zijn erg wisselend. Zelf vind ik het een leuk spel voor af en toe, maar niet om vaak achter elkaar te spelen. De speeltijd van 45 minuten heb ik nooit gehaald. Ga eerder uit van zo'n half uurtje. Je kunt een ander dwars zitten door kaarten te blokkeren die hij/zij nodig heeft. Alle kaarten liggen open, dus tactisch gezien kun je je ei er goed in kwijt. Kortom: geen topper, maar zeker niet onaardig om eens te spelen. Aardig.

Opmerking Det: De speelkaarten zijn degelijk uitgevoerd. Ze zijn dik en stevig. De meeste kleuren zijn goed te onderscheiden; bovendien heeft iedere kleur zijn eigen wapen.

 

Opmerking Spelmagazijn: Het spel is eerder in een knip- en plakversie (Bastelspiel) uitgekomen als het Kardinaal & Koning kaartspel bij Spiele aus Timbuktu. De kaarten en fiches moeten dan uit een vel karton geknipt worden, waaruit je ook een klein doosje kunt vouwen.  Het doosje is voorzien van een afbeelding van het Kardinaal & Koning bordspel.

Links:

Naar overzicht van spelbeschrijvingen

 

by Ronald Hoekstra - 2004

Met dank aan Ravensburger voor een recensie exemplaar.
Met dank aan Michael Schacht voor een recensie exemplaar van het K&K kaartspel.
Met dank aan Det voor de beschrijving en Sandra voor de afbeeldingen.