Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > Reis om de wereld in 80 dagen

   Spelbeschrijving

Titel: Reis om de wereld in 80 dagen
Ontwerp: Michael Rieneck
Tekeningen: Bernd Wagenfeld
Producent: University Games / Kosmos
Aantal spelers: 3 tot 6 spelers
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Speelduur: 50-70 minuten
Taal: Nederlands / Duits

Reis om de wereld in 80 dagen

Spelmateriaal:
een spelbord, 60 reiskaarten, 15 actiekaarten, 6 speelfiguren, 6 tijdstenen, 6 certificaten, 24 goudstukken, 18 bonusfiches, 1 startspelersymbool, 1 detective speelfiguur en 1 dobbelsteen

Geschreven door: Enrico van Kessel

Introductie: Net als in het beroemde boek van Jules Verne probeer je binnen 80 dagen rond de wereld te reizen. Hierbij maak je gebruik van treinen en schepen, maar het lukt niet altijd om de meest efficiënte route te bereizen. Degene die in zo min mogelijk dagen rond de wereld weet te reizen wint het spel, maar dat moet dan natuurlijk wel binnen 80 dagen zijn!

 

 

 

een spelsituatie

 


Voorbereiding: Het spelbord wordt centraal op tafel gelegd. De bonusfiches worden geschud en open op de daarvoor bestemde plaatsen op het spelbord gelegd. Je kiest een speelkleur en plaatst het speelfiguur in Londen en de tijdsteen op het vakje 0/80 van het tijdspoor. Het certificaat leg je voor je zodat de andere spelers kunnen zien met welke kleur je speelt. Het detective speelfiguur wordt in Brindisi geplaatst. De reiskaarten worden geschud. Iedere speler krijgt er vervolgens 3. De overige reiskaarten worden als gedekte stapel op het daarvoor bestemde veld linksonder op het spelbord gelegd. De actiekaarten worden eveneens geschud en als gedekte stapel rechts bovenaan het spelbord gelegd. Iedere speler krijgt één goudstuk. De overige goudstukken worden als algemene voorraad naast het spelbord gelegd, net als de dobbelsteen. Degene die het laatst in Londen is geweest, wordt startspeler en krijgt het startspelersymbool.

 


Een spelbeurt: Het spel wordt in ronden gespeeld. De startspeler draait een aantal reiskaarten van de gedekte stapel open en legt deze van links naar rechts aan de actievakken aan de rand van het spelbord. Er worden 4 tot 6 reiskaarten omgedraaid, waarbij het aantal afhangt van het aantal spelers. Te beginnen met de startspeler voer je nu je beurt uit. Hierbij kun je achtereenvolgens de volgende acties uitvoeren:

 

1. Een reiskaart nemen

Je moet één van de openliggende reiskaarten pakken en op handen nemen. De startspeler mag de reiskaart die bij het uurwerksymbool ligt niet nemen.

 

 

 

reiskaarten

 

 

2. De bijbehorende actie uitvoeren

Je mag nu de actie die bij het actievak hoort uitvoeren. Deze acties zijn:

- Je krijgt een goudstuk uit de algemene voorraad.

- Je kunt een luchtballon gebruiken als je deze ronde gaat reizen.

- Je kunt de bovenste actiekaart van de stapel nemen. Deze actiekaart mag je op een willekeurig tijdstip tijdens je eigen beurt uitvoeren of bewaren om later te gebruiken. Er zijn enkele kaarten die direct uitgevoerd moeten worden en tot gevolg hebben dat alle spelers tijd verliezen. Bovendien moet iedereen zijn actiekaarten afleggen.

- Je kunt de detective naar een veld naar keuze verplaatsen.

- Je wordt de volgende ronde startspeler. Kiest niemand voor deze actie, dan verschuift de startspeler met de wijzers van de klok mee.

- Je mag tot 3 reiskaarten uit je hand vervangen door kaarten van de gedekte stapel.

 

3. Verder reizen naar de volgende stad

Je mag nu verder reizen naar de volgende stad. Op het spelbord is aangegeven hoeveel en welke soort reiskaarten je nodig hebt om naar de volgende stad te kunnen reizen. Je legt deze handkaarten af en verplaatst je speelfiguur. Je tijdsteen verplaats je even veel vakjes als het totaal dat op de door jou afgelegde reiskaarten is aangegeven. Als je voor een etappe 2 schepen of treinen nodig hebt en je legt 2 kaarten met dezelfde waarde af, dan hoef je je tijdsteen maar één keer deze waarde vooruit te verplaatsen. Je bespaart hierdoor dus tijd.

 

 

 

actiekaarten

 

 

In sommige gevallen kun je op een andere manier reizen. Als je een luchtballon kunt gebruiken (doordat je de actie hebt gekozen of doordat je een actiekaart hebt), dan kun je proberen om reistijd te besparen. Net als anders leg je de benodigde reiskaarten af. Één van je reiskaarten mag je nu vervangen door een dobbelsteenworp. Hierbij geldt het aantal gegooide ogen voor het aantal reisdagen dat je gebruikt hebt. Valt de dobbelsteenworp je tegen, dan mag je tegen betaling van een goudstuk opnieuw gooien.

Als je van Bombay naar Calcutta reist, dan kost je dit 12 dagen tenzij je met een olifant reist. Deze vind je op een actiekaart. Deze reis kost je 6 dagen plus het aantal ogen van een dobbelsteenworp. Ook hier geldt dat je tegen betaling van een goudstuk opnieuw mag gooien.

 

Bereik je als eerste een stad, dan pak je het rode bonusfiche dat bij deze stad ligt. Kom je als laatste bij een stad aan, dan krijg je het blauwe bonusfiche. Je mag de bijbehorende actie vervolgens direct uitvoeren, maar je mag hier ook van afzien.

 

4. Verlies van reisdagen door de detective

Als je aan het einde van je beurt in dezelfde stad staat als de detective, dan verlies je 2 reisdagen.

 

5. Afleggen van handkaarten

Als je aan het einde van de ronde meer dan 6 handkaarten hebt, dan moet je het meerdere naar keuze open afleggen op de desbetreffende aflegstapels. 

 

Verder kun je op een willekeurig moment tijdens je beurt tegen betaling van 2 goudstukken de bovenste reiskaart van de stapel kopen.

Is iedereen aan de beurt geweest, dan wisselt de startspeler. De nieuwe startspeler legt de reiskaarten die bij de actievakken zijn blijven liggen op de aflegstapel. Daarna begint een nieuwe ronde.

 

 

 

goudstukken, certificaten en bonusfiches

 


Het einde: Zodra de eerste speler in Londen is aangekomen, begint de tijd te dringen voor de anderen. Aan het begin van elke ronde krijgt namelijk iedereen die nog niet in Londen is, een extra reisdag toegerekend. Bovendien wordt er in de rest van het spel nog slechts één reiskaart meer dan er actieve spelers zijn neergelegd bij de actievakken. Aan het einde van de ronde waarin de op één na laatste speler (bij 6 spelers de 4e speler) Londen bereikt, eindigt het spel. Het kan dus zijn dat de laatste speler Londen niet bereikt.

Van alle spelers die Londen bereikt hebben wordt gekeken hoeveel dagen ze nodig gehad hebben. Als er één of meerdere spelers Londen in uiterlijk 80 dagen bereikt hebben, dan wint de speler die er de minste dagen voor nodig heeft gehad. Hebben alle spelers meer dan 80 dagen gereisd, dan wint de speler die als eerste in Londen aankwam. Dat hoeft dus niet de speler te zijn die er de minste dagen voor nodig heeft gehad.

 



Waardering: Reis om de wereld in 80 dagen is een leuk familiespel. Je kunt elkaar lekker dwars zitten in de strijd om in zo min mogelijk dagen om de wereld te reizen. Voor de écht fanatieke veelspelers is het wellicht iets te eenvoudig, mede gezien de geluksfactor bij het trekken van kaarten en het gooien van de dobbelsteen. Toch verschijnt het regelmatig op tafel als tussendoortje en niemand die dat erg vindt. Gezellig

 


Opmerking Enrico: De actiekaarten zijn vaak erg nuttig. Het is wel jammer dat er 2 kaarten inzitten waardoor je op ieder moment deze actiekaarten weer kwijt kunt raken. Je kunt ervoor kiezen om deze kaarten uit het stapeltje actiekaarten te halen. Het spel wordt daardoor iets strategischer. Omdat je maar 6 kaarten op handen mag houden, zullen spelers dan moeten kiezen of ze actiekaarten willen vasthouden ten koste van reiskaarten.

 


Strategie: Het is niet altijd verstandig om te reizen. Als je hoge reiskaarten hebt, kun je soms beter een beurt wachten om op die manier minder reisdagen te verliezen.

Hou er rekening mee dat het er niet om gaat om als eerste Londen te bereiken, maar om hiervoor zo min mogelijk dagen nodig te hebben.

 

Links:

Naar overzicht van spelbeschrijvingen

Naar boven / Naar menu

 

by Ronald Hoekstra - 2007

Met dank aan University Games voor een recensie exemplaar.
Met dank aan Enrico voor de beschrijving en de afbeeldingen