Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > Moderne Zeiten

Titel (5K) Spelbeschrijvingen

Titel: Moderne Zeiten
Ontwerp:
Dan Glimne / Gregorz Rejchtman
Tekeningen:
 
Producent: 
Jumbo
Aantal spelers: 
3-5
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Speelduur: 
45 minuten
 

Moderne Zeiten

(17K)

Spelmateriaal:
75 biljetten van $ 1.000.000, 105 aandelenkaartjes, 5 x 10 grote speelstukken, 5 x 10 kleine speelstukken, 6 zeppelin, 1 business-initiative kaart, 1 dobbelsteen.

Prototype: Dit prototype nadert de eindfase en wordt verwacht in oktober 2002. Waarschijnlijk wordt er geen Nederlandse editie van uitgegeven. Het getoonde spelmateriaal en de spelregels in de uiteindelijke versie kunnen enigszins afwijken.

Introductie: Door middel van de aanschaf van aandelen, proberen de spelers de meerderheid in bepaalde soorten te krijgen en daarmee punten te verdienen. Wie aan het eind van het spel de meeste punten heeft, wint het spel.

(20K)

een zeppelin op het spiraalvormige spoor

Voorbereiding: Het spelbord bestaat uit een spiraalvormig spoor met in het midden een tabel. De tabel bestaat uit 5 x 6 vakjes en al deze vakjes komen door elkaar voor op het spiraalvormige spoor. Elke speler krijgt een zeppelin en 20 speelstukken in dezelfde kleur. De zeppelin wordt aan het begin van het spiraalvormige spoor gezet en de witte zeppelin op waarde 0 van de crash-teller. Elke speler krijgt 15 biljetten van $ 1.000.000. Er wordt bepaald wie mag beginnen; deze speler krijgt de business-initiative kaart. Elke speler krijgt 10 willekeurige aandelen (er zijn 5 verschillende soorten; deze komen overeen met de kolommen in de tabel).

(40K)

het spelbord

Een spelbeurt: In een spelronde komt elke speler eenmaal aan de beurt. Aan het begin van een speelronde vindt er een aandelenveiling plaats. De speler die mag beginnen gooit de dobbelsteen om te bepalen hoeveel aandelen er worden geveild. Deze worden van de stapel getrokken. Hij doet ook het eerste bod. Om beurten doen de spelers een hoger bod of ze passen. De speler die het hoogste heeft geboden, deelt het geld kloksgewijs uit aan de andere spelers. Sommige spelers kunnen dus $ 1.000.000 meer ontvangen dan andere. De hoogte bieder krijgt ook de business-initiative kaart en begint met zijn beurt.

In een beurt kan een speler of twee nieuwe aandelen van de stapel nemen of hij kan zoveel aandelen uitspelen als hij wil. Dit heeft twee gevolgen: hij plaats zijn zeppelin naar het eerstvolgende ongebruikte vakje op het spiraalvormige spoor van een soort waarvan hij de meerderheid van de aandelen op tafel heeft. Daarop legt hij een groot speelstuk van zijn kleur. Het vakje wordt nu niet meer gebruikt. Op het vakje staat ook een plaatsnaam. Hij plaats nu een klein speelstuk in de tabel op de kruising van stad en aandelensoort.

Als alle spelers hun aktie hebben gedaan, dan gooit de speler met de business-initiative kaart om te bepalen hoeveel aandelen er nu worden geveild.

Crash: Telkens als er kaarten worden uitgespeeld, wordt de crash zeppelin zoveel plaatsen vooruit gezet als het aantal dat is gespeeld. Deze zeppelin geeft dus aan hoeveel kaarten er op tafel liggen. Als dit aantal de 25 overschrijdt (of de 21 bij 3 spelers), dan vindt er een beurscrash plaats. De aandelensoort die het meeste op tafel ligt, wordt verwijderd en weer door de stapel aandelen geschud. De crash zeppelin wordt weer aangepast aan het aantal openliggende kaarten.

Het einde: Zodra een speler het laatste vakje op het spiraalvormige spoor bereikt (dat wil zeggen dat hij een aandelensoort uitspeelt, die niet meer voorkomt op de rest van het spoor), is het spel direct afgelopen. Er vindt nu een puntentelling plaats. De spelers houden deze punten bij op het crash puntenspoor. De volgende punten zijn te verdienen:

1 punt voor de speler die het spel uitmaakte
3 punten voor de speler(s) met het meeste geld
1 punt per aandelensoort voor de speler(s) die daarvan de meeste aandelen op tafel hebben liggen
3 punten voor de meerderheid in een kolom in de tabel
1-6 punten voor de meerderheid in een rij in de tabel
Bij een gedeelde meerderheid is altijd maar 1 punt te verdienen.

Winnaar is de speler die de meeste punten heeft gehaald.


Waardering: Ik heb het prototype inmiddels eenmaal gespeeld. Ondanks enkele kleine onduidelijkheden bleek het een leuk en origineel spel te zijn. Het spel speelt lekker vlot en geeft enkele leuke beslissingsmomenten. Ik ben zeer benieuwd naar de uiteindelijke versie. Verrassend.

Opmerking: De dobbelsteen is alleen nodig om te bepalen hoeveel aandelen er geveild gaan worden. Dit blijkt toch van flinke invloed te kunnen zijn. Aangezien er altijd maar één speler is die al deze aandelen krijgt, zijn er na enkele ronden altijd spelers die nog geen aandelen hebben gekregen. Als er in de eerste rondes hoog is gegooid en daarna wordt alleen maar laag gegooid, dan hebben deze spelers er flink nadeel van. Wellicht is het een idee om de dobbelsteen niet te gooien, maar gewoon elke keer te verhogen en bijvoorbeeld bij 1 te beginnen.

Het was uit de voorlopige spelregels niet duidelijk of het was toegestaan om je eigen meerderheid van aandelen te vergroten. Op die manier kon je heel goedkoop (voor slechts één aandeel) een nieuwe positie in de tabel bereiken en daarmee zeer waarschijnlijk de meerderheid in die aandelensoort behalen. Inmiddels is het duidelijk dat je van alle soorten aandelen mag uitspelen en dat je zelfs zonder het uitspelen van kaarten je meerderheid mag gebruiken.

(4K)

Strategie: De eerste veiling lijkt erg belangrijk te zijn, vooral als er vrij hoog is gegooid. Als je deze veiling wint, heb je zeker in een 5-persoons spel voorlopig geen nieuwe kaarten nodig. Als je tegen het eind van het spel nog een veiling wint, hoef je waarschijnlijk geen enkele beurt te gebruiken om twee aandelen te nemen en zul je veel punten kunnen scoren met de tabel. 

Verder is het erg belangrijk je speelstukken in de tabel goed te positioneren. Het is veel belangrijker in een dure rij de meerderheid te behalen dan in 3 rijen een gedeelde meerderheid te hebben. Je moet dan ook het spiraalvormige spoor goed in de gaten houden. Elke positie in de tabel komt maar eenmaal voor en als je deze positie bent gepasseerd, kun je deze dus nooit meer bereiken. 

Spelmagazijnby Ronald Hoekstra - 2002

Met dank aan Jumbo voor een prototype