Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > Mykerinos

   Spelbeschrijving

Titel: Mykerinos
Ontwerp: Nicolas Oury
Tekeningen: Arnaud Demaegd
Producent: Ystari
Aantal spelers: 2 tot 4 spelers
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Speelduur: 30-60 minuten
Taal: Engels, Frans

Mykerinos

Spelmateriaal:
1 spelbord, 36 tegels, 24 fiches, 100 blokjes in 4 kleuren.

 

het spelbord met het museum, het scorespoor, de vijf verschillende personen en de vakjes voor de volgorde van passen

Introductie: De spelers zijn archeologen die in dienst zijn van verschillende personen. Ze gaan in Egypte op zoek naar kostbare artefacten die tentoongesteld gaan worden in een museum. De speler die aan het eind de meeste prestige heeft verdiend door kostbaarheden op de juiste plaatsen in het museum te krijgen, wint het spel.

 

 

fiches met symbolen voor het museum

 

Voorbereiding: Elke personage krijgt een eigen vleugel in het museum toegewezen. Daartoe worden de vijf fiches met symbolen willekeurig verdeeld over de nummers 1 tot en met 5 aan de buitenzijde van het museum. Iedere speler krijgt zijn gekleurde fiches: één voor het scorespoor en één voor het passpoor. Het spel wordt gespeeld in vier rondes. Elke ronde wordt het speelveld willekeurig opgebouwd met terreintegels. Op de achterzijde van 35 van de 36 terreintegels staat een personage afgebeeld. Aan het symbool midden op de terreintegel kun je herkennen welk personage dat is.

 

 

gekleurde fiches

 

De eerste drie rondes bestaat het speelveld uit 4 gebieden van elk 2 tegels. In de vierde ronde bestaat het speelveld uit 6 gebieden van 2 tegels. Hoewel er enige ruimte tussen de gebieden is, sluiten de vakjes van de tegels wel op elkaar aan. Het balkje midden op de tegel vormt ook geen hindernis. Alleen de vakjes waarop een piramide is afgebeeld vormen hindernissen. Op elk vakje mag tijdens het spel maximaal één blokje komen te staan.

 

 

de opbouw van het speelveld


Een spelbeurt: Elke ronde bestaat uit een aantal fases.

 

Fase 1: Nieuw seizoen. Elke speler krijgt uit de algemene voorraad een aantal blokjes van zijn eigen kleur (11 bij 3 spelers en 8 bij 4 spelers). Met deze blokjes (en eventueel een restant uit een vorige ronde) spelen de spelers deze ronde.

 

Fase 2: Het opgraven. Om beurten mogen de spelers een actie uitvoeren. Ze hebben daarbij de keuze uit vier mogelijkheden: a) Het starten van een nieuwe opgraving. b) Het uitbreiden van een bestaande opgraving. c) Passen. d) Een personage te hulp roepen.

 

 

3 terreintegels

 

a) Een nieuwe opgraving wordt gestart door een blokje te plaatsen op een leeg veld op één van de tegels.

b) Een opgraving wordt uitgebreid door aangrenzend aan een bestaande opgraving een nieuw blokje op een leeg veld te plaatsen en aangrenzend aan dat blokje nog weer een blokje.

c) Als een speler past, doet hij deze ronde verder niet meer mee.

d) Als een speler in een eerder ronde een personage heeft binnengehaald, dan mag hij deze eenmaal per ronde te hulp roepen. Deze personages geven verschillende voordelen. Zo kun je met 3 blokjes uitbreiden in plaats van 2, een nieuwe opgraving met 2 blokjes beginnen in plaats van 1, een blokje op een piramide plaatsen tijdens actie a) of b), een nieuw blokje uit de algemene voorraad halen en direct gebruiken voor actie a) of b), een blokje in het museum plaatsen.

 

 

de vijf verschillende personages

 

Fase 3: Waarderen. Zodra alle spelers hebben gepast, vindt de waardering van de gebieden plaats. De speler die per gebied (=2 aangrenzende tegels) de meeste blokjes heeft, mag als eerste een keuze maken: een van de tegels nemen of een blokje uit de algemene voorraad in het museum zetten. In geval van een gelijke stand, mag de speler die als eerste gepast heeft als eerste kiezen. De tweede speler heeft dezelfde keuze. De derde en vierde speler hebben alleen nog keuze als er nog tegels beschikbaar zijn in het gebied. Zij mogen in ieder geval nooit in het museum gaan staan. Zo worden alle 4 (of 6) gebieden gewaardeerd. Als er punten staan vermeld op de terreintegel, dan scoort de speler die deze tegel neemt, direct deze punten.

 

De nieuwe ronde begint weer met fase 1. De speler die als laatste gepast heeft, mag nu beginnen.

 

Plaatsen in het museum

In het museum zie je kamers van 2, 3 of 5 punten. Je mag alleen in een kamer van 5 punten gaan staan, als je al in een aangrenzende kamer van 2 of 3 staat. Het voordeel van de kamers met een 2 is dat ze in twee vleugels van het museum liggen. Ook in het museum mag in elke kamer maar één blokje staan.


Het einde: Na vier complete rondes is het spel ten einde en kan de winnaar worden bepaald.

Voor elk personage dat de spelers hebben verzameld krijgen zij punten. Standaard is dat 1 punt, maar als de speler in de bijbehorende vleugel van het museum staat, dan kan dat 2, 3 of 5 punten zijn. De hoogste waarde is geldig.

Daarnaast zijn er punten te verdienen voor een set van 5 verschillende personages. Elke set levert 5 punten op.

Deze punten worden opgeteld bij de punten die de spelers tijdens het spel hebben verdiend. De speler met de meeste punten wint. In het geval van een gelijke stand, wint van hen de speler die nog de meeste blokjes in zijn persoonlijke voorraad over heeft.

 


Waardering: Hoewel ik het spel pas enkele keren heb gespeeld, is me wel duidelijk dat het ondanks de korte speelduur geweldig veel spel bevat. Je moet direct al flink aan de bak, want het spel beslaat maar vier rondes. Toch heb ik niet het gevoel dat het spel te kort is. Je hebt voldoende tijd om wat te plannen en je wilt veel meer dan je kunt. Altijd een goed teken in een spel. De spelregels zijn gemakkelijk te leren. Topper.

 

 

Opmerking Spelmagazijn: In Nederland wordt het spel uitgebracht door White Goblin Games en Quined Games. Als het goed verkoopt, bestaat er zelfs kans dat er een Nederlandse uitvoering van komt. Op de website van Quined Games kun je alvast de Nederlandse vertaling van de spelregels downloaden.

De achtergrond afbeelding in de Franse en Engelse spelregels maakt het lezen van de tekst soms erg lastig. Deze afbeelding zou wat minder nadrukkelijk aanwezig mogen zijn.

startspelerfiche, 50-punten-fiche

In plaats van het startspelerfiche was een wat groter voorwerp duidelijker geweest. Waarom er 50-punten-fiches bij het spel zitten, is me niet duidelijk. Ik denk dat het de bedoeling is om de eindscore op het scorespoor bij te houden. Je krijgt dan een 50-punten-fiche als je het bord rond gaat. Dit lijkt me echter een beetje omslachtig.

De scorefiches zijn net wat te groot voor het vrij kleine scorespoor. Je kunt echter net zo goed zonder scorespoor spelen. Je scoort tijdens het spel toch niet zo veel punten. De rest van de punten wordt na afloop geteld. En aangezien je alle tegels die punten opleveren toch nog in je bezit hebt, kun je ze net zo goed aan het eind tellen.

de fiches hebben verschillende voor- en achterkanten

Als je het spel met 2 spelers speelt, wordt er een neutrale speler toegevoegd. Deze optie heb ik nog niet geprobeerd. Meestal is het een kunstgreep om het spel ook met twee spelers te kunnen spelen, maar wellicht werkt het hier wel goed.

 

 

Strategie: Het lijkt belangrijk een bepaalde strategie aan te houden. Bekijk goed welke personages in het museum aan elkaar gekoppeld zijn. Probeer je op twee aangrenzende personages te richten en claim in ieder geval de "2"-kamer tussen deze personages. In de loop van het spel kun je dan proberen de "5"-kamer erbij te nemen van het personage waar je veel van weet te verzamelen. Maak goed gebruik van de extra mogelijkheden die de personages bieden.

Het personage dat een extra blokje oplevert lijkt in het begin erg interessant. Je hebt dan een voorsprong in blokjes ten opzichte van de tegenstanders. Deze voorsprong kun je benutten of meenemen naar een volgende ronde. Het personage dat je de mogelijkheid geeft om in het museum te plaatsen is natuurlijk handig. Het kost je wel een blokje, maar je kunt in fase 2 in het museum plaatsen in plaats van in fase 3 en je hoeft in fase 3 geen tegel te laten lopen. Denk ook aan de mogelijkheid om kamers in het museum voor anderen te blokkeren.

De personages die je meer blokjes laten plaatsen zijn later in het spel belangrijk. Je kunt er snel een voorsprong meenemen en vervolgens vroeg passen. Je kunt dan wellicht extra personages binnenhalen die je veel punten opleveren, of je kunt proberen je setjes verschillende personages compleet te maken.

Denk eraan dat de laatste ronde een groter speelveld heeft. Het kan geen kwaad om daar wat extra blokjes voor achter te houden.

 

Links:

Naar overzicht van spelbeschrijvingen

 

by Ronald Hoekstra - 2006