Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > Mr. Jack |
Spelbeschrijving
Titel: Mr. Jack Ontwerp: Bruno Cathala & Ludovic Maublanc Tekeningen: Producent: Hurrican Games Aantal spelers: 2 spelers Leeftijd: vanaf 9 jaar Speelduur: 30 minuten Taal: Frans, Duits, Engels, Nederlands |
Mr. Jack
Spelmateriaal: 1 spelbord, 8 personenstenen, 6 gaslantaarntegels, 2 gesloten putdeksel tegels, 1 getuige/geen getuige kaart, 2 politieblokkade fiches, 8 personenkaarten, 8 alibikaarten, 1 beurtsteen. |
de startopstelling op het spelbord
Introductie: 1888 Londen - Whitechapel wijk. De nacht bedekt de sombere stegen met een donkere sluier. Jack the Ripper verschuilt zich in de schaduw. De beste rechercheurs uit het gaslichttijdperk zijn bij elkaar gekomen om hem te vangen voordat hij gebruik maakt van de duisternis om voorgoed te verdwijnen. Het net sluit zich langzaam om hem heen. Maar Jack is sluw. Hij kruipt in de huid van een van de rechercheurs. Zullen de anderen hem ontmaskeren?
verlichte gaslantaarn, gesloten putdeksel, politieblokkade
Voorbereiding:
De ene speler is Jack the Ripper, de andere is de detective. De detective gaat
aan de kant van het bord zitten met de gele rand, Jack gaat aan de kant met de
grijze rand zitten. De personenstenen, de gesloten putdeksel tegels en de
verlichte gaslantaarn tegels worden volgens het voorbeeld op het bord gezet. De
getuige/geen getuige kaart komt met de "getuige" zijde naar boven naast het bord
gelegd. De personenkaarten en de alibikaarten worden afzonderlijk geschud. De
beurtsteen begint op het eerste vakje. De speler die Jack speelt, trekt 1
alibikaart en houdt deze geheim. Hij is in de huid gekropen van de persoon op de
kaart. Deze persoon heeft als enige geen alibi.
twee alibikaarten en hun achterzijde
Een spelbeurt:
Het spel duurt maximaal 8 beurten. De detective probeert binnen deze 8 beurten
Jack te ontmaskeren en te vangen. Jack daarentegen probeert uit handen van de
rechercheurs te blijven of te ontsnappen uit de wijk.
twee personenkaarten en hun achterzijde
In de oneven beurten worden vier personenkaarten van de stapel getrokken. De detective kiest één van de vier personen en voert zijn actie uit. Daarna mag Jack twee maal. En tot slot mag de detective met de laatste persoon zijn actie uitvoeren.
In de even beurten worden de vier overgebleven personenkaarten van de stapel gepakt. Nu mag Jack beginnen, daarna de detective twee maal en tot slot Jack weer.
getuige / geen getuige
Aan het eind van een beurt (nadat dus vier personen hun actie hebben uitgevoerd), moet Jack bekend maken of hij "zichtbaar" is, of "onzichtbaar". Jack is zichtbaar als zijn personensteen naast een verlichte lantaarn staat, naast een andere personensteen of in de lichtstraal van de lamp van Watson. In dat geval is er een getuige en wordt de getuige kaart met de "getuige" zijde naar boven gelegd. In de andere gevallen is er geen getuige en wordt de kaart met de "geen getuige" zijde naar boven gelegd.
Aan het eind van de eerste vier beurten dooft er telkens één van de gaslantaarns. Er komt dus steeds meer ruimte voor Jack om onzichtbaar te worden.
Acties
De acties die met een persoon kunnen worden uitgevoerd hangen af van de persoon. Iedere persoon kan een aantal velden verplaatsen en daarnaast nog een speciale actie doen. Zoek kan Sherlock Holmes een alibikaart bekijken, Watson verlicht met zijn lamp een hele rij op het spelbord, John Smith verplaatst één van de verlichte gaslantaarn tegels, Inspecteur Lestrade verplaatst één van de politieblokkades, Juffrouw Stealthy kan door gebouwen, lantaarns en tuinen bewegen, Sergeant Goodley mag andere rechercheurs in zijn richting bewegen, William Gull mag van plaats verwisselen met een andere personensteen en Jeremy Bert verplaatst één van de gesloten putdeksel tegels.
Het rioolnet kan gebruikt worden om sneller te verplaatsen. Uiteraard kan dat alleen als de putdeksel niet is afgesloten.
Aan het eind van elke even beurt worden de 8 personenkaarten opnieuw geschud.
Het einde:
Het spel kan op vier manieren eindigen:
Jack ontsnapt
: Hij verlaat de wijk met zijn personensteen, door een uitgang die niet is afgesloten door een politieblokkade. Dit mag alleen als er "geen getuige" is.Jack wordt niet gevangen
: Als Jack na 8 beurten nog steeds vrij rondloopt, dan wint hij ook het spel.De detective vangt de verkeerde persoon
: Ook nu wint Jack.De detective vangt Jack
: Dit is de enige manier voor de detective om te winnen.
Waardering: Mr. Jack is een erg spannend spel voor twee spelers. Doordat de volgorde waarin de personen gespeeld kunnen worden telkens anders is, moet je goed inspringen op de veranderende situatie. Jack probeert zo veel mogelijk onzichtbaar te blijven, zodat hij de optie om uit de wijk te ontsnappen blijft behouden. De detective probeert daar echter gebruik van te maken en zo snel mogelijk te achterhalen in wiens huid Jack is gekropen. Zo ontstaat een geweldig kat en muis spel. De tijd begint te dringen. Gaat de detective het nog net redden? Super.
Opmerking Spelmagazijn: Het spelmateriaal is prima in orde. Na de productie kwamen ze echter toch nog achter een foutje. De alibikaarten hebben een gekleurde rand, die helemaal tot de buitenkant doorloopt. Daardoor is het mogelijk te zien welke kaart Jack heeft getrokken en welke kaarten nog in de stapel zitten. Zolang je van boven op de kaarten kijkt, valt dat erg mee. Als je van de zijkant kijkt, kun je het inderdaad zien. Geadviseerd wordt de kaarten tegen de doos te leggen, zodat de detective de zijkant niet kan zien.
Om het tijdspoor wordt prima aangegeven wat er in een beurt gedaan moet worden. Bij de even beurten had echter ook nog wel even een symbooltje voor het schudden van de kaarten worden gezet. Tot slot had de beginstand ook met symbooltjes op het bord worden aangegeven. Nu moet je turen naar het plaatje in de spelregels. Maar dit zijn allemaal details in een verder prima spel.
Spelmagazijn heeft meegewerkt aan de Nederlandse vertaling. Het was een behoorlijke haastklus. In eerste instantie moest er zelfs vertaald worden zonder afbeeldingen van het spelmateriaal. Gelukkig was er later nog wel de mogelijkheid om daar wat van te zien. Alleen enkele correcties van de laatste controleronde zijn niet goed overgekomen, waardoor er enkele woordjes ontbreken in de vertaling. Gelukkig niet storend.
Het Franstalige tijdschrift Jeux sur un Plateau heeft in nummer 31 een uitbreiding voor het spel Mr.Jack uitgebracht:
de Koets. Dit nummer is via hun website nog te bestellen voor € 6,00 inclusief verzendkosten. In plaats van het activeren van een personage mag de koets worden geactiveerd. Deze rijdt maximaal 8 vakken over de wegen en mag daarbij een persoon oppikken en aan het eind van de route weer afzetten. De koets mag uiteraard niet door de riolen en de meegenomen passagier mag niet op een uitgang van de wijk worden gezet, maar wel op een ander persoon om deze te beschuldigen. Hoewel er geen personage wordt geactiveerd, moet er wel één apart worden gelegd. De koets mag niet tweemaal achtereen worden verplaatst en ook niet als laatste actie van een ronde. De koets begint het spel in het centrum van het bord.Op de Franstalige weblog van auteur Ludociv Maublanc kun je foto's van het prototype van het spel zien.
Strategie: Voor de detective is het belangrijk om zo snel mogelijk veel verdachten te elimineren. Maar let op de mogelijkheid dat Jack kan ontsnappen. Voor Jack is het juist belangrijk om zo veel mogelijk personen als verdachte te houden. En als het even kan onzichtbaar te blijven, zodat de optie om uit de wijk te vluchten open blijft. Vergeet niet om het riool goed te gebruiken. Leer goed gebruik te maken van de eigenschappen van de personen.
Links:
JSP Magazine (Franstalig)
Les Jeux de Ludo (Franstalig)
Spellink (in een nieuw venster) voor andere recensies over Mr. Jack.
Naar overzicht van spelbeschrijvingen
by Ronald Hoekstra - 2006 |
Met dank aan Hurrican Games voor een exemplaar.