Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > Lord of the Rings Risk |
Spelbeschrijving
Titel: Lord of
the Rings Risk Ontwerp: Tekeningen: Producent: Hasbro Aantal spelers: 2 tot 4 Leeftijd: vanaf 10 jaar Speelduur: 2 uur Taal: Nederlands |
Lord of the Rings Risk
Spelmateriaal: spelbord, legers in 4 verschillende kleuren, 42 gebiedskaarten, 2 jokers, 40 avontuurkaarten, 1 ring met standaard, 3 rode dobbelstenen en 2 zwarte dobbelstenen |
Introductie: Lord of the Rings Risk is gebaseerd op het aloude Risk spel, waaraan enkele nieuwe elementen zijn toegevoegd. Dit is alles is gekoppeld aan het thema van de Lord of the Rings boeken en de film. De wereldkaart van Risk is vervangen door de gebieden van Midden-Aarde, de legereenheden hebben een toepasselijk uiterlijk, je hebt de beschikking over leiders en forten, bergen en rivieren vormen onoverkomelijke hindernissen en door Midden-Aarde reist het gezelschap met de Ring. Machtkaarten geven het spel onverwachte wendingen en het spel eindigt als de Ring Midden-Aarde verlaat. Voorbereiding: Afhankelijk van het aantal spelers, krijg je bij aanvang 30 tot 35 legers. De landgebieden worden verdeeld door middel van enkele gebiedskaarten en de rest naar vrije keuze van de spelers. Als alle gebieden zijn verdeeld mogen de spelers om beurten hun overgebleven legers op het bord plaatsen. Verder krijgt elke speler nog 3 avontuurkaarten. De overgebleven avontuurkaarten worden met de gebeurtenissenkaarten geschud tot een stapel. Ook de gebiedkaarten worden met de 2 jokers geschud tot een stapel. De Ring begint in Gouw. |
2 gebiedskaarten en een joker
Een spelbeurt: Om beurten voeren de spelers de volgende 5 stappen uit:
1. Versterking. Voor elke drie gebieden die je op het bord bezit krijg je 1 nieuw leger. Het minimum is echter altijd 3. Daarnaast kun je bonuslegers krijgen als je een heel land bezit. En tot slot kun je nog bonuslegers krijgen voor een combinatie van gebiedskaarten die je tijdens het spel verzamelt. De versterkingen mag je verdelen over de gebieden die je bezit. [Het verschil met het oude Risk is dat je nu elke beurt versterkingen krijgt.]
2. Strijd. Je kunt nu aangrenzende gebieden aanvallen die bezet worden door andere spelers. De aanvaller mag met maximaal 3 dobbelstenen gooien, terwijl de verdediger met maximaal 2 dobbelstenen mag gooien. De keuze moet door de verdediger gemaakt worden, voordat de aanvaller gooit. Daarna worden de dobbelstenen gegooid. In de doos van het spel is daarvoor speciaal een dobbelbak ingebouwd. De hoogste dobbelstenen worden telkens vergeleken. Als de aanvaller hoger is dan de verdediger, dan verliest de verdediger een leger, anders de aanvaller. Dit gaat net zo lang door, totdat de aanvaller stopt of de verdediger is verslagen. In dat laatste geval neemt de aanvaller het gebied van de verdediger in bezit. [Bij oude versies van Risk mocht de verdediger eerst de worp van de aanvaller afwachten, alvorens te beslissen met hoeveel dobbelstenen er werd gegooid.]
Als je leider betrokken is bij de aanval of de verdediging, dan krijg je een bonus van 1 punt bij je hoogste dobbelsteenworp. Als het verdedigende gebied een fort bevat, dan krijgt de verdediger nog een extra bonuspunt bij zijn hoogste dobbelsteenworp. Als je met je leider een gebied verovert, waarvan je een opdrachtkaart hebt, dan maak je deze bekend en krijg je direct je beloning. De beloning verschilt afhankelijk van het soort leger dat je bestuurt: goed of kwaad. [Bij het oude Risk kwamen geen leiders en forten voor.]
Drie verschillende opdrachtkaarten
3. Troepenverplaatsing. Nadat je al je aanvallen hebt uitgevoerd, mag je eventueel troepen verplaatsen. Het aantal troepen is onbeperkt, maar ze mogen alleen verplaatst worden naar verbonden gebieden en overal moet ten minste een leger achterblijven. Als je geen leider meer hebt, mag je er weer één op het bord zetten. [Bij het oude Risk was het aantal te verplaatsen troepen gelimiteerd.]
Drie verschillende avontuurkaarten met afbeeldingen uit de film
4. Kaarten pakken. Als je in je beurt ten minste een gebied hebt veroverd, krijg je een gebiedskaart. Een combinatie van gebiedskaarten kan je extra legers opleveren. Als je met je leider een gebied van macht hebt veroverd of daarheen bent verplaatst, dan mag je een avontuurkaart pakken. Je mag maximaal drie avontuurkaarten in je hand hebben. Als je een gebeurteniskaart trekt, moet deze direct worden uitgevoerd. Daarna pak je een nieuwe avontuurkaart.
5. Het reisgenootschap van de Ring verplaatsen. Je verplaatst nu het gezelschap met de Ring naar het volgende gebied op de route. Als er een dobbelsteen staat afgebeeld moet je hoger dan een 3 gooien om het te laten slagen.
Het einde: Als één speler alle gebieden van Midden-Aarde weet te veroveren, dan wint hij het spel. Het spel kan echter ook voortijdig eindigen. Als de Ring Midden-Aarde verlaat, is het spel ook afgelopen en worden er punten geteld. Elke speler scoort 1 punt voor elk gebied dat hij bezet houdt. Voor complete landen worden bonuspunten gescoord. Verder scoor je 2 punten voor elk fort dat je bezit en voor elke avontuurkaart die je hebt gespeeld en waarop punten staan vermeld. De speler met de meeste punten is de winnaar. Bij een gelijke stand wordt er respectievelijk gekeken naar aantal gebieden, aantal forten en aantal avontuurpunten. [Bij het oude Risk kreeg elke speler aan het begin een opdrachtkaart die vervuld moest worden om het spel te winnen.]
Waardering: Ik had hoge verwachtingen van dit spel. Het ziet er prachtig uit en de toegevoegde elementen lijken het spel interessanter te maken. Tijdens het spelen kwamen er echter vrij veel details naar boven, die niet goed zijn uitgevoerd (zie opmerkingen). Dat was erg storend. Verder werd er eigenlijk niets gedaan met het reizende gezelschap. Het einde van het spel was erg teleurstellend. De speler die de laatste beurt mag uitvoeren is geweldig in het voordeel en heeft grote kans om het spel te winnen. Wie de laatste beurt heeft, wordt echter bepaald door de dobbelsteen, omdat het reisgezelschap hoger dan een 3 moet gooien om het bord te verlaten. Dat was een anti-climax. Is het spel dan slecht ? Nee, dan ook weer niet. Ik denk dat ik er zelfs de voorkeur aan geef boven het oude Risk. Er had echter meer in gezeten, als de details beter uitgewerkt waren. Mooi uitgevoerde middenmoot.
Opmerking:
Een aantal details in het spel zijn niet goed afgewerkt, wat ten koste
gaat van het spelplezier. Hieronder volgen een aantal van mijn
opmerkingen.
Het terugvinden van locaties op het bord valt niet mee. De wereldkaart is bij de meeste spelers wel bekend, de kaart van Midden-Aarde niet. Als je een compleet land bezit, krijg je daarvoor bonuspunten. Het is echter lastig te zien welk land je bezit, als het vol met legers staat. Het zou handig geweest zijn als de landentabel ook een kleurverwijzing had gehad. Op de opdrachtkaarten staan ook gebieden vermeld. Je moet af en toe flink zoeken voordat je het gebied hebt gevonden, waardoor de andere spelers weten om welk gebied het gaat. In de spelregels wordt over een plaats van macht gesproken zonder dat dat wordt toegelicht. Het lijkt erop dat het de gebieden zijn waar een tekening in is te vinden, met uitzondering van de forten. Het is ook niet helemaal duidelijk of je een avontuurkaart voor je leider krijgt als je hem in de troepenverplaatsing fase naar een plaats van macht brengt. (Inmiddels is het bevestigd door een medewerker van Avalon Hill dat je inderdaad een avontuurkaart krijgt.) Ook is de geldigheidsduur van enkele avontuurkaarten niet duidelijk. Zo zijn er kaarten die het voor het reisgenootschap moeilijker maken om verder te reizen. Geldt deze kaart eenmalig of geldt deze kaart totdat het verder reizen is geslaagd ? En tot slot is het een beetje een teleurstelling dat de positie van de Ring geen invloed op het spel heeft. De eigenaar van het gebied waarin de Ring zich bevindt zou daar effect van moeten hebben, hetzij voordelig, hetzij nadelig. Eventueel zou de eigenaar van het gebied ook invloed kunnen hebben op de snelheid van de verplaatsing van de Ring. Dat zou het eindspel ook interessanter maken. Toen we het spel voor de eerste keer speelden, leek het of er veel te weinig losse legers waren. We waren nog in de veronderstelling dat net als bij het oude Risk de verdeling van de speelstukken 1-5-10 was. In Lord of the Rings Risk blijkt dit 1-3-5 te zijn. Toch zouden wat extra losse legers wel handig zijn geweest. Inmiddels is er ook een uitbreiding voor het spel ontvangen. Lees een beschrijving in Spelmagazijn van deze uitbreiding. |
Strategie: Ik heb het spel nog niet voldoende gespeeld om een uitgebreide strategie aan te geven. De gebeurteniskaarten kunnen de boel behoorlijk in de war schoppen. Het is daarom ook niet verstandig je legers teveel in één gebied te concentreren. De locatie van je leiders is heel belangrijk en tevens vormen de forten strategische schakels. Het eind van het spel is het belangrijkste. Zorg dus als het even kan dat je avontuurkaarten bewaart, die de snelheid van het reisgenootschap beïnvloeden. Let op de havenverbindingen die zich op het bord bevinden. Wacht niet te lang af. In het oude Risk kan het zinvol zijn een goede verdediging op te bouwen. In Lord of the Rings Risk heb je daar niet echt tijd voor. Tevens krijgt iedereen elke beurt nieuwe legers. Je tegenstanders groeien dus gezamenlijk sneller dan jij. Er zijn opdrachtkaarten die voor een bepaalde zijde meer punten opleveren dan de andere zijde. Zorg dat je weet om welke gebieden dit gaat, zodat je er bij de beginopstelling rekening mee kunt gaan houden dat je die gebieden moet proberen te veroveren of te verdedigen.
Links:
Spellink (in een nieuw venster) voor andere recensies over Lord of the Rings Risk.
Naar overzicht van spelbeschrijvingen
![]() |
Met dank aan Hasbro voor een recensie exemplaar