Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > Lost Valley |
Spelbeschrijving
Titel:
Lost Valley
Ontwerp: Roland & Tobias Goslar Tekeningen: Harald Lieske en Felix Scheinberger Producent: Kronberger Spiele Aantal spelers: 3-4 spelers Leeftijd: vanaf 10 jaar Speelduur: 60 minuten Taal: Duits, Engels, Frans |
Lost Valley
Spelmateriaal: 1 startveld, 55 landschapskaarten, 99 ronde landplaatjes, 79 vierhoekige speelplaatjes, 20 houtblokken, 1 dobbelsteen, 1 ijsschots, 4 pionnen, 4 spelerskaarten, 4 informatiekaartjes |
het startveld bij de waterval
Introductie: Als goudzoeker probeer je aan het einde van het spel het meeste goud in je knapzak te hebben. Hiervoor moet je onbekend land ontdekken en sneller werken dan je tegenstanders, anders halen zij het begeerde goud binnen.
spelerskaarten met rugzakruimte, uitrustingruimte, karruimte en geldbuidel
Voorbereiding: Iedere speler krijgt een spelerskaart en deze wordt gevuld met 3 werktuigen, 1 voedsel, 1 houtblok en 2 whisky. De spelerspionnen worden in de winkel aan de voet van de waterval gezet. De landschapskaarten worden op achterzijde gesorteerd en geschud. De landplaatjes worden omgedraaid, zodat alleen de achterzijde te zien is. Werktuigen, voedsel en hout moeten in de rugzak worden gedaan (of in de kar als je deze hebt). Alle andere voorwerpen moeten bij de uitrusting worden opgeborgen. De goudfiches komen uiteraard in de geldbuidel. Iedere speler krijgt ook een informatiekaartje.
hout, werktuigen en voedsel moeten in de rugzak
Een spelbeurt: In een spelbeurt mag een speler eenmaal bewegen en eenmaal een activiteit uitvoeren. De volgorde hiervan mag hij zelf bepalen. Daarnaast mag hij eenmaal per beurt een whisky inzetten om een keer extra te bewegen of een extra activiteit uit te voeren.
Bewegen gaat langs de lijnen van de landtegels, van kruispunt naar kruispunt. Langs de rivier mogen twee kruispunten worden verzet, in het binnenland maar één. Langs de rivier mogen ook twee pionnen bij elkaar staan, in het binnenland maar één. Zodra een kruispunt wordt bereikt waar nog niet al het land is ontdekt, moet de beweging worden beëindigd. Nu wordt eerst (eventueel) de rivier verder ontdekt en daarna het binnenland. Als er een ruimte over blijft ter grootte van een driehoek, dan wordt een speciale driehoekstegel gelegd.
de achterzijde van een riviertegel en een landtegel
De mogelijke activiteiten staan op de informatiekaartjes. Twee activiteiten ontbreken daar helaas op: houthakken en vissen. Dit zijn twee gratis activiteiten. Je kunt houthakken als je aan een bos grenst. Je krijgt dan 1 hout voor elk van de volgende aspecten: je staat aan het bos, je staat op een houtzagerij, je hebt een bijl bij je. Je kunt dus maximaal 3 hout in één keer krijgen. Je kunt vissen als je aan water grenst. Je krijgt dan 1 voedsel voor elk van de volgende aspecten: je staat bij een vissymbool, je staat op een fuik, je hebt een hengel bij je. Ook nu kun je dus maximaal 3 voedsel in één keer krijgen.
een Duits winkelkaartje en een Engels activiteitenkaartje
De overige acties die je kunt doen zijn: riviergoud (1 of 2 goudklompjes) vinden (kost 1 voedsel) op voorwaarde dat er water is, berggoud (3 of 4 goudklompjes) vinden (kost 1 voedsel en 1 hout) op voorwaarde dat er een mijn is, een speciaal fiche vinden (kost 2 willekeurige voorwerpen), een dier schieten voor voedsel (hoger gooien dan je buurman).
een mijn, een fuik en een houtzagerij
Daarnaast kun je bouwwerken verrichten: een houtzagerij op een kruising bij een bos of een fuik op een kruising bij water. Beiden kosten een werktuig en kunnen vervolgens door iedereen worden gebruikt. Je kunt ook een kanaal graven ten koste van 1 hout, om zo riviergoud uit het binnenland te kunnen halen. Een kanaal mag nooit door de bergen heen. Tot slot kun je een mijn bouwen op een bergtegel. Dit kost maar liefst 1 voedsel, 1 werktuig en 1 hout. Reken maar dat de andere spelers nu als bijen naar de honing komen om de mijn leeg te halen.
De laatste activiteit die je kunt verrichten is winkelen. Voor het reeds verzamelde goud en soms wat hout, kun je in de winkel voorwerpen kopen, die je de rest van het spel zullen ondersteunen.
kar, paard en kano
Met de kar vergroot je je rugzak en kun je meer werktuigen, hout en voedsel meenemen. Zo kun je langer doorgaan alvorens je je weer opnieuw moet bevoorraden. Met het paard mag je een extra stap in het binnenland doen en met de kano een extra stap langs de rivier. Tevens mag je met de kano de rivier oversteken.
dynamiet, zeef
Met de kist dynamiet mag je in één keer 2 berggoudfiches uit een mijn halen en met een zeef mag je in één keer 2 riviergoudfiches nemen. Daarmee kun je gemakkelijk de wind uit de zeilen van de tegenstanders nemen.
whisky, bijl, hengel en geweer
De whisky geeft je een extra activiteit of beweging in je beurt, de bijl een extra hout bij het hakken, de hengel een extra voedsel bij het vissen en het geweer geeft je +3 op je dobbelsteenworp bij het schieten van een dier.
een mogelijke manier om tegels aan te leggen
Je moet voortdurend afwegen wat je nodig hebt om je doel te bereiken. Je zult veel heen en weer moeten reizen om aan de juiste spullen te komen.
de bron van de rivier, een extra winkel, de achterzijde van een driehoektegel
De driehoektegels bevatten allemaal zeer gunstige locaties. Het is niet gemakkelijk om een driehoeksruimte te creëren, maar het loont zeker de moeite.
Zodra de laatste riviertegel is gelegd, wordt de bron van de rivier geplaatst. Nu komt de ijsschots in het spel. Aan het einde van zijn beurt gooit iedere speler eenmaal met de dobbelsteen. Is er 5 of 6 gegooid, dan verplaatst de ijsschots zich een stap over de rivier richting de waterval. Dit symboliseert de naderende winter.
Het einde:
Wanneer de ijsschots de waterval bereikt heeft of als een speler met ten minste
10 goudfiches bij de handelspost bij de waterval aankomt en zegt dat het spel
afgelopen is, eindigt het spel direct. Degene met de meeste goudklompjes is de
winnaar. (Let op het verschil tussen goudfiches en goudklompjes.)
Waardering: Ik vind dit echt een geweldig spel. Het ontdekaspect is prachtig in het spel verwerkt. Er is een onzekerheidsfactor, maar die is zeker niet storend. Je kunt goed op de mogelijkheden inspelen. Tevens kun je elkaar lekker dwarszitten en profiteren van het werk van de andere spelers, dit uiteraard tot hun ergernis. Er zijn verschillende strategieën mogelijk om tot de overwinning te komen. Het spelmateriaal is prachtig uitgevoerd, de wachttijden vallen tijdens het spel erg mee en het spel zit niet ingewikkeld in elkaar. Topper.
Opmerking
Sandra: Het materiaal is van uitmuntende kwaliteit. Zorg voor zakjes (er zijn overigens al een paar zakjes bijgesloten), zodat je de verschillende fiches gescheiden kunt bewaren. Anders moet je aan het begin van het spel wel heel erg veel uitzoeken. Het spel is in 3 talen uitgebracht. En dat is ook in het spelmateriaal verwerkt: van alles zijn er vier exemplaren (spelerskaarten, informatiekaartjes), maar ze zijn steeds van verschillende talen voorzien. Hoewel het spel niet in het Nederlands is uitgegeven, kunnen de Nederlandse regels wel op de website van de uitgever gedownload worden.
achterzijde en voorzijde van een dierfiche, een speciaalfiche, een berggoudfiche en een riviergoudfiche
Opmerking Spelmagazijn: De eerste keer dat je het speelt weet je eigenlijk niet zo goed wat je moet doen. Je rugzak zit vol en alles wat nuttig lijkt om te doen, zou ruimte in je rugzak vereisen. Maar langzaam maar zeker ontvouwt het spel zich en komt het goed op gang. Het lijkt in eerste instantie wat onlogisch om werktuigen niet bij de uitrusting op te bergen en whisky wel. Maar zodra dat duidelijk is, is het eigenlijk geen probleem meer.
Strategie: Probeer je een eigen weg te banen, waarbij de kans dat anderen jouw goud inpikken het kleinste is. Loopt er een andere goudzoeker in de buurt, probeer dan tijd te rekken, voordat je ergens een mijn plaatst. Want elke werkplaats die je in het landschap zet (fuik, houtzagerij, goudmijn), wordt door de andere spelers gebruikt. De berggoudfiches leveren in het algemeen meer goud op voor de moeite dan de riviergoudfiches. Een aantrekkelijke strategie is dan ook om met een paard en een kist dynamiet de wildernis in te gaan. Een andere mogelijkheid is snelheid. Met een kano en een zeef ontdek je snel de hele rivier, die je het liefst zo langgerekt mogelijk laat zijn. Je kunt snel alle riviergoud verzamelen en terugkeren, voordat de andere echt gebruik van hun dynamiet kunnen maken. Zo zul je zelf moeten uitvinden wat je het beste ligt. Een kar gevuld met hout en voedsel is natuurlijk ook niet gek. Loop rustig achter de anderen aan en je krijgt vanzelf je kans. Vergeet ook niet dat de bron van de rivier 7 berggoudfiches bevat. Een aantrekkelijke positie.
Het creëren van driehoeken is gemakkelijk in de onderhoeken van het beginpunt. Als je ergens ver weg van de anderen in het binnenland bent, zorg er dan voor dat je de tegels in een stervorm legt, waarbij jij in het middelpunt staat. Dan kun je gebruik maken van de meeste tegels.
Links:
Spellink (in een nieuw venster) voor andere recensies over Lost Valley.
Naar overzicht van spelbeschrijvingen
|
Met dank aan
Kronberger Spiele voor een recensie exemplaar.