Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > Kroon

Titel (5K) Spelbeschrijvingen

MenuUpdateEmailInfo

 

Titel: Kroon
Ontwerp: 
Charles Warter
Tekeningen:

Producent:
Scientassist 
Aantal spelers: 2
Leeftijd: vanaf 6 jaar
Speelduur: enkele minuten tot een half uur
 

Kroon

Spelmateriaal:
1 speelbord van 9 bij 9 vakjes, 20 speelstukken, 1 toss-steen

Introductie: Aan het begin van het spel zijn alle stukken onbekend. Het doel is om met een ridder 1e klas de kroon van de tegenstander te slaan. Tijdens het spel mogen beide spelers alle stukken gebruiken tijdens hun zoektocht.

Voorbereiding: Het spelbord wordt neergelegd en de stukken worden er gedekt over verdeeld. Er is geen vaste beginopstelling. Er wordt bepaald wie met de lichte en wie met de donkere kroon speelt.

Een spelbeurt: Om beurten verplaatsen de spelers een van de stukken op het bord. Een stuk verplaatst zoals een koningin op het schaakbord. 

De speelstukken: Er zijn 8 verschillende stukken: ridders (in de klassen 1, 2 en 3), boeren (in de klassen 1, 2 en 3) en kronen (een donkere en een lichte). Van de kronen zijn er elk maar één, van de overige stukken zijn er elk drie.

Het slaan: Als twee stukken bij elkaar op het vakje komen worden ze bekend gemaakt. Een boer en een ridder blijven bij elkaar op het vakje staan. In het geval van 2 boeren of 2 ridders wordt er gestreden. De hoogste wint in dit geval van de laagste: de laagste gaat van het bord af. Hebben beiden dezelfde waarde, dan verdwijnen beiden van het bord. Een kroon wint van elk stuk, behalve van een ridder eerste klas. Als er twee stukken op een vakje staan en er komt een derde bij, dan vindt er altijd een strijd plaats, want er zijn òf 2 boeren en 1 ridder, òf 2 ridders en 1 boer, òf 1 boer, 1 ridder en 1 kroon.

Het einde: Zodra een kroon en een ridder eerste klas bij elkaar komen, verliest de kroon en daarmee verliest de speler wiens kroon het is, het spel.


Waardering: Het spel biedt te weinig mogelijkheden voor mij om interessant te blijven. Het is echter best een aardig spel om jonge kinderen te leren spelen. In het begin van het spel is de geluksfactor erg groot, maar naarmate er meer stukken bekend worden, wordt het steeds strategischer. Het is dus zaak voor de betere speler om de begin-fase te overleven. Het aantal stukken is vrij beperkt, dus de kans dat je al snel een kroon vindt is vrij groot. Dan is het nog een kwestie van deze kroon bij een ridder eerste klas brengen of andersom. Proberen.

Opmerking: Het spel is duidelijk niet ontworpen door een spellenontwerper, maar door iemand die af en toe eens een spel speelt en alleen bekend is met de algemeen bekende spellen. Het spel biedt voor de echte spelers te weinig mogelijkheden. In een groot aantal gevallen is het spel vrij plotseling afgelopen. Toch zitten er elementen in het spel die het de moeite waard maken om er eens naar te kijken. 

Spelmagazijnby Ronald Hoekstra - 2001

Met dank aan Scientassist voor een recensie exemplaar