Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > Kraut & Rüben

   Spelbeschrijving

Titel: Kraut & Rüben
Ontwerp: Gerd Fenchel
Tekeningen: Grafik Studio Krüger
Producent: Kosmos
Aantal spelers: 3 tot 5 spelers
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Speelduur: 20-30 minuten
Taal: Duits

Kraut & Rüben

Spelmateriaal:
6 volkstuintjes, 90 kaartjes met gewassen, slakken en mollen, 12 opdrachtenkaarten en 1 bokaal.

 

Introductie: De spelers hebben allemaal een volkstuintje en proberen de beste oogst te behalen. Behalve door groenten te planten in je eigen tuin, kan het ook handig zijn om te proberen om de tuintjes van de tegenstanders te ruïneren.

 


Voorbereiding: De benodigde volkstuintjes worden in het midden geplaatst. Het is er altijd één meer dan het aantal spelers. Elke speler krijgt 1 mol en de rest van de kaartjes wordt dicht gedraaid. Elke speler krijgt een geheime opdrachtenkaart.

 

enkele gewassen


Een spelbeurt: Om beurten pakken de spelers een gewassenkaartje en plaatsen dat in een tuin naar keuze. Dit gaat net zo lang door totdat alle tuintjes volgeplant zijn. Is dat alles? Nee, gelukkig niet. Eenmaal in het spel mag een speler aan het eind van zijn beurt een van de tuintjes aanwijzen als de zijne. Dit wordt het tuintje waarmee hij punten hoopt te scoren. De andere spelers mogen echter nog steeds blijven planten in dit tuintje, maar mogen het niet helemaal volplanten.

 

 

een opdrachtkaart (hoofdgewas tomaten)

 

De opdrachtenkaarten geven aan wat elk gewas waard is en wel op een heel speciale manier. Elke speler heeft namelijk een hoofdgewas en afhankelijk van het aantal exemplaren van dit gewas, wordt de waarde van de andere gewassen bepaald. Het hoogste scoor je als je precies 2 exemplaren van je hoofdgewas hebt. Als je meer of minder hebt, dan neem de waarde af. Iedere speler heeft ook een gewas op zijn opdrachtenkaart staan, dat hij absoluut niet in zijn tuintje wil hebben, want dat levert strafpunten op. Tot slot zijn er nog de paardebloemen, die niets waard zijn en dus waardevolle grond bezetten en de klavertjes, die nog een klein beetje geluk brengen.

Eenmaal per spel kan een speler in plaats van een gewas ook zijn eigen mol inzetten in een van de tuintjes. Met dit gemene wapen kan hij een van de aanwezige gewassen kapot maken. Verder zitten tussen de gewassen ook slakken. Als je een slak trekt, dan plaats je dit op een reeds geplant gewas, dat daardoor waardeloos wordt. De slak levert je uiteindelijk zelfs strafpunten op.

 

een paardebloem, mol en slak


Het einde: Je mag net zolang meedoen tot je een tuintje hebt dat helemaal vol staat. Het laatste gewas in een tuintje moet altijd door de eigenaar worden geplant. Zodra dit is gebeurd, speelt deze speler tot aan het einde niet meer mee. Er mag niets meer aan het tuintje worden veranderd en je kunt ook niets meer veranderen aan de tuintjes van anderen. Als alle tuintjes klaar zijn is het tijd om de eindscore op te maken. Wie uiteindelijk de hoogste score haalt, wint het spel.

 



Waardering: Het spel oogt erg simpel. De regels zijn het ook, maar het spelverloop blijkt erg aardig te zijn, zelfs met 2 spelers (waarvoor een aparte variant is vermeld). Het spelmateriaal is degelijk en duidelijk uitgevoerd. Het laat eigenlijk niets te wensen over. De indeling van de doos is echter niet erg handig om alles in op te bergen. Het is een luchtig spel, waarbij je toch goed moet opletten en de voor- en nadelen van bepaalde gewassen goed moet afwegen. Het spel is geschikt als familiespel, maar zeker ook als tussendoortje op een spellenavond. Het duurt slechts een klein half uurtje. Aanrader !

 


Opmerking Enrico: Hoewel op de doos is aangegeven dat het spel voor 3 tot 5 spelers is, is het ook mogelijk om Kraut & Rüben met 2 spelers te spelen. In dit geval wordt er met 5 tuintjes gespeeld en moet iedere speler in de loop van het spel 2 tuintjes kiezen. Je hebt echter maar één opdrachtkaart voor beide tuintjes.

De bokaal wordt volgens de spelregels in het normale spel niet gebruikt. Toch kun je de regel toevoegen dat de speler die als eerste een tuintje gekozen heeft de beker krijgt. Bij de puntentelling aan het einde van het spel levert deze beker 3 bonuspunten op.

 


Strategie: Het is aan te raden om niet te snel voor een tuintje te kiezen. Je tegenstanders hebben dan nog alle gelegenheid om je tuintje in een oerwoud om te toveren.

Hoewel het interessant is om je favoriete groenten in je tuintje te planten, is het vaak verstandig om je voorkeuren niet te duidelijk te laten zien. Je tegenstanders weten dan niet welke groenten ze weg moeten halen of er juist in moeten planten.

 

Links:

Naar overzicht van spelbeschrijvingen

Naar boven / Naar menu

 

by Ronald Hoekstra - 2007

Met dank aan Enrico voor het bijwerken van de pagina en de afbeeldingen