Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > Kablamo |
Spelbeschrijving
Titel: Kablamo Ontwerp: Christoffer Krämer en Jesper Moberg Tekeningen: Producent: Gigantoskop Aantal spelers: 2-5 spelers Leeftijd: vanaf 12 jaar Speelduur: 15-45 minuten Taal: Engels |
Kablamo
Spelmateriaal: 5 revolver borden, 20 direct werkende kogels (geel), 67 actiekogels (wit), 13 snelle kogels (rood), 1 munitiezak |
Geschreven door Jeroen Stap
Introductie: Het is het jaar 1918 en als lid van de Russische adel is het leven na de revolutie geen pretje. De Bolsjewieken hebben je land en bezittingen geconfisqueerd, je wordt een vijand van de staat beschouwd met alle risico's van dien. Toch zijn er een paar lichtpuntjes in deze donkere tijden: Je lotgenoten zijn eindelijk bereid om je nieuwe versie van het Russisch Roulette te spelen. Het doel daarvan is tamelijk simpel: blijf zo lang mogelijk in leven.
de huls waarin de kogel zit
Voorbereiding:
Elke speler krijgt een revolver voor zich. Dit bestaat uit een draaibare
cilinder met daarop 6 kamers voor kogels. De bovenste kamer bevat de kogel bij
de slagpin die afgevuurd zal worden, links daarvan is de 'Safe position', op
deze plek mag je alleen zelf kogels plaatsen. Alle kogels worden in de zak
gedaan en geschud. Elke speler start met 8 kogels, bekijkt deze en plaatst 6
ervan dicht in zijn revolver, de andere 2 zijn reservekogels en legt hij dicht
voor zich neer. Als een kogel eenmaal in een revolver is geplaatst, mag deze
niet meer worden bekeken.
een revolver
Een spelbeurt:
Elke ronde bestaat uit 6 fases:
Draaien: elke speler draait zijn cilinder 1 stap naar rechts zodat de kogel uit de 'safe position' nu bij de slagpin ligt.
Bekend maken: de kogels bij de slagpin worden opengedraaid. Deze kogels zijn nu actief en mogen niet meer beïnvloed worden.
Uitvoeren: Op volgorde van de getallen op de kogels worden de gevolgen uitgevoerd.
Herhalen: sommige kogels hebben het effect dat nog een keer geschoten moet worden, dat wordt nu gedaan.
Bijpakken: voor elke lege plek in de cilinder krijgen de spelers extra kogels uit de zak die ze aan hun reservekogels toevoegen.
Vullen: elke speler vult nu de lege plekken in zijn cilinders met kogels uit
zijn reserve.
Witte Kogels
Het spel kent 3 soorten kogels: gele, witte en rode, aan de achterkant zien ze
er allemaal hetzelfde uit. Witte kogels zijn de meest voorkomende kogels waarvan
de werking bekend wordt bij het opendraaien van de kogels. Elke kogel heeft een
tekst waarop staat wat deze kogel doet. Zo kun je daarmee bijvoorbeeld kogels
van verschillende revolvers van plaats laten verwisselen, een revolver een keer
laten weigeren, of juist 2 keer laten afgaan, etc. Met de kogels probeer je dus
te bereiken dat de echte kogels bij de tegenspelers komen en dat je zelf in
leven blijft. Bij al deze effecten geldt dat je niets mag veranderen aan de
"safe position' van de revolvers van tegenspelers. Na het uitvoeren van het
effect van de kogel verdwijnt deze uit het spel.
enkele witte kogels
Gele Kogels
Zodra een gele kogel wordt opengedraaid wordt het effect direct toegepast. Dit
zijn slechts 2 mogelijkheden: "Kablamo" betekent dat het een echte kogel was en
je bent dus dood: je hebt verloren. Bij een "Click" is er niks aan de hand en
kun je gewoon verder spelen. De gele kogels gaan na gebruik altijd terug in de
zak.
de mogelijke gele kogels
Rode Kogels
Deze kogels hebben een bijzondere functie, aangezien je ze ook rechtstreeks
vanuit je reserve mag spelen en zodoende een speelronde kunt onderbreken. Nadeel
van het direct uit de reserve spelen is dat je er dan geen nieuwe voor mag
pakken uit de voorraad. Je mag ze echter ook gewoon in de cilinder stoppen, dan
werken ze als een normale kogel. Eenmaal gebruikt verdwijnen deze kogels uit het
spel.
enkele rode kogels
Varianten: de spelregels geven een paar varianten aan:
Het einde: Het spel gaat net zolang door totdat er nog maar 1 overlevende is. Er kunnen ook situaties voor kunnen komen waarbij alle spelers het loodje leggen, in dat geval wint niemand.
Waardering: In dit vermakelijke spel komt het aan op goed denk- en blufwerk, alsmede een portie geluk. Je moet continu in de gaten houden welke kogels er allemaal verplaatst worden, waarbij je eigenlijk alleen maar van je eigen kogels zeker weet wat ze doen. Het valt echter niet mee om na een paar wijzigingen nog te weten welke kogel waar is gebleven. Soms moet je dus vooral afgaan op de reacties van je tegenspelers, hoewel dat bedrieglijk kan blijken. Een heel origineel spel, dat elke keer als het op tafel komt voor verrassende situaties zorgt. Leuk.
Opmerking Jeroen: Enkele pluspunten:
origineel, leuk geheugenspel, prettige speelduur. Minpunten zijn dat geluk kan
een grote rol spelen en je kan er hoofdpijn van krijgen.
Opmerking Spelmagazijn: Het thema zal wellicht bij sommige mensen afkeuring oproepen, maar als spel is het ter afwisseling zeer vermakelijk. Door de chaos heb je het soms niet helemaal in de hand, maar het gaat vooral op het speelplezier. Het spel is het leukste met een grote bezetting.
Strategie:
Het is belangrijk te weten welke actiekogels er allemaal zijn. Onthoud goed wat
er in je revolver zit en maak daar gebruik van. Vergeet niet op de juiste
momenten je rode kogels in te zetten.
Links:
Spellink (in een nieuw venster) voor andere recensies over Kablamo.
Naar overzicht van spelbeschrijvingen
by Ronald Hoekstra - 2006 |
Met dank aan Jeroen voor de beschrijving en de afbeeldingen
Met dank aan Sandra voor het bijwerken van de pagina