Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > Jagen, troeven en slagen |
Spelbeschrijving
Titel: Jagen, troeven en slagen Ontwerp: Günter Burkhardt Tekeningen: Producent: Phalanx Games Aantal spelers: 3-4 spelers Leeftijd: vanaf 8 jaar Speelduur: 30 minuten Taal: Nederlands |
Jagen, troeven en slagen
Spelmateriaal: 48 speelkaarten in 4 kleuren, 4 troefkaarten |
Geschreven door Jeroen Stap
Introductie: Zoals de titel al aangeeft is dit een slagenspel. De spelers proberen zoveel mogelijk punten te verzamelen.
Voorbereiding:
Bij 3 spelers worden de speelkaarten met waardes 1, 6 en 12 uit de stapel
gehaald. Schud de stapel en elke speler krijgt 12 kaarten. De 4 troefkaarten
worden ook geschud en als overlappende stapel open neergelegd. De bovenste kaart
is de troefkleur voor de eerste ronde, de tweede kaart voor de tweede ronde,
etc.
de troe
fkaarten
Een spelbeurt:
Het spel wordt gespeeld in 4 rondes, waarbij telkens 12 slagen verdeeld worden
onder de spelers. De startspeler komt uit met een kaart, de andere spelers
moeten kleur bekennen. Kunnen ze geen kleur bekennen, dan mag worden ingetroefd.
De slag gaat naar de speler die de hoogste kaart heeft gespeeld, indien er
troefkaarten zijn gespeeld, dan gaat de slag naar de speler van de hoogste
troefkaart. Groot verschil met de meeste slagenspellen is dat elke speler
tijdens de eerste 3 rondes een maximum aantal slagen mag halen. Bij 3 spelers
mag elke speler 4 slagen halen, bij 4 spelers slechts 3 slagen. Een speler die
al zijn slagen al heeft gehaald speelt nog gewoon mee, maar zijn kaarten hebben
per definitie de laagste waarde. Als een ronde is uitgespeeld telt elke speler
het aantal sporen op de verzamelde kaarten en het aantal kleuren van zijn
kaarten. De score van die ronde is het aantal kleuren vermenigvuldigt met het
aantal sporen. Sporen staan alleen op de kaarten 5 tot en met 9. Hierdoor kun je
met hoge kaarten dus wel makkelijk een slag slaan, maar is het nog maar de vraag
of je daar punten mee wint.
De 4e en laatste ronde geldt de regel van het maximum aantal slagen niet meer, en wordt ook niet gespeeld om zoveel mogelijk sporen te verzamelen. In plaats daarvan proberen de spelers nu zoveel mogelijk slagen te halen waarbij de verschillende dieren verschillende aantallen punten opleveren. Elke wolf 1 punt, moeflon 2 punten, wilde zwijnen 3 punten en beren 4 punten. De score van de vierde ronde is gewoon de optelling van deze punten.
de 4 diersoorten
Het einde:
Na de vierde ronde worden de punten van alle rondes bij elkaar opgeteld. De
speler met de meeste punten wint het spel.
Waardering: De belangrijkste onderscheidende eigenschap van dit spel is natuurlijk het vaste aantal slagen dat je doorgaans haalt en de puntentelling. Hierdoor is het niet klakkeloos een kwestie van hoge kaarten spelen voor de waardevolle slagen. Jagen is daarmee een leuk kaartspel met een originele twist. Met de niet al te lange speelduur een prettig spelletje voor tussendoor. Tussendoortje.
Opmerking Jeroen: Kaartspelletjes
waarbij het draait om slagen halen, we kennen er al heel veel. Ze lijken in
grote lijnen vaak sterk op elkaar en het zijn dan de kleine verschillen die voor
een nieuwe spelbeleving zorgen. Zo ook bij Jagen. De kaarten zijn van stevige
kwaliteit en ook het doosje is van stevig karton met een praktische vakverdeling
zodat de kaarten niet los door de doos zwerven. Enige vraag die je kunt stellen
is of de wereld wel zit te wachten op nogmaals een slagenspel, maar die keus mag
ieder voor zichzelf maken.
Enkele pluspunten: degelijk materiaal, prima tussendoortje, leuke twist. Een minpunt is dat het gewoon weer een slagenspel is.
Opmerking Spelmagazijn: Een leuk element in het spel is dat je de volgende ronde speelt met de kaarten die je in de voorgaande ronde hebt verzameld. Aan de ene kant wil je dus veel punten verzamelen, aan de andere kant wil je juist goede kaarten hebben voor de volgende ronde. Diegenen die goed opletten weten nu ook met welke kaarten de andere spelers de volgende ronde spelen. De laatste ronde van het spel heeft een ander doel dan de eerste drie. In de derde ronde moet je daar dus al rekening mee houden. In de eerste drie rondes verzamel je vooral sporen, in de vierde ronde verzamel je dieren. Daar maak je de jacht dus als het ware af.
Strategie:
Je moet goed opletten om zoveel mogelijk verschillende kleuren te pakken, en
daarbij ook nog eens veel sporen en dat alles met maar 3 of 4 slagen. Een
handige tactiek kan zijn om te proberen zo laat mogelijk je slagen te pakken,
omdat veel spelers geneigd zijn de waardevolste kaarten te bewaren tot het
einde. Als alle spelers die tactiek volgen gaat dat natuurlijk ook weer niet
goed.
Links:
Spellink (in een nieuw venster) voor andere recensies over Jagen, troeven en slagen.
Naar overzicht van spelbeschrijvingen
by Ronald Hoekstra - 2006 |
Met dank aan Phalanx Games voor
een recensie exemplaar
Met dank aan Jeroen voor de beschrijving en de afbeeldingen
Met dank aan Sandra voor het bijwerken van de pagina