Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > In de Ban van de Ring Familiespel

Titel (5K) Spelbeschrijving

Titel: In de Ban van de Ring Familiespel
Ontwerp:
Reiner Knizia
Tekeningen:
 Ingrid en Dieter Schubert
Producent: 
999 Games / Kosmos
Aantal spelers: 
2 tot 5
Leeftijd: vanaf 6 jaar
Speelduur: 
15 tot 30 minuten
Taal: Nederlands / Duits
 

In de Ban van de Ring Familiespel

(43K)

Spelmateriaal:
1 speelbord, 5 hobbitkaarten, 5 speelfiguren, 1 dobbelsteen (genummerd van 2 t/m 5 en een nazgűl-symbool), 1 palantír (knikker), 3 donkere torens, 3 nazgűl, 22 ronde figurenfiches met gele rand (dit zijn zowel vrienden als vijanden),7 ronde figurenfiches met zwarte rand (dit zijn vijanden), 1 groot rond sauron-figurenfiche, 42 rode blokjes, 1 ringschijf.

Geschreven door: Sandra Pellegrom

Introductie: Midden-aarde wordt bedreigd door de Duistere Heerser Sauron en 5 dappere ringdragende hobbits gaan proberen om Sauron te verslaan. Ze gaan op weg vanuit hun knusse hobbithol richting de Doemberg. Hierbij kunnen ze geholpen worden door vrienden en vertraagd worden door vijanden. Het doel van dit spel is om Sauron te verslaan. De hobbit die als eerste Sauron verslaat, heeft het spel gewonnen.

(17K)

de vijf hobbits

Voorbereiding: Er zijn 2 varianten binnen dit spel mogelijk: een spel voor beginners en een voor gevorderden. Afhankelijk van deze keuze, wordt het spelbord opgebouwd. Het spelbord wordt uitgeklapt en de drie donkere torens worden op hun plaats gezet (een beetje extra druk doet hierbij wonderen). De deuren van de torens worden zo neergezet, dat deze op een vakje zonder torens uitkomen. Sauron wordt met de 3 nazgűl en 9 rode blokjes op de Doemberg gelegd.

Op de zwarte poort en Shelobs leger worden 2 ronde figurenfiches gelegd met een zwarte rand, namelijk de tovernaar-koning (met 7 rode blokjes) en Shelob (met 6 rode blokjes). De resterende zwarte figurenfiches worden geschud en op zijn kop op een stapel op tafel gelegd. Op Demsterwold, Amon Hen en Isengard worden 3 figurenfiches gelegd. Deze hebben een gele rand, maar zijn grijs daarbinnen (vijanden). Op elk fiche staat aangegeven hoeveel rode blokjes erop gelegd moeten worden. Op de Hoge pas, Moria en grafheuvels worden 3 willekeurige gele figurenfiches (vrienden) gelegd.

(7K)(9K)(9K)(8K)

drie  vijanden en een vriend (Boombaard)
(N.B. de schijf van Sauron is in het spel een stuk groter dan de andere schijven)

Daarna worden alle figurenfiches met gele rand geschud en op een stapel naast het bord gelegd (de ruggen zijn net iets lichter groen dan de ‘echte’ vijanden-fiches). Iedere speler kiest een kleur en krijgt de bijbehorende hobbitkaart en speelfiguur (de hobbit). De hobbits komen in Hobbitstee/Balingshoek te staan.

(20K)

de hobbitkaarten en hun speelfiguren

De resterende rode blokjes, de dobbelsteen en de ringschijf komen naast het bord te liggen.

(7K)

de ringschijf

Bij het spel voor gevorderden wordt ook de palantír in het daarvoor bestemde vakje op het spelbord gelegd. De jongste speler begint het spel.

Een spelbeurt

Opmerking: bij het spel voor beginners zijn de donkere torens decoratie. Daar gebeurt verder niets mee.

De beurt begint met het gooien van de dobbelsteen. Deze heeft de cijfers 2 tot en met 5 en één nazgűl op zijn zijden staan. Wanneer je een nazgűl gooit, moet je een nazgűl op het bord verplaatsen naar een andere lokatie (gebied). Degene die langs dit gebied wil komen, moet eerst de nazgűl verslaan. Is de nazgűl verplaatst, dan moet er nog een keer gegooid worden. Ook hier geldt weer: bij het gooien van een nazgűl, moet een nazgűl verplaatst worden. Dit mag dezelfde nazgűl zijn. Er mogen meerdere nazgűl in hetzelfde gebied staan.

(17K)

een stukje van het spelbord met diverse locaties

Het gooien en verplaatsen herhaalt zich, totdat er een cijfer gegooid wordt. De hobbit kan nu verplaatst worden: het maximale aantal stappen is het aantal ogen van de worp. Je kunt bij het verplaatsen alle kanten op, zolang de sporen op het bord gevolgd worden. Het verplaatsen van de hobbit is niet verplicht. Wanneer je naast een gebied staat (je staat dan op een groot vak) waar een nazgűl op staat, mag je je niet verplaatsen (verroer je niet en hou je adem in!). Er mogen meerdere hobbits op hetzelfde vak staan.

Als je eindigt in een groot vak naast een gebied (door je hobbit al dan niet te verplaatsen), kun je kiezen om de vriend of vijand in dat gebied te ontmoeten. Je draait dan aan de pijl op de ringschijf. In alle gevallen geldt dat wanneer je Sauron’s oog draait, je beurt voorbij is. De volgende mag met de dobbelsteen gooien.

Is er in het gebied een nazgűl aanwezig, dan moet je eerst het ene rode blokje met de nazgűl draaien. Je moet deze dan terugzetten op de Doemberg. Draai je 2 of 3 rode blokjes, dan mag je nog een keer draaien. Eerst moeten altijd alle nazgűl uit een gebied weg zijn, voordat je met de vijand mag vechten of je vriend kunt begroeten. Nazgűl die van het Sauronfiche afgespeeld worden, verdwijnen uit het spel.

Om een vijand te verslaan, moet je eerst alle rode blokjes van die vijand wegspelen. De draaischijf geeft aan hoeveel blokjes er weggenomen mogen worden. Bij een vriend hoef je alleen maar een vlak te draaien waar blokjes op staan. Is dit gelukt, dan mag je het fiche van het gebied halen en bij jezelf neerleggen. Je hobbit wordt verplaatst naar het grote vlak aan de andere kant van het gebied. Op het gebied wordt een nieuw fiche gelegd met een lichte of een donkere achterkant (afhankelijk van het gebied). Is er geen fiche meer voor het betreffende gebied omdat de stapel op is, dan wordt een fiche van de andere stapel gepakt. Je beurt is voorbij en de volgende mag met de dobbelsteen gooien.

Extra regels:

Wanneer je het spel met de spelregels voor gevorderden speelt, gelden nog extra regels. Het spel wordt in principe gespeeld, zoals hierboven beschreven.

Kom je echter op een vak met een toren erop, dan neemt een van je medespelers de palantír in de hand. Je wijst een hand aan. Zit de palantír er niet in, dan mag je gewoon gaan dobbelen voor je beurt. Kies je de palantír, dan wordt je hobbit op de donkere toren gezet die bij het pad hoort. Je kunt de volgende beurt ontsnappen door bij het dobbelen geen nazgűl te gooien. Er kunnen meerdere hobbits in 1 toren staan. Dit past niet echt, dus dan zullen ze naast de toren gezet moeten worden.

(6K)

gevangen hobbit

Verder kunnen de vriendenfiches je op diverse plaatsen in het spel te hulp komen.
- Na het dobbelen kun je een vriendenfiche inleveren om nog een keer te mogen dobbelen.
- Wanneer je Sauron’s oog draait, mag je toch gewoon verder met je beurt door een vriendenfiche in te leveren
- Als je de palantír kiest, mag je toch verder spelen als je een vriendenfiche inlevert.

Het einde

Het spel is afgelopen als het laatste rode blokje van Sauron afgespeeld wordt. De hobbit die dit doet, is de winnaar van dit spel.


Waardering: Het spelmateriaal is, zoals we van 999 Games gewend zijn, erg goed verzorgd. De verschillende kaarten en fiches zijn zo stevig, dat het ook geen probleem is om met een kind van 5 of 6 dit spel te spelen. Een nadeel is wel, dat het opzetten van het speelbord best een hoop werk is. Hierop zitten de kinderen waarschijnlijk niet echt te wachten.

Nadat het spel is opgezet, is het wel erg leuk om te spelen met kinderen. Met alleen volwassenen niet, omdat zij snel op dit spel uitgekeken zullen zijn. En dat is dan ook meteen de kracht van deze familie-uitgave van het In de Ban van de Ring bordspel: het is goed en leuk om te spelen met kinderen (die helemaal dol zijn op de palantír). Leuk.

(3K)

Opmerking Sandra: Hoewel het spel niet het boek volgt (tenslotte werk je elkaar tegen i.p.v. dat je met elkaar samen werkt), valt hier met enige fantasie wel een mouw aan te passen. Door de afleiding van een nazgűl door de ene hobbit, kan een andere hobbit Sauron verslaan. En als je de voorgestelde puntentelling hanteert die op de laatste pagina van de spelregels staan (1 punt per fiche + 1 punt per overwonnen nazgűl (wel even op een papiertje bijhouden) + 5 punten voor Sauron), dan is niet automatisch de overwinnaar van Sauron ook de winnaar van het spel.

(3K)

Strategie: Bij het spel voor beginners is niet echt sprake van een strategie. Je moet gewoon proberen niet te laat bij Sauron te zijn. Een echt spel om te spelen met jonge kinderen.

Bij het spel voor gevorderden is zeker sprake van een mogelijke strategie: zorg dat je altijd een vriend achter de hand houdt voor de laatste strijd met Sauron. Zet deze vriend dan ook pas in (en beslist niet eerder!) wanneer het mogelijk is om te winnen, maar je helaas net Sauron’s oog draait.

Wordt er gewerkt met de extra puntentelling, dan is het zaak om ook de andere spelers goed in de gaten te houden: het is namelijk best interessant om alleen maar fiches te verzamelen en nazgűl te verslaan in plaats van op Sauron af te stormen.

(3K)

 Links:

Naar overzicht van spelbeschrijvingen

 

Spelmagazijnby Ronald Hoekstra - 2003

Met dank aan 999Games voor een recensie exemplaar
Met dank aan Sandra voor de beschrijving en de foto's