Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > Ice Cream |
Spelbeschrijving
Titel: Ice
Cream
Ontwerp: Joe M. Huber Tekeningen: Paul Herbert Producent: Face2Face Games Aantal spelers: 3 tot 5 spelers Leeftijd: vanaf 6 jaar Speelduur: 30 minuten Taal: Engels, Nederlands, Japans |
Ice Cream
Spelmateriaal: 30 roomijskaarten, 30 ijsbolletjeskaarten, 12 ijshoorntjeskaarten, puntenfiches |
preview
Introductie: De spelers maken ijsjes en proberen daarvan zoveel mogelijk te verkopen. Wie dat het beste doet over vier speeldagen, wint het spel.
Voorbereiding: De kaarten worden per soort op een stapel gelegd. Afhankelijk van het aantal spelers worden een aantal ijsbolletjeskaarten uit het spel gehaald. De ijshoorntjes worden op een stapel midden op tafel gelegd. De roomijskaarten worden geschud en iedere speler krijgt er één kaart van. Deze wordt open neergelegd.
achterkanten van ijsbolletje, roomijs en ijshoorntje kaarten
Een spelbeurt: Het spel wordt gespeeld over vier "dagen". Elke dag heeft vier fasen: 1) Levering roomijs, 2) IJsjes samenstellen, 3) Klanten bedienen, 4) Puntentelling.
1) Levering roomijs
Iedere speler krijgt een nieuwe roomijskaart. Deze wordt gesloten naast de andere roomijskaart(en) gelegd. De eerste kaart mag geweigerd worden en vervangen door een andere.
alle smaken ijsbolletjes en bijbehorend roomijs
2) IJsjes samenstellen
Om beurten trekken de spelers een ijsbolletje van de stapel en leggen deze op een ijshoorntje midden op tafel. Dit mag op een reeds aanwezig ijshoorntje of op een nieuwe. Een ijshoorntje mag maximaal vier ijsbolletjes bevatten.
twee samengestelde hoorntjes
3) Klanten bedienen
Alle spelers maken nu hun roomijskaart bekend die ze in fase 1 hebben gekregen. Om beurten mogen de spelers nu een klant bedienen. Je kunt een klant bedienen als je van alle smaken ijs op een hoorntje een roomijskaart in bezit hebt. Je pakt het hoorntje dan uit het midden en legt de ijsbolletjes op de bijbehorende roomijskaarten die voor je liggen.
Als je geen klant op deze manier kunt bedienen, dan kun je een nieuwe roomijskaart pakken of een ijsje leveren dat slechts één afwijkende smaak heeft. De ijsbolletjes van deze smaak worden dan afgelegd en de andere ijsbolletjes worden op je roomijskaarten gelegd.
Als alle ijsjes geleverd zijn of als een speler niets meer kan doen dan wordt fase 4 uitgevoerd.
4) Puntentelling
Alle geleverde bolletjes ijs leveren een punt op. De daarbij gebruikte roomijskaarten moeten worden ingeleverd. Als je nu nog dubbele roomijskaarten hebt, moet je deze ook inleveren. Deze leveren ook nog een punt op. De punten worden bijgehouden met fiches of op een stuk papier.
De speler met de minste punten wordt de nieuwe startspeler voor de volgende dag.
Het einde:
Het spel eindigt na vier dagen. De speler met de meeste punten wint. In het
geval van een gelijke stand geven de roomijskaarten de doorslag.
Waardering:
Het spel zal in Essen 2004 beschikbaar zijn.
Opmerking Spelmagazijn: Je herkent in het spel misschien wat elementen van Mamma Mia en Coloretto.
De Nederlandse vertaling is gemaakt door Lody en Caroline in samenwerking met Spelmagazijn.
Links:
Naar overzicht van spelbeschrijvingen
|