Je wordt automatisch doorgeschakeld naar de pagina op de nieuwe website Spelmagazijn.com. Mocht dat niet het geval zijn, klik dan op de onderstaande link.
Ga naar Spelmagazijn.com
Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > Genius / Einfach Genial |
Spelbeschrijving
Titel: Genius / Einfach Genial Ontwerp: Reiner Knizia Tekeningen: Producent: 999Games / Kosmos Aantal spelers: 1-4 spelers Leeftijd: vanaf 8 jaar Speelduur: 30 minuten Taal: Nederlands / Duits |
Genius / Einfach Genial
Spelmateriaal: 1 speelbord, 120 speelstenen, 1 zakje, 4 plankjes, 4 scoreborden, 24 waarderingsstenen, 120 speelstukken: alle dubbele kleuren 5 keer, de overige combinaties elk 6 keer |
Geschreven door Jeroen Stap
Introductie: Door het plaatsen van stenen aangrenzend aan stenen van dezelfde kleuren verdien je punten. De punten worden per speler voor elke kleur afzonderlijk bijgehouden. Doel is om zo hoog mogelijk te eindigen in de kleur waar je de minste punten mee hebt behaald. NB: de kleuren hebben elk een uniek symbool, overal waar je in deze beschrijving kleur leest kun je dit ook lezen als symbool en omgekeerd.
op zijn scorebord houdt elke speler voor alle kleuren de punten bij
Voorbereiding:
Leg het bord op tafel, elke speler krijgt een plankje met 6 speelstukken, een
scorebord en 6 scoreblokjes. De overige speelstukken gaan in de zak De
scoreblokjes worden op veld 0 van de overeenkomstige kleuren op het scorebord
geplaatst. Op het speelbord zijn de buitenste randen in een andere kleur grijs
uitgevoerd; bij 4 spelers wordt het volledige bord benut, bij 3 spelers doet de
buitenste ring niet mee, en bij 2 spelers geldt alleen het middenvlak. Tevens
zijn al een paar velden voorzien van symbolen.
het spelbord
Een spelbeurt:
In zijn beurt legt een speler een speelstuk vanaf zijn plankje op het bord, telt
de verkregen punten bij, en vult vervolgens zijn hand weer aan tot 6
speelstukken. De allereerste ronde zijn de spelers verplicht aan te leggen aan
een voorgedrukt symbool waar nog geen ander speelstuk ligt, in latere rondes mag
overal op het bord worden geplaatst.
Speelstukken
De speelstukken bestaan uit 2 aaneengesloten zeshoeken met op elke zeshoek een
kleur. Er zijn in totaal 6 kleuren en alle combinaties van de kleuren komen
voor, ook speelstukken met 2 keer dezelfde kleur. In totaal zijn er dus 21
verschillende soorten speelstukken, de speelstukken met 2 keer dezelfde kleur
komen net iets minder vaak voor. Een speelstuk moet zodanig op het bord
geplaatst worden dat de zeshoekjes binnen het voorgedrukte raster vallen. Ze
mogen nooit buiten het speelveld uitsteken, en ook niet over de voorgedrukte
symbolen geplaatst worden.
Punten
Je scoort punten door een speelstuk zodanig aan te leggen dat de nieuw
geplaatste zeshoekjes grenzen aan reeds eerder geplaatste zeshoeken van elke
kleur. Vanuit elk zeshoekje van je geplaatste speelstuk tel je alle zeshoekjes
in diezelfde kleur die aaneengesloten op de 5 denkbeeldige vrije lijnen liggen.
De punten worden per kleur bijgehouden, en de scoresteen op het scorebord wordt
dat aantal vakjes vooruit gezet. Komt een speler daarbij met een kleur op 18
punten uit (overschot gaat verloren), dan moet hij direct nog een speelstuk
plaatsen.
De linker afbeelding toont langs welke lijnen gekeken wordt naar zeshoeken
in dezelfde kleur.
De rechter afbeelding toont een voorbeeld: het geelomlijnde stuk wordt geplaatst, van rood liggen er al 2 zeshoeken op 1 lijn, van blauw reeds 4 op 2 lijnen. De speler krijgt dus 2 rode punten en 4 blauwe punten. |
Aanvullen
Aan het einde van de beurt vult de speler zijn hand weer aan tot 6 speelstukken. Gewoonlijk zal dit 1 speelstuk zijn, af en toe meer als er zojuist een kleur op 18 punten is gekomen en er een extra speelstuk is geplaatst. Het is ook mogelijk om alle speelstukken in de hand om te ruilen, maar dit mag alleen als de speler geen enkel speelstuk in handen heeft met daarop de kleur waarin hij het minste aantal punten heeft. Om dat te bewijzen moet de speler zijn speelstukken dan laten zien aan de medespelers. Vervolgens pakt hij dan eerst 6 nieuwe speelstukken, en gooit dan zijn oude speelstukken terug in de zak.
Varianten
In de regels wordt melding gemaakt van een paar varianten. De eerste variant is het solitair spel, waarbij je probeer zelf telkens stukken aan te leggen en daarmee zo hoog mogelijk te scoren. Dit klinkt makkelijker dan het is, mede omdat je nu 2 scoreborden in elkaars verlengde legt. Bereik je op een kleur 18 punten, wordt het scoreblokje op het 2e scorebord op het startvak gelegd, het overschot gaat verloren. Als solitairspel is dit een echte uitdaging! De tweede variant is het spel voor teams waarbij met diezelfde verlengde scoreborden wordt gewerkt, maar dan wordt gespeeld in 2 teams van elk 2 spelers. Als de spelers om en om gaan zitten zou je het spel dan volgens mij zelfs met 6 spelers kunnen doen.
Het einde:
Het spel eindigt zodra er op het actieve speelbord geen enkel speelstuk meer
bijgeplaatst kan worden. Elke speler kijkt hoeveel punten hij heeft gescoord op
de kleur waarin hij het minste punten heeft. De speler die hier het hoogste
aantal heeft gehaald wint het spel. Bij gelijke scores wordt naar de punten van
de daaropvolgende kleuren gekeken.
Waardering:
De Duitse titel zegt het al: Einfach Genial. Een spel met zeer eenvoudige
spelregels, maar toch een flinke uitdaging. Speltechnisch vind ik het een zeer
goed spel. De meeste abstracte spellen zijn
eigenlijk alleen geschikt voor 2 spelers, maar dit is een van de weinige die ik
ken die ook leuk is om te spelen met 3 en 4 spelers. Prima.
Opmerking Jeroen:
Het materiaal is keurig verzorgd: degelijk karton voor de bordjes, houten
blokjes om de punten bij te houden. De symbolen op de speelstukken liggen in een
verzonken deel van de speelstukken, zodat de verf er niet snel af zal slijten.
Als liefhebber van een leuk thema in een spel is dat eigenlijk het enige wat ik
mis, maar dat is in elk geval beter dan wanneer er een zeer gekunsteld thema aan
geplakt zou zijn.
Enkele pluspunten: eenvoudige regels, degelijk materiaal, toegankelijk. Minpunten zijn: geen thema.
Opmerking Spelmagazijn: Genius is inderdaad een prima abstract spel en goed speelbaar met meerdere spelers. Soms kan het in het spel echter voorkomen dat je een bepaalde kleur maar niet in handen krijgt, zelfs na diverse malen wisselen. Als je dan eindelijk de kleur te pakken krijgt, zijn er bijna geen scoringsmogelijkheden meer. Hoe goed je dan ook je best doet, het zal je niet lukken om te winnen. Misschien is het een idee om bij iedereen aan het eind van het spel de slechtste kleur te laten vallen en dan de score te berekenen. De manier van score is trouwens bekend van het spel Eufraat & Tigris van dezelfde auteur.
Strategie:
Het gaat er niet zozeer om dat je met 1 kleur heel veel punten scoort, maar je
moet de punten juist zo evenwichtig mogelijk verdelen. Toch kan het zeer goed
lonend zijn om bepaalde kleuren snel richting 18 punten te bewegen, omdat je op
die manier extra beurten krijgt. Tijdens het spelen zijn de stukken met 2 keer
dezelfde kleur vaak heel praktisch om snel veel punten in een bepaalde kleur te
pakken, of je deze stenen trekt is een kwestie van geluk. Een tactiek kan zijn
de kleuren waarin je zelf voorloopt op je tegenspelers zo snel mogelijk te
blokkeren op het bord, zeker als je die kleur zelf al op 18 hebt gekregen.
Links:
Spellink (in een nieuw venster) voor andere recensies over Genius.
Naar overzicht van spelbeschrijvingen
by Ronald Hoekstra - 2006 |
Met dank aan 999 Games voor een
recensie-exemplaar.
Met dank aan Jeroen voor de beschrijving en de afbeeldingen
Met dank aan Sandra voor het bijwerken van de pagina