Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > Niet te geloven! |
Spelbeschrijvingen
Titel: Niet
te geloven! Ontwerp: Wolfgang Kramer, Jürgen Grunau en Hans Raggan Producent: Jumbo Aantal spelers: 3 tot 6 |
Niet te geloven!
Spelmateriaal: 1 spelbord, ongeveer 100 vragenkaartjes, 6 tipkaartjes, 7 pionnen, 6 antwoordschijven. De antwoordschijven moeten in elkaar worden gezet, wat een aardig gepriegel kan zijn. De draaischijven zitten soms nogal losjes, zodat de getallen mogelijk kunnen verschuiven, wat niet de bedoeling is. |
een antwoordschijf
Doel: De spelers scoren punten door antwoorden te gokken. Hoe dichter je bij het uiteindelijk antwoord zit, hoe meer punten je kunt scoren. Kom je er echter overheen, of beschuldig je daarvan ten onrechte een andere speler, dan verdien je geen punten. Voor elk punt schuif je een plaatsje op rond het bord. Wie als eerste de finish bereikt, wint het spel.
Voorbereiding: De vragenkaartjes worden geschud. Iedere speler krijgt een antwoordschijf en een pion. De grote pion wordt in het midden geplaatst. Er wordt bepaald wie mag beginnen.
Spelbeurt: De speler die aan de beurt is, trek een vragenkaartje en leest de vraag voor, die overeenkomt met het figuur op het hokje waar hij staat. Alle spelers proberen nu deze vraag zo goed mogelijk te beantwoorden op hun antwoordschijf. Het antwoord is altijd een getal tussen 1 en 9999. Alle antwoorden worden tegelijk bekend gemaakt. Als er dubbele antwoorden zijn, worden deze volgens een bepaald systeem aangepast, totdat iedereen verschillende antwoorden heeft. Vervolgens krijgen de spelers in volgorde de gelegenheid hun antwoord te verhogen of een hogere speler uit te dagen. Behalve de speler met het laagste antwoord, mogen de andere spelers ook passen. Het verhogen van de antwoorden gaat net zolang door, totdat een hogere speler wordt uitgedaagd.
Uitdagen: Zodra een speler wordt uitgedaagd, wordt het echte antwoord bekend gemaakt. Heeft de uitgedaagde inderdaad een te hoog antwoord, dan wint de uitdager en verdient 7 punten. Iedereen die een antwoord heeft dat gelijk of lager dan het echte antwoord, verdient vervolgens ook punten (5, 4, 3, 2). Had de uitgedaagde echter ook een goed antwoord, dan verdient de uitdager helemaal niets. De overige spelers die een antwoord gelijk of lager dan het echte antwoord hebben, verdienen wel punten (7, 5, 4, 3, 2). De spelers verplaatsen hun pion langs het bord evenveel vakjes verder en de volgende speler is aan de beurt.
Speciale vakjes: Op het bord zijn naast de vakjes met categorieën ook nog enkele speciale vakjes, waarmee je vakjes vooruit of achteruit kunt gaan. Tevens zijn er spiraalvakjes, waarmee erg veel punten kunnen worden gescoord, mits je aan de beurt bent.
Einde: Zodra een speler de finish bereikt, wint hij het spel.
Waardering: Dit is een spel uit de After Dinner serie. Uitermate geschikt voor een gezellig avondje na een uitgebreid diner. Je moet wel goed nadenken, maar het is zeker geen moeilijk strategisch spel. De vragen zijn zo gekozen, dat je maar zelden het juiste antwoord weet en dus flink moet gokken. Het spel biedt volop interactie. Zodra ik het gespeeld heb, volgt er meer...
Inmiddels heb ik het spel eenmaal gespeeld met 2 spelers. Hoewel het daar niet voor bedoeld is, krijg je toch een aardige indruk van het spel. (Met 2 spelers verdien je namelijk steeds 7 punten, omdat er altijd iemand wordt uitgedaagd. De enige variatie ontstaat bij de spiraalvakjes en de speciale vakjes). Met twee spelers is het lastig om in de gaten te houden wie er aan de beurt is, omdat je de ene keer verplaatst in je eigen beurt en de andere keer in de beurt van de ander. De vragen zijn heel gevarieerd en er blijken soms grote verschillen in de schattingen van de spelers te zitten. En dan kom je direct voor een dilemma te staan: uitdagen of toch maar verhogen. Met 2 spelers bestond de voldoening meer uit de verrassing van de antwoorden, dan het verslaan van de tegenstander, maar dat zal met meerdere spelers wel anders zijn. De antwoordschijven draaien inderdaad te los, dus het is verstandig om daar een oplossing voor te vinden. Grote verrassingen waren onder andere het aantal eilanden van Finland (daar zaten we enkele duizenden naast !) en dat er in Rome veeeel meer regen valt dan in Londen (is dat echt goed ??). Al met al lijkt me dit inderdaad een spel voor na het eten en je steekt er nog wat van op ook.
Opmerking: Als je de spelregels de eerste keer doorleest, klinkt het allemaal wat rommelig. Een van de voorbeelden in de spelregels is zelfs incorrect. Het uitgebreide voorbeeld aan het eind van de spelregels maakt echter veel goed. De draaischijven zien er leuk uit, maar de wieltjes draaien soms veel te losjes, waardoor de waarde ongewenst kan veranderen.