Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > Funkenschlag |
Spelbeschrijving
Titel: Funkenschlag Ontwerp: Friedemann Friese Tekeningen: Maura Kalusky Producent: 2F Spiele Aantal spelers: 2 tot 6 spelers Leeftijd: vanaf 12 jaar Speelduur: 120 minuten Taal: Duits |
Funkenschlag
Spelmateriaal: 1 dubbelzijdig spelbord, 132 houten huisjes (22 per speler), 84 grondstofblokjes (kolen, olie, afval en uranium), geld (elektro genoemd), 5 overzichtskaarten en 43 energiecentralekaarten |
Geschreven door: Enrico van Kessel
Introductie: In Funkenschlag neemt iedere speler de rol op zich van directeur van een elektriciteitsmaatschappij. Gedurende het spel probeer je op zo goedkoop mogelijke wijze stroom te produceren en steeds meer steden aan je elektriciteitsnet te koppelen. Degene die aan het einde van het spel de meeste steden van stroom kan voorzien, wint het spel.
een spelsituatie
Voorbereiding:
De spelers maken om te beginnen een keuze uit de 2 spelborden (Duitsland of de
Verenigde Staten). Ieder spelbord
bestaat uit 6 gebieden (in verschillende kleuren aangegeven). Per speler wordt
er één gebied gebruikt. Dit wordt in onderling overleg bepaald, zolang de
gebieden maar met elkaar verbonden zijn. Iedere speler kiest de houten huisjes
van een kleur en plaatst er één voor het vakje 1 op het scorespoor op het
spelbord (dit loopt van 1 tot en met 21). Daarnaast plaats je er ook één in het
gebied dat de spelersvolgorde aangeeft (dit loopt van 1 tot en met 6). De
volgorde waarin gestart wordt, wordt door loting bepaald. De resterende 20
huisjes leg je voor je neer.
Vervolgens worden de grondstoffen op de grondstoffenmarkt neergelegd. Dit is het
gebied onder aan het spelbord. Het aantal grondstoffen dat neergelegd wordt is
afhankelijk van de soort. De grondstoffen heb je nodig om je energiecentrales te
kunnen laten draaien en worden steeds weer aangevuld. De cijfers bij de vakjes
geven aan hoe hoog de marktprijs is van één grondstoffenblokje in het gebied.
Uit de stapel energiecentralekaarten worden eerst de centrales met de cijfers 3
tot en met 10, centrale 13 en het kaartje met "stufe 3" (speelfase 3) gehaald.
De overige kaarten worden geschud en worden gedekt naast het spelbord gelegd.
Onderop deze stapel wordt het "stufe 3"-kaartje gedekt gelegd, bovenop de stapel
wordt (eveneens gedekt) het kaartje met centrale 13 gelegd. De kaartjes met de
cijfers 3 tot en met 10 worden in 2 rijen van 4 onder elkaar gelegd, waarbij de
laagste centrale linksboven en de hoogste centrale rechtsonder ligt. Het cijfer
op de energiecentralekaarten geeft aan wat het minimale bedrag is waarvoor de
centrale kan worden gekocht.
Tenslotte krijgt iedere speler een overzichtskaartje. Hierop is aan de ene kant
het spelverloop aangegeven en aan de andere kant staat de opbrengst van de
centrales vermeld.
Een spelbeurt:
Een spelbeurt is opgebouwd uit 5 actiefases. In iedere actiefase voert
elke speler zijn acties uit, daarna ga je pas verder naar de volgende actiefase.
1. Spelersvolgorde bepalen
Aan het begin van iedere spelronde bepaal je de spelersvolgorde. De speler die
in de meeste verbonden steden heeft, plaats je vooraan. Bij een gelijke stand is
de speler met een energiecentrale met een hoger nummer beter.
het gebied dat de
spelersvolgorde aangeeft
2. Energiecentrales kopen
De startspeler mag een bod uitbrengen op een openliggende energiecentrale. Het
bod moet hierbij minimaal gelijk zijn aan de waarde die op de energiecentrale
staat. In de eerste en tweede speelfase mag je alleen bieden op de 4 centrales
met de laagste waarde, in speelfase 3 op alle openliggende centrales. Na het
openingsbod van de startspeler, mogen ook de andere spelers een bod uitbrengen
op dezelfde centrale. Hierbij moet het bod telkens hoger zijn dan het
voorgaande. Het bieden gaat net zo lang door tot er nog maar één speler over is.
Deze koopt de centrale en legt deze open voor hem neer. Je mag maximaal 3
centrales bezitten. Koop je een vierde, dan zul je er een af moeten leggen.
Daarna wordt het aantal centrales weer aangevuld tot 8 (of 6 in de derde
speelfase, deze fase begint als de kaart 'stufe 3' opengedraaid wordt), waarbij
de nieuwe centrale op nummervolgorde tussengevoegd wordt. Dan volgt er een
nieuwe biedronde, waarbij de speler die al een centrale gekocht heeft, niet meer
mee mag bieden. Je kunt dus maximaal één centrale per spelronde kopen. Het
bieden op centrales gaat net zolang door tot alle spelers een centrale gekocht
hebben of gepast hebben.
3. Grondstoffen kopen
Te beginnen met de speler die laatste staat in de spelersvolgorde, mag je nu om
beurten grondstoffen kopen. De grondstoffen koop je op de markt, waarbij iedere
soort (steenkool, olie, afval en kernenergie) haar eigen prijs heeft. Naarmate
er minder in voorraad is, wordt de prijs van een grondstof hoger. Je mag zoveel
grondstoffen kopen als je kunt of wilt, maar per centrale mag je maximaal 2 keer
de benodigde hoeveelheid grondstoffen in voorraad hebben. Als de eerste speler
al zijn grondstoffen heeft gekocht, mag de volgende speler enzovoorts. De speler
die dus vooraan op het scorespoor staat, mag als laatste zijn grondstoffen kopen
en zal er meer voor moeten betalen.
4. Bouwen
In deze actiefase mag de speler die vooraan staat als eerste zijn energienetwerk
uitbreiden. Dit doe je door één van je huisjes neer te zetten in een stad waarin
je zelf nog niet staat. In de eerste speelfase mag er maar één speler in iedere
stad staan, in de tweede speelfase twee spelers en in de derde speelfase drie
spelers. De kosten bedragen de kosten van de stad (10 elektro als je de eerste
speler bent in de stad) plus de kosten om deze stad met jouw netwerk te
verbinden. Deze kosten zijn aangegeven op het spelbord. Je mag een stad
overslaan (bijvoorbeeld omdat er al een andere speler staat) en verbinding maken
met een stad die verderop ligt. In dat geval tel je de verbindingskosten van de
individuele trajecten bij elkaar op en telt daar de kosten van de stad die je
gaat verbinden bij op. De kosten betaal je aan de bank. Ten slotte ga je op het
scorespoor evenveel vakjes vooruit als je steden verbonden hebt deze beurt. Als
een speler zijn zevende stad gebouwd heeft, begint aan het einde van deze
actiefase de tweede speelfase.
5. Bureaucratie
In de laatste actie krijg je de gelegenheid om je steden daadwerkelijk van
stroom te voorzien. Je zet je centrale(s) aan het werk door de benodigde
grondstoffen af te leggen. Voor het aantal steden dat je hierdoor van stroom
voorziet, krijg je geld. Heb je bijvoorbeeld 2 centrales die samen 4 steden van
stroom kunnen voorzien, dan kun je maximaal voor 4 steden uitbetaald krijgen.
Heb je maar 3 steden, dan krijg je uiteraard ook maar voor 3 steden uitbetaald.
De overproductie ben je kwijt.
Vervolgens wordt de grondstoffenmarkt aangevuld en wordt de markt voor
energiecentrales aangepast. Hierbij wordt de duurste centrale onderop de stapel
gelegd en vervangen door de bovenste kaart van de stapel (met uitzondering van
speelfase 3).
het scorespoor
Het einde:
Het spel eindigt aan het einde van de ronde waarin een speler zijn 17e stad (dit
aantal is afhankelijk van het aantal spelers) aan
het elektriciteitsnetwerk gekoppeld heeft. De speler die de meeste van zijn
steden van elektriciteit kan voorzien (en daar ook voldoende grondstoffen voor
heeft) wint het spel. Bij een gelijke stand is de
hoeveelheid geld doorslaggevend.
Waardering:
Enrico: Spellen met een speelduur van meer dan anderhalf uur horen over het algemeen
niet tot mijn favorieten. Funkenschlag is echter de positieve uitzondering
hierop. Het spel blijft van het begin tot het einde boeien, mede doordat de
speler die voorop ligt ongunstiger goederen kan inkopen. Hierdoor blijven de
spelers bij elkaar in de buurt en dat maakt het spel extra interessant. Het
bieden op de energiecentrales is ook voor degenen die niet van biedspellen
houden geen belemmering om Funkenschlag op tafel te leggen. Topper
Opmerking Enrico:
Het spelmateriaal is goed verzorgd: houten spelmateriaal, duidelijke
energiecentralekaartjes en een overzichtelijk spelbord. Helaas ligt het
spelmateriaal los in de doos en kan het papieren geld hierdoor gemakkelijk
beschadigen.
Opvallend genoeg zitten er maar 5 overzichtskaartjes bij het spel, terwijl het
met 6 spelers gespeeld kan worden.
Inmiddels is er ook een uitbreiding gekomen: een nieuw dubbelzijdig spelbord met
aan de ene kant Frankrijk en aan de andere kant Italië. Helaas zijn er enkele
spelfouten in de plaatsnamen geslopen, maar deze hebben geen invloed op het
spelverloop. Ook de spelregels zijn wat aangepast: als de kaart van Frankrijk
gebruikt wordt, is kernenergie interessanter geworden en als de kaart van Italië
gebruikt wordt, zijn er minder grondstoffen beschikbaar en kan er gemakkelijk
een tekort ontstaan.
Opmerking Spelmagazijn: Funkenschlag is eerst in een iets andere versie uitgebracht. In plaats van een spelbord met vaste verbindingen, werden de verbindingen op een bordje getekend. Het speelmateriaal was ook van veel mindere kwaliteit. Tevens duurde het spel nog een stuk langer dan de huidige versie. De liefhebbers van het eerste uur geven echter in het algemeen nog wel de voorkeur aan deze oude versie. De nieuwe versie is echter een prima bewerking, waardoor een veel grotere groep spelers in aanraking met het spel kan komen.
de oude versie van Funkenschlag
Net als in de uitbreiding zitten ook in het basisspel enkele foutjes op het spelbord. Zo ontbreken in de plaats Mannheim de bouwkosten (maar deze zijn natuurlijk ook gewoon 10, 15 en 20). Tevens is er een verbinding van 21 tussen Saarbrücken en Stuttgart. Niemand zal hier gebruik van maken, omdat je via Mannheim voor 17 een verbinding kunt leggen tussen Saarbrücken en Stuttgart.
Er moeten regelmatig bedragen in speelgeld worden betaald of ontvangen. Dat is nogal een gedoe met stapeltjes briefjes. Een andere oplossing was wellicht mooier en handiger geweest.
De hoofdregels van het spel zitten prima in elkaar. Er zijn echter ook een aantal kleine detailregels die wel belangrijk voor het spel zijn, maar niet helemaal intuïtief. Daardoor moet je ze altijd weer even opzoeken als je het spel een tijd niet gespeeld hebt. Een overzichtje van deze regels zou wel handig geweest zijn. Zo moet er op bepaalde tijden en onder bepaalde omstandigheden een fabriek van de veiling worden verwijderd. Soms is dat de hoogste en soms de laagste.
Op internet kun je een nieuw bord voor Funkenschlag downloaden: Atolla Modulis. Het is een Franstalige website, maar er zijn ook regels in het Duits en het Engels te downloaden.
Atolla Modulis
Funkenschlag heeft diverse nominaties voor spellenprijzen ontvangen. Het greep echter telkens net naast de hoofdprijs.
Strategie:
Bekijk het spelbord goed voordat je je eerste stad van elektriciteit
voorziet. In eerste instantie lijkt het het meest aantrekkelijk om te beginnen
in een gebied waar de steden dicht bij elkaar liggen. Hierdoor hoef je minder
geld uit te geven aan de verbindingen. Als meerdere spelers echter deze tactiek
hanteren, kan dit averechts werken: de steden zijn al snel allemaal bezet en je
moet dan juist extra geld uitgeven om verbindingen met nieuwe steden te maken.
De tegengestelde tactiek werkt meestal ook niet. Als je de enige bent die begint
in een uithoek van het spelbord, dan betaal je zo veel voor je verbindingen, dat
dit je groei in het verloop van het spel afremt.
Soms is het niet verstandig om een nieuwe stad aan te sluiten, terwijl je wel het geld hebt om dit te doen. Als er namelijk weinig grondstoffen zijn op dat moment, kan het verstandig zijn om ervoor te zorgen dat je minder steden verbonden hebt. Je kunt daardoor eerder aan de beurt zijn om grondstoffen te kopen en hier veel financieel voordeel door behalen.
De capaciteit van je elektriciteitscentrales hoef je niet altijd maximaal te benutten. Als de grondstoffen duur zijn, kan het wel eens onvoordelig zijn om een centrale te gebruiken. De meeropbrengst uit de stad of steden kan, vooral als het spel vergevorderd is, minder zijn dan de kosten van de grondstoffen die nodig zijn om de centrale te gebruiken.
Kijk goed op welke centrale je gaat bieden. Bieden op een centrale waar je maar weinig in capaciteit op vooruit gaat, is meestal niet verstandig. In het verdere verloop van het spel zul je deze centrale waarschijnlijk nog een keer moeten vervangen, waardoor je nogmaals geld uit moet geven.
Als de grondstoffen goedkoop zijn, kun je er voor kiezen om alvast extra
grondstoffen in te kopen. Je kunt per centrale namelijk de dubbele hoeveelheid
opslaan. En als je een andere centrale koopt die dezelfde grondstoffen gebruikt,
dan kun je deze gewoon verhuizen naar de nieuwe centrale.
Links:
Spellink (in een nieuw venster) voor andere recensies over Funkenschlag.
Naar overzicht van spelbeschrijvingen
|
Met dank aan Enrico voor de beschrijving en de afbeeldingen