Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > Fist of Dragonstones

Titel (5K)Spelbeschrijving

Titel: Fist of Dragonstones / Drachenfaust
Ontwerp: Bruno Faidutti en Michael Schacht
Tekeningen: Julien Delval
Producent:
Days of Wonder
Aantal spelers: 3 tot 6 spelers
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Speelduur: 45-60 minuten
Taal: Engels / Duits

Fist of Dragonstones / Drachenfaust

Spelmateriaal:
119 munten, 36 magische drakenstenen in 3 kleuren, 6 scoreblokjes, 6 zichtschermpjes, 8 standaard en 25 speciale karakterkaarten, 3 blanco kaarten voor de creatievelingen onder ons en 1 zakje voor de drakenstenen.

Geschreven door: Det Wilmink

Introductie: De spelers bieden met munten op verschillende karakterkaarten. De gewonnen karakterkaarten kunnen worden gebruikt om drakenstenen, meer munten of winstpunten te krijgen. Toverspreuken kunnen daarbij ook worden ingezet. De speler die als eerste drie winstpunten heeft, wint het spel.

 

 

Een zichtschermpje


Voorbereiding: De drakenstenen worden in het zakje gestopt en iedere speler trekt er 4 uit. Verder krijgt iedere speler 8 gouden tovermunten, 2 gewone gouden en 5 zilveren munten, een zichtscherm en een scoreblokje. De munten van een speler worden achter het scherm gelegd. De rest komt ervoor. Leg de Heks uit de 8 standaard karakterkaarten even apart, schud de overige 7 kaarten en leg ze als stapel klaar. De speciale karakterkaarten vormen een tweede trekstapel.

 

 

Spelmateriaal


Een spelbeurt: Het spel bestaat uit diverse ronden die elk weer uit 10 veilingen bestaan. Daarbij worden de acht standaard karakterkaarten geveild en twee speciale. Na een speelronde worden de laatste twee apart gelegd en de volgende ronde worden er weer twee nieuwe speciale kaarten toegevoegd. De eigenschap van de gewonnen kaart wordt na iedere veiling meteen uitgevoerd door de winnaar van die veiling. 

 

Een speelronde: Als eerste worden er twee speciale karakterkaarten getrokken, voorgelezen en geschud tussen de standaard karakterkaarten (exclusief de Heks). Vervolgens wordt altijd als eerste de Heks geveild, omdat die één van de volgende karakters kan opheffen. Hiervoor krijgt de winnaar van de veiling een zwarte magische munt. Nu kunnen de andere negen kaarten worden geveild. De eigenschappen worden meteen uitgevoerd. Als de laatste kaart is geveild en uitgevoerd, eindigt de ronde. Iedere speler krijgt nu zijn geboden tovergoud terug. Het gewone goud en zilver is hij echter definitief kwijt. Hierna begint weer een volgende ronde, tenzij iemand inmiddels 3 winstpunten op zijn scoreblokje heeft. 

 

 

Achterzijde van de kaarten

 

Een veiling: Spelers bieden in een dichte vuist een willekeurig aantal gouden munten. Dat kan zowel tovergoud als gewoon goud zijn. Deze zijn in waarde overigens gelijk. Er mag als bluf ook niets worden geboden. Alle spelers openen tegelijkertijd hun vuist en het geld dat ze hebben geboden wordt voor hun zichtscherm gelegd. Dat kan de rest van de ronde niet meer worden gebruikt. Dit gebeurt ook als de speler de veiling niet heeft gewonnen! De hoogste bieder krijgt de kaart en voert de actie erop uit. Bij een gelijk bod bieden de betreffende spelers nogmaals. Hierbij mag alleen met zilveren munten worden geboden. 

 

 

Standaard karakterkaarten

Tovenaar, Heks en Dief

 

De standaard karakterkaarten in het kort: 

 

Heks: wordt als eerste geveild, de zwarte munt kan een latere eigenschap laten vervallen. 

 

Magiër: de winnaar mag vier willekeurige drakenstenen inleveren voor één winstpunt of hij mag drie zilveren munten van de bank pakken. 

 

Tovenaar: de winnaar mag vier gelijke drakenstenen inleveren voor twee winstpunten of hij mag één gewone gouden munt pakken. 

 

Dief: de winnaar mag van degene die het op één na hoogste bod deed een drakensteen stelen. 

 

Heksenmeester: de winnaar mag drie verschillende drakenstenen inleveren voor één winstpunt of hij mag drie zilveren munten van de bank pakken. 

 

Drakenkaarten

 

Rode, gele en blauwe draak: de winnaar krijgt één drakensteen in de aangegeven kleur. 

 

De speciale karakterkaarten in het kort: De speciale karakterkaarten zorgen voor meer variatie. Zo kunnen er standaard karakterkaarten worden verdubbeld en kun je geld krijgen van een willekeurige speler. Er kan een munt worden gewonnen waarmee je je bod kunt verdubbelen. Je kunt drakenstenen voor goud kopen, enz.

 

 

Speciale karakterkaarten


Het einde: Zodra iemand drie winstpunten heeft, stopt het spel en is die speler de winnaar.

 


Waardering: Het is voor een veilingspel een leuke variant. Sommige karakterkaarten zijn erg gewild en het is dan moeilijk te voorspellen hoeveel iedereen er voor wil bieden. Je kunt niet te hoog inzetten, want dan ben je veel te snel door je geld heen. Maar te laag ook niet, want dan vis je precies overal achter het net. Het vervelende is dat geld erg schaars is, omdat je ook je geboden munten voor de rest van de ronde verliest als je de veiling niet hebt gewonnen. Bluffen met een laag bedrag kan handig zijn. Soms win je er toch een karakterkaart mee en je houdt zo wat geld achter de hand waarmee je later kunt toeslaan. De spelregels zijn duidelijk, de kaarten worden uitgebreid beschreven, hoewel ze eigenlijk wel voor zichzelf spreken. Verder is het spel heel mooi vormgegeven. Een aanradertje dus, alhoewel de aanschafprijs wel eens roet in het eten zou kunnen gooien.


Opmerking
Spelmagazijn: Zoals we gewend zijn van spellen van Days of Wonder is het spelmateriaal weer uitstekend verzorgd. Geen kartonnen muntjes, maar houten fiches, prachtige tekeningen op de kaarten, stevig uitgevoerde spelerschermpjes. Alleen de indeling van de doos is niet ideaal, omdat de spelerschermpjes er eigenlijk niet goed in passen. Van het spel zelf had ik in eerste instantie te hoge verwachtingen. Ik verwachte meer een spel van het niveau van Machiavelli. Als je die verwachting weglaat, dan is Fist of Dragonstones best een aardig spel, mits je van veilingen houdt. Je moet direct goed in het spel zitten, want anders kan het onverwacht snel afgelopen zijn. Na enkele spellen leer je de eigenschappen van de kaarten beter kennen en weet je ook wat je kunt verwachten. 

 

Hieronder zie je een extra kaart die niet in het spel zit, maar later is verspreid. Dit is de illusionist. Nu mag je de rest van de ronde in beide vuisten een bod doen en pas beslissen welke je gebruikt als de andere spelers hun bod bekend hebben gemaakt.

 

 

 

Links:

Naar overzicht van spelbeschrijvingen

 

Spelmagazijnby Ronald Hoekstra - 2004

Met dank aan Days of Wonder voor een recensie exemplaar.
Met dank aan Det
voor de beschrijving.