Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > Duell |
Spelbeschrijving
Titel: Duell Ontwerp: Reiner Knizia Tekeningen: Producent: Ravensburger Aantal spelers: 2 spelers Leeftijd: vanaf 9 jaar Speelduur: 30 minuten Taal: Nederlands, Duits, Frans, Italiaans en Engels |
Duell
Spelmateriaal: 1 speelbord, 25 speelkaarten in waardes 1-5, 8 speciale kaarten, 2 pionnen (schermers), 2 scorestenen |
Geschreven door
Jeroen Stap
Introductie: Door het uitspelen van kaarten bewegen de spelers hun schermers naar elkaar toe, en proberen elkaar daarbij te raken. Een aanval kan echter gepareerd worden, dus tactiek is vereist. Doel is om als eerste 5 treffers te maken.
de speelfiguren
Voorbereiding: Het speelbord wordt tussen de spelers in gelegd, en elk plaatst zijn schermer aan het begin van het pad. De scorestenen worden elk op de 0 gelegd. De kaarten worden goed geschud en elke speler krijgt 5 kaarten in de hand.
het speelbord
Een spelbeurt:
De spelers doen om beurten een zet, door een kaart uit te spelen. De schermer
moet zoveel vakjes verplaatst worden als het getal op de kaart, maar mag daarbij
niet voorbij de schermer van de tegenspeler komen. Lukt het om precies op het
vak van de tegenstander uit te komen, dan wordt de schermer niet verplaatst,
maar geldt dit als een aanval. De tegenstander kan de aanval pareren als hij een
kaart van dezelfde waarde uitspeelt. Lukt het om een aanval te pareren, dan mag
deze speler direct zelf een kaart uitspelen. Aan het einde van de beurt wordt de
hand aangevuld tot 5 kaarten. Zodra een speler een aanval wint (de tegenstander
kan niet pareren) dan is deze ronde afgelopen. Een ronde is ook afgelopen als
beide spelers geen kaarten meer hebben (de trekstapel is op, en ook de
handkaarten zijn gespeeld). In dat geval wint de speler wiens schermer het verst
naar voren is bewogen. De winnaar van de ronde krijgt 1 punt, de kaarten worden
opnieuw geschud en de ronde begint overnieuw vanaf het eerste vak.
de speelkaarten en de achterkant
Varianten: De spelregels vermelden een aantal varianten. Allereerst kan gekozen worden om bij een aanval meerdere dezelfde kaarten uit te spelen, de verdediger moet dan evenveel kaarten uitspelen om te pareren. Daarnaast zijn er nog de 8 speciale kaarten: aan het begin van een ronde wordt 1 van deze kaarten opengedraaid en gelden er andere regels. Zo kan het zijn dat de kaarten open worden gespeeld, of dat beide spelers direct 10 kaarten in handen krijgen.
enkele van de speciale kaarten + de achterkant
Het einde:
Het spel gaat net zo lang door tot een speler 5 rondes gewonnen heeft.
Waardering: Laten we positief beginnen: het uitspelen van de kaarten heeft inderdaad wat weg van een schermwedstrijd. De spelers dansen wat om elkaar heen totdat ze elkaar kunnen raken. Telkens wordt daarbij afstand bewaard, behalve als je de ander denkt te kunnen raken, of een aanval kan pareren. Nadeel daarvan is echter dat je eigenlijk alleen maar aan het tellen bent welke kaarten er al gespeeld zijn. Risico nemen is daarbij onverstandig, omdat 1 aanval voldoende kan zijn om een ronde te verliezen. Zeker als een aanval met meerdere kaarten wordt gedaan, zul je deze niet vaak kunnen afslaan. Echt veel invloed kun je daardoor niet uitoefenen. Duell is te omschrijven als een luchtig kaarten-tel-spel waarbij het spelmechanisme het thema goed benadert. Als tussendoortje zal ik het best wel eens spelen, maar maak er geen avondvullend programma van. Tussendoortje.
Opmerking Jeroen:
Het materiaal van het spel is netjes uitgevoerd, met een verzorgd speelbord en
leuke pionnen.
Enkele pluspunten: thema komt goed over, mooi materiaal. Minpunten zijn: in de kern een abstract kaarten-tel-spel en het spelverloop enigszins eentonig.
Opmerking Spelmagazijn: Duell is een heruitgave van het spel En Garde. Daarbij zijn varianten-kaarten toegevoegd, maar is helaas de voorwaartse beweging met een aanval verdwenen. Deze is echter eenvoudig weer toe te voegen. Ook wordt de winnaar van een wedstrijd waarbij de kaarten op zijn iets anders bepaald.
Strategie:
Je moet een goede balans vinden tussen bluffen en zeker zijn van je zaak. Met 3
kaarten win je een aanval zeker. Daar kun je natuurlijk op gaan sparen, maar dat
betekent wel dat je maar weinig andere kaarten hebt. Het wordt gevaarlijk als je
in de buurt van de tegenstander komt. Dat wil je alleen als je een mogelijke
aanval kunt pareren. Houd goed in de gaten welke kaarten zijn gebruikt en
hoeveel kaarten er nog gespeeld gaan worden.
Links:
Spellink (in een nieuw venster) voor andere recensies over Duell.
Naar overzicht van spelbeschrijvingen
|
Met dank aan Ravensburger voor
een recensie-exemplaar
Met dank aan Jeroen voor de beschrijving en de afbeeldingen
Met dank aan Sandra voor het bijwerken van de pagina